Koncept Marjory Gordon Model funkčních vzorců zdraví gordon Marjory Gordonová nOšetřovatelství vystudovala na Mount Sinai Hospital School of Nursing nBc. a Mgr. vzdělání získala na Hunter College of the City University v New Yorku nDisertační práci z oblasti diagnostiky obhájila na Boston College nje profesorkou a koordinátorkou ošetřovatelství dospělých na Boston College, Chestnut Hill ve státě Massachusetts nje prezidentkou NANDA nje členkou Americké ošetřovatelské akademie Marjory Gordonová nje autorkou ošetřovatelského modelu „Modelu funkčního typu zdraví“, který publikovala 1987 n- který umožňuje systematické ošetřovatelské hodnocení zdravotního stavu klienta v jakékoli oblasti sytému péče – primární, sekundární i terciální Vývoj modelu nmodel je výsledkem grantu, který v 80. letech 20. stol. financovala federální vláda USA Model vychází nz toho, že všichni jedinci mají společné určité typy chování, které souvisí s jejich: -zdravím, -kvalitou života, -s rozvojem jejich schopností -a dosažením lidského potenciálu npopis a hodnocení typů zdraví umožňuje sestře rozpoznat funkční a dysfunkční chování, případně stanovit i oš. diagnózu Koncept M. Gordon nvytváří systematickou komunikaci v multidiscilinárním týmu njednotný odborný jazyk s využitím ošetřovatelské terminologie pro praxi, vzdělávání a výzkum nmezi základní pojmy patří: zdraví, funkční a dysfunkční typ zdraví, holistické potřeby, základní lidské reakce, interakce a prostředí nošetřovatelským cílem je nejvyšší úroveň zdraví a přijetí odpovědnosti jedince za své zdraví nklient je vnímán jako holistická bytost nrole sestry zahrnuje ošetřovatelské dovednosti Teoretická východiska nholistická a humanistická filozofie nkoncepce hodnocení F.E. McCan a D. Smith nmodel zdraví nošetřovatelské modely a teorie různých autorek, především pak D. Orem, D. Johnson a C. Roy Hlavní jednotky nCíl ošetřovatelství nPacient/klient nRole sestry nZdroj potíží nOhnisko zásahu nZpůsob intervence nDůsledky Metaparadigmatické koncepce nOsoba – všechny lidské bytosti jsou holistické s určitými funkčními vzorci, které se podílejí na zdraví nProstředí – v integraci s osobou nZdraví – je vyjádřením rovnováhy a je ovlivněno vývojovými, kulturními, duchovními a dalšími faktory nOšetřovatelství – se zabývá funkčními a dysfunkčními vzorci zdraví Obsah a koncepce modelu nje odvozeno z interakcí osob – prostředí nzdravotní stav jedince je vyjádřením bio-psycho-sociální interakce npři kontaktu s pacientem sestra identifikuje funkční nebo dysfunkční vzorce zdraví Definice souvisejících pojmů nZdraví nje vyjádřeno rovnováhou bio-psycho-sociální interakce, které je ovlivňováno faktory vývojovými, kulturními, duchovními a spirituálními i dalšími. nDyfunkce ndojde-li k poruše v jakékoli oblasti viz výše. nmůže později vyvolat onemocnění nTyp nje definovaný jako úsek chování v určitém čase Přínosem z vícero hledisek nzaměřuje se na zdraví nrespektuje a splňuje holistický přístup npřispívá k rozvoji ošetřovatelské teorie a uplatnění teoretických poznatků v praxi nsvým přístupem se využívá i v taxonomii ošetřovatelských diagnóz Vzorce njsou úseky chování jedince v určitém čase a reprezentují základní ošetřovatelské údaje v subjektivní a objektivní podobě nzákladní struktura je tvořena 12 oblastmi nkaždý vzorec představuje určitou část zdraví, která může být buď funkční nebo dysfunkční Struktura modelu n1.Vnímání zdravotního