Internet, nová média & Výživa Česká republika Informace ve zdravotnictví • USA 2012 – 59 % osob vyhledávalo informace o zdraví • EU 2011 – 38 % osob vyhledávalo informace o zdraví • ČR 2012 – 36 % vyhledávalo informace o zdraví Zdroje Informace, komunikace Pew Research Center: Generation 2010 |10 Mobilní technologie • Návrh webu • Objednávací formuláře • Dotazníky • … |11 Podoba informací • Čitelnost, sémantická obtížnost textu • Porozumění a interpretace • Pacienti informacím nerozumí • Compliance https://www.youtube.com/watch?v=PWkdy_RtdUk (Věda – (Terminologie + Odrážky) / Relevance) x Vášeň = Srozumitelnost Melissa Marshall http://goo.gl/BP5BeU HONCode • Autorská oprávněnost • Komplementarita informací • Důvěrnost údajů • Specifikace stránek • Odborná prokázanost • Průhlednost autorství • Průhlednost sponzorství • Přiznání reklamy www.hon.ch http://blog.upworthy.com/post/76538569963/3-interesting-things-attention-minutes-have Informační zahlcení znamená pouze chybně vybrané informační zdroje a chybně nastavené filtry. Nová média Social media Social media consists of various user-driven (inbound marketing) channels (e.g., Facebook, Twitter, blogs, YouTube). These channels represent a stark difference from the advertiser-driven (outbound marketing) push model. As the principal owner of the customer relationship in the firm, typically, the marketing department is responsible for managing these social media channels. Although some may argue that the customer relationship is “everyone’s” responsibility in the firm, the overarching responsibility rests with the marketing department as the champion for the customer. Cheryl Burgess Social media is today’s most transparent, engaging and interactive form of public relations. It combines the true grit of real time content with the beauty of authentic peer-to-peer communication. Lisa Buyer Social media is the tools, services, and communication facilitating connection between peers with common interests. Chris Garrett Social media are the online technologies and practices that people use to share content, opinions, insights, experiences, perspectives, and media themselves. They are media for social interaction.Youcan tell social software because it is no fun to use by yourself – an account with no friends connected has no value. Howard Greenstein „Social media is about the SOCIAL, not the media.“ Osoba eOsoba Pasivní Aktivní Informace je mu sdělena Informace vyhledává Podřízená role pacienta Partner ve zdravotní péči, spolupráce Paternalistický přístup Zdravotní péče s účastí pacienta Životnost informace Twitter Minuty až hodiny Facebook Hodiny až dny Webová stránka 75 dnů (44–100 dnů) Social media revolution 2013 http://goo.gl/220xVi Social Media Revolution 2015 #Socialnomics http://goo.gl/v9sNT8 Co se změnilo s novými médii? Komunikace Informace a jejich dostupnost Zákazníci a jejich potřeby Pracovní rutina Management Důležité pojmy • Health Promotion • Public Health • Public Relations • Mediální panika Propagace zdraví • Propagace zdraví se nikdy nemůže týkat pouze změn jednotlivců, ale týká se společenských změn. • Propagace zdraví vyžaduje vzdělání, dovednosti, schopnosti sám sebe rozvíjet a sebeúctu. http://www.informationisbeautiful.net/play/snake-oil-supplements/ Jak na to reaguje vzdělávání budoucích odborníků? Web 2.0? Komunikace Komunity Spolupráce Long Tail Web 2.0?! Kdo čte • Wikipedii? • Wikiskripta? • Blogy? • Odborné články z oboru? Web 2.0?! Kdo edituje/komentuje • Wikipedii? • Wikiskripta? • Blogy? • Odborné články z oboru? https://cs.wikipedia.org/wiki/Biogenn%C3%AD_aminy Dunbarovo číslo Teoretický limit počtu stabilních sociálních vazeb: 150 Jak jste zkušení na SM? The Evolution of Dance The Diet Coke & Mentos Experiments EFSA’s Communications Strategy: 2010 – 2013 perspective • EFSA will therefore develop social media guidelines for use by EFSA staff and a social media strategy A dlouhou dobu byla neúspěšná… Změna. |38 LinkedIn Profese Profesní diskuze Kontakty Vizitka Konference ResearchGate Věda Sociální síť vědců Přístup k vědeckým článkům Komunikace s/mezi vědci World Health Organisation Twitter and other social media tools might not bring health to all, but they can help to bring accurate health information to many more people than ever before. After all, one fact sheet or an emergency message about an outbreak can be spread through Twitter faster than any influenza virus. It’s an opportunity for health professionals to explore, listen and engage. Digital in Healthcare (2013) https://www.youtube.com/watch?v=bmrwIMabNiA Rady • Poslouchejte a učte se od mladších. • Tvořte obsah a plánujte (strategie). • Komunikujte, diskutujte. • Řešte problémy. Rady • Nová media jsou jen určitou formou komunikace. • I přes určitá rizika mohou nová média být prospěšná. • Mohou pomoci čas trávit efektivně. SM a výživa • Subjekty v oblasti výživy –Anonymizované vyhledávání klíčových slov –Vyhledávání subjektů dle krajů –Ruční editace na základě znalosti této oblasti –185 subjektů –Doba: 2009–2013 Chřipka a nová média –WHO – SZÚ (NRL) • ARI/ILI • Detekce viru • Sérologie –Social Insider (dnes SocialWatch) –https://trends.google.com/trends/ 0 200 400 600 800 1000 1200 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Početzáznamů(SocialInsider) Číslo týdne Média Youtube Twitter Google+ Fóra Facebook Diskuze Blogy Predikce –Opravdu predikce? • Zlepšení monitoringu průběhu epidemie chřipky. –Zjištění: 14 dní (posun o 7 dní) 0 200 400 600 800 1000 1200 0 50 100 150 200 250 300 350 400 Početzáznamů(SocialInsider) Morbidita na 100000 obyvatel (ILI - SZÚ) ILI a klíčová slova Klíčové slovo "Chřipka" Všechna klíčová slova Všechna klíčová slova Klíčové slovo "Chřipka" http://www.vjoncology.com/video/zhyfqtonpkw-how-can- social-media-be-used-to-stay-up-to-date-in-uro-oncology/ Děkuji za pozornost. Tomáš Pruša prusatomas@recetox.muni.cz twitter.com/prusatomascz