OSOBNOST A PROFESNÍ ROLE SESTRY ETICKÝ KODEX DEFINICE POJMŮ ▪ Role očekávané a vyžadované chování jedince, které souvisí s jeho určitým postavením ve společnosti ▪ Pozice tj. místo ve společnosti a v sociálním systému, ve kterém působí (prestiž povolání) ▪ Image komplex názorů, pocitů a postojů společnosti a jednotlivce k určité profesi ▪ Povolání práce, která je předmětem osobního zájmu člověka, který ji pravidelně vykonává a má k tomu předpoklady a vzdělání ▪ Zaměstnání činnost, ve které se člověk po určitý čas angažuje ROLE každý je nositelem několika rolí: ▪ dané – závislé od pohlaví (žena, muž) ▪ vývojové – vznikající dítě, rodič, pracující ▪ dočasné – hospitalizovaný pacient role → očekávaní určitých chování Sociální role: Vždy reciproční – odehrávají se v párech – každý hraje svou roli ve vztahu k jiné osobě → tzn. role sestry se mění dle toho, s kým přichází do kontaktu (dr., P/K, sestry navzájem) Definování specifických rolí každé profese má být zakotveno v legislativě, avšak každý člen profese musí mít jasnou představu o svých povinnostech a kompetencích. Specifikum ošetřovatelství – komplexnost → překrývání rolí PROFESIONALITA se projevuje ve vztahu: ▪ k šíři a hloubce vědomostní báze ▪ specializovanému vzdělávání ▪ etice ▪ autonomii 6 CHARAKTERISTICKÝCH ZNAKŮ PROFESE Systémová teorie v průběhu studia zvládnout teorii potřebnou pro výkon povolání, vzdělávání legislativně ukotveno, tzn. pracovník jedné profese nemůže být nahrazen pracovníkem z jiné profese Vážnost a úcta Prestiž Etický kodex Profesionální kultura Hlavní zdroj příjmu pro ty, kteří ji vykonávají PROFESIONÁLNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ ošetřovatelství prošlo ve vyspělých zemích přirozeným společenským vývojem rychlý vývoj zaznamenalo zejména vzdělávání v ošetřovatelství a široká škála nemocničních a komunitních ošetřovatelských služeb PROFESIONALIZACE SESTRY Tři základní znaky: ▪ Skupina pracovníků vykonává trvale relativně stálé činnosti v rámci dělby práce (společensky uznávané), k jejichž výkonu dává společnost skupině kompetence ▪ Činnosti jsou zdrojem prostředků obživy ▪ Činnosti vyžadují kvalifikační prípravu PROFESIONÁLNÍ ROLE Role očekávané a vyžadované chování, související s určitým postavením člověka ve společnosti Specifické role každé profese zakotvení v legislativních normách v každé zemi jasná představa o povinnostech a kompetencích ROLOVÉ ZNAKY 1. Funkční specifita – nutnost odborné kompetence pro výkon povolání Odborná kompetence – vymezení odborným a specializačním vzděláváním Ve ZZ horizontální kompetence – typ oddělení, kde sestra pracuje vertikální kompetence – funkční postavení (vrchní sestra, staniční…) 2. Sociocentrizmus (kolektivní orientace) sestra při své práci nevychází ze svých potřeb, ale zásadně z potřeb P/K „ZP by měl ve svém sociálním vývoji tak daleko, aby pro ně orientace na druhého a jeho potřeby byli samozřejmé. Tento přístup je spojen s nezištností, schopností sebezapření a výraznou motivací vykonávat povolání sestry/lékaře.