Hygiena detí a mládeže Mgr. Lenka Slobodníková 28.11.2017 Dítě a prostředí ___________________________________ • Neustály přívod E a látek z prostředí • Lidský organismus vystaven kolísajícím vlivům • Stálost vnitřního prostředí Úloha dědičnosti • Mutace • změny v typu, počtu a poradí nukleotidu v molekulách DNA • vlivy fyzikální, chemické, biologické • Pohlavní buňky = zhoršení dědičných vloh, odumření zárodku • Tělesné buňky = vznik nádorové buňky Komponenty životních podmínek • Fyzikální • Hluk • Jakýkoliv zvuk, který přichází člověku nevhod, ruší jeho pohodu, působí nepříznivě na sluch • Neurotizující faktor, vyvolává stavy podráždění, zhoršuje pracovní výkonnost , poškozování sluchu • Záření • Šíření energie, které není vázáno na prostředí, jímž prochází • Ionizující – produkované prvky s nestabilním jádrem (radioizotopy) a při štěpení izotopu • Ultrafialové – složka slunečního záření Komponenty životních podmínek • Chemické • Znečisťování ŽP, xenobiotika • Vstupní brány: GIT, dýchací ústrojí, kůže • Eliminace/kumulace • Biologické • Mikroorganismy • Viry, bakterie, kvasinky, plísně • Paraziti, členovci, roztoči • Sociální Vývoj dítěte • Tělesný • Psychický • Motorický • Sociální Tělesný vývoj dítěte ______________________________________ • Podmínky vývoje I. Genetické II. Zevní prostředí • Působící prenatálně – výživa, léky, infekce, stres, drogy • Působící perinatálně – infekce, ↓O2 → mozkové dysfunkce • !1. rok života • Infekce, psychický a citový vývoj Růst dítěte _________________________________________________________ • Zevní projev vnitřního vývoje • Kvantitativní zvětšování organismu a jeho částí, podmíněné rozmnožováním a zvětšováním buněk, přibýváním mezibuněčné hmoty (T, chrupavčité a kostní hmoty. vody) • Příčina růstu – geneticky daná vnitřní růstová potence • Růstové fáze • Počáteční rychlý – od narození do 3-4 let • Období lineárního růstu – do puberty • Pubertální akcelerace Rozdělení dětského veku • Novorozenecký věk 0-28 dní • Kojenecký věk 28 dní – 1 rok • Batolecí věk 1 – 3 roky • Předškolní věk 3 – 6 let • Školní věk 6 – 15 let • Adolescence 15 – 18 let • Je založen dědičně a ovlivňován prostředím • Formující a modifikující vliv zevních životních podmínek je zde přitom obvykle pronikavější než u vývoje tělesného • Ve vývoji psychiky dítěte rozlišujeme tři základní sféry, které se vzájemně ovlivňují, prolínají a podmiňují: • Oblast rozumová (vnímání, paměť, řeč, myšlení, představivost) • Oblast volní (pohnutky k činnosti a jejich usměrňování) • Oblast citová (podbarvuje duševní pochody a je důležitou součástí motivací) Neuropsychický vývoj dítěte __________________________________________________________________ Neuropsychický vývoj dítěte __________________________________________________________________ • Typické dětské rysy: • Egocentrismus – jako by bylo středem všeho děni, vyžaduje především uspokojování vlastních potřeb a zajmu • Citová labilita – střídání nálad, proměny v chování • Sugestibilita – snadná ovlivnitelnost a nekritické příjmení cizích názoru • Konkretismus – vazba myšlenkových pochodu na konkrétní vnímané jevy a situace • Prezenetismus – malé dítě žije pouze prítomností • Eidetismus – vytvárení živých obrazových predstav, chybí ostré hranice mezi reálním svetem a svetem fantazie Novorozenecký a kojenecký věk __________________________________________________________________ • Nejcitlivější a nejrizikovější období života dítěte • V kojeneckém veku se prudce rozvíjí schopnost navazovat kontakt • Vysoké vnímání k nákazám → vysoké nároky na mikrobiální čistotu prostředí • Důležitá je zábrana úrazů • Dostatečný pobyt na čerstvém vzduchu již od nejútlejšího věku • Neobyčejně důležitá je již v tomto veku výchova citová: • Úzký kontakt matky s dítětem, doprovázený s pohotovým odstraňováním nepříjemných podnětů, projevy lásky a náklonnosti, úsměvy a příjemným hovorem dává dítěti nezbytný pocit bezpečí → stává se základnou citového rozvoje pro