stavu, aktivity k udržení zdraví n2. Výživa a metabolismus n3. Vylučování n4.Aktivita, cvičení n5.Spánek a odpočinek n6.Vnímání, poznávání n7.Sebepojetí, sebeúcta n8.Role, mezilidské vztahy n9.Sexualita n10.Stres n11.Víra, životní hodnoty n12.Jiné 1 Vnímání zdravotní stavu, aktivity k udržení zdraví njak vnímá svůj zdravotní stav a pohodu, jakým způsobem o zdraví pečuje nzahrnuje individuální zdravotní stav, jeho důležitost ve vztahu k současným životním aktivitám a plánům do budoucna nobsahuje informace o tom, jak si klient uvědomuje a zvládá rizika spojená se svým zdravotním stavem, jaká je úroveň jeho celkové péče o zdraví Položky? nNachlazení během posledního roku, absence ze zaměstnání/ ze školy. nNavyklé postupy a aktivity pro udržení zdraví, jejich efekt. nZpůsob/snadnost dodržování lékařských a oš. doporučení. nVnímání příčiny vzniku současného onemocnění. nKdyž začala nemoc, jaká opatření byla provedena a s jakým výsledkem. nOsobní přání týkající se postupu při léčbě a zvládání chorobného stavu. 2 Výživa a metabolismus ntato oblast popisuje způsob příjmu potravy a tekutin ve vztahu k metabolické potřebě organismu nzahrnuje individuální způsob stravování a příjmu tekutin, denní dobu příjmu potravy, kvalitu a kvantitu konzumovaného jídla a tekutin, zvláštní preference určitého druhu jídla, užívání náhradních výživných látek a vitamínových preparátů nu malých dětí pak kojení a způsob krmení kojence nhodnocení stavu kůže, kožních defektů, poranění a celková schopnost hojení ran, která souvisí s imunitním systémem npatří zde i stav vlasů, nehtů, slizničních membrán, stav chrupu, tělesná teplota, výška a hmotnost Položky? nTypický denní příjem jídla, přílohy, přídavky, doplňky. nTypický denní příjem tekutin (množství). nZměny hmotnosti v poslední období.2 nChuť k jídlu. nPochopení a dodržování dietních omezení. nPotíže související s jídlem a příjmem potravy/polykání. nVnímání schopnosti hojení ran. nVnímání jiných problémů souvisejících se stavem vlasů, nehtů, slizničních membrán. nVnímání problémů s chrupem, zubní náhrady. nStav kůže, její barva, napětí, poranění aj. defekty 3 Vylučování ntato oblast zahrnuje informace o způsobu vylučování nindividuálně vnímaná pravidelnost ve vylučování, používání obvyklého postupu při vyprazdňování nebo používání projímadel, potíže nebo poruchy při vyprazdňování, tvar kvalita i kvantita exkrementů neventuelně triky používané k řízení vylučování Položky? nPopsání způsobu vyprazdňování střeva. nPopsání způsobu vyprazdňování moče. nPocení, zápach. 4 Aktivita, cvičení npopisuje způsob udržení tělesné kondice cvičením nebo jinými aktivitami ve volném čase a při relaxaci nzahrnuje základní denní aktivity nobsahuje všechny typy cviků jejich kvantitu i kvalitu, včetně sportů, které jsou typické jednotlivce npatří zde i způsob trávení volného času a činnosti, které v něm jednotlivec vykonává nzdůrazňuje činnosti, které mají pro jednotlivce největší důležitost Položky? nVnímání životní síly a energie, dušnost, bolest, pohodlí,… nTyp a pravidelnost cvičení, sport. nVolný čas, aktivity ve volném čase, hry. nÚroveň sebepéče a soběstačnosti. nChůze, držení těla, pohybová koordinace 5 Spánek, odpočinek npopisuje způsob spánku, odpočinku a relaxace ntrvání doby spánku během 24 hod. nzahrnuje individuální vnímání kvality spánku a odpočinku, vnímání úrovně životní energie získané odpočinkem nzpůsob navození spánku, usínání, přerušování