“ (vychází z potřeb P/K a chápe jeho problémy) 3. Univerzalizmus – stejný přístup ke všem P/K bez ohledu na sympatie/antipatie vůči P/K (kladné přijetí člověka) 4. Emocionální neutralita – schopnost sestry emocionalitu podřídit rozumové kontrole (nepanikařit v akutní situaci…) → někdy vyvolá tenzi (akutní změna stavu P/K, dlouhodobá zátěž a stres) (adaptivní chování, ovládání citů) Rolové znaky jsou paralelní pro lékaře a sestry, liší se svými kompetencemi Péče LéčbaSestra ošetřovatelka Lékař Sekundární role Primární role Primární role Sekundární role PRIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ ROLE SESTRY A LÉKAŘE VÝVOJ ROLE SESTRY ▪ mnoho změn v relativně krátkém období, ▪ prvotně se formovala na půdě charitativních institucí, středověkých hospitálů (charitativnídobročinná činnost) ▪ ve druhé polovině 19. století proniká do nemocnic racionální medicína a postupně se do nich přesouvá těžiště lékařské činnosti a medicínského poznání → základ novodobé profese sestry ▪ lékař ke své činnosti potřeboval pomocníka schopného odborné komunikace a racionálního jednání při ošetřování nemocných Role jsou určeny: ▪ objektivními danostmi společnosti ▪ historickým podmíněním VÝVOJ ROLE SESTRY, FAKTORY A UDÁLOSTI ▪ aktivita a činnost F. Nightingale ▪ vývoj medicíny s úzce přírodovědným pojetím zdraví a nemoci ▪ 3 funkční okruhy práce v nemocnicích (medicínský - lékař, ošetřovatelský - sestra, administrativní - úředník) ▪ 2 různé formy subordinace služební podřízenost (profesionální a personální) lékaři – medicínsky, sesterskému Mn ▪ růst velikostí nemocnic (nové činnosti sestry, přetěžování sester agendou, vzdalování se od nemocného) ROLE SESTRY V MINULOSTI „Anděl milosrdenství“ – v 19. stol. (vznešená, morální a hluboce věřící bytost, obětavá, bojující za práva pacientů, začátky F. Nightingale) „Dívka pro všechno=služtička“ – po 1. světové válce (tichá, oddaná, skromná, deprofesionalizace byla výsledkem zhoršených podmínek ve vzdělávání do praxe bez zkušeností = levní pracovní síla) „Hrdinka“ – 2. světová válka (uznávané a obdivované, odborně vzdělané. Ošetřovatelská služba trpěla nedostatkem pracovních sil. Mladé dívky byly lákány a přesvědčovány, aby posílily řady odborně vzdělaných ošetřovatelek. Ty měly v té době jasně definovanou roli a nahlíželo se na ně s uznáním a obdivem jako na profesionály. ) „Matka“ po válce (relativně vysoký status sester, obětavá, pasivní, expresivní, ochraňující, nedostatek škol pro vzdělávání) „Sexuální oběť“ mohou za to média (prezentace sestry romantická, frivolní, sebestředná, promiskuitní) V současnosti by byla nejideálnější sestra, jenž by byla vnímána jako profesionálka. ROLE SESTRY V SOUČASNOSTI profesionalizace individuální přístup zvyšování kvalifikace odborný růst posilování spolupráce mezi sestrami a lékařem ROLE SESTRY V SOUČASNOSTI (WHO, 2000) Sestra ▪ Úspěšně dokončila předepsané studium ošetřovatelství a získala požadovanou kvalifikaci, aby se stala registrovanou sestrou (právoplatná licence k výkonu ošetřovatelské profese) ▪ Pomáhá pacientům/ rodinám/ skupinám ▪ Hodnotí, plánuje, poskytuje a vyhodnocuje profesionální péči ▪ Pracuje samostatně jako člen zdravotnického týmu ▪ Podporuje vhodné aktivní zapojení jedinců,… do všech forem zdravotní péče NEJČASTĚJŠÍ ROLE SESTRY ▪ Poskytovatelka ošetřovatelské péče (spojeno s poskytováním základní oše. péče, různé typy komunitní, ve ZZ …) ▪ Manažerka ▪ Edukátorka ▪ Advokátka (obhájkyně nemocného, kdy P/K není schopen projevit své potřeby, přání) ▪ Nositelka změn ▪ Koordinátorka (spolupracuje s jinými členy týmu) ▪ Asistentka (příprava a asistence u vyšetření) ▪ Výzkumnice ▪ Mentorka ZÁKLAD POVOLÁNÍ SESTRY ▪ ošetřovatelsko-pečovatelská (orientace na potřeby P/K) ▪ expresivní (vyjadřující citové zabarvení, empatie) ▪ instrumentální (technické) ▪ poradenství ▪ podpora a výchova ke zdraví ▪ organizace ▪ administrativa a jiné PŘEDPOKLADY PRO IDENTIFIKACI S ROLÍ SESTRY Sociální identifikace tendence lidí