• • • • •Výzkum v sociálních vědách • • •Kvalitativní a kvantitativní vědecká metoda • • • •Tři přístupy k výzkumu v sociálních vědách Kvantitativní výzkum •Empirický výzkum – kvantitativní - kvalitativní – smíšený • •Kvantitativní výzkum •Postup je hypoteticko-deduktivní (viz následující slide) •Vyjádří se obecné tvrzení, které by mohlo vysvětlit vztahy v reálném světě – teorie •Provede se dedukce, předpokládáme, že teorie platí a budeme očekávat, že nalezneme vztah mezi proměnnými – stanovíme hypotézu. •Provedeme operacionalizaci – určení co vlastně konkrétního budeme sledovat •Provedeme měření •Testování hypotézy •Výsledek vztáhneme zpět k teorii – verifikace. • • • • • • • • • • • • • •dedukce a indukce •Dedukce •z celku usuzuji na jednotlivost •z teorie jsou odvozeny hypotézy •Indukce •z jednotlivostí usuzuji na celek •z pozorování je konstruována teorie •Vlastnosti základních metod kvanti přístupu • • Metoda Vlastnosti Výhody Statistické šetření Náhodný výběr Měření proměnných Reprezentativita Testování hypotéz Experiment Určení hodnot nezávisle proměnné Kontrolní skupina bez expozice Přesné měření, testování hypotéz Oficiální statistiky Analýza dat získaných v minulosti Velké datové soubory Strukturované pozorování Pozorování podle přesně daného protokolu Spolehlivost pozorování Obsahová analýza Podle předem daného kódování se zkoumá analýza četnosti Spolehlivost měření •Přednosti a nevýhody kvanti výzkumu • • Přednosti kvanti výzkumu Nevýhody kvanti výzkumu •Testování a validizace teorií • Lze zobecnit na populaci • Rychlý a přímočarý sběr dat, data numerizována, rychlá analýza (využití PC) • Výsledky jsou relativně nezávislé na výzkumníkovi • Hodí se na zkoumání velkých skupin • Kategorie a teorie použité výzkumníkem nemusí odpovídat lokálním zvláštnostem Př.: Ženy v Evropě jedí málo ryb. Výzk. populace: Japonky • Získaná znalost může být abstraktní a obecná pro přímou aplikaci v konkrétních podmínkách Př.: Výsledky tohoto výzkumu nebudou platit pro Japonsko • •Vlastnosti základních metod kvali přístupu • • Metoda Vlastnosti Výhody Pozorování Delší období kontaktu Pochopení subkultury Texty a dokumenty Rozbor významu, organizace a použití Teoretické porozumění Interview Relativně nestrukturované Porozumění zkušenosti Strukturované pozorování Pozorování podle přesně daného protokolu Spolehlivost pozorování Audio a video záznamy Přesná transkripce přirozených interakcí Porozumění průběhu interakcí •Přednosti a nevýhody kvali výzkumu • • Přednosti kvali výzkumu Nevýhody kvali výzkumu • Získává podrobný popis a vhled při zkoumání jedince, skupiny, události • Zkoumá fenomén v přirozeném prostředí • Umožňuje studovat procesy • Hledá lokální příčinné souvislosti • Získaná znalost nemusí být zobecnitelná na populaci a v jiném prostředí • Je těžké provádět kvanti predikce • Sběr dat a jejich analýza může být časově náročná • Výsledky jsou snadněji ovlivněny výzkumníkem a jeho osobními preferencemi •Základní logické postupy • •Analýza – rozbor vlastností, vztahů, faktů • •Syntéza – spojování poznatků získaných analytickým postupem • •Indukce – vyvozování závěrů z konkrétního na obecné • •Dedukce – postup, kdy u obecného celku usuzujeme na jedinečné = obecně platné závěry aplikujeme na neznámé případy. • •Podrobnější charakteristika viz doporučená literatura. •Populace • •Výběr vzorku – náhodný výběr (např. ze seznamu sester v nemocnici) • •Záměrný výběr – vyžaduje znalosti o základním souboru, můžeme vybírat podle daných kritérií menší soubor, jehož testování může dát obrázek o základním souboru. Záměrný výběr je vždy u kvali výzkumu. • •Smíšené výběrové postupy – mísí se moment náhodného a výběrového souboru. Př. stratifikovaný soubor, kvótní soubor. • ( Pozor!!!! 16-45, 45-59, 59-75 let)