LÉKAŘSKÁ FAKULTA MU V BRNĚ KATEDRA PORODNÍ ASISTENCE A ZDRAVOTNICKÝCH ZÁCHRANÁŘŮ MANAGEMENT VE ZDRAVOTNICTVÍ Osnova ¨Úrovně managementu ¨Management v ošetřovatelství ¨Vývoj úlohy mng v ošetřovatelství ¨Cíle ¨Funkce ¨ ¨ Úrovně managementu ¨Vrcholový management ¨Střední management ¨Management přední linie ¨Specifikace ošetřovatelství – zahrnuto i blaho pacienta Management v ošetřovatelství ¨Liší se filozofií služeb. ¨Kvalita péče, která má být poskytována, ¨ je stejně důležitá jako personál a prostředky. ¨Vyžadovány uvážlivé a specifické profesionální strategie. Vývoj úlohy oš. mng ¨Dříve více využíván autoritativní styl ¨Potřeba kontroly, silný pocit zodpovědnosti ¨Iluze kontroly a moci nad zaměstnanci ¨Místo kontroly zodpovědnost pracovníků ¨Nyní je manažer facilitátorem týmu Cíle mng v ošetřovatelství ¨Vysoká intenzita práce =>náročné řízení. ¨ ¨Vytvoření prostředí, kde bude možné poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči. Povinnosti manažera ¨Plnění cílů organizace nebo oddělení ¨Udržování a zvyšování kvality péče ¨Zvyšování motivace zaměstnanců a pacientů ¨Zvyšování schopnosti přijímat změny ¨Budování týmového ducha ¨Profesní růst personálu Funkce managementu ¨Plánování ¨Organizování ¨Obsazování pracovních míst ¨Řízení ¨Koordinace ¨Kontrola ¨ Plánování ¨Využití času, aktivit, prostředků ¨Stálý plán pro každodenní nebo standardní aktivity – všeobecný rámec rozdělení času ¨Plán ošetřovatelské péče ¨Strategické plánování ¨Dlouhodobé plánování ¨ Organizování ¨Potřeba dosáhnout hospodárnějšího ¨ a efektivnějšího výsledku ¨Vytváření oddělení v organizaci ¨Využití systémů ošetřovatelské péče ¨Zodpovědnost manažera za integritu vybraného modelu a za vyhodnocení jeho celkové efektivity Obsazování pracovních míst ¨Kolik a jaký typ zaměstnanců ¨Celkový plán určuje vedení ošetřovatelské péče ¨Poměr počtu sester a pacientů, aby byla zabezpečena kvalitní péče ¨Odstranění nebo minimalizace problémů ¨ s nadměrným nebo nedostatečným počtem personálu ¨ Řízení ¨Udělování pokynů ¨Dohled – školení a disciplíny pracovní síly, kontrola ¨Vedení ¨Motivování ¨Komunikace ¨ Koordinace a kontrola ¨Spojování a synchronizace lidí a aktivit tak, aby harmonicky plnili cíle organizace. ¨ ¨Srovnávání vlastních výsledků se standardy a v případě potřeby nápravná akce. POKUD SE BUDETE K LIDEM CHOVAT NA ZÁKLADĚ TOHO, JACÍ JSOU, ZŮSTANOU TAKOVÍ JACÍ JSOU. POKUD VŠAK S NIMI BUDETE ZACHÁZET NA ZÁKLADĚ TOHO, JACÍ BY MĚLI BÝT, STANOU SE VĚTŠÍMI A LEPŠÍMI OSOBAMI. Goethe Zdroj ¨ ¨Grohar-Murray, M.E., DiGroce, H.R. – Zásady vedení a řízení v oblasti ošetřovatelské péče