dělit na „my a oni“, vidět se jako člen jisté sociální skupiny, pro člověka a jeho sebeúctu je důležité být hrdý na to, že je členem určité skupiny. předpokladem musí být Sociálně zralý jedinec orientován na potřeby druhých, respektující činnosti a myšlení jiných, tolerantní, přizpůsobivý autonomní s přiměřeným sebehodnocením, schopností kooperace a schopností nést odpovědnost za druhé Společenská prestiž – ovlivňuje osvojení si role, adaptaci na nové funkce a odpovědnost PROFESIONÁLNÍ PŘÍSTUP zaměřen: na pacienta na spolupráci s ostatními spolupracovníky a členy zdravotnického týmu základ tvoří: profesionální etika CHARAKTERISTIKA PROFESIONÁLNÍHO PŘÍSTUPU s pacientem budou: ▪ jednat s respektem a úctou ▪ poskytovat správné informace a respektovat jeho pohled a názor ▪ motivovat, aby převzal a nesl odpovědnost za základní sebepéči a léčení ▪ při vstupu do soukromí nebo při tělesném kontaktu respektuje pacientovu důstojnost ▪ dodržovat mlčenlivost o věcech, o kterých se dozvěděly ▪ v zájmu zlepšení kvality péče a rozvoje nových poznatků se podílí o své profesionální zkušenosti a znalosti PŘEDPOKLADY PRO VÝKON PROFESE ▪ Senzomotorické ▪ Estetické ▪ Intelektové ▪ Sociální ▪ Autoregulační (schopnost přizpůsobit se proměnlivým podmínkám, sebeřízení) ▪ Odborné znalosti ▪ Zájem o povolání ▪ Zvládat fyzickou a psychickou zátěž ▪ Kladné charakterové vlastnosti NÁPLŇ PRÁCE SESTER náplň práce jednotlivých kategorií ošetřovatelských pracovníků vydává MZ ČR podrobněji jsou pak rozepsány zaměstnavatelem příslušného ZZ v pracovní smlouvě SESTERSKÉ ČINNOSTI se dělí: základní ošetřovatelská péče diagnosticko-terapeutická činnost psychosociální činnost administrativní práce přípravné a dokončovací práce NÁROČNOST PRÁCE SESTRY fyzická psychická ZÁSADY PROFESIONÁLNÍHO CHOVÁNÍ Respektovat práva nemocného Preferovat zájmy a potřeby nemocného Chovat se ke všem stejně Zvládat negativní emoce POVOLÁNÍ SESTRY ▪ patří mezi regulované profese ▪ hlavním smyslem je péče (ošetřovatelská, preventivní, edukační, psychosociální) o člověka Regulované povolání nebo činnost je takové povolání nebo činnost, pro jejichž výkon jsou v České republice předepsány právními předpisy požadavky, bez jejichž splnění nemůže osoba toto povolání či činnost vykonávat (kvalifikační požadavky, případně bezúhonnost, zdravotní způsobilost a další). PRESTIŽ POVOLÁNÍ ukazuje míru váženosti, moci a vlivu ve společnosti, které se jedinci dostává a jež je mu od ostatních prokazována v souvislosti s výkonem daného povolání. je výsledkem výzkumu škál prestiže povolání, který je prováděn na základně reprezentativních šetření → žebříček prestiže povolání, který by měl odrážet význam určitých profesí pro společnost Centrum pro výzkum veřejného mínění https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a4986/f9/eu190724.pdf prestiž = dobrá reputace (pozitivní hodnocení) jedince/skupiny spojena s úctou a vlivem. IMAGE SESTRY Není pouze jedna (sestry pracují na různých typech oddělení, v různých rolích – jak jsou v těchto rolích vnímány ) Dělení image Interní – představuje individuální pohled sestry na sebe samu na ošetřovatelství jako na profesi (▲vysokou interní image vykazují sestry ARO/JIP, dětské, PA a Zdr. záchranáři) Externí – představa o profesi sester laickou veřejností, masmédia, politici, lékaři, … Současnost – úsilí o image sestry profesionálky = jedinec progresivní, sofistikovaný, asertivní, vzdělávající se, snažící se o dosažení nejvyšší úrovně ošetřovatelské péče „Image je to, co člověk potřebuje, aby si druzí mysleli, že je tím, čím by rád byl.