• •Dětská a adolescentní psychiatrie • • •seminář pro posluchače LF MU • • •Ivana Drtílková •Psychické poruchy u dětí •Schizofrenie •Deprese,úzkostné poruchy •Bipolární porucha •Obsedantně kompulsivní p. •Poruchy příjmu potravy •Suicidální chování… •Poruchy přizpůsobení •Poruchy jako u dospělých, •u dětí nižší incidence, často atypické symptomy •Hyperkinetické poruchy/ADHD •Dětský autismus •Tiky, Tourettův syndrom •Poruchy chování u dětí •Emoční poruchy v dětství •Specifické vývojové poruchy •řeči, učení. Ment.retardace •Poruchy převážně vázané začátkem na dětský věk, •různý průběh do dospělosti •Poruchy chování u dětí •Agrese k lidem a zvířatům • (šikana, bitky, zbraně, vynucování sexu..) • Destrukce majetku a vlastnictví • (zakládání ohňů, ničení majetku…) • Nepoctivost nebo krádeže (vloupání, lhaní..) • Vážné,násilné porušování pravidel • (útěky, záškoláctví - před 13.r.) • •SOCIALIZOVANÉ - v partě, skupin.delikvence.. •NESOCIALIZOVANÉ- sám, narušené vztahy •s vrstevníky ) – horší prognóza •Porucha opozičního vzdoru •Výskyt u dětí do 10 roků, přítomno vzdorovité, •provokativní, neposlušné chování vůči •autoritě, není přítomno chování disociální •či agresivní. • •Porucha chování ve vztahu k rodině •Agresivní a disociální chování, krádeže , •vázané na rodinu, prognosa vcelku dobrá. •Poruchy chování u dětí •Separační úzkostná porucha v dětství • •Úzkost ze separace (odpoutání)-od rodičů,domova •Iracionální obavy (únos, ztracení, zabití….) •Strach: odejít z domu • zůstat doma samo • spát samo • odmítání školky/školy •Časté a výrazné somatické symptomy •( bolesti hlavy, břicha, zvracení...) •Zhoršení : neděle večer, pondělí ráno •Bouřlivé afekty ( pláč, vztek nebo apatie) při odloučení EMOČNÍ PORUCHY SE ZAČÁTKEM V DĚTSTVÍ •SOCIÁLNÍ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ • •- vznik před 6. rokem, častěji u dívek - strach z cizích lidí (někdy i z vrstevníků) a vyhýbání se jim - často extrémní „tréma“při vystoupení před ostatními • (číst před třídou, oslovit autority, kamarády…) •- v obávané situaci tělesné příznaky úzkosti • (palpitace,dyspnoe,pocení, zrudnutí,průjem…) - •PORUCHA SOUROZENECKÉ RIVALITY •- často po narození mladšího sourozence •- nadměrné soutěžení o přízeň rodičů •- nepřátelství nebo ubližování sourozenci •- někdy regresivní chování FOBICKÁ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ - - abnormální,specifické strachy z konkrétních objektů nebo situací, podmíněné vývojovou fází ( na př. zoofobie v předškolním věku) h h Živočichové všeob. zoofobie h Hmyz entomofobie h Kočky ailurofobie h Psi cynofobie h Hadi ophidofobie h Pavouci arachnofobie h Tma nyktofobie h Krev hematofobie h Špína mysofobie h Výšky akrofobie h Uzavřené prostory klaustrofobie h Cizí lidé xenofobie h Oheň pyrofobie h Hrom brontofobie • Lehká mentální retardace (IQ 50-69) praktická škola,nebo integrace do •běžné ZS, u jedinců z horní hranice LMR možné praktické profese •Výskyt v celkovém počtu MR 80%,v populaci 2,6% • •Středně těžká mentální retardace ( IQ35-49) - omezená soběstačnost, •někteří zvládnou základy čtení, psaní a počítání. Schopni manuální práce •pod odborným dohledem (chráněné dílny) •Výskyt v celkovém počtu MR12%, v populaci 0,4% • •Těžká mentální retardace (IQ 21-34)- časté tělesné a neurologické vady, •řeč omezena na jednotlivá slova,nutná rehabilitace, základy