celý další život Batolecí a předškolní věk __________________________________________________________________ • Velmi intenzivně se rozvíjejí pohybové schopnosti dítěte • Sílí i stimulace pro mentální rozvoj, začíná se uplatňovat paměť, vzniká schopnost vytvářet představy a operovat s nimi • Citový vývoj – pro batole je charakteristická vysoká labilita • Základní formou činnosti je hra – nezbytná pro tělesný i duševní rozvoj • Předškolní vek – období první socializace dítěte • Postupné vytváření a upevňování hygienických návyků Školní věk __________________________________________________________________ • Psychický vývoj: • Mladší školní věk - klidné období, rozvoj paměti a myšlení, růst slovní zásoby, posilování realistických náhledů a ústup fantazie, rozšiřovaní sociálních vztahů • Starší školní věk – období intenzivního tělesného i duševního zrání, puberta, mění se celkový vzhled postavy • Dospívání – snaha o dosažení samostatnosti a nezávislosti , vzdorovitost, negativismus, neposlušnost, oslabuje se závislost na rodičích Školní zralost _________________________________ • Vstup šestiletého dítěte do školy → → závažná životní změna • Omezení tělesného pohybu • Dlouhodobá vynucená poloha vsedě • Zkrácené pobytu na čerstvém vzduchu • Při nevhodném režimu ochuzování o spánek • Školní zátěž spojená s psychickou prací, vynuceným pracovním tempem, nutnost podřídit se školní kázni • Adaptace na nové podmínky Školní šok ______________________________________________________________ • Silný psychický otřes u některých dětí, může mít dlouhodobé následky • Tělesný stav dítěte: • Vyšší stupeň únavy a vyčerpanosti • Snížená odolnost k infekcím • Koktání, tiky, pomočování, únavnost, poruchy spánku, poruchy trávení • Psychický stav: • Změny chování: plachost, lekavost, plačtivost, projevy vysloveného odporu ke školní docházce, dráždivost, zlobení, mutismus (odmítá mluvit) • Náležitá příprava dítěte pro školu v posledních letech předškolního veku • Správné rozhodnutí o tom, zda dozrálo duševně i tělesně pro úkoly školáka • V péči o to, aby v prvním období školní docházky byly ve škole i doma vytvářeny podmínky, které dítěti adaptaci na nový způsob života usnadňují Školní šok – prevence ______________________________________________________________ Hodnocení školní zralosti _______________________________________________________ • Hodnocení projevů a chování dítěte • Duševní obzor, řeč, paměť, kresba, pozornost, pohybová aktivita, dovednosti, sociální vztahy • Testy školní zralosti • Kresba mužské postavy • Obkreslení psacího písma • Obkreslení 10 teček • Zdravotní stav dítěte a školní zralost • Chronické stavy, neurotické projevy a choroby hodnotí lékař • Tělesná vyspělost dítěte a školní zralost • Tělesná výška a hmotnost – malý význam • Filipínská míra – dosáhnutí rukou přes střed temene hlavy na protilehlé ucho Hodnocení projevů a chování dítěte: Děti zralé _ • Duševní obzor – má znalosti o blízkém i vzdálenějším prostředí, zná jména lidí, názvy ulic, obchody, jmenuje zvířata, rostliny… • Řeč – má dosti velkou slovní zásobu, vyjadřuje se v souvislých krátkých větách, dožaduje se vysvětlení neznámých slov • Paměť – pamatuje si co vidí, slyší, snadno se učí básničky, písničky… • Kresba – rádo kreslí, kroužky, ,čtverečky, lidské postavy… • Pozornost – je schopné soustředit pozornost na zvolenou činnost • Pohybová aktivita – dovede již na určitou dobu potlačit potřebu neustálého tělesného pohybu • Dovednosti – zvládá jednoduché úkony každodenního života (např.. oblékání…) • Sociální vztahy – citově i mentálně stále vázáno na rodinu, aktivně se zajímá o ostatní děti i dospělé osoby, vyhledává nové zkušenosti mimo domova Testy školní zralosti Testy školní zralosti Testy školní zralosti Školní výuka a zdraví ________________________________________________________________ • Nervové napětí vyplývající ze systému přesně plánované a časované práce • Mentální operace – smyslové vnímaní, rozlišování, syntézy