“ F. M. Barwasser FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ IMAGE SESTRY ▪ Komunikace – ne/verbální ▪ Přístup k pacientovi – respektem, ochota, empatie ▪ Způsob naslouchání a vnímání – nejen ušima, ale především srdcem ▪ Reakce – prezentace chování ne/profesionální, arogantní ▪ Odbornost ▪ Sebezviditelnění – aktivní publikační a přednášková činnost KOMPETENCE SESTER VYHLÁŠKA č. 391ze dne 16. listopadu 2017, kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 Sb. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-391 Registrace – výkon povolání bez odborného dohledu https://www.mzcr.cz/Odbornik/obsah/registrace-vykon-povolani-bez-odborneho- dohledu_929_3.html OSOBNOST SESTRY OSOBNOST Obecné vlastnosti: Autenticita – otevřenost, souhlas projevu a prožívání člověka Akceptace – bezpodmínečné přijetí, úcta, důvěra a sympatie vůči P/K Empatie – vcítění se a porozumění druhému člověku Nezbytné: Osobnostní zralost Vnitřní stabilita Spíše vyšší frustrační tolerance OSOBNOST SESTRY Předpoklady pro výkon povolání: Intelektové – myšlenkové procesy a operace umožňují osvojení široké soustavy pojmů, schopnost řešit proměnlivé situace, schopnost vybrat optimální řešení z komplexu možných Senzomotorické – šikovnost, zručnost, pohybová obratnost, neporušené smyslové vnímání Sociální – pozitivní vztah k lidem, schopnost navázat kontakt, vést dialog, empatie, ovládání ne/verbálních projevů Autoregulační – přizpůsobivost, sebezapření, zvýšená odolnost vůči fyzickému a psychickému stresu Komunikační – aktivní naslouchání, stimulace a vedení hovoru, zrcadlení (reflexe) sumarizace, mlčení Estetické – smysl pro úpravu vlastního zevnějšku, zdravotnického prostředí OSOBNOSTI NEODPOVÍDAJÍCÍ PŘEDPOKLADŮM Osoby náladové – sklon k náladám značně odlišným od běžného průměru [hyperthymní, hypothymní, labilní] Osoby psychastenické – zaujati svým vnitřním světem, cílem jejich snažení je zbavit se nepříjemných pocitů, jsou nerozhodní, bázliví, málo průbojní, komplikují snadné problémy. Svízelná situace je vyčerpává, reagují na to izolací/rezignací Osoby podezřívavé – představy o jiných mimo skutečnost, vztahovační, vždy ve střehu, chování jiných si vysvětlují vůči sobě nepřátelsky. Někteří reaguji pasivně, někteří aktivně bojují za svá práva. Ve svízelných situacích hledají viníka. Vhodná opatrnost při K. s nimi, rozmlouvání nepřináší užitek. Osoby hysterické – zneklidňující pocit neuspokojení, kt. je pudí k saturaci a tím k hysterickému chování Příčiny různé: nespokojenost s osudem, okolím, možnostmi, partnerem, sebou samým, chování ovlivněno emocemi (nevypočitatelné reakce, rozmarné, nepochopitelné, předstírají hluboký zájem…) Vhodné reagovat vlídně a důsledně, nepouštět se s nimi do hádek, ignorovat manipulace typu obdiv, soucit HYPERTHYMNÍ (EXPANZIVNÍ) Zvýšená aktivita řešit problémy, a překonávat překážky Euforické, optimistické, extrovertní, ve všem vidí kladné stránky Veselí, pobaví, ve společnosti oblíbený Problémy, potíže a negativní situace podceňují Prudké afekty, ale mělké Svůj elán nedovedou cílevědomě a účelně využít Často mění plány a cíle své činnosti Vtipkováním a aktivitou mohou obtěžovat P/K, kolegy HYPOTHYMNÍ OSOBY Snížená aktivita, pokleslá nálada, nespokojenost, stísněnost Bázlivost a nerozhodnost Tišší a skromní, podceňují se Vyhledávají samotu, slabí společníci Na svízelné situace reagují nemohoucně, rezignací a depresí Přenos skepse, negativní