TEORIE OŠETŘOVATELSTVÍ Požadavky pro ukončení • zápočet 1 kr. podmínky splnění: • aktivní podíl na výuce • průběžné plnění zadaných úkolů/testů • 75% účast na výuce • splnění kritérií zápočtového test (75% úspešnost) Literatura: • Ošetřovatelství. Edited by Ilona Plevová. 1. vydání. Praha: Grada, 2011. 223 stran. ISBN9788024735580. • PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 150 s. ISBN8024712113 • E-learning IS MU Historické období ošetřovatelství • neprofesionální • charitativní • profesionální Neprofesionální ošetřovatelství • historicky nejdelší • vnitřní potřeba pečovat o sebe, své zdraví a zdraví svých blízkých → souvislost s přežitím jedince, rodiny i sociální skupiny • ženy – generační předávání vědomostí – ošetřování P/K v domácnosti – přírodní zdroje Charitativní ošetřovatelství • vývin spolu s křesťanstvím • péče orientovaná na specifickou skupinu lidí –nemocných, chudých, opuštěné děti, jedinci odkázaní na pomoc jiných • saturace základních potřeb života • zakládání mnišských řádů, klášterů, útulků, hospitálů a nemocnic Profesionální ošetřovatelství s rozvojem medicíny, jejím vzděláváním a vznikem nemocnic • Nightingale F. • Pirogov N. I. • Dunant A. • 1864 Mezinárodní organizace Červeného kříže • 1899 Mezinárodní rada sester ICN (International Council of nurses) Vývojové linie ošetřovatelské péče a ošetřovatelství • laická péče • charitativní péče • organizovaná péče – základy přinesli křesťanské ošetřovatelské řády, špitály při klášterech • profesionální péče Faktory ovlivňující vývoj • kulturní tradice • vliv náboženství (zakládání špitálů) • vědecké objevy, rozvoj medicíny • sociální faktory a celkový stav zdraví obyvatel • politické faktory a války • ekonomické faktory • významné osobnosti, jejich nadšení, elán a osobní nasazení Začátky ošetřovatelství v ČR • 10. století – vláda knížete Boleslava 935-967 • na území Prahy vznikají první hospice (útulky pro chudé, nemajetné, nemocné osoby – civilní sestry poskytovaly charitativní pomoc v saturaci základních potřeb) • náboženské řády a kongregace –pomoc trpícím a potřebným → zakládání špitálů (1. špitál v Týně – tč. Staroměstské náměstí, o 12 osob pečovalo 7 žen) Týnský dvůr (Ungelt) na konci 19. století Týn ohrada, ohrazené místo Ungelt povinné clo Začátky ošetřovatelství v ČR 10. století Svatá Anežka Česká (Přemyslovna) • dcera Přemysla Otakara I a druhé manželky Konstancie Uherské • mladší sestra Václava II • * 1211-† 1282 patronka českého ošetřovatelství • r. 1233 - klášter sv. Hatala i špitál • 12.11. 1989 svatořečení První žena, která: • založila mužský řád, • český ošetřovatelský řád • založila špitální bratrstvo –papežem uznáno za samostatný ošetřovatelský řád: Řád křižovníků s červenou hvězdou • vypracovala účelný systém a konkrétní pravidla pro ošetřování nemocných • celý život zasvětila péči a pomoci o chudobné a nemocné. Začátky ošetřovatelství v ČR Svatá Zdislava (z Lemberka) • 1220-† 1252 • česká šlechtična a zakladatelka klášterů a špitálů • v roce 1907 byla prohlášena za blahoslavenou • roku 1995 papežem Janem Pavlem II. vyhlášena za svatou Začátky ošetřovatelství v ČR Eliška Přemyslovna • dcera českého a polského krále Václava II. a Gut Habsburské, manželka Jana Lucemburského a česká královna • r. 1317 - klášter Hortus regia, tvrz s věží (klášter u sv. Anny) Karolína Světlá 24. února 1830 -7. září 1899 • Johanna Rottová • česká spisovatelka, věnovala se emancipačnímu hnutí – zlepšení sociálního postavení žen a dívek • 1871 – založení Ženského výrobního spolku, účel: opatřit práci