ŠIKANA ŠIKANA JAKO EXTRÉMNÍ PODOBA AGRESIVITY ¢Šikana: prosazováním interpersonální síly přes agresivitu. Zahrnuje negativní fyzický nebo verbální akt, způsobuje úzkost oběti, je opakovaný v průběhu času a zahrnuje nepoměr sil mezi šikanujícími a jejich oběťmi ¢Hledání hranic agresivity a šikany – 5P šikany: ¢ 1. Power ¢ 2. Persistence ¢ 3. Peers ¢ 4. Purpose ¢ 5. Perception ¢ ¢ PROJEVY ŠIKANY ¢přímé projevy: ¢ posměch (přezdívky, nadávky, hrubé žerty) kritika, příkazy, kterým se dítě podřizuje, strkání, bití, kopání ¢nepřímé projevy: ¢ dítě je často samo, je ustrašené, zhoršuje se jeho školní prospěch, má poškozené věci, vyhledává přítomnost dospělých osob… ¢ AGRESOR A OBĚŤ ŠIKANY ¢Jak šikanu vnímá oběť? ¢Jak šikanu vnímá agresor? VYŠETŘOVÁNÍ ŠIKANY ¢pravidla vyšetřování šikany ¢1. Chránit zdroj informací ¢2. Prozradit co nejméně o tom, co nám je a není známo ¢3. Vyslechnout poškozeného, obviněného a svědky každého zvlášť ¢4. U rozhovoru s obviněným je možné využít „taktiku výslechu“ ¢5. Všechny výpovědi pečlivě zaznamenat. POSTUP VYŠETŘOVÁNÍ ¢Seřaďte jednotlivé kroky: ¢Ochrana oběti ¢Rozhovor s agresory ¢Rozhovor s informátory (oběťmi) ¢Nalezení vhodných svědků ¢Rozhovory se svědky ¢ ¢ ¢Kde hledat metodický postup: ¢Minimální preventivní program K ZAMYŠLENÍ 1)Jaké funkce může plnit agresivita v kolektivu žáků základní školy? 2)Jak se může lišit pohled na agresivitu z perspektivy dětí a dospělých? 3)Kdy se agresivita ve škole stává problematickou? 4)Kde jsou hranice agresivity a šikany ve školní třídě? 5)Jak by měl učitel šikanu ve školní třídě řešit? 6)