vidění světa na P/K, kolegy LABILNÍ (CYKLOIDNÍ) OSOBY Střídání předchozích dvou verzí v delších časových intervalech Období aktivity a optimizmu je střídáno sklíčeností, skleslostí a zvýšenou kritičností Střídaní nálad je bez přičinění vnějších podnětů Nesouhlasí s tím, co podnikli v předchozím období, jednou litují možnosti, kt. nevyužili a podruhé litují závazků, které na sebe vzali NÁLADOVÉ SESTRY Tendence přehlížet překážky, podceňovat zodpovědný přístup k práci Neukázněnost a volné dodržování pravidel Pozice nadřízených – Hyperthymní vést sestry ke kázni, zdrženlivosti Hypothymní povzbuzovat a stimulovat jejich aktivitu VZTAH SESTRA-PACIENT ▪ sestra je ochránkyní zájmů P/K ▪ sestra má častější a užší kontakt s P/K než lékař ▪ pomáhá při saturaci potřeb P/K, supluje společenské vztahy ▪ komunikace a identifikace potřeb ▪ poskytování oš. péče ▪ sestra je prostředník mezi pacientem a lékařem NEDOSTATKY V JEDNÁNÍ SESTRY ▪ Chladné nepřístupné chování ▪ Nevzbuzení jistoty ▪ Nedostatek empatie ▪ Nerespektování individuality jedince ▪ Pacienta považuje za objekt k provedení výkonu ▪ Nepříjemné projevy pacienta interpretuje jako útok proti sobě ▪ Nedokáže pacienta vyslechnout ▪ Neposkytuje informace ▪ Pacientovi dává najevo, že ji obtěžuje ▪ Je verbálně i fyzicky agresivní ZÁSADY NAVOZENÍ KLADNÉHO VZTAHU Nic nepředpokládat Porozumění nenahrazovat hodnocením Neužívat diagnostických nálepek Neradit a neuklidnit před zjištěním skutečné povahy daného problému Naslouchat ETICKÝ KODEX ZDRAVOTNICKÉHO PRACOVNÍKA NELÉKAŘSKÝCH OBORŮ https://www.mzcr.cz/Legislativa/dokumenty/vestnik_3646_1778_11.html ETICKÝ KODEX ▪ veřejná deklarace přesvědčení a hodnot určité profese a jejich vykonavatelů ▪ zavazuje profesionály dané profese k určitému chování ▪ pro lékaře, v ošetřovatelství pro sestry a porodní asistentky, další VŠ nelékaře i pacienty ▪ kodexy uveřejňují cíle, hodnoty a měřítka těch, kdož se hlásí k dané profesi ▪ jsou veřejným prohlášením toho, co se mezi vykonavateli profese chápe jako etické chování ETICKÝ KODEX se uplatňuje jako specifický sjednocující prvek uvnitř dané profesní skupiny, ale také z vnějšího pohledu na profesi, již reprezentuje potřeba vyjádřit etický kodex se stala v uplynulých letech ještě naléhavější vlivem rychlého tempa společenských a technologických změn, kde se zvýšil počet situací vyžadujících zodpovědné etické posouzení NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ETICKÉ KODEXY UPLATŇUJÍCÍ SE V PÉČI O PACIENTA, KLIENTA NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ETICKÉ KODEXY UPLATŇUJÍCÍ SE V PÉČI O PACIENTA Etické normy v ošetřovatelském povolání ICM – etický kodex zdravotních sester Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů Charta pracovníků ve zdravotnictví základní etická kritéria pro léčbu člověka, jeho příchod na svět i umírání (rozdělení textu: „plodit“, „žít“ a „umírat“) Charta práv hospitalizovaných dětí Práva umírajících a onkocharta Právo ženy a dítěte Etický kodex práva pacientů Hippokratova přísaha Etický kodex České lékařské komory Stavovský řád – etický kodex České stomatologické komory Etický kodex lékárníka ETICKÝ KODEX Mezinárodní etický kodex pro sestry byl poprvé přijat Mezinárodní radou sester (ICN) v roce 1953. Od té doby byl několikrát revidován a znovu schvalován, tato zatím poslední revize byla provedena v roce 2000. ETICKÝ KODEX ZDRAVOTNICKÉHO PRACOVNÍKA NELÉKAŘSKÝCH OBORŮ Věstník ministerstva zdravotnictví ČR, vydáno červenec 2004, částka 7 ETICKÉ ZÁSADY