a analýzy, abstraktní myšlení, práce se symboly • Tělesná únava – statická námaha při dlouhodobém sezení , omezená možnost spontánního pohybu a pobytu na čerstvém vzduchu • Přesáhnou-li uvedené zátěžové momenty přijatelnou mez, mohou postupně narušovat zdravý tělesný a mentální vývoj dítěte! Požadavky na dítě Vlastnosti dítěte tyto požadavky zvládnout Zátěž Typy zátěže Optimální = přiměřená působí stimulačně, dítě zvládá úkoly Nepřiměřeně nízká nestimulační, ztráta zájmu → deprivace Nepřiměřeně vysoká nezvládá úkoly, napětí, stresy → přetěžování Reakce na nepřiměřenou zátěž ve škole _______________________________________________________ • Individuální charakter • Předpoklady dítěte • Zdravotní stav dítěte • Neurotické projevy • Somatické potíže – nechutenství, bolesti břicha a hlavy, ranní zvracení, bušení srdce, tiky, noční pomočování, poruchy spánku, změny tepu a TK • Poruchy psychické – unavitelnost, poruchy pozornosti, změny nálad, neklid, agresivita, úzkosti, deprese • Změny chování – přejídání/ztráta chuti k jídlu, záškoláctví, rizikové skupiny mládeže Únava a přetěžování ______________________________________________________ • Únava = dočasné zhoršení práceschopnosti, které se postupně prohlubuje v průběhu práce a které mizí po přiměřeném odpočinku • 2 fáze, projevy ve třidě: • Nesoustředění, neklid → zařadit cvičení, změna tématu! • Ztráta zájmu → útlum • Přetěžování = stav, kdy běžný odpočinek včetně spánku nevede k úplnému zotavení a kdy dítě přišupuje k nové školní práci ještě částečné unavené se sníženou výkonností K negativním důsledkům přetěžování přispívá: _________________________________________________________________ • Postavení dítěte v rodině • Oslabení nemocemi (akutní x chronické) + vadami (zrak, sluch…) • Děti typově labilní • Úloha učitele + vzájemné vztahy • Specifičnost pedagogického procesu • Školní zralost (při vstupu do školy) Prevence přetěžování • Zaměření na vhodný poměr mezi množstvím práce a množstvím odpočinku v režimu školáka Kvantitativní • Usměrňování podmínek, za nichž školní práce probíhá Kvalitativní Režim dne školních dětí __________________________________________________________________ • Časové rozvržení různých forem činnosti a odpočinku dítěte v průběhu 24 hod. denního cyklu • Zdravotní požadavky na režim dne: 1. Náležitý poměr mezi prací a odpočinkem 2. Zařazování různých forem činnosti a odpočinku ve vhodné denní době 3. Pravidelnost – vytvářejí se nervové stereotypy a automatismy Režim dne školních dětí _________________________________________________________ • Denní počet hodin – „pracovní doba“ 7-8……………….5 hod./den 10………..........6 hod./den 13-14…………..7 hod./den • Celá doba vyučování včetně přestávek + doba vynaložená na domácí přípravu • Rozvrh hodin – řazení předmětů, náročnější na 2. - 3. hodinu • Zátěže - Přiměřenost kapacitě průměrného žáka - Rovnoměrnost zátěže během týdne/roku Odpočinek • Spánek: klidný, nerušený, dostatečně hluboký 6-7 r………………….11-12 hod. 8-10 r………………..11 hod. 10-12 r………………10 hod. 13-15 r…..............9-9,5 hod. • Aktivní odpočinek • Protiváhou školní práce během dne • Pohybová činnost, urychluje odstranění duševní únavy • Měla by vyplňovat každou volnou přestávku • Mladší školní věk……….…..3,5-4 hodiny • Starší školní věk……………..2,5-3 hodiny Znemožnění spánku • NEDOSTATEČNÝ ODPOČINEK→ dítě částečně unavené → snížená výkonnost → přetěžování! • Zhoršení intelektuální výkonnosti • Narůstá počet chyb a omylů • V myšlení a řeči se množí krátkodobé zástavy, tzv. bloky • Klesá úroveň vnímání a soustředění • Oslabuje se pozornost a přizpůsobivost k novým situacím • Zpomalují se reakce • Roste nervozita, dráždivost, nesnášenlivost, neobjektivita Tělesný pohyb • Kompenzuje důsledky školního sezení • Dlouhodobé sezení jednostranně staticky zatěžuje napřimovací zádové a šíjové svaly • Disponované děti → ochabnutí svalstva → vadné držení těla Obr.: Držení těla a) správné, b) kulatá záda, c) skoliotické