Kvalita ošetřovatelské péče Definice ošetřovatelské péče •Ošetřovatelská péče je soubor odborných činností zaměřených na: -udržení, -podporu, -navrácení zdraví a uspokojování biologických, psychických a sociálních potřeb změněných nebo vzniklých v souvislosti s poruchou zdravotního stavu jednotlivců nebo skupin, nebo v souvislosti s těhotenstvím a porodem, -rozvoj, -zachování -nebo navrácení soběstačnosti. •Její součástí je také péče o nevyléčitelně nemocné, zmírňování jejich utrpení a zajištění klidného umírání a důstojné smrti. Definice kvality péče o klienta •je úroveň -při které služby pečující o klienta zvyšují pravděpodobnost výsledků, které si klient přeje -a snižuje pravděpodobnost výsledků, které si klient nepřeje při běžné úrovni stavu znalostí Definice ošetřovatelství •je samostatná vědecká disciplína zaměřená na aktivní vyhledávání a uspokojování biologických, psychických a sociálních potřeb nemocného a zdravého člověka v péči o jeho zdraví •významně se podílí na prevenci, diagnostice, terapii, rehabilitaci •Ošetřovatelský personál pomáhá jednotlivci, rodinám i skupinám, aby byli schopni samostatně uspokojovat fyziologické, psychosociální a duchovní potřeby. Vede nemocné k sebepéči, edukuje jejich blízké v poskytování laické ošetřovatelské péče. Nemocným, kteří se o sebe nemohou, nechtějí či neumějí pečovat, zajišťuje profesionální ošetřovatelskou péči. Charakteristika oš. péče •Základní •Specializovaná •Vysoce specializovaná •Specifická Liší se: - Filozofií - Složením oš. personálu - Organizací práce - Výsledkem Formy ošetřovatelské péče •Primární •Sekundární •Terciární • Primární formy ošetřovatelské péče •udržování, zlepšování, podporování zdraví za aktivní účasti jedince, rodiny, společnosti •zmírňování utrpení nevyléčitelných nemocí, zabezpečování pokojného umírání a smrti •věnuje se edukaci, vykonávání diagnostických a terapeutických postupů, uspokojování biopsychosociálních potřeb jedinců i skupin •poskytuje péči jedincům, kteří nepotřebují nemocniční služby ani léčbu Sekundární formy ošetřovatelské péče •preventivní, diagnostická a léčebná •je poskytována v rámci péče ambulantní a ústavní v nemocnicích, v odborných ústavech, léčebnách a lázních. •jednotlivé složky ošetřovatelské péče jsou zaměřené na zabezpečení diagnostických a terapeutických výkonů, asistence při nich, jako jejich komplexní, specializovaných a základní ošetřovatelská péče Terciární formy ošetřovatelské péče •navazuje na primární a sekundární, kdy je potřebné dokončit léčebný proces nebo zlepšit zdravotní stav nemocného •chápe se jako komunitní ošetřovatelská péče, která poskytuje služby rodině, jednotlivcům a skupinám Metody ošetřovatelské péče •Funkční •Týmová •Skupinová •Primární sestry •Case management • Definice kvality zdravotní péče •pojetí kvality je dáno kulturním a sociálním prostředím •Představa je ovlivněna: -hodnotami, které v dané společnosti převládají, -individuálními hodnotami těch, kteří kvalitu péče definují, např. politici, tvůrci zdravotnické legislativy a především sami zdravotničtí pracovníci. Definice kvality ve zdravotnictví •může být také definována jako stupeň, v němž péče poskytovaná zdravotnickými institucemi jednotlivcům nebo specifickým populacím zvyšuje pravděpodobnost žádoucích zdravotních výsledků •je konzistentní se současnými odbornými znalostmi a současně přináší spokojenost pacientů i zdravotnických zařízení Definice kvality ve zdravotnictví •Souhrn výsledků dosažených v prevenci, diagnostice a léčbě, určených potřebami obyvatelstva na základě lékařských věd a praxe • •Stupeň dokonalosti poskytované zdravotní péče ve vztahu k soudobé úrovni znalostí a