sebeobsluhy •Výskyt v celkovém počtu MR 7%, v populaci 0,2% • •Hluboká mentální retardace (IQ méně než 20) • poškození zraku, sluchu, motoriky, často epilepsie, inkontinentní, primitivní neverbální komunikace,automatické stereotypní pohyby, sebepoškozování •Výskyt v celkovém počtu MR 1%, v populaci 0,03% •Mentální retardace •Hodnoty IQ v populaci • Výpočet IQ • mentální věk • kalendářní věk • •Číslo 100= průměrné IQ. • •do 69 = ment. retardace – 5 % •70–89 = podprůměr – 20 % •90–109 = průměr – 50 % •110–129 = nadprůměr – 20 % •130–139 = vysoký nadprůměr - 3 % •nad 140 = genialita •× 100 = ? http://www.inteligence.cz/_data/img/zastoupeniiq.png •Gaussova křivka • SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŘEČI • • PORUCHA ARTIKULACE - patlavost, šišlání • EXPRESIVNÍ PORUCHA - chápání mluvené řeči normální, • omezená vyjadřovací schopnost • (exprese) • RECEPTIVNÍ PORUCHA - primárně postiženo chápání (recepce) • řeči, sekundárně i vyjadřování. • • •SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŠKOLNÍCH DOVEDNOSTÍ • •Při normálním intelektovém vývoji jsou problémy správně: • •· ČÍST - DYSLEXIE •· PSÁT - DYSGRAFIE •· POČÍTAT - DYSKALKULIE • • Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD Hyperkinetická porucha Defekt pozornosti Hyperaktivita Impulsivita • Porucha pozornosti • s hyperaktivitou • • Hyperkinetická • porucha chování • • Hyperaktivně-impulzivní • • S poruchou pozornosti • • Smíšený • •Hyperkinetická porucha / ADHD •SUBTYPY • •SUBTYPY Prevalence : 3 - 7 % Častěji u chlapců DSM IV MKN 10 •OCD 0,7 2,9 mil •Eating disorder 0,9 1,5 mil •Cannabis dependence 1,0 1,4 mil •Psychotic disorder 1,2 5,0 mil •Personality disorder 1,3 4,3 mil •PTSD 2,0 7,7 mil •Conduct disorder 3,0 2,1 mil •Alcohol dependence 3,4 14,6 mil •Somatoform dis. 4,9 20,4 mil •ADHD/hyperkin. dis. 5,0 3,3 mil •Dementia 5,4 6,3 m il •Unipolar depression 6,9 6,3 mil •Insomnia 7,0 29,1 mil •Anxiety disorders 14,0 61,5 mil • •Mental Disorders by prevalence (2011) •(and estimated number of persons affected in millions) •H.U. Wittchen et al. European Neuropsychopharmacology (2011) 21, 655–679 • • • • • • • • • • • • • • •Výskyt ve státech Evropské Unie (EU-27) plus Švýcarsko, •Island a Norsko •Základní příznaky ADHD •Porucha pozornosti •1.neudrží pozornost při úkolu,hře •2.opomíjí detaily, chybuje •3.neposlouchá instrukce-zbrklé závěry •4.nepořádný, nesystematický •5.“duchem nepřítomný“ •6.neumí plánovat •7.netrpělivý,odmítá zdlouhavé úkoly •8. ztrácí věci •9.nutné připomínat úkoly •Hyperaktivita •1.nedokáže zůstat v klidu •2. vykonává neúčelné pohyby •3.vstává, pobíhá ve třídě •4. nezvládá klidné, tiché hry •5. stále „ jako na pochodu, rozjetý..“ •6. Stále mluví, vymáhá odpovědi • •Impulzivita • •7.odpovídá před dokončením otázky •8.nevydrží čekat v řadě (fronty) •9.přerušuje, obtěžuje ostatní • kluk adhd • •ŠKOLA : - nekázeň ( vyrušování, neklid ) • - chyby z nepozornosti • - MIMOINTELEKTOVÉ selhávání v prospěchu • - konflikty se spolužáky, neoblíbenost • - snížená vnímavost k nebezpečí,zbrklost – úrazovost •DOMOV: - tresty za neprospěch a poznámky • - tresty za zlobení (hlučnost, neposlušnost,nepořádnost) • - pocit výchovného selhání u rodičů, narušení vztahů • uvnitř rodiny • Problémy spojené s ADHD u dětí : • • Průběh ADHD • Asi u 50 % spont. úprava po 12. roce, u ostatních • přechod poruchy