doby spánku, obvyklé činnosti před spaním, eventuelně užívání medikamentů Položky? nVnímání pocitu odpočinku a připravenosti na denní aktivity nProblémy se spaním: začátkem, časným probuzením, přerušovaným spánkem, převrácením doby spánku 6 Vnímání, poznávání npopisuje způsob a přiměřenost smyslového vnímání a poznávání núroveň vědomí, mentálních funkcí, orientaci v místě, času, prostoru, osobou nzjištění bolesti nzjištění poznávacích funkcí (schopnost učení, myšlení, rozhodování,….) nzjistit do jaké míry je klient orientován a poučen o zdravotním stavu, a co ještě potřebuje vědět Položky? nSluch, sluchadla a jiné pomůcky. nZrak, brýle, poslední kontrola. nPaměť, pozornost. nStyl učení, obtíže. nVnímání bolesti, její intenzita, typ, lokalizace nepohodlí. nDostatek informací, chápání dané situace, vlastní názor, rozhodování. nÚroveň vědomí, orientace v místě, čase, osobě, prostoru. nZpůsob slovního vyjádření/řeč, schopnost komunikace. 7 Sebepojetí, sebeúcta npopisuje emocionální ladění a vnímání sebe sama (tělesný vzhled) nzahrnuje individuální názor na sebe nzahrnuje objektivní pozorování způsobu neverbálních projevů klienta jako je držení těla, způsob pohybu a chůze, oční kontakt, hlas a způsob řeči Položky? nCelkové emocionální ladění. nZměny tělesného vzhledu a schopností, vlastní hodnocení zručnosti, obratnosti, talentu a dispozic. nFrekvence pocitu obav, strachu, úzkosti, zlosti, vzteku, deprese, po čem je pociťována úleva. nNervozita/ pocit uvolnění – hodnocení. 8 Plnění rolí, mezilidské vztahy npopisuje způsob přijetí a plnění životních rolí, úroveň mezilidských vztahů nzahrnuje individuální vnímání životních rolí, z toho vyplývajících závazků a odpovědí nrozvážnost a snášení tíhy zodpovědnosti v současné životní situaci nsoulad nebo narušení vztahů v rodině, zaměstnání, ve vztahu ke společnosti, plnění povinností ve vztahu k rolím Položky? nBydlení samostatně/ s rodinou, struktura rodiny. nRodinné problémy např. zakládání nové rodiny, přírůstek do rodiny, alkoholismus,… nZpůsob řešení rodinných problémů. nNutnost starat se o rodinné příslušníky nebo potřeby rodiny, způsoby zvládání souvisejících problémů. nReakce rodiny na onemocnění, chorobný stav. nVýchova dítěte, vztahy. nPříslušnost/ členství ve společenské skupině, častost kontaktů, osamělost. nVnímání mezilidských vztahů v zaměstnání/ ve škole. nVnímání okolí/ zapojení/ izolace. nAsertivita/ pasivita – hodnocení/ zařazení. 9 Sexualita, reprodukční schopnost npopisuje uspokojení nebo neuspokojení v sexuálním životě nebo se svým pohlavím nzahrnuje poruchy nebo potíže jednotlivce v této oblasti nzahrnuje reprodukční období ženy a problémy s tím související nu mužů pohlavní choroby a potíže s prostatou Položky? nVnímání změn/ problémů v sexualitě a sexuálních vztazích, onemocnění pohlavních orgánů, jiné potíže. nUžívání antikoncepce, obtíže, problémy. nZačátek menstruace a pravidelnost. nPočet porodů, potratům komplikací atd. 10 Stres, zátěžové situace, jejich zvládání, tolerance nnejdůležitější životní změny v posledních dvou letech npopisuje celkový způsob tolerance a zvládání stresových situací nzahrnuje individuální rezervy nebo kapacitu ve zvládání narušení vlastní integrity, způsoby zvládání stresu, podpora rodiny a jiných podpůrných systémů nvnímání vlastní schopnosti řídit a zvládat běžné situace Položky? nNapětí/ nervozita, zvládání stresu, užívání léků, drog, alkoholu, kouření. nDůvěryhodné osoby, jejich dosažitelnost při prožívání stresové situace. nDůležité změny v životě za poslední 1-2 roky. nStrategie řešení problémů, jejich efekt. 