Podmínky školní práce • Obecně hyg. podmínky prostředí - závisí výkonnost a únavnost dítěte • Větrání • Teplota ovzduší (20 - 22 °C) • Osvětlení • Pohodlné sezení • Základní pracovní úkony žáků: • Čtení - správné sezení; dostatečně silné, rozptýlené, neoslňující osvětlení, dostatečná vzdálenost knihy/sešitu od očí, doba souvislého čtení max. 20-30 min., velikost tištených písmen pro jednotlivá věková období • Psaní - namáhání jemné nervosvalové koordinace, doba nepřetržitého psaní v prvních třídách max. 5 - 10 min., střední třídy 20 - 30 min. Zdravotní rizika (ZŠ) • Zvýšené riziko nákaz • Zvýšené riziko úrazů • Omezení tělesného pohybu • Vnucená poloha vsedě Somatická • Přetěžování • Stavy psychického napětí • Stresové situace Psychická Mimoškolní péče o děti – školní družiny • Mimotřídní výchova dětí na prvním stupni • Úkolem je zabezpečovat dětem po vyučování aktivní odpočinek a rekreaci, pomáhat jim při přípravě na vyučování a rozvíjet zájmovou činnost a tělovýchovu • Každá družina musí mít k dispozici hřiště → pobyt na čerstvém vzduchu min.1,5 - 2 hod./den Mimoškolní péče o děti – dětská hřiště • K ochraně normálního tělesného vývoje a upevňování zdraví je nutno pro městské děti vytvářet prostorové a jiné podmínky ke hrám na čerstvém vzduchu • V těsné blízkosti bydlišť by měla být hřiště pro děti předškolního veku a pro děti mladšího školního veku • Ve vzdálenější poloze mohou pak být hřiště pro starší školní děti a dorost Mimoškolní péče o děti – zotavovací akce • Pořádány pro děti ve veku 7 -18 let • Přispívají k utužování zdraví a zvyšování zdatnosti (zvláště jsou důležité pro děti z průmyslových mest) • Letní: dětské tábory, putovní tábory, školy v přírodě • Zimní: výcvikové lyžařské zájezdy Mimoškolní péče – vycházky, výlety, zájezdy • Součást školního vyučování • Funkce: rekreační, výukové, vlastivědné pozorování, praktické cvičení, exkurze • Pozor na úrazy, nutná pečlivá příprava akce • Děti musí být v terénních podmínkách vedeny k dodržování hygienických návyku (mytí rukou) Základní potřeby dítěte a jejich uspokojování • Biologické • Psychické + sociální = potřeba lásky, jistoty a bezpečí • Míra neuspokojení základních potřeb bývá mírou narušení celkového stavu dítěte • Čím je dítě mladší, tím bývá závažnost postižení vetší Maslowova pyramida potřeb Frustrace ____________________________ • Některá potřeba (nebo i více) není uspokojována buď krátkodobě v intenzivní míre nebo dlouhodobě v menší míre • Dítě reaguje na prožitky nedostatku, nouze a omezování, trpí a strádá. • Projevy nemají specifickou podobu, žádný určitý klinický obraz Projevy frustrace • Nálada, emoce, motivace • Únava a vyčerpanost, lítostivost, nuda nebo naopak agresivita, konflikty, neklid • Sebedůvěra • Nevyrovnanost, nevěří si → až vychlubování • Chyby svaluje na druhé, žaluje, závidí, hledá náhradní způsoby, jak získat autoritu • Komunikace, spolupráce • Nekomunikuje s rodiči a učiteli, odmlouvá, podílí se na šikaně, hledá vazbu na někoho mimo svůj okruh (starší kamarád, parta, zvíře, lékař) • Poznávací funkce • Nesoustředí se, neučí se Psychická deprivace • Psychické (citové) strádání • Vážnější příčiny a dlouhodobé neuspokojování základních psychických potřeb dítěte • Vzniká tam, kde dítě nenachází individuální a dostatečně silnou citovou odezvu u dospělých osob • Mohou mít nepříznivé i celoživotní důsledky Psychická deprivace • Dítě nemá ani určitou potřebu vyvinutou! • Bylo deprivováno od takových podmínek, kde by došlo k jejímu uspokojování : • Nepoznalo matku • Nebyla osoba poskytující pocit jistoty a bezpečí • Nepoznalo život v rodině (děti z ústavní péči) • Ale také např. v rodině alkoholika, dítě trvale podceňováno, duševně týráno, považováno za nevhodného člena rodiny (nechtěné těhotenství) • Dítě také frustrováno ve škole: • Při způsobu komunikace učitele se žákem • Jeho hodnocení, netolerantní k chybám a omylům žáka Následky psychické deprivace • Ohrožení ve vývoji • Růstové změny • Obezita vs. nechutenství • Citová labilita • Poruchy chování • Agresivita Týrání dítěte _______________________________ • „Tělesné týrání je nenáhodný úmyslný akt, kdy dospělý způsobí dítěti užitím fyzické síly utrpení nebo tělesné poranění!