do dospělosti ( modifikace symptomů). • ADHD u adolescentů •Vnitřní neklid > hyperaktivita •↓ sebeúcta; mrzutost,pocity nudy a tenze •↓ vztahy s vrstevníky, spory s autoritami •Odkládá, nedokončí úkoly •Potřeba „adrenalinových“ zážitků,nových podnětů •Nezdrženlivost - předčasný sex, kouření, drogy… •(u dívek nechtěné gravidity), •Riziko sexuálně přenosných nemocí •Dopravní nehody, úrazy •Častěji zažívají depresi • fotolia_2710449_XS 000a43ff_medium •Dospělí s ADHD • •Impulzivní,nezdrženliví,nesoustředění,nepozorní • - méně hyperaktivní než děti • rizikové aktivity, návyky, • neuvážené investice,nákupy,výroky, • nízká sebekázeň – málo vytrvalí • nepořádní… • zřídka dokončí vysokou školu • méně přátel, častější rozvody • zastávají nižší posty v práci • přestupky,dopravní nehody, antisoc. aktivity • častěji konzumují, alkohol, kouří • nesoustředění,“zapomínají“ schůzky, termíny, ztrácejí věci… • odkládají úkoly „ na poslední chvíli „ • •Creative •Artistic •Intuitive •Empathetic •Visionary •Inventive •Sensitive •Original •Loving •Exuberant • •Top 10 Great Characteristics of ADHD • • •Někteří kreativní, intuitivní, vyšší IQ http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/aa/17/15/aa1715c8ab41477a0603aad357536ff6.jpg • •Genetika •Enviromentální •faktory •Inzulty CNS • Etiologie ADHD - heterogenní podklad Abnormní vývoj neuronálních sítí Abnormní neurotransmise (DA,NA) Jemné strukturální a funkční abnormity mozku •Dysfunkční varianty •genů kódujících •- neurotransmise DA,NA •- neurovývojový proces •Heredita ! •Prenatální , •perinatální •traumata, • hypoxie… Výchova, prostředí, toxiny… •Kognitivně-behaviorální dysfunkce •ADHD • • •ADHD je •neurovývojová •porucha Mozek u ADHD •Menší celkový objem (3-4%) •Snížená tloušťka kortexu v rozsáhlých oblastech mozku, •Regionální opoždění neurovývojového procesu (1-2 roky) •Fronto-striatální dysfunkce – řízení chování a kognice, plánování •Fronto-cerebellární okruh – odhad času a časování aktivit •Orbitofrontální kortex, striátum, část cingula: systém odměny a motivace, impulzivní chování, kognitivní a motorické funkce, http://www.nimh.nih.gov/images/news-items/r1_shawadhd.jpg •Regionální opoždění maturace v 6 letech http://psychnews.psychiatryonline.org/data/Journals/PN/4050/sowelladhd_media1.jpeg Neurotransmitery u ADHD •Dopamin : • kontrola aktivity,koordinace, • reakce na nové podněty, •chování související s pocitem • odměny (bažení,požitky) • •Dysfunkce neuromediátorů významných pro •kognitivní funkce - nedostatky kontroly inhibice, • aktivity a výkonu •Noradrenalin: •regulace exekutivních funkcí, •řešení problémů, •cílené chování, motivace, • kontrola afektů, selektivní • pozornost Most research evidence suggests deficiencies in the availability of dopamine and norepinephrine among children with ADHD relative to comparison children, although epinephrine and serotonin have also been implicated. •Stimulancia : •Metylfenidát •inhibuje zpětné vychytávání • DA,NA do presynaptického •neuronu a zvyšuje jejich •uvolňování •(v PFC, striatu a n.accumbens) • •Farmakoterapie ADHD : •Nestimulační léčba: •Atomoxetin •inhibuje reuptake NA a zvyšuje • jeho koncentraci v PFC . •Nepřímo zvyšuje i množství DA • v PFC – nikoli ve striatu a •n. accumbens (není návykový •jako stimulancia!) •Zvýšení koncentrace katecholaminů •Důkazy pro efekt farmakoterapie