TEORIE A METODIKA VÝCHOVY SEMINÁŘ 1 Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz K POJETÍ SEMINÁŘE 1) 1)Kdo jsme 2)Co budeme dělat -aktivně se účastnit seminářů (docházka) -připravovat se na semináře (zadané úkoly) 3)Jak se rozloučíme -písemný test z témat přednášky a semináře TÉMA 1 ¢Humanizace vzdělávání, kurikulární reforma. ¢Průřezová témata a klíčové kompetence v RVP. ¢ PROMĚNY VZDĚLÁVÁNÍ ¢ KURIKULÁRNÍ REFORMA – CESTA K HUMANIZACI VZDĚLÁVÁNÍ? CO NOVÉHO PŘINÁŠÍ RVP? ¢Pojetí ZV ¢Vzdělávací oblasti ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Průřezová témata ¢Klíčové kompetence ¢ POJETÍ ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (RVP) ¢Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. ¢ ¢Základní vzdělávání na 2. stupni pomáhá žákům získat vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní samostatné učení a utváření takových hodnot a postojů, které vedou k uvážlivému a kultivovanému chování, k zodpovědnému rozhodování a respektování práv a povinností občana našeho státu i Evropské unie. ¢ ¢Osobnostní a sociální výchova ¢Výchova demokratického občana ¢Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ¢Multikulturní výchova ¢Environmentální výchova ¢Mediální výchova ¢ Průřezová témata jako odraz hodnot v RVP OD VĚDOMOSTÍ KE KOMPETENCÍM žKlíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. žV etapě základního vzdělávání jsou to: Ø kompetence k učení Ø kompetence k řešení problémů Ø kompetence komunikativní Ø kompetence sociální a personální Ø kompetence občanské Ø kompetence pracovní žMohou kompetence nahradit vědomosti? RIZIKO BEZOBSAŽNOSTI? ¢ Teorie nevzdělanosti