IMG_0161 Ošetřovatelský model Callisty Royové Madeleine Leiningerové IMG_0161-2 Ošetřovatelský model Callisty Royové Adaptační model callistaroy IMG_0161-2 Callista Royová •získala základní ošetřovatelské vzdělání na Mount Mary‘s College v Los Angeles •ukončila bakalářské i magisterské vzdělání v ošetřovatelství na University of California v Los Angeles •doktorské studium sociologie •habilitace z klinické neurologie IMG_0161-2 Callista Royová •Pracovala: •jako řadová a staniční sestra v pediatrickém ošetřovatelství •jako vedoucí ošetřovatelského oddělení na Mount Mary‘s College v Los Angeles •jako odborná asistentka na School of Nursing University of Portland •ředitelka na Mount St. Mary‘s Hospital v Tucsonu •jako profesorka na Boston College of Nursing v Massachusetts •stala se členkou Americké akademie věd, NANDA, Světové organizace žen IMG_0161-2 Vývoj modelu •vychází z praxe Royové na dětské klinice •základ modelu je vytvořen v průběhu magisterského studia •publikace výsledků 1974 v kapitole „The Roy Adaptaion Model“ v knize Riehl (Koncepční modely ošetřovatelské praxe) •1976 publikace monografie Úvod do ošetřovatelství: adaptační model) •1976 – 1977 výzkumné pozorování •1982 publikace teoretické báze a výsledků IMG_0161-2 Teoretická východiska •Humanistická filozofie a holizmus •Maslowovy práce •Sociální interakční teorie •Helsonova adaptační teorie IMG_0161-2 Předpoklady •orientace na příjemce •orientace na prostředí IMG_0161-2 Hlavní jednotky •Cíl ošetřovatelství •Pacient/ klient •Role sestry •Zdroj potíží •Ohnisko zásahu •Způsob zásahu •Důsledky IMG_0161-2 Metaparadigmatické koncepce •Osoba – je BPS bytost v konstantní interakci se stále měnícím se prostředím •Prostředí – vytváří podmínky, okolnosti, situace a vlivy, které působí na vývoj a chování jedinců •Zdraví – je určitý stav a proces •Ošetřovatelství - je věda o nemocničním ošetřování a praktická dosciplína IMG_0161-2 Koncepce modelu •Adaptace •je proces přizpůsobování se změnám prostředí •Stimuly •jsou podněty z vnějšího a vnitřního prostředí, které vyvolávají adaptační odpověď, reakci •druhy stimulů: fokální, kontextuální, reziduální •Adaptační niveau •je individuální rozsah efektivních reakcí jedince na stimuly •reakce se dělí na: adaptivní a neefektivní IMG_0161-2 Koncepce modelu •Adaptační systém jedince •Se dělí na dva subsystémy: • - primární (kontrolní subsystém) regulátor a kognátor • - sekundární (efektorový posystém) adaptační mody (fyziologická oblast, sebepojetí, rolová funkce, vzájemná závislost) IMG_0161-2 a IMG_0161-2 Elementy modelu •Zájem sestry o pacienta •Ošetřování jako podpora a napomáhání pacientovy adaptace •Podpora procesu adaptace •Soustřeďování se na pacienta na jedince adaptujícího se na stimuly IMG_0161-2 Obsah modelu vstup kontrolní procesy účinek - efektory výstupy Primární subsystém Sekundární subsystém •stimuly •adaptační niveau překonávací mechanizmy •regulátor •kognátor •fyziologická oblast •sebepojetí •rolová funkce •vzájemná závislost efektivní = adaptivní a/nebo nefektivní = maladaptivní reakce na chování IMG_0161-2 Rolový strom strom • •Listy – terciální role – dočasná • •Větve – sekundární role – relativně trvalá, vybrané role • • •Kmen – primární role – relativně trvalá, daná role IMG_0161-2 Znázornění ošetřovatelských činností v modelu všechny oš. činnosti jsou zaměřené na podporování v období zdraví adaptaci jedince během choroby fyziologická oblast sebekoncepce sebepojetí rolová funkce vzájemná závislost IMG_0161-2 Objekt oš. péče •je jedinec s adaptivním systémem, přijímající stimuly z prostředí •intervence se týkají stimulů nebo problémů, které se vyskytují a to v oblastech: -základní fyziologické potřeby -sebeuvědomění -zvládnutí role -vzájemná závislost IMG_0161-2 transweb Ošetřovatelský model Madeleine Leiningerové Teorie transkulturní péče Madeleine_Leininger IMG_0161-2 •Motto: •„Pokud mají lidé přežít a žít ve zdravém, pokojném a smysluplném světě, pak musí sestry a další zdravotničtí pracovníci pochopit jejich různá kulturní přesvědčení, kulturní hodnoty a životní styl, aby byli schopni poskytovat kulturně uzpůsobenou prospěšnou zdravotní péči.