TEORETICKÁ ČÁST: A 1. Výživové chování 2. Hodnocení výživového stavu - metody antropometrické 3. Hodnocení výživového stavu - metody laboratorní a klinické 4. Globální metody hodnocení spotřeby 5. Hodnocení výživové spotřeby: individuální metody záznamové a anamnestické 6. Terminologie nutriční epidemiologie – prevalence, incidence, úmrtnost, smrtnost, spolehlivost a validita studie. Chyby v epidemiologických studiích + intervenční studie 7. Typy epidemiologických studií (deskriptivní a analytické) 8. Výživová a potravinová politika 9. Jód v podpoře zdraví 10. Vlivy reklamy v oblasti výživy (pozitivní a negativní aspekty reklamy). Regulace reklamy v oblasti výživy a její význam 11. Obecná výživová doporučení + FBDG 12. VDD (nutriční standardy) 13. Potřeba tekutin - význam tekutin, množství, co zahrnout do pitného režimu. Kvalita nápojů - co tvoří základ pitného režimu, mineralizace. 14. Které skupiny obyvatel v ČR jsou ohroženy malnutricí? 15. Vysvětlete pojem malnutrice a uveďte dělení malnutricí. Vysvětlete pojmy kwashiorkor, beri-beri, pellagra, skorbut, rachitis, xeroftalmie. 16. Výchova ke zdraví. Příklady podpory veřejného zdraví. Příprava projektu podpory zdraví. 17. Doplňky stravy a potraviny pro zvláštní výživu 18. Potravinářská legislativa 19. Značení potravin, výživová a zdravotní tvrzení 20. Legislativní opora školního stravování, státní garance školního stravování a související předpisy hygieny a ochrany zdraví, spotřební koš 21. Glykemický index a nálož - význam z hlediska podpory zdraví TEORETICKÁ ČÁST: B 1. Výhody kojení pro matku a dítě + kontraindikace kojení 2. Podmínky úspěšného kojení - co je rooming in, BFH, správné přiložení, kdy dítě přiložit. Čtyři body pro podporu kojení. Nejčastější problémy při kojení a jejich řešení, hodnocení prospívání dítěte. 3. Zavádění příkrmů a rizika z něj plynoucí. Batolecí negativizmus a rizika z něho plynoucí. 4. Potřeba živin v předškolním věku a související rizika 5. Potřeba živin u školáků a dospívajících 6. Bodyimage a poruchy příjmu potravy 7. Prekoncepční výživa, nejčastější deficity v těhotenství a výživa v době laktace 8. Potřeba živin ve výživě dospělého a související rizika 9. Fyziologické změny ve stáří a jejich souvislost s výživou a výživovým stavem seniorů. Nejčastější problémy výživy u seniorů. Základní doporučení pro výživu ve stáří - jednotlivé typy, stručná charakteristika. 10. Nutriční a zdravotní aspekty alternativních způsobů stravování - možná rizika versus přínosy, rizikové populační skupiny 11. Výživa při vytrvalostním sportu. Výživa před a po výkonu. 12. Etiologické faktory vzniku osteoporózy, výskyt v ČR, prevence osteoporózy 13. Definice kardiovaskulárních onemocnění, výskyt v ČR, etiologické faktory vzniku, prevence kardiovaskulárních onemocnění 14. Etiologické faktory vzniku nádorového onemocnění, výskyt v ČR, prevence nádorového onemocnění, Evropský kodex proti rakovině 15. Výživa rizikových skupin obyvatelstva (narkomani, alkoholici) 16. Specifika výživy Romů a bezdomovců 17. Zubní zdraví a výživa 18. Výživa a kouření 19. Vliv náboženství na stravovací zvyklosti 20. Biopotraviny a bioprodukty 21. Definice obezity. Etiologie a patogeneze obezity. Hlavní zásady terapie obezity 22. Pojem zdravotní postižení, jednotlivé typy, faktory, které mohou negativně ovlivňovat výživu a výživový stav zdravotně postižených osob PRAKTICKÁ ČÁST: C - Zhodnoťte výživu představované osoby a navrhněte možná zlepšení. Svá doporučení odůvodněte. - Zhodnoťte uvedený jídelníček z hlediska potřeby živin a energie, dostupnosti potravin a ekonomické zátěže. Navrhněte změnu. - Přečtěte si a zhodnoťte následující článek. Vyberte pasáže, které Vás zaujmou (pozitivně či negativně) a vyjádřete se k nim. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí kojící matky. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí staršího člověka. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí sportovce. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu vegetariánsky živených dětí předškolního věku. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu osob žijících v domově důchodců. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu těhotných žen. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: anémie - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: zvýšení n-3 mastných kyselin - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: snížení konzumace soli - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: osteoporóza - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: pitný režim - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: slazené nápoje - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: vláknina - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: nádorové onemocnění - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: kardiovaskulární onemocnění - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: jód - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: zubní kaz - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: obezita - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: obaly potravin - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: výživa a kouření - Intervence: zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: vitamin D