Dopravní nehoda 1. pomoc Zastavíme v bezpečné vzdálenosti. Zapneme světla vlastního vozidla. Oblečeme výstražnou vestu. Umístíme výstražný trojúhelník - nad 50 m od havarovaného vozidla - na dálnici více než 100 m. Vypneme motor havarovaného vozidla zatáhneme ruční brzdu. Zkontrolujeme základní životní funkce poraněného. Přivoláme RZP. S poraněným se nesnažíme manipulovat. Vyprošťujeme pouze tehdy, pokud je riziko požáru vozidla nebo je nutná KPR, kdy nemocný nedýchá. Pokud dýchá a je v bezvědomí-ponecháme na místě v původní poloze, stavíme krvácení, kontrolujeme dýchání a základní životní funkce do příjezdu RZP. Pokud dýchá a je při vědomí, stavíme krvácení a ponecháme na místě. Ptáme se na bolest (páteř, hrudník, břicho etc.) Zjišťujeme aktivní pohyb a citlivost končetin. Závisí na závažnosti stavu Kontrola průchodnosti dýchacích cest (pohled, poslech) Hodnocení krevního oběhu- ihned rozpoznat zástavu oběhu Hodnocení stavu vědomí. Zahájit KPR. Nemocný v bezvědomí potřebuje volné dýchací cesty a ventilační podporu. Koniotomie, koniopunkce. Nutná ochrana krční páteře a míchy – ruční stabilizace v ose páteře, krční límec. Zástava krvácení. První pomoc při traumatu Hypovolemický šok (kolabované žíly) – zvýšená poloha dolních končetin. Punkce tenzního pneumotoraxu. Imobilizace končetiny přes dva klouby při zlomenině končetiny Vakuum imobilizátor při poranění páteře. Sterilní krytí popálených ploch a ran. Protišoková opatření 5 T Při poranění žeber myslíme na možnost vzniku pneumotoraxu. První pomoc při traumatu