v zobrazovacích studiích mozku: •normalizační účinek na strukturu a funkce v cílových regionech •(konektivitu, hypoaktivitu, maturaci…) • Normalizační účinek na strukturu a funkce v cílových • regionech : •Důkazy pro normalizaci fronto-striatální a cerebelární • aktivity po metylfenidátu, pozitivní vliv na abnormity • v BG, konektivitu v předním cingulu, dorzo-laterálním • PFC, v prekuneu a na maturaci kortikální vrstvy. • •Atomoxetin :vede ke zlepšení aktivity pravostranného •dolního frontálního gyru a temporálních oblastí v průběhu • kontroly inhibičních procesů. •Efekt farmakoterapie u ADHD •v zobrazovacích studiích mozku: • • • • •DĚTSKÝ AUTISMUS ( Kanner, 1943 ) •SOCIÁLNÍ A EMOČNÍ ODTAŽITOST •„ Extrémní osamělost“ •Symptomy patrné již •před 36.měsícem života: • •Narušení : • sociální interakce • • komunikace a hry • • omezené, stereotypní • chování a zájmy • • • http://smartpei.typepad.com/.a/6a00d83451db7969e201539286dbdb970b-pi •1975 1985 1995 2001 2904 2007 2009 •„Měkčí“ kriteria pro dg? • Starší věk otců? • Lepší diagnostika? • Společensky výhodnější • dg než ment. retardace •Příznaky v ranném dětství • • nezájem o kontakt s okolím •· snížená fixace tváří očima •· nezájem o komunikaci (monology) •· často nepřirozená intonace, echolalie, gramatické zvláštnosti •· citová chladnost nebo nepřirozené emoce •· ulpívání na stereotypech (snaha zachovat stejnost) •· panické, úzkostné reakce v nových situacích •· stereotypní, nekonstruktivní hry •· zájem o neživé (non soft) předměty •· neadekvátní zkoumání a manipulace (čichání, olizování) •· bizarní stereotypní pohyby (třepání rukou ) • •Autistický regres řeči a chování asi u 30-39% ( cca v18 měsících) • •Dětský autismus • fingers • • • • Chybí schopnost empatie a spontaneita, • chování je „strojové“, jsou lhostejní k pocitům • jiných, lidé je zajímají méně než předměty. •• Oční kontakt je omezený, bez komunikačního • významu a zájmu. • Řeč bývá stereotypní, pedantická, fádní, bez intonace • a emocí, echolalie, odpovědi často bez ohledu kontext. • Nemají fantazii a představivost –stereotypní chování • a úzké zájmy ( fanatické zaujetí- např. značky ,čísla, • jízdní řády, data narození, telefony…) • Intelekt :u části v normě ( těžko využitelný ), u části • mentální retardace – někdy izolované, akcentované schopnosti a nadání (mechanická paměť,počty,malování...) kid •Autismus u starších dětí a adolescentů •DĚTSKÝ AUTISMUS - ETIOLOGIE ? •Po porodu mozek autistických dětí jeví sklon růst rychleji, než je obvyklé, avšak poté následuje relativně pomalejší růst v dětství • •V některých studiích : nižší hladiny serotoninu v mozku, zvýšený počet neuronů v čichové kůře, amygdale a hipokampu( emoce, chování)... •Menší počet Purkyňových bb. v mozečku (chování, plánování anticipace,učení)... •U dvojčat osob s autismem je pravděpodobnost postižení •autismem 25krát vyšší než u obecné populace. Někdy abnormity • na chromozomu 7 a 15 •TERAPIE - pouze symptomatická– (afekty, agrese,rituály) •Význam psychoterapie, behaviorální terapie C:\Documents and Settings\Jiří Drtílek\Dokumenty\Prezentace\Obrázky\autism.budovy.JPG C:\Documents and Settings\Jiří Drtílek\Dokumenty\Prezentace\Obrázky\autism-město.gif C:\Documents and Settings\Jiří Drtílek\Dokumenty\Prezentace\Obrázky\autism-bird2.gif •Kresby autistických dětí