ZDRAVOTNICKÉHO PRACOVNÍKA NELÉKAŘSKÝCH OBORŮ ✓Zdravotnický pracovník nelékařských oborů (dále jen „zdravotnický pracovník“) při své práci zachovává úctu k životu, respektuje lidská práva a důstojnost každého jednotlivce bez ohledu na věk, pohlaví, rasu, národnost, víru, politické přesvědčení a sociální postavení. ✓Zdravotnický pracovník dbá na dodržování Úmluvy o lidských právech a biomedicíně, na dodržování práv pacientů, tak jak jsou vyjádřena v Chartě práv pacientů a v Chartě práv hospitalizovaných dětí. ETICKÉ ZÁSADY ZDRAVOTNICKÉHO PRACOVNÍKA NELÉKAŘSKÝCH OBORŮ ✓Zdravotnický pracovník je povinen přistupovat ke své práci s veškerou odbornou schopností, kterou má, s vědomím profesionální odpovědnosti za podporu zdraví, prevenci nemoci, za obnovu zdraví a zmírňování utrpení, za přispění ke klidnému umírání a důstojné smrti. ✓Zdravotnický pracovník poskytuje zdravotní péči jednotlivcům, rodinám, skupinám a spolupracuje s oborníky jiných oborů. Při poskytování zdravotní péče vždy nadřazuje zájmy těch, kterým poskytuje péči, nad zájmy své. ETICKÉ ZÁSADY ZDRAVOTNICKÉHO PRACOVNÍKA NELÉKAŘSKÝCH OBORŮ ✓Zdravotnická pracovník je povinen chránit informace o těch, kterým poskytuje své služby, bez ohledu na způsob, jakým jsou tyto informace získávány, shromažďovány a uchovávány. Povinnou zdravotnickou dokumentaci vede pečlivě a pravdivě, chrání ji před zneužitím a znehodnocení. ✓Zdravotnický pracovník aktivně prohlubuje znalosti o pracovních předpisech pro jeho profesi a dodržuje je. ✓Zdravotnický pracovník nesmí podřizovat poskytování zdravotní péče komerčním zájmům subjektů, působících v oblasti zdravotnictví. ZDRAVOTNICKÝ PRACOVNÍK A SPOLUOBČANÉ ✓Zdravotnický pracovník při poskytování zdravotní péče respektuje životní hodnoty občanů, jejich životní zvyky, duchovní potřeby a náboženské přesvědčení a snaží se vytvářet podmínky zohledňující individuální potřeby jednotlivců. ✓Zdravotnický pracovník v rozsahu své odbornosti a pravomocí poskytuje občanům informace, které jim pomáhají převzít spoluzodpovědnost za jejich zdravotní stav a případnou léčbu. ZDRAVOTNICKÝ PRACOVNÍK A SPOLUOBČANÉ ✓Zdrav. pracovník považuje informace o pacientech za důvěrné a je si vědom povinnosti zachovat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděl s souvislosti s výkonem svého povolání. ✓Zdrav. pracovník při poskytování zdravotní péče dbá v maximální možné míře o zajištění intimity. ✓Zdrav. pracovník nesmí zneužít ve vztahu k nemocnému jeho důvěru a závislost jakýmkoliv způsobem. ZDRAVOTNICKÝ PRACOVNÍK A SPOLUOBČANÉ ✓Zdravotnický pracovník se snaží při poskytování zdravotní péče docílit vztahu založeného na důvěře, která ctí práva pacienta, reaguje na aktuální rozpoložení pacienta, současně jsou respektována práva a povinnosti zdravotnického pracovníka jako poskytovatele zdravotní péče. ZDRAVOTNICKÝ PRACOVNÍK A PRAXE ✓Zdrav. pracovník poskytuje zdravotní péči v rozsahu své odbornosti a pravomocí, s potřebou mírou autoregulace a empatie. ✓Zdrav. pracovník aktivně usiluje o vlastní odborný, osobní a intelektuální růst po celou dobu svého profesionálního života a své nové znalosti a dovednosti se snaží využít v praxi. ✓Zdrav. pracovník usiluje o co nejvyšší kvalitu a úroveň poskytované zdravotní péče. ZDRAVOTNICKÝ PRACOVNÍK A PRAXE ✓Zdrav. pracovník poskytne nezbytně nutnou zdravotní péči i nad rámec svých pravomocí, pokud ji nemůže poskytnout způsobilý zdravotnický pracovník a pokud nebezpečí, které plyne z prodlení, je větší než možné nebezpečí