Mgr. Jan Krása, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU ¡Nejdramatičtější krok v lidském životě ¡Potřeba je: klid, ztlumení světla, položení dítěte na matčino břicho (otec při matce?) ¡ novorozeně ¡Průměrně: 3,3-3,5 kg x 50cm ¡ ¡Problém je průměr lebky. ¡Organismus dítěte se odděluje od organismu matky. ¡Po porodu leží dítě na pevně podložce a vnímá svoji hmotnost zcela jinak. ¡Dítě je vystaveno intenzivnímu osvětlení, relativnímu chladu, hluku … ¡Musí samo dýchat, přijímat potravu, vyměšovat a udržovat svoji tělesnou teplotu. ¡... ¡ ¡Mění se i tělo a psychika matky. ¡Poporodní blues – až 80% rodiček; vyčerpanost, rozlada, slabé nervy ¡ ¡Poporodní deprese – až 10 %; těžký smutek, pocity beznaděje, neschopnost rozvinout kladný vztah k dítěti nebo naopak úzkostlivá péče a strach, že „nejsem dobrá matka“, nezájem o okolí, těžká vyčerpanost ¡ ¡Poporodní psychóza - méně než 1 % rodiček, nekontrolovatelná úzkost, extrémní výkyvy nálad, poruchy koncentrace a vnímání času, dezorientace, případně i halucinace, bludy… ; obvykle 2 – 4 týden po porodu, útlum v řádu měsíců ¡Rudimenty tělesné: kostrč, slepé střevo, osmé zuby. ¡ ¡Druhy chování (Brazelton, 1967): hluboký spánek, lehký spánek, dřímota, klidný bdělý stav, aktivní bdělý stav, pláč. ¡Naše tělo je vybaveno cca 47 reflexy. ¡Máme asi 17 primitivních reflexů, se kterými disponuje často již čerstvý novorozenec. Mnohé z nich do několika měsíců zanikají. Dýchací reflex, mrkací, polykací, sací, žvýkací, čéškový (patelární), rohovkový (pupilární) aj. zůstávají. ¡ ¡Vrozené reflexy jsou biologicky a ekologicky účelné (sací, polykací, zvracecí, kýchací, rohovkový aj.), ale i rudimentární = neúčelné (úchopový r. ad.). ¡ ¡ Hledací reflex ¡Slouží nalezení prsní bradavky. Mizí ve 4. měsíci. ¡Dítě leží na zádech, pošimráme ho na jedné straně tváře a ono tím směrem natáčí hlavičku a otevírá ústa. ¡https://www.youtube.com/watch?v=b0CLcNtOOEQ ¡Sací reflex ¡Úchopový reflex § dítě je schopno se od 2 hodin po porodu chytit člověka a udržet svoji váhu. §Mizí do ř.-6. měsíce. §https://www.youtube.com/watch?v=WdSGWcoNCvY ¡ ¡Moroův reflex ( úlekový objímací) ¡po silném zvukovém podnětu nebo při ztrátě rovnováhy, dítě rozhodí končetiny a vzápětí je pokrčí do fetální polohy. ¡Mizí 3.-4. měsíc. Sloužil dítěti při pádu z matky. ¡https://www.youtube.com/watch?v=PTz-iVI2mf4 ¡ ¡Asymetrický tonický šíjový reflex (šermířská pozice) ¡položíme dítě na záda a hlavu natočíme jedním směrem (př. nalevo → pravá ruka a noha se skrčí, levá strana je uvolněná). ¡Trvá od 1. do 4. měsíce. Je prekurzorem senzomotorické regulace ruky okem. ¡https://www.youtube.com/watch?v=dPyBzlD-854 ¡ ¡Symetrický tonický šíjový reflex ¡Předkloní-li dítě hlavu, ruce se mu ohnou a nohy narovnají. Zakloní-li hlavu, ruce se narovnají a nohy ohnou. ¡Trvá od 6. do cca 12. měsíce. Umožňuje lezení po čtyřech a asi i vztyčení. ¡ ¡Chodící reflex ¡dítě bude pokrčovat střídavě nohy, ale když ho pustíme tak spadne. ¡Mizí po 6 týdnech. Znovu se objevuje od 8. měsíce. ¡https://www.youtube.com/watch?v=JMC_Retz7ck ¡ ¡Uchopový reflex ¡při pošimrání na noze, roztáhne prsty ¡https://www.youtube.com/watch?v=AgmEnrVvW_0 ¡ ¡Galantův reflex ¡Dítě leží na břichu. Pošimráme-li stranu kolem páteře, natočí tam svůj bok. ¡Mizí kolem 3. a 5. měsíce. ¡ ¡Plavací reflex ¡https://www.youtube.com/watch?v=fbSCSHzXkrI ¡ ¡Babinského reflex ¡https://www.youtube.com/watch?v=oI_ONptx2Ns ¡ ¨Dítě se rodí také s řadou prosociálních reflexů a dovedností: upřednostňuje lidské tváře, vyhledává pohled z očí do očí, rozpozná hlasy, usmívá se, imituje. ¨rozpoznává tvář (vrozený obraz?) své matky – přestane cumlat dudlík, když na něj promluví a dívá se déle do její tváře než na jiné ženy. ¨má