nemajetným ženám (nejčastěji vdovy po vojácích rakouskopruské války) → zřízení obchodní a průmyslové školy a kurzy pro vychovatelky a ošetřovatelky • svým smýšlením ovlivnila vznik 1. ošetřovatelské školy Eliška Krásnohorská 18. listopad 1847 -26. listopad 1926 • Alžběta Pechová • básnířka, spisovatelka, překladatelka • založení 1. dívčího gymnázia Minerva (1890) • s K. Světlou přispěla ke vzniku 1. ošetřovatelké školy PhDr. Alice Masaryková 3. květen 1879 Vídeň – 29. listopad 1966, Chicago, USA • veřejná činitelka, bojovala za zlepšení sociální situace a vzdělávaní žen • založila Československý červený kříž (1919) – 20 let byla jeho předsedkyní, za jejího působení vyvíjela organizace rozsáhlou zdravotnickou, charitativní a sociální činnost. • angažovala se v ošetřovatelském školství, založila Českou ošetřovatelskou školu, aktivně podporovala vzdělávání ošetřovatelek a financování školy, • její zásluhou přijely do Prahy v roce 1920 tři americké sestry (pomáhaly vybudovat na vysoké úrovni ošetřovatelskou školu v Praze) • 1. česká ošetřovatelská škola byla po mnoho let zdrojem dobře vzdělaných diplomovaných sester nejprve pro Všeobecnou nemocnici v Praze, později pro další zdravotnické služby v nemocniční i v komunitní péči na celém území republiky. S pražskou ošetřovatelskou školou byla spjata po celý život - pravidelně se účastnila sjezdů absolventek, předávání diplomů a dalších významných událostí až do r. 1948, kdy byla nucena odejít do ústraní. Doc. PhDr. Marta Staňková, CSc. 12. únor 1938 Boskovice -13. říjen 2003 • 1953 studovala na SZŠ ve Svitavách, po maturitě a snaze studovat LF se zaměstnala jako zdravotní sestra, po 3 letech byla vyslána na 1 rok studovat Vyšší oše. školu v Praze, po návratu začala na SZŠ učit jako sestra instruktorka (pg. dráha) začala již dálkově studovat obor péče o nemocné –psychologie na Karlově univerzitě • 1968 oddělení péče o nemocné III. Interní klinika Všeobecné fakultní nemocnice 30 let • Po pádu komunistického režimu – pracovala v mezinárodních sesterských organizacích, zasloužila se o informovanost českých sester o moderních trendech v ošetřovatelství • Rozvoj oše. vzdělávání, autorka koncepce ošetřovatelství v ČR, zajímala se o historii ošetřovatelství • Rozvoj ošetřovatelství chápala jako „nutný prostředek ke zkvalitnění péče o pacienta, partnerství a týmovost práce všech zdravotnických profesí.“ • Za celoživotní práci byla oceněna Sestra roku 2001 Bohatá publikační činnost 160 odborných článků, 4 oše. učebnice, spoluautorka 51 monografií/učebnic a skript Školství v ČR pro vzdělávání sester • První česká ošetřovatelská škola – r. 1874 PRAHA (PRVNÍ V RAKOUSKO-UHORSKU), trvání 7 LET • Česká (zemská) škola pro ošetřování nemocných při Všeobecné nemocnici v Praze – r. 1916 • 1920 Česká zemská škola pro oše. nemocných na 10 let pod správu ČSČK (Miss M. G. Parsons + 2 další americké sestry (zásluha A. Masarykové) začátek koncepce výuky a výchovy ošetřovatelství (1931 přejmenování Česká státní ošetřovatelská škola v Praze) • r. 1922 ošetřovatelská škola pro dětské sestry Praha – Krči nemocnice – zřízení oddělení Ochrany matek a dětí délka studia: 1 rok - ↓ zájem = půlroční sociální postavení sester: • ↓ příjem, bydlení a strava v nemocnici, • v době osobního volna – propustky z nemocnice, • pracovní doba 70 –90 hod/týden, Vývoj zdravotnického školství v letech 1948 –1960 • Zákon č. 95/1948 o jednotné škole • Zákon č. 103/1951 o jednotné léčebně preventivní péči • r. 1951 – 3 roky, 11 oborů SZP • r. 1953 školy do působnosti ministerstva zdravotnictví • 1956/1957 – abiturientské studium Vysokoškolské vzdělávání sester • r. 1960 vznik VŠ studia pro sestry při III. interní klinice. 