“ IMG_0161-2 Madeleine Leiningerová •získala základní ošetřovatelské vzdělání na St. Anthony´s Nursing School v Denveru •bakalářské vzdělání v biologii na Benedictine College v Atchinsonu •magisterské vzdělání v psychiatrickém ošetřovatelství na Catholic University of America ve Washingtonu D.C. •doktorandské studium na University of Washington v Seattlu zaměřené na kulturní a sociální antropologii IMG_0161-2 Madeleine Leiningerová •Pracovala: •jako řadová a staniční sestra na chirurgickém oddělení, později jako ředitelka ošetřovatelských služeb psychiatrického oddělení v St. Josephs Hospital v Omaze •1966 profesorka ošetřovatelství a antropologie v Coloradu •1969 děkanka a profesorka ošetřovatelství School of Nursing ve Washingtonu •1973 založila Katedru transkulturního oše. na School of Nursing ve Washingtonu •později s stala ředitelkou centra na podporu výzkumu transkulturního oše. a vedoucí redaktorkou •1974 děkan a profesorka ošetřovatelství na College Nursing a profesorka antropologie University Utah v Salt Lake City IMG_0161-2 Madeleine Leiningerová •1981 členka Wayne State University v Detroitu •hostovala v desítkách amerických a zahraničních univerzitách •je autorkou asi 30 knižních publikací a držitelkou mnoha významných ocenění •v současnosti stále přednáší IMG_0161-2 Vývoj teorie •vlastní zkušenost ze sesterské praxe související s mnohonárodnostní, etnickou rozdílností a migrací obyvatelstva •60. léta 20. stol. první studie o transkulturním oše. •1970 publikace první knihy: Ošetřovatelství a antropologie: mísení dvou světů •1978 publikace: Transkulturní ošetřovatelství: koncepce, teorie a praxe IMG_0161-2 Teoretická východiska •Kulturní a sociální antropologie •Pojmy: kulturní antropologie, kultura, dominantní kultura a subkultura, kulturní hodnoty, transkulturní ošetřovatelství, péče, pečování, kulturní univerzálie, kulturní prostor, kulturní střety, kulturní šok, kulturní bolest, kulturní slepota, rasa IMG_0161-2 Základní pojmy souvisejí s modelem •Kultura •představuje hodnoty, normy, životní styl jedince či skupiny, které usměrňují jeho myšlení, rozhodování a činnosti •Dominantní kultura •je hlavní kultura obyvatelstva •Subkultura •je skupina, která se odlišuje od dominantní kultury, avšak zároveň je její součástí IMG_0161-2 Základní pojmy souvisejí s modelem •Multikulturní •= vyjadřuje mnohočetnost, seskupení kultur, které stojí vedle sebe, izolovaně, neovlivňují se. IMG_0161-2 Základní pojmy souvisejí s modelem •Transkulturní •= významově znamená „přesahující“ hranice kultury − kultury se střetávají, vzájemně se ovlivňují IMG_0161-2 Předpoklady •péče je univerzální fenomén •je založená na různorodosti, obecnosti a univerzálnosti •péče je nezbytná pro vývoj člověka,… •péče má biofyzikální, kulturní, psychologickou, sociální a ekologickou dimenzi a kulturní koncepce •každá kultura má tradiční a formální oše. praxi •hodnoty a přesvědčení v oblasti péče vycházejí u každé kultury z náboženských, rodinných, společenských, kulturních, ekonomických a politických souvislostí IMG_0161-2 Předpoklady •každá kultura popisuje sebepéči, oš. praktiky a oš. systém specificky •kulturně shodné a všestranné způsoby péče jsou nezbytné pro zdraví a blaho jedinců •terapeutická oš. péče může nastat jedině tehdy, když jsou známé a při poskytování péče respektované kulturní hodnoty, výrazy a praktiky IMG_0161-2 Hlavní jednotky •Cíl ošetřovatelství •Pacient/ klient •Role sestry •Zdroj potíží •Ohnisko zásahu •Způsob zásahu •Důsledky IMG_0161-2 Metaparadigmatické koncepce •Osoba – jedinec, který se dokáže postarat o sebe a projevuje zájem o své potřeby, pohodu a přežití •Prostředí – blíže není definováno •Zdraví – je kulturně determinovaný stav pohody, vyjadřující schopnost jednotlivců vykonávat denní činnosti kulturně vhodným způsobem •Ošetřovatelství – je transkulturní profese a vědní disciplína IMG_0161-2 Koncepce teorie •Seřazen do čtyřech úrovní: •První úroveň – zahrnuje filozofický názor a úroveň sociálního systému •Druhá úroveň – určuje kulturně specifické a významné vztahy k péči o zdraví •Třetí úroveň – poskytuje charakteristiky každého systému a specifické rysy každé péče •Čtvrtá úroveň – zahrnuje rozhodování a poskytování oš. péče v oblastech zachování nebo udržování kulturní péče IMG_0161-2 Model vycházejícího slunce IMG_0161-2 Představuje koncepci •Sociální a kulturní struktury •Systémy péče •- tradiční •- profesionální •Typy péče •- care •- caring IMG_0161-2 Faktory ovlivňující rozvoj transkulturního ošetřovatelství •Materiálně technické a organizační •Ideově - duchovní •Změny v způsobu života • IMG_0161-2 Celosvětová kultura Mezinárodní kultury (Celo)národní kultury Regionální kultury Místní kultury IMG_0161-2 Tři fáze vývoje transkulturního ošetřovatelství 1.Uvědomění si a vnímavost k rozdílům a shodě v kulturní péči. 2.Dosažení hloubky teorie transkulturního ošetřovatelství. 3.Kreativní užívání a praktikování základního výzkumu s dokumentování důkazů pro kulturně souběžné výkonu praxe. IMG_0161-2 DĚKUJI ZA POZORNOST 722242_4