http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2011/06/sydney_full-460x265.jpg • •ASPERGERŮV SYNDROM •(1944 - vídeňský psychiatr Hans Asperger.) • •Sociální abnormality méně závažné než u autismu. Výrazný egocentrismus, introverze, většinou normální IQ a schopnost řeči ( někdy až hypertrofovaná), často motorická neobratnost. • nedostatek empatie, nedodržují společenské konvence • emoční odtažitost, působí chladně • potíže v sociálním kontaktu • zvláštnosti ve vyjadřování a intonaci (detailní, nedětské) • sociální naivita, důsledná pravdomluvnost, nevhodné, šokující • poznámky ,nechápou vtipy, nadsázky • někdy zvláštní nadání a úzké zájmy až obsesivního • charakteru ( počítače,encyklopedie,sbírky,šachy ..) •VÝSKYT: převážně u chlapců ( 8 : 1 ) • TIKOVÉ PORUCHY •Tiky : • Náhlé, nepravidelně se opakující, stereotypní, bezúčelné • pohyby nebo zvuky •Typy : motorické, vokální (fonační-zvuky, verbální- slova) •Nejčastější lokalizace: mimické svalstvo (palpebrální, •nasální, periorální), šíje… •Tiky předchází nutkání •Částečná ovlivnitelnost vůlí je významným diferenciálně diagnostickým rysem tiků oproti ostatním extrapyramidovým poruchám. •Při delším potlačování tiků narůstá vnitřní napětí a po skončení příslušného období zpravidla dochází k „rebound” fenoménu. • •Klasifikace: •PŘECHODNÁ TIKOVÁ PORUCHA ( předškolní věk) •· převážně jednoduché tiky mimické nebo fonační •· trvá max. 1 rok •· obvykle nevyžaduje farmakologickou léčbu •CHRONICKÁ ,MOTORICKÁ NEBO VOKÁLNÍ TIKOVÁ PORUCHA •(začátek v dětství, přechod do dospělosti) •· tiky motorické, někdy i vokální ( ne současně ) •· chronický průběh, období remisí a exacerbací •· farmakoterapie vhodná •TOURETTŮV SYNDROM • •SYNDROM GILLES DE LA TOURETTE (1885) •( TOURETTŮV SYNDROM ) • •Nejzávažnější tiková porucha •Začátek mezi 7-11 rokem, v dospělosti někdy zmírnění. •Motorické tiky kombinované s vokálními ( současně ) •- motorické tiky: mohou být složité, podobné rituálům •- vokální tiky : vyrážení slov, slabik , zvuků, echolalií • koprolalií (14%- v USA až 60%) • •Často TS provázejí symptomy OCD a ADHD, • zvažován příbuzný genetický podklad : •„ vývojový syndrom basálních ganglií“. • Impulzivita a agresívní projevy • Nutkavé sebepoškozování (14%) • Heteroagrese verbální nebo brachiální ( 20–30 %) Patogenéza a léčba Tourettova syndromu •Neurovývojová porucha synaptické neurotransmise, • •zahrnující basální ganglia a příslušné neuronální spoje . • •Polygenní dědičnost (v.s. genetická heterogenita) : •u různých případů mohou působit odlišné geny . • •Výsledkem je vývojová hyperinervace ventrálního striata •dopaminovými zakončeními ( striatální dopaminergní •hyperfunkce ). Tiky se typicky zhoršují po dopaminergních •látkách a stimulanciích CNS. • •TERAPIE: Antipsychotika ( antidopaminergní působení !) •atypická AP (tiapridal,risperidon..), event. haloperidol •( starší léčba ) •Klinický výskyt a průběh Tourettova syndromu •v závislosti na věku (Bagheri M. American Family Physician;1999) •Závažnost •vysoká •nízká •narození •9-11 let •dospělost •Beze změny nebo zhoršení: 5-10% •Zlepšení: 30-50% •Téměř vymizí: 50% • věk •Změny aktivity dopaminového systému během ontogenetického vývoje, •do značné míry korelují s dynamikou a průběhem tikového onemocnění. •Denzita dopaminových receptorů je až trojnásobně vyšší u dětí •školního věku (kdy bývají tiky nejvýraznější) . •Tourettův