ZÁSADY PRÁCE V PRAKTICKÝCH CVIČENÍCH Před zahájením práce v laboratoři je student povinen se seznámit s laboratorním řádem, zásadami bezpečnosti práce v laboratoři, chemickými odpady a s poskytováním první pomoci – bližší informace jsou uvedeny na internetové adrese http://www.rect.muni.cz/nso/. Program praktických cvičení během semestru je dán sylabem, který je zveřejněn ve vývěsních skříňkách a na webových stránkách Informačního systému (IS) Masarykovy univerzity. Student je povinen být v laboratoři včas a řádně připraven. Podklady ke cvičením, včetně návodů k jednotlivým úlohám budou vždy s předstihem vyvěšeny na webové stránce předmětu v Informačním systému Masarykovy univerzity. Podrobnější pokyny k průběhu cvičení budou vždy doplněny a upřesněny na začátku vyučovací hodiny. Před zahájením cvičení vyučující ověřuje znalosti studentů. Pokud student nebude na cvičení náležitě připraven, vykoná cvičení v náhradním termínu na konci semestru. Každá absence musí být omluvena na studijním oddělení a každé zameškané cvičení musí být nahrazeno. Není dovoleno pracovat bez ochranného pracovního pláště. Ve všech prostorách ústavu platí přísný zákaz kouření, z hygienických důvodů není v laboratoři dovoleno jíst, pít a žvýkat žvýkačku. Práce v chemické laboratoři je zakázána těhotným ženám a matkám do konce 9. měsíce po porodu. Posluchačka je povinna asistentovi oznámit graviditu. Reagencie a laboratorní pomůcky jsou připraveny na počátku praktika na pracovních stolech. Po použití je třeba vracet je na původní místo a na pracovním stole udržovat pořádek. Čištění laboratorního skla provádějí posluchači v průběhu praktika sami u dřezů. Obsah zkumavek se vylévá do odpadů, kromě kapalin nemísitelných s vodou. Na konci cvičení se vypláchnuté zkumavky shromažďují v označené nádobě. Pevné odpadky (např. filtrační papíry, indikátorové papírky, rozbité zkumavky nebo jiné potřeby) se odkládají do nádob k tomu účelu určených. Záznam o provedení úkolů student provádí do pracovního sešitu. Po skončení cvičení student předloží výsledky vyučujícímu. Následující cvičení odevzdá každý student vyučujícímu ke kontrole a podpisu protokol psaný na volné listy formátu A4, který musí obsahovat: v záhlaví datum, číslo výukového týdne v semestru, téma praktika a jméno studenta, dále název úlohy a její stručný princip a postup, získané výsledky a jejich zpracování (tabulky, grafy, rovnice), odpovědi na otázky v textu.