11 Víra, přesvědčení, životní hodnoty npopisuje individuální vnímání životních hodnot, cílů nebo přesvědčení včetně náboženské víry a transcendentna nzahrnuje vše, co je v životě vnímáno jako důležité Položky? nŽivotní cíle, splnění tužeb. nVnímání důležitosti náboženské víry. nIndividuální přání s ohledem na náboženské služby během pobytu ve zdravotnickém zařízení. 12 Jiné nzde je možno zařadit jiné důležité informace, které nejsou obsaženy v předchozích oblastech n n nSoubor otázek k rozhovoru dle modelu M. Gordon 1 Vnímání zdravotního stavu, aktivity k udržení zdraví nJaká byla a je úroveň Vašeho zdraví? nProdělal/a jste v posledním roce nějaké nachlazení? Pokud je to vhodné: Měl jste absence v zaměstnání nebo ve škole? nCo všechno děláte pro udržení zdraví? Včetně všech zvyklostí (kouření, alkohol, drogy, léky). Kdy a co naposled? U žen: Provádíte samovyšetření prsou? nDotaz na úrazy a nehody doma, v zaměstnání, v dopravě. nByly nějaké problémy v minulosti s nalezením způsobu jak dodržovat doporučení lékařů a sester? nPokud je to vhodné: Co si myslíte, že způsobilo Vaší chorobu? Co jste udělal, když se objevily první příznaky a jaké to mělo důsledky? nPokud je to vhodné: Co bude pro Vás důležité po dobu pobytu u nás? Jak Vám můžeme pomoci? 2 Výživa a metabolismus nMůžete mi popsat Váš typický denní příjem potravy? nMůžete mi popsat Váš typický denní příjem tekutin? Kolik je jejich celkové množství? nJaká je Vaše hmotnost v posledním období, pozorujete zvýšení váhy nebo úbytek? nMáte chuť k jídlu? Nepozorujete nějakou změnu? nMůžete mi popsat druhy jídla a způsob příjmu potravy? Máte nějaké potíže při jídle nebo dietní omezení? nJak byste popsal/a stav kůže, poranění, kožní defekty? nMáte nějaké problémy se zuby? Máte náhradní chlup? Navštěvujete zubního lékaře? Kdy byla poslední kontrola? 3 Vylučování nMíváte pravidelnou stolici? Můžete popsat vzhled exkretů? Máte nějaké potíže při vyprazdňování stolice? Užíváte projímadla? nMůžete popsat způsob a pravidelnost močení? Problémy s pravidelností? Množství, vzhled, barvu a zápach moče? nPotíte se nadměrně? 4 Aktivita, cvičení nMáte pocit dostatečné síly a životní energie? nCvičíte? Jaké typy cvičení a jejich pravidelnost? nJak trávíte svůj volný čas? Aktivní/ pasivní odpočinek? nVnímání schopností pro denní aktivitu? 5 Spánek, odpočinek nJaký máte pocit celkového odpočinku a energie k denním činnostem? nMáte nějaké potíže s usínáním? Co Vám pomáhá? Máte noční sny/ děsy? Budíte se v noci? Probouzíte se častěji? nJak dlouho trvá celková doba odpočinku/ relaxace? 6 Vnímání, poznávání nMáte nějaké potíže se sluchem? Užíváte sluchadlo nebo jiné kompenzační pomůcky? nVidíte dobře? Nosíte brýle? Kdy byla naposled oční kontrola? nMentální stav a úroveň vědomí: Nemění se Vám paměť? nRozhodujete se snadno/ obtížně? Máte pocity nejistoty? nJakým způsobem se nejsnadněji naučíte novou věc? Nějaké potíže s učením? nByl jste poučen o zdravotním stavu? Schází Vám další informace? nBolí Vás něco. Jiné nepříjemné pocity? Jak je zvládáte? S jakým efektem? 