syndrom nesouvisí s inteligencí, •ale není výjimkou, že postihuje nevšedně nadané • osobnosti. Podle historiků a lékařů trpěl TS •W. A. Mozart nebo spisovatel Charles Dickens… mozart7 Dickens •Schizofrenie v dětství •Příznaky u dětí : •Narušení interpersonálních vztahů (povrchnost emocí,uzavřenost, izolace), bizardní,úzkostné chování, rituály, nepřiměřené strachy nebo ploché afekty, fantasie podobné bludům, abnormní řeč, abnormní motorické projevy… •Starší děti: sluchové event. zrakové halucinace (zvířata,příšery…) • •Dosažený stupeň kognitivního vývoje ovlivňuje obsah a formu symptomů, teprve ve stadiu formálních operací (po 11. roce) se začínají podobat dospělým • • • • •Manifestace a věk • •Před 10.r. – 1% •Před 15.r. 5% •Před 17.r. 20% •Před 25.r 50% •Před 30.r. 80% http://schizophrenia.com/photos/szage.onset.gif Prognóza schizofrenie a léčba u dětí •Časné dětství : •špatná prognóza •narušení ment. vývoje •tendence k chronicitě •často farmakorezistence.. • •Pozdější dětství •nejistá prognóza • •Adolescence: •lepší prognóza, možnost • jediné ataky (jako u dosp.) • • • • •Risperidon (Risperdal) •Olanzapin (Zyprexa) •Quetiapin (Seroquel) •Clozapin ( Leponex) •Aripiprazol (Abilify) •Ziprasidon (Zeldox) •Zotepin (Zoleptil) •Atypická antipsychotika • Většina podávána off label • Vyšší citlivost k metabolickým • a dyskinetickým účinkům • • • • • • • • • • • • •Konkordance celoživotního rizika výskytu schizofrenie •0% •10% •20% •30% •40% •50% •celk. populace •bratran.,sestř. •strýcové/tety •neteře/synovci •vnoučata •nevl.souroz. •rodiče •sourozenci •děti •2-vaj.dvojčata •1-vaj.dvojčata •Sdílená DNA •100% •50% •příbuzní •1.stup. •25% •12.5% •48% •17% •1% •(David Helfgott’s father; John Nash’s son) •Asociace uváděny s geny se vztahem ke glutamátergní transmisi •(pro neuregulin 1, dysbindin) , ale i řadou dalších •Hebefrenie • Adolescenti a mladí dospělí • (hebos= jinoch) • Desorganisovaná řeč a chování , ploché nebo • nepřiměřené afekty • Nadnesené, „rozpustilé“ chování, grimasování, • manýrování, negativismus („karikatura puberty“) • Nesouvislá řeč (inkoherence), porušena gramatická • a logická stavba - někdy až nahodilá spojení • („slovní salát), neexistující slova (neologizmy), • fráze, ruminace, pseudofilozofování… • Samotářství, ztráta cílů, odklon od reality • Prchavé halucinace, bludy • • DEPRESE u dětí a adolescentů •Obtížná diagnóza u malých dětí, často netypické příznaky. • •DĚTI: nemusí dominovat depresivní nálada, více symptomů • anxiety (fobie,separační úzkost,) anhedonie, „ záhadné“ •somatické potíže, podrážděnost, problémy v chování, učení, • omezení zájmů, kontaktů s vrstevníky… • •ADOLESCENTI: více poruch spánku a chuti k jídlu, •suicidálních myšlenek & pokusů, zhoršené fungování •(studium!) nesoustředěnost,únavnost,pokles zájmů, •soc. kontaktů,pocity nudy, podrážděnost… •Relativně často bludy,halucinace ( také u starších dětí). • •Nižší efekt antidepresiv proti dospělým • • • •Léčba dětské deprese •Indikace SSRI : •Depresivní poruchy •Úzkostné poruchy •OCD ( tlumí nutkavé jednání) •Ment. bulimie ( tlumí impulzivitu) • •fluoxetin •paroxetin, •fluvoxamin, •citalopram •escitalopram •sertralin •Snášenlivost a účinnost lepší než u starších TCA •(nemají anticholinergní, antihistaminové a adrenolytické účinky) •Chybí kardiotoxicita •Menší riziko při předávkování •Mírná deprese - psychoterapie •Těžká deprese - antidepresiva SSRI (výjimečně další) •U dětí vzácná, nárůst v adolescenci • •Nadměrně nadnesená nálada, •často s podrážděností a vzpurností, •Zvýšené sebevědomí, velikášství •Nespavost •Odbrzděné chování, zvýšená energie, hyperaktivita •Zrychlená řeč a myšlení, mnohomluvnost •Roztržitost, těkavost, hypersexualita •Vyhledávání požitků bez ohledu na rizika a ztrapnění •U starších dětí mohou být megalomanické bludy . • •Záškoláctví, asociální, rizikové chování, •předčasné ukončení školy, drogy… •Mánie dětí a adolescentů •Preparáty pro léčbu pediatrické BP •Thymoprofylaktika Stabilizátory nálady •lithium carbonat •kys.valproová(Depakot) •carbamazepin (Tegretol) • •Atypická antipsychotika •aripiprazol (Abilify) •risperidon (Risperdal) •quetiapin (Seroquel) •olanzapin (Zyprexa) •ziprasidon (Zotepin) • •Bettina E Bernstein, Bipolar disorder,eMedicine,Medscape,Updated: Mar 26, 2010 •Používány klasické preparáty účinné u dospělých s BP • BP schéma •manie • •hypomanie •deprese • • •Úmyslné,často opakované sebezraňování – bez úmyslu zemřít. •Povrchové řezání, pálení cigaretou – jako ventil napětí, agrese, •vzteku, stresu,vnitřní prázdnoty. Někdy snížené vnímání bolesti... • •Škodlivý zvládací mechanismus u jedinců s různou psychopatologií • (dysharmonický vývoj osobnosti , poruchy příjmu potravy, závislosti, • obsedantně-kompulsivní porucha…) • •Zvýšené riziko : sociální izolace a deprivace •( směřují k agresi a sebedestrukci ), adolescence ! •Členství v subkultuře – odlišná motivace a podklad • • Závažné automutilace : autismus, mentální retardace, psychotické •poruchy s bludy, depresemi (amputace, kastrace…). •Sebepoškozování (automutilace) automutilace •Suicidální pokusy •Do 10 let vzácné, vzestup v pubertě a adolescenci. • V ČR kolem 40 dokonaných suicidií za rok u mladistvých. •Chlapci – pokusů méně, ale častěji dokonané • (volba razantnějších prostředků) •Dívky - pokusů více, častěji nedokonané (intoxikace…) • •Parasuicidia (demonstrativní)- čím mladší dítě, tím •hodnotíme vážněji •Pro dg suicidia u dětí- podmínka mentálního věku •(chápání nezvratnosti smrti) - cca kolem 9 let • •V adolescenci je sebevražedný pokus nejčastějším důvodem pro urgentní psychiatrické vyšetření a suicidium je druhou nejčastější příčinou úmrtí v tomto věku. •A Konflikty rodinné + školní - rodinná dysharmonie - týrané a zanedbávané děti - úmrtí nebo odchod jednoho z rodičů - stesk po domově ( internáty, ústavy ) -školní neprospěch Příčiny suicidálního chování u dětí •Osobnostní predispozice : • • - izolovanost mezi • vrstevníky • ( nepopulárnost ) • - snížené sebehodnocení • - sebeobviňování • - zvýšená impulzivita • • http://img.ct24.cz/multimedia/videos/image/1011/medium/303053.jpg Rok do 15 let 15-19 let 1996 9 71 1997 6 66 1998 8 52 1999 3 58 2000 12 42 2001 6 39 2002 6 44 2003 9 43 2004 8 43 2005 6 37 2006 3 55 Údaje českého statistického úřadu. •Sebevražednost u dětí a adolescentů v ČR Graf: Indexy průměrných denních počtů sebevražd v jednotlivých dnech týdne za roky 2006-2010 •Údaje ze statistické ročenky MZ ČR Graf: Indexy měsíčních počtů sebevražd (průměrný přepočtený měsíční počet = 100 %) •Údaje ze statistické ročenky MZ ČR • Suicidalita na 100 000 obyvatel v jednotlivých věkových kategoriích dle ÚZIS Graf: Počet sebevražd v letech 1876 - 2010 • •Děkuji za pozornost