Termínem spam se označuje zpráva hromadně rozesílaná a vnucovaná prostřednictvím elektronické pošty adresátům, kteří o ni ve skutečnosti nemají zájem. Tyto zprávy obvykle obsahují různá reklamní sdělení, návody na rychlé zbohatnutí a zázračné vyléčení, případně se jedná o řetězové zprávy. Základním problémem spamu je zatěžování příjemce nechtěnou činností (označování spamů, jejich mazání apod.), finančními náklady na přenos spamů (platby za připojení k internetu, jehož prostřednictvím byl spam doručen), zaplněním poštovní schránky na úkor regulérních zpráv, ale i zbytečným přetěžováním sítí přenášejících data.4(pp104–105),9,12(pp64–66),20,21(pp111–112)
Snížit riziko přijetí spamů můžeme několika způsoby:12,20
Nezveřejňovat e-mailovou adresu volně na internetu a neregistrovat ji na neznámých a podezřelých stránkách.
Potřebujete-li e-mailovou adresu na webu zveřejnit, vložte ji na web v podobě obrázku nebo v ní nahraďte symbol @ předložkou at (kratec@ukb.muni.cz → kratec [at] ukb.muni.cz).
Je-li ve spamu tlačítko k odhlášení odběru zpráv (unsubscribe), pamatujte, že může jít o podvrh, kdy po kliknutí namísto odhlášení se přihlásíte k zasílání dalších spamů.
Pravidelně si aktualizujte operační systém, antivirový program a firewall kvůli odhalení případného napadení virem sloužícímu k zasílání spamu.
Využívejte e-mailovou poštu toho poskytovatele, který nabízí a pravidelně aktualizuje antispamové filtry.
V poštovním klientovi označujte spamy, aby si aplikace zapamatovala adresu odesílatele, byla schopna rozpoznat spam na základě podobně znějícího obsahu apod.