www.fss.muni.cz Sociologie medicíny Tomáš Doseděl dosedel@fss.muni.cz Role medicíny ve společnosti Role medicíny ve společnosti •Léčení pacientů •Rozhodování, kdo je nemocný •Rozhodování, kdo je kvalifikovaný •Stanovování norem, kdo je zdravý, co je správné Role medicíny ve společnosti •I nemedicínské problémy jsou pojímány medicínsky •(Bio)medicinalizace života • Hegemonie medicíny •Má symbolickou moc říct, co je norma •Odchylka od normy = nemoc •Tabulky normálních hodnot •Tabulky normálního vývoje Hegemonie medicíny •BMI 31 – obezita 1. stupně • Role statistiky •Musí všechny děti chodit ve 12 měsících? •Musí mít všichni teplotu 36,6°? •Jaký je normální krevní tlak? Důraz na prevenci •Neléčí se akutní choroba, sleduje se rizikový faktor •Rizikový faktor sám o sobě není nemoc (?) •Může a nemusí vést k propuknutí nemoci • (efekt bílého pláště při měření krevního tlaku) • Moc, bezmoc, autorita •Kdo jsou hlavní hráči v medicíně? • Moc, bezmoc, autorita •Kdo jsou hlavní hráči v medicíně? –Lékaři –Zdravotníci –(Pacienti) • Moc, bezmoc, autorita •Kdo jsou hlavní hráči v medicíně? –Lékaři –Zdravotníci –Pacienti –Nemocnice –Pojišťovny –Farmaceutické firmy • Moc, bezmoc, autorita •Nerovnost na několika úrovních Moc, bezmoc, autorita •Nerovnost na několika úrovních •Mezi různými institucemi (MZ, ZP, nemocnice) •Mezi stejnými institucemi (FN, okresní nemocnice) Moc, bezmoc, autorita •Nerovnost na několika úrovních •Mezi různými institucemi (MZ, ZP, nemocnice) •Mezi stejnými institucemi (FN, okresní nemocnice) •Uvnitř instituce (chirurgie, interna, ARO…) •Mezi lidmi (lékař, sestra, pacient) Moc, bezmoc, autorita •Nerovnost na několika úrovních •Mezi různými institucemi (MZ, ZP, nemocnice) •Mezi stejnými institucemi (FN, okresní nemocnice) •Uvnitř instituce (chirurgie, interna, ARO…) •Mezi lidmi (lékař, sestra, pacient) •Uvnitř profesí (věk, gender, vzdělání) Musí mít zdravotník „navrch“? •Odstup od pacienta •Poslušnost pacienta •Zdroje moci: – • Musí mít zdravotník „navrch“? •Odstup od pacienta •Poslušnost pacienta •Zdroje moci: –Prestiž povolání –Zdravotník má, co pacient potřebuje –Pacient si nedokáže pomoci sám –Důvěra ve schopnost pomoci – – • Privilegia zdravotníka Privilegia zdravotníka •Může pacienta zpovídat •Může provádět intimní doteky •Může se s pacientem dostávat do citlivých a zahanbujících situací Privilegia zdravotníka •Může pacienta zpovídat •Může provádět intimní doteky •Může se s pacientem dostávat do citlivých a zahanbujících situací • •Přitom ale musí udržovat roli zdravotníka Konec zlaté éry •Do 60.-70. let lékař nezpochybnitelnou autoritou •Co se stalo potom? Konec zlaté éry •Co se stalo potom? •1. krize vědecké autority •2. rozvoj techniky, dostupnost diagnostiky •3. příklon k řešení rizik místo léčení nemocí •4. nárůst soudních sporů •5. dostupnost informací, alternativ Konec zlaté éry •Pacient převzal zodpovědnost za své zdraví •Sám se neustále pozoruje, sleduje příznaky •Přestává být pasivním konzumentem péče, chce možnost poučené volby •Zvažuje alternativy Ukradený porod •Her Royal Highness The Duchess of Cambridge was safely delivered of a son at 4.24pm. •Její královská výsost, Vévodkyně z Cambridge, byla bezpečně odrozena o syna ve 4.24. Ukradený porod •Kdo vlastně rodí? •Kdo má za porod zodpovědnost? •Kdo je v centru pozornosti? Riziková společnost •Ulrich Beck (1986) •Věda a technika produkuje rizika Riziková společnost •Ulrich Beck (1986) •Věda a technika produkuje rizika –Černobyl –Skleníkové plyny –Znečištění vod Riziková společnost •Ulrich Beck (1986) •Věda a technika produkuje rizik •A sama umí mnohá rizika zvládat Riziková společnost •Ulrich Beck (1986) •Věda a technika produkuje rizik •A sama umí mnohá rizika zvládat •Rizika jsou ale všudypřítomná a nelze se z nich vykoupit jako dřív –Znečištění vzduchu se před vysokou zdí nezastaví Riziková společnost •Klesá autorita vědeckého poznání •Na každý problém lze najít vědeckou studii Riziková společnost •Klesá autorita vědeckého poznání •Na každý problém lze najít vědeckou studii •Nebo spíše více rozporujících si studií Riziková společnost •Klesá autorita vědeckého poznání •Na každý problém lze najít vědeckou studii •Nebo spíše více rozporujících si studií –Očkování vymýtilo choroby –Očkování způsobuje autismus •Problematika mezních hodnot – Dotazy a připomínky? • • • • • • • • dotomas@mail.muni.cz