všechny mimické výrazy pro základní (vrozené) emoce ¡ http://www.tusculum.edu/faculty/home/tharlow/Gateway%20Development/images/1101.jpg ¡Emoce jsou hlavním prostředkem primární komunikace. ¡Pláč ¡z hladu ¡ze zlosti ¡z bolesti ¡z frustrace §Pokud na pláč reagujeme, děti získávají důvěru a v důsledku pláčou méně, než ty, které neutěšujeme §Úsměv ¡krátce po porodu, 2. týden - po krmení, 1. měsíc - je více sociální, 2. měsíc – rozeznává lidí a směje se pravidelněji ¡Měsíční kojenec se zřídka usmívá na neznámou tvář, avšak s každým týdnem se usmívá stále častěji. Vrcholu nabývá úsměv kolem 4. měsíce (téměř automaticky) a pak postupně ustupuje. ¡Děti vychovávané doma se usmívaly v 18 měs. skoro stejně jako ve 4 měs. ¡Děti z kibuců (kolektivní osady) se usmívaly o polovinu méně. ¡Děti z ústavů se usmívaly méně než v jednom měsíci! (Hunt, 2000. s. 351) ¡V prvních týdnech rozlišují děti tmavé a světlé obrazce. ¡V průběhu 1. měs. začínají sledovat očima pomalu se pohybující se předmět. ¡V 2. měs. začínají vnímat hloubku a koordinovat pohyby obou očí. ¡Ve 3 měs. dovedou očima přejíždět z jednoho předmětu na druhý a dokážou rozlišit členy rodiny ¡Ve 4 měs. dokážou zaostřovat na různé vzdálenosti, začínají rozpoznávat význam toho, co vidí (déle se dívají na normální nákres tváře než na nákres, kde jsou jednotlivé prvky přeházeny. ¡ Vývoj motoriky probíhá odshora dolů (hlava, ruce, tělo, nohy) ¡Vývoj probíhá od hrubých pohybů k jemným (klíšťkový úchop od cca 9. měsíce). ¡Vývoj probíhá od paralelního pohybu obou končetin k oddělenému pohybu jedné končetiny. ¡Princip vývojového směru (gradientu) ¡ Kefalokaudální (od hlavy k patě) ¡ Proximodistální (od centra těla k periferii) ¡ Ulnoradiální (od malíčkové strany dlaně k palcové) ¡P. střídavého „proplétání“ antagonistických neuromotorických funkcí (flexorů a extenzorů) ¡P. funkční asymetrie (tendence k postupné specializaci L a P strany těla (prvním projevem je tonický šíjový reflex – „poloha střelce“) ¡ ¡P. individuálně řízené maturace (všechny zákonitosti neplatí pro všechny stejně) ¡P. autoregulace (dítě se ke svému optimu dostává na základě zrání prostřednictvím „výkyvů“) https://psicologia12h.files.wordpress.com/2010/12/50768662.jpg ¡od 3. měsíce, při položení na bříško začíná „pást koníčky“ ¡od 6.-7. měsíce sedí (s oporou), předá si hračku z ruky do ruky ¡od 9. leze a sedí bez opory ¡od 11.-12. měsíce se postaví a chodí – samo si přiblíží žádoucí objekt ¡ ¡ http://asmira77.r.worldssl.net/oFqeaCHCVpR_s742xn.jpg ¡Rodiče omezují svůj repertoár chování, přehánějí některé výrazy obličeje, výrazněji intonují… to pomáhá nastolit soc. kontakt a pomáhá při rozvoji dítěte. ¡Brazelton: synchronizovaný cyklus interakce matky a dítěte (trvá několik sekund): ¡Zahájení interakce (vzbuzení zájmu) - vyladění vzájemné pozice - pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) – „dialog“ (zapojení všech smyslových modalit, vrchol radostné excitace) – oslabení - odvrácení pozornosti. ¡ ¡Uzgiris-Hunt‘s Scales were inspired by the work of Piaget (see entry: Piagetian Stages) and thus are grounded in the theory that development is an “epigenetic process of evolving new, more complex, hierarchical levels of organization in intellect and motivation” (Uzgiris & Hunt, p. 47). The Scales include: ¡ ¡Scale I: The Development of Visual Pursuit and the Permanence of Objects, ¡Scale II: The Development of Means for Obtaining Desired Environmental Events, Scale ¡IIIa: The Development of Vocal Imitation, Scale ¡IIIb: The Development of Gestural Imitation, Scale ¡IV: The Development of Operational Causality, Scale ¡V: The Construction of Object Relations in Space, and Scale ¡VI: The Development of Schemes for Relating to Objects.