technologických dovedností Znaky kvalitní ošetřovatelské péče •V zemi i v konkrétním zařízení existuje jasná koncepce ošetřovatelství •Péče je poskytována prostřednictvím ošetřovatelského procesu •Péče je odvozena od potřeb pacienta •Práce ošetřovatelského personálu je týmová •Ošetřovatelský personál je dobře motivován a odborně připraven •Ošetřovatelský tým si stanovil reálné cíle •Ošetřovatelský personál dodržuje profesionální etický kodex •Praxe (poskytovaná péče) je vědecky podložená •Do ošetřovatelské péče jsou aktivně zapojeni pacienti/klienti •Existuje účinná mezioborová spolupráce • Dimenze kvality zdravotnických služeb •Bezpečnost •Kompetence •Přijatelnost •Efektivnost •Vhodnost •Ekonomičnost •Dostupnost •Kontinuita •Včasnost •Přiměřenost •Úcta a vnímavost Kvalita zdravotních služeb •je rozdělena do 3 dimenzí: • •Kvalita služeb z hlediska klienta •Kvalita služeb z hlediska profesionálního •Kvalita služeb z hlediska řízení Posuzování kvality ošetřovatelské péče •Kvalita ošetřovatelské péče může být posuzována podle různých kritérií a v závislosti na tom, kdo hodnocení poskytované péče provádí. •Lékař •Pacient •Sestra •Pracovníci ošetřovatelského managementu Záruka kvality •Systém vytvořený za účelem dosažení požadované kvality práce obsahuje tyto základní elementy: •Jasnou představu o cílech a hodnotách •Definici požadované kvality •Stanovení standardů, jejichž dodržování by mělo zaručit požadovanou kvalitu •Systém dodržování standardů. Pokud se nedodržují, musíme být schopni určit příčinu •Faktory (behaviorální nebo organizační), které jsou nezbytné pro dosažení standardní práce a případné přehodnocení standardů ve vztahu k požadované úrovni kvality •Způsoby hodnocení dosaženého efektu Odborný základ pro zajištění kvality ošetřovatelské péče •sestry nesou odpovědnost za své činy •→ vytvoření standardů, aby bylo možné posoudit, v čem spočívá profesionální ošetřovatelská praxe •→ je nutné stanovit i kritéria hodnocení (předem stanovené prvky, charakteristiky nebo vlastnosti používané k měření toho, do jaké míry byl standard dodržen Co ovlivňuje kvalitu ošetřovatelské péče •počet všeobecných sester, které zajišťují péči o nemocné •typ osobnosti všeobecné sestry a ošetřovatelského personálu •motivace zdravotnického personálu a soustavné zvyšování znalostí a dovedností •odborná kvalifikace ošetřovatelského personálu, jejich znalosti a dovednosti •úroveň mezilidských vztahů v daném ošetřovatelském týmu •organizace práce daného pracoviště •úroveň řízení příslušného zdravotnického zařízení •úroveň technických a technologických prostředků určených pro ošetřovatelskou péči •veřejnost, média (veřejné sdělovací prostředky informují veřejnost, upozorňují na problémy a vyvíjejí tlak na vládu i jedince, aby věci měnili) •ekonomičnost a hospodárnost péče •politika, národní a mezinárodní vlivy •program Zdraví 21 Systémy řízení a zajišťování kvality •Certifikace •Akreditace •Systémy národních a nadnárodních oceňování jakosti Certifikace •Postup, při kterém oprávněná instituce hodnotí a potvrzuje, že jednotlivec, organizace nebo program odpovídají stanoveným požadavkům, například to mohou být standardy. • •Výsledkem je schválení, že daná instituce splnila kvalifikační požadavky stanovené certifikační institucí. ISO •Vlastní certifikace spočívá v posouzení, do jaké míry dokumentovaný a fakticky zavedený systém jakosti splňuje požadavky kriteriální evropské normy. • •Certifikace je prováděna třetí nezávislou stranou akreditovanou certifikační organizací. European Foundation for Quality Management •(EFQM) •Evropská nadace pro řízení kvality •založena v roce 1998 •posláním je stimulovat evropské