7 Sebepojetí, sebeúcta nJak se cítíte? Jak se Vám daří? Jak zvládáte situace, spoléháte na sebe? Na jiné? myslíte si, že si v náročnějších situacích poradíte sám poradíte? Jste sám se sebou spokojen, daří se Vám dosahovat cílů? Jste si sám sebou jist? Jak byste popsal sám sebe? nZměnil se nějaký způsobem Váš tělesný vzhled nebo se omezila činnost, kterou nemůžete vykonávat? Jaké to pro Vás má důsledky a jaké máte problémy? nJak prožíváte současnou situaci event. došlo ke změně způsobu vnímání sebe sama nebo Vašeho těla? nExistuje něco, co Vás zneklidňuje? Nudí? Vyvolává strach, úzkost, špatnou náladu, depresi? Jak se těmto pocitům bráníte, a co Vám přináší úlevu: Jaké relaxační techniky používáte? 8 Plnění rolí, mezilidské vztahy nBydlíte samostatně/ s rodinou? Jaká je struktura rodiny? nJsou nějaké problémy v rodině? nJakým způsobem se v rodině zvládají běžné problémy? nPokud je to vhodné: Jak prožívá Vaše rodina nemoc/ hospitalizaci? nje na Vás rodina závislá? Jak to zvládáte? nPokud je to vhodné: jsou problémy s dětmi? Zvládáte tyto situace? nPatříte k nějaké společenské skupině? Máte blízké přátelé? Trpíte pocitem osamělosti? Často? nJste celkově spokojen/a ve svém zaměstnání? Ve škole? Pokud je to vhodné: Máte dostatečný příjem pro uspokojování svých potřeb? nCítíte se být součástí svého okolí nebo máte pocit, že jste izolován v místě svého bydliště? 9 Sexualita, reprodukční schopnost nPokud je to vhodné k věku/ situaci: uspokojivé sexuální vztahy, změny, potíže, problémy (onemocnění pohlavních orgánů). nPokud je to vhodné: Používáte antikoncepci a s tím spojené potíže a problémy? nženy: Kdy Vám začala menstruace? Můžete mi říci datum poslední menstruace? Máte nějaké potíže, problémy? Kolik jste měla porodů? Kolik se Vám narodilo živých dětí? kolikrát jste byla gravidní? Poslední preventivní kontrola? 10 Stres, zátěžová situace, jejich zvládání, tolerance nVyskytla se nějaká změna ve Vašem životě v posledních 2 letech? Vyskytla se situace, byste označil/a krizí? nKdo Vám nejvíce pomůže při řešení Vašich problémů a záležitostí? Je tato osoba pro Vás vždy k dispozici? nProžíváte napětí dlouhodobě, Co Vám pomáhá k jeho snížení? Užíváte léky? Drogy? Alkohol? nKdyž máte větší nebo jakékoli problémy v životě, jak je zvládáte? Jaké řešení volíte? Jsou tyto způsoby efektivní? 11 Víra, přesvědčení, životní hodnoty nJaký důležitý plán(y) máte do budoucna? Prožíváte něco, co byste chtěl/a odstranit ze svého života? nJste věřící? je pro Vás náboženství důležité? Pokud je to vhodné:Pomáhá Vám to pro překonání potíží? nPokud je to vhodné: Představuje pro Vás pobyt u nás nějaké omezení, pokud jde o náboženství? 12 Jiné nJakékoli jiné záležitosti, o kterých jsme nemluvili, a o kterých byste se rád zmínil/a. Dysfunkční vzorce njsou projevem: -aktuálního onemocnění -nebo může být znakem potencionálního problému n Při posuzování navrhuje nPorovnání získaných údajů: -individuální výchozí stav -normy stanovené pro danou věkovou skupinu -normy kulturní, společenské a jiné 12 funkčních vzorců zdraví 1. Vnímání zdravotního stavu, aktivity k udržení zdraví 2. Výživa a metabolismus 3. Vylučování 4. Aktivita, cvičení 5. Spánek a odpočinek 6. Vnímání, poznávání 7. Sebepojetí, sebeúcta 8. Role, mezilidské vztahy 9. Sexualita 10.Stres 11.Víra, životní hodnoty 12.Jiné člověk prostředí jejich zhodnocení a analýza sestrou funkční model zdraví dysfunkční model zdraví stanovení ošetř. dg. a ostatní kroky ošetř. procesu v primární, sekundární a terciární zdravotnické a ošetř. péči a jednotlivce, rodiny a komunity DĚKUJI ZA POZORNOST spici-stenatko