MFPE 0922 Pedagogika II – podzim 2017 (rámcové tematické zaměření jednotlivých lekcí) Úterý: 12.05 – 13.35 učebna č. 7, Poříčí 7 Doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. e-mail: strelec@ped.muni.cz 19. 9. Organizační záležitosti. Obsahové zaměření předmětu. Studijní požadavky. 26.. 9. Výchova a prostředí (výchova jako součást socializace). 3. 10. Systémový a situační model výchovy. 10. 10. Rodina jako prostředí výchovy. 17. 10. Malé sympozium k rodinné výchově dětí. (Výběr a specifikace tématu – prezentace základních teoretických východisek spolu s praktickým příkladem – jedno téma - dva studenti – každý 10 -15 minut). Témata: 1. Matějček, Z. (1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál 2. Dinkmeyer, D., McKay, G. (1996). Step: Efektivní výchova krok za krokem. Praha: Portál 3. Matějček, Z. (1994). Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál 4. Rogge, J. U. (1996). Děti potřebují hranice. Praha: Portál 5. Kaufmanová – Huberová, G. (1998). Děti potřebují rituály. Praha: Portál 6. Fořtík,V.; Fořtíková, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál 24. 10. Kázeň a svoboda. 31. 10. Agrese a šikana. 7. 11. Malé sympozium k problematice poruch chování a jejich nápravy. (Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál.) Témata: 1. Je s mým dítětem něco v nepořádku? (str. 11 – 23) 2. Mám se za chování svého dítěte cítit provinile? (str. 25 – 40) 3. Skryté problémy. (str. 41 – 53) 4. Poruchy související s hyperaktivitou a neschopností se soustředit. (str. 55 – 72) 5. Poruchy související se sociálními vztahy, komunikací, učením a koordinací. (str. 73 – 90) 6. Poruchy vyvolané úzkostí a stresem … (str. 93 – 117) 7. Co se dá dělat – doma. (str. 119 – 140) 8. Co se dá dělat – ve škole. (str. 141 – 158) 9. Program protidrogové výchovy ve škole . In Běták, L.; Ferbarová, R.; Plocek, K.; Skácelová, L. (1997). Prevence sociálně patologických jevů ve škole. Brno: MU 10. Sekty a společnost (možná sociální rizika). (Běták, L.; Ferbarová, R.; Plocek, K.; Skácelová, L.(1997). Prevence sociálně patologických jevů ve škole. Brno: MU 14. 11. Pokračování sympozia 21. 11. Krása a umění jako prostředky výchovy. 28. 11. Tělesná kultura a výchova ke zdraví. 5. 12. Etické aspekty v pedagogické práci. 12. 12. Písemná zkouška (test).