Tento pojem vznikl zkrácením slovního spojení Network Etiquette (Netiquette → Netiketa) a poprvé jej v roce 1995 použila Sally Hambridge ve své příručce popisující celou řadu pravidel netikety.1 Nezávisle na této publikaci shrnula do desatera obdobná pravidla netikety také americká autorka Virginia Shea.2
Tím, že s ostatními komunikujeme nepřímo prostřednictvím různých technologií, zapomínáme, že příjemcem našeho chování na internetu je stále člověk, a proto zde platí zlaté pravidlo: Nečiň druhým, co nechceš, aby oni činili tobě.
Pod toto pravidlo můžeme včlenit nejrůznější dílčí pravidla, jako jsou:
Nerozesílej materiály, jejichž nejsi vlastníkem.
Nepřeposílej řetězové e-maily.
Neuháněj druhé kvůli odpovědi na tvůj dotaz, mohou být zaneprázdněni jinou činností.
Před odhlášením z chatu/ICQ apod. se rozluč s ostatními.
Nechatuj s cizími lidmi
Počítej s tím, že zákony platné v reálném světě jsou platné i v tom virtuálním.
Před odesláním pošty se ujisti, není-li e-mailová adresa příjemce ve skutečnosti adresa skupiny osob pod přezdívkou.
Pamatuj na prostředí, z něhož adresát pochází, aby kvůli různým kulturám, jazykům, či smyslu pro humor nedošlo k nedorozumění.
V neformální komunikaci vyjádři tón hlasu příslušným smajlíkem, ale zároveň to s jejich množstvím nepřeháněj
Nepoužívej ve zprávě znaky, které nemusejí být čitelné v adresátově aplikaci.
Namísto zpráv s velkými přílohami pošlete adresátovi odkaz na soubor uložený v online úschovně (např. v IS MU, eDisk apod.); neznáte totiž kapacitu adresátovy schránky.
Jste-li noví v určitém virtuálním prostředí (např. diskusní fórum, chat), nejdříve se porozhlédněte a seznamte s tamějšími zvyky a chováním a až pak se aktivně zapojujte.
Než odpovíš na e-mail, podívej se na ostatní doručenou poštu, jestli adresát již problém nevyřešil.
Před odpovědí se ujisti, nejsi-li jen adresát v kopii a jestli tedy není zbytečné se do diskuse ostatních přidávat.
Než někomu položíš dotaz, ujisti se, není-li již jinde zodpovězen a spadá-li skutečně do kompetencí zamýšleného adresáta.
Než někoho požádáš o pomoc s nějakým problémem, zkus jej nejdříve vyřešit sám (např. podívat se do FAQ, přečíst si návod k přístroji apod.).
Při příchodu do chatovací místnosti pozdrav jednou všechny a ne každého zvlášť.
Pamatujte, že i ostatní mají své úkoly jako vy a nemohou se vám ihned věnovat.
Na konci zprávy vždy uváděj kontakt na sebe.
Nemáte-li právě čas na delší odpověď odesílateli, napište mu krátce, kdy mu vše zodpovíte.
Zjistíš-li ve svém příspěvku do diskusního fóra chybu, co nejdříve jej zruš nebo jej oprav.
Chovej se na internetu stejně jako v reálném světě, dbej na svůj jazyk, kterým s ostatními komunikuješ, nenech se strhnout k pravopisným chybám nebo vulgarismům jen proto, že tak třeba komunikují ostatní.
Vyjadřuj se k tomu, čemu skutečně rozumíš, a dbej na to, aby tvé vyjádření mělo logiku a bylo argumentačně silné.
Vyvaruj se hrubostí a urážení ve svých vyjádřeních k ostatním.
Když už se musíš hrubě vyjadřovat (např. jde o nějaký expresivní projev umění), čiň tak jen v příslušné diskusní skupině a vulgarismy raději nahraď eufemismy nebo nahrazením většiny znaků hvězdičkami (např. F*** off)
V diskusích o filmech nebo knihách vyznač, kde začíná a končí pasáž obsahující tzv. spoilery, které prozrazují vyústění zápletky.
Znáš-li odpověď na otázku položenou ve virtuálním prostředí, zodpověz ji.
Položíš-li otázku ve skupině, kterou pravidelně nenavštěvuješ, zaklikni si (je-li to možné) automatické upozornění na zodpovězení tvého dotazu.
Nepiš zprávu verzálkami, vypadá to tak, že adresátovi nadáváš.
Na emoce vzbuzující informace reaguj později, až se zklidníš.
Pokud skutečně potřebuješ zdůraznit své emoce, uvozuj příslušnou zprávu na začátku nápisem FLAME ON a na konci FLAME OFF (Pojmem flaming se označuje hrubá komunikace mezi uživateli internetu.).
Při odpovědi ponechejme z předchozích zpráv jen nejnutnější informace pro pochopení kontextu komunikace.
Bez souhlasu odesílatele nepřeposílej soukromou zprávu ostatním.
Když na tebe dotyčný nereaguje ani po druhé tvé zprávě, nechej ho, nestojí o komunikaci.
Nerozesílej komunikaci z privátních diskusních fór těm, kteří členy takové skupiny nejsou.
Nevystavuj žádný svůj materiál ostatním v cizím úložišti.
Neptej se ostatních na nic ohledně sexu, věku nebo místa pobytu, zvláště, když je neznáš a oni neznají tebe.
Respektuj ostatní, používají-li přezdívky, a neprozrazuj jejich jména, i kdybys je osobně znal.
Nepokoušej se přihlašovat k jakémukoliv cizímu účtu.
Jsi-li expertem v kyberprostoru (např. správce diskusního fóra, administrátor sítě apod.), nezneužívej své znalosti a práva například k čtení cizí pošty, mazání triviálních příspěvků od nováčků v tebou spravovaném systému, či nezdvořilému až arogantnímu upozorňování na chyby ostatních.
Každý jednou začínal, a proto buď shovívavý k ostatním, když udělají začátečnickou chybu.
Rozmysli se, jestli je chyba toho druhého skutečně tak zásadní, že ji nelze přejít mlčením.
Když už někoho na chybu upozorníš, buď zdvořilý.