1. LF UK v Praze (dálkové) • r. 1981 (denní) • r. 1987 – jednooborové dálkové • vstup do EU – změny ve vzdělávání a legislativě VLIV HOPE Health Opportunity for People Everywhere • r. 1990 monitorování situace, výsledky • zásadní obsahové změny, důraz kladen na společensko-vědní předměty, rozšíření psychologie, komunikace, psychologie, etiky • r. 1991 září Modra – vzorový kurz • r. 1992/1993 – změna v obsahu a ve struktuře vzdělávání jednotlivých oborů SZP • ŽS – porodní asistentka • zánik DS + ZS, vznik VS (4leté +2leté PKS) • RP – ergoterapeut, fyzioterapeut • zubní technik • dentální hygienistka 1. 10. 1996 Kompetenční zákon převádí zdravotnické školy pod MŠMT 9. 4. 1998 Koncepce českého ošetřovatelství (věstník 9/2004) 1. 9. 2000 vznik odboru ošetřovatelství na MZ ČR (www.mzcr.cz) Evaluační mise EU –duben 2002 Studijní program: Ošetřovatelství, obor: všeobecná sestra, porodní asistentka 2001/2002 • Jihočeská univerzita, České Budějovice, • Ostravská univerzita, Ostrava 2002/2003 • 3. LF UK Praha, LF MU Brno, LF PF Olomouc, Soukromá vysoká škola Dr. Ilony Mauritzové v Plzni • Pardubická univerzita, Pardubice • VZŠ Duškova, Praha Další vzdělávání sester • r. 1960 Střediska pro další vzdělávání SZP • r. 1963 Ústav pro další vzdělávání SZP (ÚDV SZP) • r. 1986 Institut pro další vzdělávání SZP (IDV SZP) • r. 1991 Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví (IDVPZ) • r. 2003 Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů (NCO NZO) • r. 2004 koncepce ošetřovatelství Věstník 9/2004 (zavedení OP) 1. 4. 2004 - Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) Ošetřovatelství Dělat správné věci správným způsobem na správném místě se správnými lidmi Ošetřovatelství je samostatná vědná disciplína aktivní vyhledávání a uspokojování na zaměřena Biologických Psychických Sociálních Spirituálních potřeb nemocného a zdravého člověka v péči o jeho zdraví Ošetřovatelství se podílí na prevenci, dg., th., rhb. Ošetřovatelství je zaměřeno (z toho plynou cíle oše.) na udržení a podporu zdraví navrácení zdraví a rozvoj soběstačnosti zmírňování utrpení nevyléčitelného nemocného člověka a zajištění klidného umírání a smrti. Charakteristické rysy ošetřovatelství: • poskytování - aktivní ošetřovatelské péče - individualizované péče prostřednictvím OP - ošetřovatelské péče na základě vědeckých poznatků podložených výzkumem, - péče ošetřovatelským týmem složeným z různě kvalifikovaných pracovníků (vícestupňový způsob) • holistický přístup k nemocnému • preventivní charakter péče Ošetřovatelství jako vědní obor • samostatná vědní disciplína s vlastní teoretickou základnou (integruje poznatky z přírodních, humanitních a společenských vědních oborů) • rozmanitý záběr – žádný vědní obor, kt. se zabývá člověkem, jej neposuzuje tak komplexně, z tolika různých hledisek, jako ošetřovatelství • vychází z filozofických teorií a uznává, že lidé jsou součástí přírodního a společenského prostředí, s nímž jsou v neustálé interakci Teorie umožňuje: • třídit informace do logických systémů • odhalovat mezery ve vědomostech • poskytovat logický návod na sběr relevantních informací • stanovit kritéria hodnocení • koncipovat nový obsah a organizaci vzdělávání • iniciovat a realizovat výzkum Integrovaná disciplína Využívá poznatky z mnoha dalších vědeckých disciplín - Biologické vědy - Medicínské vědy - Psychologie - Sociologie - Pedagogika a další… Syntetizuje