Paradigma teorie oboru ošetřovatelství Základní terminologie nModel nje vědecká konstrukce, obraz, představa či popis zkoumaného jevu nebo předmětu nKoncepce – je abstraktní představa nebo obraz jevu nebo reality nKoncepční model – je abstraktní náčrt vztahů mezi koncepcemi nTeorie – podobně jako koncepční modely jsou vytvořeny z koncepcí a abstraktních náčrtů vztahů mezi nimi, ale odrážejí jevy s daleko větší specifikou -hlavním cílem teorie od koncepčního modelu je vytvořit poznatky z určité oblasti nTvrzení (konstatování) nHypotéza – je zvláštní typ tvrzení, které vyjadřuje domněnku o jednom nebo více pojmech, které lze empiricky testovat Teoretické modely nVycházejí z určitých zdravotně sociálních programů a hodnot: -Zdraví pro všechny v 21.století -Vládní zdravotní zdravotně-sociální strategie a systém zdravotní péče -Pravidla a programy různých zdravotnických organizací a institucí na regionální a místní úrovni -Uznané hodnoty a výkon různých profesí Proč vznikly oš.modely ns vývojem nových poznatků a požadavků na kvalitu péče vznikla potřeba holistické péče nuvědomění si faktu, že je přece víc než lékařská dg. pomohlo sestrám v hledání lepších modelů oš. péče (základem je měnící se pohled na „zdravé lidi“) nv 70. letech se holistické pojetí stalo součástí evropské zdravotnické politiky a tvorbu standardního oš. modelu Proč vznikly oš.modely nexistuje různorodost oš. modelů, které vznikaly postupně od doby F.Nightingalové a odpovídají hodnotám a systémům zdravotnické péče v dobách svého vzniku nmodely se snaží odrážet podstatu ošetřovatelství ncílem oš. modelu je pomoci sestrám zkvalitnit jejich práci Teoretický rozvoj ošetřovatelství n3 přístupy: npřevzetí rámců z jiných vědních disciplín nInduktivně n (zevšeobecnění různých pozorovaných jevů) nDeduktivně n (odvozením ze všeobecných dějů a poznatků) Teoretický rozvoj ošetřovatelství slouží několika základním cílům: nzískává poznatky, které pomáhají zlepšovat praxi ntřídí informace do logických systémů nodhaluje mezery ve vědomostech ve specifických úsecích studia nposkytuje logický návod na sběr důležitých údajů o zdravotním stavu nemocných nposkytuje kritéria na vyhodnocení účinnosti ošetřovatelské péče nrozvíjí a organizuje způsob studia ošetřovatelství nřídí ošetřovatelských výzkum a rozšiřuje vědomosti KM odráží nfilozofický postoj nrůznou zkušenost konkrétní skupiny vědců v rámci oboru nvýzkumnou tradici nkognitivní orientaci Použití KM nposkytuje specifický rámec nukazuje, co pozorovat, čeho si všímat, o čem přemýšlet, jak se dívat na svět a která hlediska brát v úvahu, a tak pomáhá zkvalitnit práci sester nsoustředí pozornost na některé oblasti nobohacují teoretickou základnu nv oš. praxi řídí myšlení a jednání sester v konkrétní situaci Užitečnost KM nje ve způsobu organizace myšlení, pozorování a interpretaci viděného a zjištěného nPoskytují: -systematickou strukturu a zdůvodnění činností, ukazují směr hledání a řešení praktických problémů -všeobecná kritéria pro poznání, že problém byl vyřešený Význam KM nZdůvodnila Johnson: n„KM jsou důležité pro sestru, protože jí nabízejí filozofickou a pragmatickou orientaci služby, které sestra poskytuje pacientům, které může poskytnout jen sestra, služby, které nabízejí dimenzi celkové péče, která se liší od péče poskytované kterýmkoliv jiným zdravotníkem.“ Vědomostní základna nSe opírá: n -teorii ošetřovatelství -poznatky z dalších disciplín (př. přírodní vědy, medicína, filozofie, psychologie, sociologie, antropologie, …) n Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nVývojové modely -zdůrazňují proces růstu, vývoje a dozrávání -předpokládají, že lidé mají vnitřní potřebu pro změnu, kterou iniciují vnitřní stavy nebo určité podmínky prostředí -Charakteristické rysy: nRůst, vývoj a zrání nZměna nSměr změny nIdentifikovatelný stav nForma postupování (progrese) nSíly nPotencionalita Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nModely systémů -jejich hlavním znakem je systém a jeho