plynoucí z nedostatečných znalostí a dovedností zdravotnického pracovníka. ✓Zdravotnický pracovník jedná a vystupuje tak, aby jeho chování přispělo k udržení prestiže a zvyšování společenského uznání zdravotnického povolání. ✓Zdravotnický pracovník při přebírání úkolu i při pověřování úkolem zodpovědně zvažuje kvalifikaci svou i ostatních zdravotnických pracovníků. ZDRAVOTNICKÝ PRACOVNÍK A SPOLEČNOST ✓Zdravotnický pracovník působí na zdravotní uvědomění jednotlivců při poskytování zdravotní péče. Podle svých odborných schopností se podílí na podporování a šíření zásad zdravého života, zásad ochrany životního prostředí, objasňování problémů spojených s péčí o poškození zdraví lidí. ✓Zdravotnický pracovník spolupracuje při těch aktivitách, které směřují ke zlepšení zdravotního a sociálního prostředí v životě lidí. ZDRAVOTNICKÝ PRAC. A SPOLUPRACOVNÍCI ✓Zdravotnický pracovník spolupracuje v rámci mezioborového týmu s ostatními odborníky tak, aby byly splněny všechny cíle plánu komplexní zdravotní péče o pacienta. ✓Zdravotnický pracovník respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů i spolupracovníků jiných odborností. ✓Zdravotničtí pracovníci se navzájem podporují ve svých odborných rolích a aktivně rozvíjejí úctu ksobě i druhým. ✓Zdravotnický pracovník vystupuje, podle aktuální situace, jako ochránce pacienta, zejména pokud je péče o něho ohrožena nevhodným chováním nebo jednáním jiného zdravotníka či osoby. ZDRAVOTNICKÝ PRACOVNÍK A PROFESE ✓Zdravotnický pracovník je odpovědný za kvalitu jim poskytované zdravotní péče a za co nejvyšší odbornou úroveň svého vzdělání. ✓Zdravotnický pracovník dbá na udržování a zvyšování prestiže své profese. ✓Zdravotnický pracovník se neustále snaží o rozvoj své profese, o rozvoj svého profesního zaměření a zvýšení své odborné úrovně. ORGANIZACE A ŘÍZENÍ OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE a) Činnost prováděna v nepřítomnosti nemocného vedení záznamu, stavu a potřebách nemocných vyplňování žádanek o vyšetření, odběr biologických materiálů získávání výsledků z laboratoře zařazení do dokumentace nemocného zpracování záznamů z lékařských vizit objednání diet, stravy objednávání léků z ústavní lékárny, uložení léků příprava pomůcek k vyšetření b) Činnost prováděná u nemocného shromažďování informací o nemocném úprava lůžek nemocným příprava nemocného k vyšetření asistence při vizitě c) Činnosti, při kterých je sestra, asistent v bezprostředním fyzickém kontaktu měření FF odběr materiálu k vyšetření hygienická péče u ležících nemocných krmení, cévkování, klyzma převazování ran 1. úseky činnosti ORGANIZACE A ŘÍZENÍ OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE 2) Zajišťování péče při směnách a) dopolední směna - začátek 6" (- 7") hodin končí v 14" hodin b) odpolední směna - začátek v 14" končí ve 22" hodin c) noční směna - začátek ve 22" končí v 6" hodin harmonogram práce je dle směny 3) Hlášení o průběhu služby - sestry na konci, začátku služby předávají hlášení REGISTROVANÁ SESTRA je povinná od 1. 4. 