instituce ke zlepšování jejich činnosti European Institute of Public Administration •(EIPA) •Evropský institut pro veřejnou správu •záměrem zlepšit kvalitu práce organizací veřejné správy •vyvinul model CAF (Common Assessment Framework - Společný hodnotící rámec) • Akreditace •Proces, v rámci kterého nezávislá, obvykle nestátní instituce, posuzuje činnost zdravotnického zařízení a ověřuje do jaké míry tato činnost odpovídá stanoveným standardům zvyšování kvality péče. • •Výstup činnosti akreditující instituce je rozhodnutí, že činnost zdravotnického zařízení odpovídá stanoveným standardům. Joint Commission on Accrediation of Haelthcare Organizations •JCAHO •založena v USA •sleduje úroveň a kvalitu zdravotnictví od roku 1951 •je to nezávislá nezisková organizace •snaží se stále rozpracovat soubor kritérií pro hodnocení úrovně a kvality poskytované zdravotní péče v nemocnicích •poslední aktualizace standardů byla provedena v roce 1994 – v níž jsou obsaženy metody kontinuálního zvyšování kvality Joint Commission International Accreditation •JCIA •Spojená komise pro mezinárodní akreditaci •založena v roce 1998 - při organizaci JCAHO •publikovala mezinárodní akreditační standardy včetně metodiky mezinárodní akreditace International Socienty for Quality in Health Care •ISQua •Mezinárodní společnost pro kvalitu •založena v roce 1995 v Austrálii, •ovlivněna pracemi Avedise Donabediana •Sdružuje národní i mezinárodní akreditační komise. •vyvinula Model mezinárodních principů tvorby národních akreditačních standardů ALPHA, které jsou v souladu s požadavky Mezinárodní organizací pro standardizaci ISO •akreditace v ČR - v souladu se standardy ISQua Spojená akreditační komise •vznikla v roce 1998 jako zájmové sdružení právnických osob. •Stanovila standardy, které jsou členěny do deseti oblastí. •Standardy kvality •Standardy diagnostických postupů •Standardy péče o pacienta •Standardy kontinuity zdravotní péče •Standardy dodržování práv pacientů •Standardy podmínek poskytované péče •Standardy managementu •Standardy péče o zaměstnance •Standardy pro sběr a zpracování informací •Standardy protiepidemických opatření •Byly vydány jako metodický pokyn MZ ČR Total Quality Management •(TQM) •vzniklo na základě zkušeností japonských a amerických firem zaměřených na zabezpečování jakosti •klade důraz na neustálé zlepšování •konečným cílem je transformace celého systému zdravotní péče tak, aby personál, služby a všechny ostatní činnosti byly zaměřeny na uspokojování potřeb klientů Systémy národních a nadnárodních oceňování jakosti •Demingova cena - první národní cena za jakost ve světě byla udělena v roce 1951 v Japonsku. •Europen Quality Award - Evropská cena kvality •Národní cena kvality Malcolma Baldrige - je označením vynikajících amerických společností. •Národní cena ČR za jakost je plně kompatibilní s programem Evropské ceny za kvalitu a vychází z principů Modelu excelence EFQM. Od roku 2001 je cena součástí Národní politiky podpory jakosti. Indikátory kvality •každé oddělení sleduje nastavené indikátory kvality a pravidelně je vyhodnocuje •mohou být: -kvantitativní = měřitelné (např. doba hospitalizace, mortalita, spokojenost pacientů a sester,…) -kvalitativní (např. závislé na hierarchii hodnot) Indikátory kvality oš. péče ANA • •AMERICAN NURSES ASSOCIATION. Nursing-Sensitive Duality Indicators for Acute Care Setting and • ANAś Safety & Duality Initiative. www.nursingworld.org, 1999 •Struktura ošetřovatelského personálu •Celkový počet hodin ošetřovatelské péče o pacienta za den •Výskyt dekubitů •Pády pacientů •Spokojenost pacienta s léčbou bolesti •Spokojenost pacienta s mírou edukace a poskytování