prostředí -systémy mohou být otevřené nebo uzavřené -jsou definované hranicemi, napětím (stresem, konfliktem), zpětnou vazbou -Charakteristické rysy: nIntegrace částí nSystém nProstředí nOtevřené a uzavřené systémy nRozhraní nTenze, stres, námaha, konflikt nVyrovnanost a ustálený stav nZpětná vazba Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nModely systémů n- příklady: nD.E. Johnsonová – Behaviorální systém nC. Royová – Adaptační model nI. Kingová – Teorie dosažení cíle nB. Neumanová – Model systémů zdravotní péče Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nInterakční modely -zdůrazňují sociální úkony a vztahy mezi lidmi -Částmi jsou: percepce, komunikace, role, koncepce sebe samého -Charakteristické rysy: nSociální činy a vztahy nVnímání (představy) nKomunikace nRole nPředstava o sobě samém Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nInterakční modely -Příklady: nI.J. Orlandová – Teorie ošetřovatelského procesu nR.T. Mercerová – Plnění mateřské role nK.E. Barnardová – Interakční model rodiče-děti nJ. Travelbeeová – Vztahy člověka k člověku nE. Wiedenbachová – Umění pomoci v klinické praxi nH.E. Peplauová – Psychodynamické ošetřovatelství Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nModel potřeb -jsou zaměřeny na kategorie: potřeb -demonstruje ošetřovatelství jako činnost, která pomáhá uspokojovat potřeby klientů/ pacientů Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nModel výsledků -jsou zaměřeny na kategorie: výsledků -výsledky ošetřovatelské péče n Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nHumanistické modely -ošetřovatelství jako humanitní obor a přírodní věda -Příklady nF. Nightingalová – Moderní ošetřovatelství nV. Hendersonová – Komplementární model ošetřovatelství nD.E. Oremová – Teorie deficitu sebepéče nL.E.Hallová – Jádro péče a léčebný režim nM. Leiningerová – teorie transkulturní péče Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nModely energetického pole -zohledňují koncepci energie v rámci osoby a prostředí -Příklady nM.E. Levinová – Čtyři konzervační principy nM.E. Rogersová – Teorie životního procesu nM.A. Newmanová – Model zdraví Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nModel zákroků (intervencí) n- činnosti v péči o pacienta nebo realizace změn v jeho okolí, aby se dosáhlo změny jeho stavu Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nModel substituce (nahrazení) n- náhrada ztracených nebo zhoršených schopností klienta/ pacienta Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nModel zachování (konzervace) n- úsilí o zachování všech zbylých příznivých okolností a schopností pacienta Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nModel vydržování (opora) n- pomoc pacientovi snést poškození zdraví a adaptovat se na situaci Kategorie koncepčních modelů ošetřovatelství nModel zlepšení n- považuje ošetřovatelství za cestu ke zlepšení kvality péče o pacienta a tím i jeho kvality života Nejznámější koncepční modely a teorie v ošetřovatelství nEnvironmentální teorie – F. Nightingalové nTeorie komplementárně – suplementárního modelu – V. Hendersonové nModel behaviorálmích systémů – D.E. Johnsonové nModel interakčních systémů – I. Kingové nKonzervační teorie – M. Levinové nModel systémů zdravotnické péče – B. Neumanové nModel sebepéče – D.E. Oremové nTeorie životního procesu – M. Rogersové nAdaptační model – C. Royové nTeorie transkulturní péče – M. Leiningerové nModel „Funkčního typu zdraví“ – M. Gordonové Součásti ošetřovatelských modelů nKoncepční modely mají 3 základní součásti: východiska, hodnotový systém a hlavní prvky modelů nVýchodiska (předpoklady) -jsou přijata jako teoretický základ pro pojetí ošetřovatelství -odvozují se od vědecké teorie a praxe a byly již ověřeny nebo se dají ověřit -většina modelů slouží jako východisko pro praxi -východiska se u jednotlivých modelů značně liší: např. pojetí lidské bytosti, pojetí zdraví,… Součásti ošetřovatelských modelů nHodnotový systém -se odráží filozofie a světový