Vývoj dítěte Psychický Motorický Sociální Podmínky vývoje I. Genetické II. Podmínky zevního prostředí - Působící prenatálně ■ Výživa, léky, infekce, stres, drogy - Působící perinatálně ■ S02 -» (mozkové dysfunkce - ADD, ADHD) - ! 1, rok života ■ Infekce, psychický vývoj, citový vývoj Psychická deprivace = psychické (citové) strádání Vážnější příčiny a dlouhodobé neuspokojování základních psychických potřeb dítěte. Dítě nemá ani určitou potřebu vyvinutou! • Bylo deprivováno od takových podmínek, kde by došlo k jejímu uspokojování: nepoznalo matku; nebyla osoba poskytující pocit jistoty a bezpečí; nepoznalo život v rodině (děti z ústavní péče); • ale take např. v rodině alkoholika, dítě trvale podceňováno resp. duševně týráno, považováno za nevhodného člena rodiny (nechtěné těhotenství) • dítě frustrováno také ve škole - při způsobu komunikace učitele se žákem - jeho hodnocení, netolerantní k chybám a omylům žáka • následky - ohrožení ve vývoji + růstové změny - obezita - nechutenství - citová labilita - poruchy chování agresivita Syndrom CAN (Child abuse and neglect) týrané • zanedbávané • zneužívané Děti v ohrožení (přitahují násilí): • Vyčerpávají dospělého: křičící, labilní, neklidné, hyperaktivní (ADHD) -»vliv mfrustrační toleranci dospělých Individuální odolnost vůči psychické zátěži (-vyvolané akutním neuspokojením některých důležitých fyziologických nebo psychických potřeb - př. spánku) • S málo pochopitelným chováním - Specifické poruchy učení -»neúčinné tresty - Anomální vývoj osobnosti -»následek psychické deprivace • Nesplňují očekávání rodičů - Adopce, mentální retardace, mozkové dysfunkce (ADHD, ADD), smyslové vady Význam rodiny íKomenskv) Základní potřeby dítěte a jejich uspokojování • Biologické • Psychické + sociální = potřeba lásky, jistoty a bezpečí Míra neuspokojení základních potřeb bývá mírou narušení celkového stavu dítěte (čím je dítě mladší, tím bývá závažnost postižení větší). Frustrace Některá potřeba (nebo i více) není uspokojována buď krátkodobě v intenzivní míře nebo dlouhodobě v menší míře. Dítě reaguje prožitky nedostatky, nouze a omezování, trpí a strádá. Projevy nemají specifickou podobu, žádný určitý klinický obraz. 1) Nálada, emoce, motivace: únava a vyčerpanost, lítostivost, nuda nebo naopak agresivita, konflikty, neklid. 2} Sebedůvěra: nevyrovnanost, nevěří si -* až vychloubání chyby svaluje na druhé, žaluje, závidí, hledá náhradní způsoby, jak získat autoritu 3) Komunikace, spolupráce: nekomunikuje s rodiči a učiteli, odmlouvá, podílí se na šikaně, hledá vazbu na někoho mimo svůj okruh (starší kamarád, parta, zvíře, lékař) 4) Poznávací funkce: nesoustředěné, neučí se Týrání dítěte Pocity křivdy a negativní vzory chování v rodině mohou měnit chování dítěte do opačného směru -> dítě se stává agresivním -> přenáší se i na další generace: týrané dítě bude pravděpodobně týrajícím rodičem! „Tělesné týrání je nenáhodný ú^myslný akt, kdy dospělý způsobí dítěti užitím fyzické síly utrpení nebo tělesné poranění" Následky tělesného týrání v dospělosti: • Opoždění psychického vývoje • nižší IQ • Poruchy osobnosti • Deprese • Alkoholismus • Drogová závislost • Poruchy příjmu potravy • Sebepoškozování - sebevraždy • Bezdomovectví • Násilné trestné činy (podle Jtroska 2 •1/ 4 * Typy zátěže: 1) Optimální = přiměřená: působí stimulačně (dítě zvládá úkoly -»jistota) 2) Nepřiměřeně nízká: nestimulační, ztráta zájmu -> deprivace 3) Nepřiměřeně vysoká: nezvládá úkoly napětí, stresy «=> přetěžování. Reakce na nepřiměřenou zátěž ve škole • Má individuální charakter - Předpoklady dítěte - Zdravotní stav dítěte f neurotické projevy: • somatické potíže nechutenství • bolesti břicha, bolesti hlavy# zvracení (ranní)* bušení srdce • tiky • noční pomočovaní • poruchy spánku • také změny tepu, TK • poruchy psychické unavitelnost • poruchy pozornosti • změny nálad • neklid • agresivita • úzkosti • deprese • změny chování přejídání - ztráta chuti k jídlu • záškoláctví • rizikové skup. mládeže