informací •Spokojenost pacienta s celkovou péčí •Spokojenost pacienta s ošetřovatelskou péčí •Výskyt nemocničních nákaz •Spokojenost ošetřovatelského personálu Ošetřovatelské standardy •se rozumí dohodnutá profesní norma kvality •mají klíčový význam pro zvyšování kvality péče (vymezují jednoznačně minimální úroveň péče, která má být poskytnuta) •není-li dodržen, stává se ošetřovatelská péče rizikovou, protože ohrožuje zdravotní stav pacienta (závazná norma) •mohou být vydány jako legislativní normy (zákony, vyhlášky metodická opatření), nebo jsou vypracovány zdravotnickým zařízením, profesní organizací apod. Ošetřovatelské standardy •ZZ je povinno dodržovat standardy dané legislativními normami a přijmout vlastní oš. standardy, vycházející z rámcových standardů doporučení MZ ČR Druhy standardů •Systém hodnocení dle Donabediana •Struktura – strukturální •Počet personálu •Kvalifikační struktura (legislativa) •Vybavení pomůckami a přístroji NP • •Proces - procesuální •Provozní režim •Hygienický režim •Diagnostické výkony •Léčebné výkony •Ošetřovatelské výkony •Výsledek – statistika •Incidence a prevalence dekubitů •Management bolesti •Management inkontinence •Pitný režim •Nozokomiální nákazy •Incidence pádů •Spokojenost klientů •Spokojenost zaměstnanců •Změny soběstačnosti • • Druhy standardů •Standardy výkonu ošetřovatelské profese •určují kategorie ošetřovatelského personálu •podmínky opravňující k výkonu povolání (kompetence a rámcové pracovní náplně jednotlivých kategorií pracovníků) •jsou vytvářeny legislativními normami •Standardy ošetřovatelské péče •jsou zaměřeny na specifické ošetřovatelské činnosti v konkrétních podmínkách daného pracoviště •vycházejí z koncepce ošetřovatelství •určují kvalitu ošetřovatelské péče • Druhy standardů •Standardy ošetřovatelské dokumentace •určují základní typy ošetřovatelské dokumentace, kterou vydává zdravotnické zařízení •Standardy vybavení pracoviště z hlediska ošetřovatelské péče •slouží jako norma pro vybavení určitého pracoviště z hlediska dosažení optimální kvality ošetřovatelské péče •standardy vypracovává zdravotnické zařízení na základě rámcových standardů MZ Druhy standardů •Standardy personálního obsazení •různých typů pracovišť mohou stanovit normu pro vybavení pracoviště ošetřovatelským personálem, •mají respektovat zvláštnosti ošetřování nemocných v jednotlivých pracovištích a nemohou být vydávány centrálně •Standardy pracovních postupů (manuály) •při různých ošetřovatelských výkonech vypracovávají jednotlivá zdravotnická pracoviště •Standardy pro vzdělávání ošetřovatelských pracovníků •jsou vypracovány na národní úrovni a vycházejí z potřeb státu (legislativní normy) Podle toho, kdo standardy vydává •Centrální standardy •vydává MZ ČR jako zákonné nebo podzákonné normy •MZ může také vydávat rámcové standardy jako doporučené podklady pro tvorbu lokálních standardů •Lokální standardy •zpracovávají a přijímají je konkrétní zdravotnická zařízení, případně konkrétní pracoviště •vycházejí z rámcových standardů •nesmějí být v rozporu s centrálními standardy Závaznost ošetřovatelských standardů •může mít různou míru •stanovuje, jak dalece jsou sestry nebo dokonce celé zdravotnické zařízení povinni se standardem řídit •může vyplývat ze zákona nebo z podzákonné normy •všichni, jichž se týkají, jsou ji povinni dodržovat Metodika tvorby standardů •Sestavení týmu odborníků, proškolení členů týmu •Vytipování problémů, určení priorit •Určení kritérií pro hodnocení •Srovnání současné praxe s dohodnutými kritérii •Vyhodnocení šetření, proč je rozdíl Metodika tvorby standardů •Vypracování standardu •Ověření standardu – pilotní studie •Úprava standardu •Schválení standardu a zavedení do praxe •Revize standardu Požadavky na standard •Odpovídající téma •Pochopitelný •Měřitelný •Akceschopný •Dosažitelný Obsah standardu •Téma •Kategorie pracovníků (pro koho je určen) •Skupina pacientů (pro kterou je určen) •Místo realizace •Doba platnosti •Autoři, kontaktní osoba •Cíl standardu Obsah standardu •Kritéria struktury (co bude potřeba) •Kritéria procesu (postup) •Kritéria výsledku (viz hodnocení kvality) •Vymezení nejdůležitějších pojmů Závaznost standardů •Národní • •Regionální • •Lokální Metodika implementace, sledování a hodnocení indikátorů •tvorba standardů a provádění ošetřovatelských auditů •pravidelné sledování indikátorů oš. péče (dekubity, pády, nozokomiální infekce, spokojenost), analýza výsledků a návrh a realizace opatření •regulace nákladů prostřednictvím standardizovaných postupů jejichž součástí je také doporučený materiál, pomůcka, dezinfekční prostředek pozitivních listů •pravidelné hodnocení kvality Měření kvality oš. péče •Zajišťování kvality ošetřovatelské péče je proces zahrnující tři významné kroky: • •1. Monitorování skutečné praxe a odstraňování problémů tak, aby praxe odpovídala dohodnuté normě. •2. Stanovení konkrétních kroků v systému zajištění kvality péče (ošetřovatelský audit). •3. Vytváření specifických ošetřovatelských standardů. Audit •jeden z nejefektivnějších nástrojů programu kontinuálního zvyšování kvality •jsou nedílnou součástí měření kvality péče ve zdravotnickém zařízení •je generický pojem, který znamená důkladnou evaluaci, průzkum nebo vyhodnocení •v užším slova smyslu představuje proces, jehož cílem je objektivně vyhodnotit skutečný stav věcí •je kontrolou dodržování standardů a sledování daných ukazatelů •je prováděn týmem vyškolených pracovníků zahrnující různé profese • Dělení •Vnitřní Øprovádí ZZ samo Øslouží k udržení kvality péče Øvytvoření dobrého jména (udržení konkurence) •Vnější Øprovádí ho v nemocnici nezávislá akreditační komise (podklad akreditační standardy) Øpokud projde → udělena akreditace Audit •Předmět: je vždy oznámen •Cíl: je hledání slabých míst jako vstupních bodů pro zlepšení •Výsledkem: -musí být fakta, o kterých nikdo nepochybuje -jsou pouze pro ty, koho se týká •opatření k nápravě jsou vypracována společně •netrvá déle jak jeden den •provádí se dle potřeby •nejméně 1 x za rok Audit jako proces •Volba členů auditorského týmu •Určení předmětu (důležitý, relevantní, měřitelný) •Výběr metody (hodnocení technického stavu nebo výkonnosti) •Aplikování existujících nebo vytvoření nových kritérií •Sběr a analýza dat •Vyhodnocení a sepsání nálezu •Doporučení ke změně Druhy ošetřovatelských auditů 1.Retrospektivní revize ošetřovatelských záznamů (opakující se problém identifikovaný lékařem nebo sestrou) 2.Audit implementace ošetřovatelských standardů (za se dodržují vypracované standardy) 3.Algoritmový audit (vyhodnocuje strategii péče z perspektivy zachování dohodnutých procesů – mapy péče,…) 4.Audit výsledků péče (nezjišťuje pouze kdo, jak, komu, ale zda je to k něčemu dobré) Audity •analyzují úspěch oddělení, sester, programu či organizace tím, že porovnávají data • •hledají shodu nebo neshodu mezi tím, co bylo naplánováno, a tím, co bylo dosaženo • •odkrývají problémové oblasti, které vyžadují pozornost • •poukazují na úspěchy, které mohou pomoci ostatním Hodnocení auditu •Průběžné hodnocení -hodnotí probíhající péči • •Zpětné hodnocení -hodnotí již poskytnutou péči studiem ošetřovatelské dokumentace Indikátory kvality •Definice: •Míra výkonu nějaké činnosti, systému či postupu v čase •Statistická hodnota, která určuje podmínku nebo trend výkonu nějakého postupu nebo výsledek