poznatky zabývající se studiem člověka, lidského zdraví, společnosti a prostředí Obory ošetřovatelství Základní obory ošetřovatelství • Všeobecné ošetřovatelství • Dějiny ošetřovatelství • Metodologie ošetřovatelství Aplikované obory v ošetřovatelství • ošetřovatelství v interní péči • ošetřovatelství v chirurgii • ošetřovatelství v gynekologii • ošetřovatelství v porodnictví • … Charakteristika ošetřovatelské péče • Základní ošetřovatelská péče • Specializovaná ošetřovatelská péče • Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče • Specifická ošetřovatelská péče Vyhláška č. 55/2011 Ošetřovatelství a ošetřovatelská péče • má systém typicky ošetřovatelských činností, týkajících se jednotlivce, rodin a skupin, který jim pomáhá, aby byli schopni pečovat o své zdraví a pohodu Přímá péče → za účasti nemocného ➢ péče o tělesné pohodlí nemocného hygienická péče, péče o polohu, stravování, vyprazdňování, individuální péče vzhledem k symptomům a diagnóze, zvyšování tělesné aktivity a soběstačnosti ➢ péče o duševní pohodu Nepřímá péče → nemocný není přítomen ➢ informovanost o nemocném, znalost diagnózy, sledování výsledků vyšetření a terapie, aktivní předávání informací ve zdravotnickém týmu, aktivní spolupráce s rodinou nemocného Vědeckost ošetřovatelské péče Teoretický vědecký základ z: ✓ ošetřovatelství, ✓ lékařských oborů, ✓ psychologie, ✓ pedagogiky a sociologie Ošetřování na základě vědeckého poznání ✓ uvědomělejší přístup k práci ✓ poznání příčiny jevů ✓ předvídání následků změn stavu nemocného ✓ správná rozhodnutí pro způsob práce Jako každý obor má svoji 1. Filozofii 2. Metaparadigma 3. Paradigma 4. Metodologie 5. Výzkum 6. Systém univerzitního pre-a post-graduálního vzdělávání 7. Národní a mezinárodní profesní organizace Filozofie ošetřovatelství • zahrnuje představy: ➢ o lidech → každý člověk je jiný, každý má svou vnitřní hodnotu → je individuum ➢ o učení → učení je celoživotní proces ➢ o zdraví a nemoci → zdraví, chápeme jako opak nemoci, kterou můžeme definovat jako dysfunkci kteréhokoliv biologického, psychického, sociálního nebo osobního systému jedince Tyto názory jsou pak východiskem pro koncepci ošetřovatelství Filozofie ošetřovatelství vychází z: Humanismu - hnutí, kt. je orientováno na člověka, uznává jeho hodnotu, právo na svobodu a štěstí, na rozvoj jeho sil a schopností (humanismus se vyvíjel od starověku, zasahoval do oblasti společenské, literární, vědecké) • základní principy humanismu tvoří vlastní podstatu ošetřovatelství Holizmus - charakterizován je celostním přístupem k lidské bytosti • Biologickou • Společenskou • Kognitivní • Emocionální • Duchovní • Behaviorální Metaparadigma ošetřovatelství předmět zkoumání tvoří: • člověk – jedinec či komunita • zdraví (popř. nemoc) • prostředí, ve kterém žije • ošetřovatelská péče reprezentovaná sestrou Paradigma ošetřovatelství Teorie oboru je tvořena: • koncepčními modely • teoriemi Metodologie ošetřovatelství • metoda ošetřovatelského procesu Výzkum v ošetřovatelství • nezbytný pro rozvoj oboru, • umožňuje poskytovat ošetřovatelskou péči založenou na důkazech • sestra může sama zkoumat, může být objektem výzkumu, může se i podílet na klinickém výzkumu (práce s respondenty, odběry materiálu apod.) Systém univerzitního pre- a postgraduálního vzdělávání • respektuje mezinárodní doporučení, • umožňuje sestrám pracovat v zemích EU jako plně kvalifikované sestry Národní a mezinárodní profesní organizace • Národní – ČAS(Česká asociace sester) • Mezinárodní – ICN ( Mezinárodní rada sester) Děkuji za pozornost.