názor -filozofická představa o podstatě vztahů mezi člověkem a prostředím -mají podobné základní myšlenky: •úloha sester je jedinečná •ošetřovatelství je služba zaměřená více na potřeby zdravých a nemocných osob než na specifické aspekty chorob •ošetřovatelství používá systematický přístup v řešení problémů •ošetřovatelství zahrnuje celou řadu interpersonálních vztahů, mezi nimiž je nejdůležitější vztah sestra - pacient Součásti ošetřovatelských modelů nHlavní prvky ošetřovatelských modelů -z východisek a hodnot se zformovalo 7 hlavních prvků ošetřovatelských modelů: 1.Cíl ošetřovatelství 2.Klient/ pacient 3.Role sestry 4.Zdroj potíží 5.Zaměření (ohnisko) zásahu 6.Způsob zásahu (intervence) 7.Výsledky (důsledky) Koncepční modely njsou formální ukázky některých soukromých představ sester o ošetřovatelství njejich použití usnadňuje komunikaci mezi sestrami nposkytuje systematický přístup k ošetřovatelské praxi, vzdělávání, řízení a výzkumu Koncepční modely jsou důležité npro sestry nposkytují filozofickou i pragmatickou orientaci: -službě, kterou sestry poskytují pacientům -službě, kterou mohou poskytnout pouze sestry -službě, která má úplně jinou dimenzi než služba poskytována kterýmkoli jiným zdravotníkem Potřeba standardního ošetřovatelského modelu nnabývá na důležitosti a aktuálnosti nměl by vyhovovat všem npředstava vychází z holistické ošetřovatelské péče nz důvodu snižování nákladů a zajištění kvality péče se řízení systémů péče o zdraví začalo realizovat na vědecké bázi nregulace na základě stanovených pravidel (zákonné normy a standardizace) Potřeba standardního ošetřovatelského modelu nnepředstavuje podrobně standardizovaný interpersonální přístup k hodnocení nebo analýze a syntéze získaných informací n nneznamená, že by profese měla mít podrobně standardizované pojetí cílů péče a interakcí sestra - pacient Sestavení základu modelu, aby mohl být aplikován musí: njasně vymezené pole působnosti nbude schváleno její zaměření na tuto standardní strukturu klinického pozorování a hodnocení npro učitele, studenty a sestry z praxe bude jasně vymezeno, jak je třeba rozvíjet odborné schopnosti a dovednosti v hodnocení zdravotního stavu pacienta a v ošetřovatelské diagnostice Rozvoj teorie ošetřovatelství nje jedním z nejdůležitějších úkolů nhistoricky se vědomosti, které sestry používaly odvozovaly z přírodních a behaviorálních věd ndnes je ošetřovatelství zaměřeno na vlastní unikátní vědomostní bází Teorie nje komplex názorů, představ a myšlenek zaměřené na vysvětlení nějakého jevu nskládá se z koncepcí a předpokladů nje odvozená buď z koncepčního modelu nebo s ním souvisí Typy teorií nPopisné -popisují specifické dimenze nebo charakteristické rysy jedinců, skupin, situací nebo událostí -shrnou obecnosti zjištěné v jednotlivých pozorováních -vznikají a jsou zkoumány v popisném výzkumu nVysvětlující -specifikují vztahy mezi dimenzemi nebo vlastnostmi jedinců, skupin, situací nebo událostí -jsou vypracovány v korelačním výzkumu nPředvídající -přesahují vysvětlení a přistupují k vysvětlení přesných vztahů mezi dimenzemi nebo charakteristikami jevů nebo rozdílů mezi skupinkami -použití pokusného výzkumu Rozsah teorií nVelké teorie -mají široký rozsah -chybí jim často operačně definované pojmy nStřední teorie -je užší než velká teorie -zahrnuje omezený počet pojmů nDílčí teorie -mikroteorie -jsou nejomezenější co do rozsahu i užitečnosti Ošetřovatelské teorie nlze definovat jako relativně specifický a konkrétní soubor pojmů a tvrzení, nkterý má za cíl vysvětlit nebo charakterizovat jevy, nkteré jsou předmětem oboru ošetřovatelství Odlišnost koncepčních modelů a teorií nzákladním rozlišením mezi koncepčním modelem a teorií je úroveň abstrakce nkoncepční model je abstraktní systémem příbuzných koncepcí nteorie je založena na koncepčním modelu, a je omezená, co do rozsahu nvětšina oborů má jediné metaparadigma, ale více koncepčních modelů nkaždý koncepční model může mít několik teorií DĚKUJI ZA POZORNOST 6c3cx1s