nějakého procesu v čase •Charakteristický znak, použitý k určení míry dodržování standardu nebo cíle v oblasti zvyšování kvality Sledování kvality péče v ČR •Metodické opatření č. 5/1998 o akreditaci zdravotnických zařízení •Metodické opatření č.9/1998 o koncepci ošetřovatelství •Národní politika podpory jakosti – Usnesení vlády č. 458/2000 – Rada ČR pro jakost •Rada MZ ČR pro kvalitu ve zdravotnictví •Příkaz ministra č. 22/2006 – Národní program Hodnotící a měřící techniky v ošetřovatelství •Bolest • •Hodnocení bolesti – podle Hospital Broussais,1998 •Hodnocení bolesti – podle Institutu Gustave Roussy •Sledování bolesti – podle IPVZ Praha •Kontrola bolesti – podle Hospicu Sv.Anežky České •Hodnocení bolesti – podle Royal Marsden Hospital, in LEMON 1, 1996 •Sledování projevů bolesti u dítěte – modifikace Sparhotta •Psychický stav • •Zkrácený bodovací test -podle Gainda •Stupnice hodnocení psychického zdraví – podle Savage, Britton, 1967, Kolibiáš a spol. 1993 •Škála deprese pro geriatrické pacienty – podle Sheik, Yesavage,1986 •Folsteinův test kognitivních funkcí – Mini-Mental-State (MMT) – modifikace podle Topinkové a Mellanové, 1993 • Hodnotící a měřící techniky v ošetřovatelství •Soběstačnost • •Test ošetřovatelské zátěže – podle Svanborga, modifikovaný Staňkovou •Bartelův test základních všechních činností – Activity Daily Living (ADL) •Test instrumentálních všedních činností – Instrumental Activity Daily Living (IADL) •Testování vývoje soběstačnosti – TVS – podle Pediatric Unit at Hospital, Bolzano • •Riziko vzniku dekubitů • •Škála Nortonové (Norton Scale) •Rozšířená škála Nortonové •Škála Waterlow •Hodnocení rizika vzniku dekubitů – podle Shannon, 1984 • Zásady hodnocení kvality péče •1. Jádrem systému hodnocení kvality lékařské a ošetřovatelské péče by měl být odborný audit prováděný týmem vedoucích pracovníků a dalších odborníků. •2. Na hodnocení péče se mají podílet všichni účastníci procesu poskytování zdravotní péče (lékaři, kteří poskytují péči, jejich kolegové a nadřízení, zdravotní sestry, pacienti, pracovníci ekonomické sféry, případně zástupci pojišťoven a zřizovatelů, další partneři zdravotnických institucí). •3. Před hodnocením mají být vypracována podstatná kritéria (standardy). Tato kritéria by měla obsahovat hlavní aspekty struktury podmínek, procesu i dosahovaných výstupů a také výsledky poskytované péče a dalších činností. •4. Pro hodnocení je nutné vybudovat informační a monitorovací systém, který vychází z informačních systémů, ze stanovených indikátorů, z lékařské a ošetřovatelské dokumentace, z dokumentace pro pojišťovny, ze šetření mezi pacienty a také z evidence stížností a pochval. •5. Značný význam má pro zvyšování kvality uplatňování metody „peer review“ - je to metoda vzájemného posuzování diagnostických, léčebných a ošetřovatelských postupů a činností kolegů z jiných obdobných pracovišť. Zásady hodnocení kvality péče •6. Systém musí být vybudován tak, aby vedoucí pracovníci v případě, že dochází ke zhoršování kvality, nebo že se vyskytují závažná pochybení, obdrželi informace včas (systém včasné signalizace). •7. Při hodnocení kvality péče je možno využívat implicitních i explicitních kritérií. Podle implicitních kritérií, zda je péče poskytována „lege artis“. Explicitní měří objektivně úroveň péče, mají formu organizačních, diagnostických, léčebných a ošetřovatelských indikátorů nebo standardů. Některá explicitní kritéria vychází z Práv pacientů. •8. Se zaměřením systému hodnocení by měli být seznámeni všichni pracovníci příslušného pracoviště. •9. Systém hodnocení kvality by měl být pravidelně revidován a zdokonalován. DĚKUJI ZA POZORNOST ba34