“ • Pocity křivdy a negativní vzory chování v rodině mohou měnit chování dítěte do opačného směru → dítě se stává agresivním → přenáší se i na další generace • Týrané dítě bude pravděpodobně týrajícím rodičem! Syndrom CAN (child abuse and neglect) • V dnešní terminologii podle doporučení zdravotní komise Rady Evropy z roku 1992 se užívá termín → „Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte“ • Mezinárodní zkratka CAN • Zahrnuje jakékoliv vědomé či nevědomé aktivity, které se dopouští dospělý člověk (rodič, vychovatel nebo jiná osoba) na dítěti, a které mají za následek poškození zdraví a zdravého vývoje dítěte Syndrom CAN (child abuse and neglect) Děti v ohrožení (přitahují násilí): • Vyčerpávají dospělého: křičící, labilní, neklidné, hyperaktivní (ADHD) - Vliv na frustrační toleranci dospělých - individuální odolnost vůči zátěži (vyvolané akutním neuspokojením některých fyziologických nebo psychických potřeb) • S málo pochopitelným chováním - Specifické poruchy učení → neúčinné tresty - Anomální vývoj osobnosti → následek psychické deprivace • Nesplňují očekávání rodičů - Adopce, mentální retardace, mozkové dysfunkce (ADHD, ADD), smyslové vady Syndrom CAN – 5 forem 1. Tělesné týrání 2. Sexuální týrání 3. Citové týrání 4. Zanedbávání 5. Systémové týrání Tělesné týrání • Tělesné ublížení dítěti/nezabránění tělesnému ublížení či utrpení • Nejčastější mechanické poranění • U týraných dětí často přetrvává dlouhodobé/trvalé tělesné poškození a vždy také poškození psychické • Tělesné tresty považované za týrání: a) Bití je prováděno pomocí nějakého předmětu (biče, řemene) b) Je cíleno na citlivou část (hlava, břicho) c) Kde po ranách zůstávají na těle dítěte stopy (modřiny, škrábance) • Riziková skupina dětí: mentálně opožděné a s lehkou mozkovou dysfunkcí • Nepřiměřenou agresivitou se vyznačují zejména alkoholici a narkomani Následky tělesného týrání v dospělosti • Opoždění psychického vývoje • Nižší IQ • Poruchy osobnosti • Deprese • Alkoholismus • Drogová závislost • Poruchy přijmu potravy • Sebepoškozování – sebevraždy • Bezdomovectví • Násilné trestné činy Sexuální zneužívání dětí • Vystavování dítěte sexuálnímu kontaktu či chování, jehož cílem je sexuální ukájení pachatele, nebo tendence dítě ponížit či týrat • Kromě rizika tělesného poškození dochází v těžších případech vždy k poškození psychickému s dlouhodobými nebo i trvalými následky, zasahujícími obvykle do oblasti partnerských vazeb v dospělosti • Pachatelem bývá ve 2/3 případu někdo z rodiny nebo z okruhu blízkých, v 1/3 cizí lidé Citové týrání • Takové chování dospělého, které vážně poškozuje citový vývoj dítěte a vývoj jeho chování: • Soustavné ponižování dítěte • Opakované slovní útoky na jeho sebevědomí • Vyvolávání situací, kdy dítě je vystaveno neustálému strachu a nejistotě • Udržování dítěte v pocitu viny, nedostatečnosti a neúspěšnosti • Přehnané uplatňování autority rodičů • Absolutní omezování jeho osobní vůle • Patří sem i násilí mezi členy rodiny, vážné rodinné konflikty odehrávající se za přítomnosti dítěte Zanedbávání • Chápáno jako vážný nedostatek péče, který ohrožuje vývoj dítěte • Zahrnuje neposkytnutí: • Přiměřené výživy • Osobní hygieny • Oblečení • Zdravotní péče • Ochrany před nebezpečím Systémové týrání • Vystavování týraného dítěte zbytečnému dodatečnému strádání, zaviněné organizacemi a institucemi, které mu mají pomoci • Úzkosti dítěte spojené: • S jeho účasti v úředních jednáních při rozvode, v soudním řízení • Při necitlivých a zbytečných lékařských prohlídkách • Zábrana kontaktu s některým z rodičů • Zanedbávání a špatná péče v pěstounských zařízeních Použitá literatura • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5763-0. Děkuji za pozornost ☺