2006 Ministerstvo zdravotnictví, oddělení Registru nelékařských zdravotnických povolání (NCO NZO) v Brně vydá osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu na základě: - písemné žádosti zdravotníka - splnění podmínek stanovené zákonem MZ ČR 1.5.2004 v NCO NZO 24 profesí Časově omezená platnost REGISTROVANÁ SESTRA Osvědčení se vydává na dobu 10 let. Platnost osvědčení může být zdravotnickému pracovníkovi prodloužena, pokud je odborně a zdravotně způsobilý, bezúhonný a vykonával-li zdravotnické povolání v příslušném oboru minimálně 1 rok z období posledních 10 let a získal-li 40 kreditů z celoživotního vzdělávání nebo složil-li zkoušku k způsobilosti k výkonu příslušného povolání bez odborného dohledu, a pokud požádal o prodloužení osvědčení nejpozději 120 dnů před skončením jeho platnosti. Ministerstvo rozhodne o vydání osvědčení do 30 dnů, v případě konání zkoušky do 90 dnů, po obdržení žádosti. O zamítnutí nebo odnětí osvědčení ministerstvo rozhodne, jestliže zdravotnický pracovník nesplňuje nebo přestal splňovat podmínky pro jeho vydání. REGULOVANÉ POVOLÁNÍ zdravotnické profese, jejichž výkon je spojen s možností ohrožení zdraví a životů jiných lidí Regulace: ▪ je řízený zásah ▪ zachovává stálost, stabilitu funkce a chování řízené soustavy ▪ je dána povinností splnění stanovených norem REGULAČNÍ SYSTÉM ▪ vytváří určité profesi možnost kontrolovat přípravu na povolání a praxi ▪ uplatňují se především tam, kde se nabízejí služby společnosti ▪ společnost i profese se dohodnou na regulaci KDO SE ZABÝVÁ REGULACÍ V OŠE ICN Evropská unie, která vypracovává směrnice týkající se vzdělávání, označení profesí a tituly (77/452 EHS, 77/453 EHS). Oborové a systémové směrnice a různé dohody, které byly podepsány zástupci zemí řešící problematiku evropského vzdělávání a některých kvalifikací, např. Boloňská deklarace, Pražská deklarace, Mnichovská deklarace. NÁRODNÍ NORMY PRO POVOLÁNÍ VS Zákon č. 105/ 2011 Sb. O podmínkách získání a uznávání způsobilosti k výkonu povolání NLZP a činnosti související s poskytováním zdravotní péče Věstník MZ ČR č. 9/ 2004 Vyhláška č. 4/ 2010, kterou se stanovuje kreditní systém pro vydání osvědčení k výkonu povolání … Vyhláška č. 55/ 2011, kterou se stanovují činnosti zdravotnických pracovníků Vyhláška č. 413/ 2006 Sb., která stanovuje seznam nemocí, stavů nebo vad vylučující zdravotní způsobilost k výkonu povolání Nařízení vlády č. 31/ 2010 Sb. stanovuje obory specializačního vzdělávání a označení odbornosti Vyhláška č. 39/ 2005 Sb. stanovuje minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu NLZP Centrální registrace 2001 Nařízení vlády č. 222/ 2010 o katalogu prací ve veřejných službách a správě FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ REGULACI ▪ vláda prostřednictvím legislativy ▪ stavovská organizace předkládáním a deklarováním zájmů profese a požadavků na ni ▪ akceptování sester příslušní legislativy, norem, standardů, etického kodexu, udržování a rozšiřování vlastních kompetencí ▪ zaměstnavatelé prostřednictvím požadavků na pracovníky a kritérií na kvalitu jejich práce REGULACE OŠETŘOVATELSKÉ PROFESE Znamená vymezení nějakého rámce do kterého spadá: ▪ vzdělávání, ▪ ošetřovatelské praxe, ▪ etické a pracovní standardy, prostřednictvím kterých se zodpovídáme veřejnosti a sobě navzájem. ÚČELEM REGULACE je zajištění: ▪ správné ošetřovatelské péče (charakter a rozsah všeobecné a specializované praxe) ▪ ochrana veřejnosti, ▪ podpora rozvoje profese, ▪ dosažení odpovědnosti a odpovídajícího statusu sester včetně jejich ekonomického zajištění. PRO VYPRACOVÁNÍ POTŘEBNÝCH PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ JE NUTNÉ ▪ definovat profesi a její členy, stanovit kategorie sester ▪ určit rozsah působnosti (primární, sekundární a terciální péče), ▪ stanovit kompetence (na co má sestra pravomoci a za jaké činnosti nese plnou odpovědnost), ▪ stanovit vzdělávací standardy (požadavky pro přijetí, kvalifikace učitelů, učební osnovy, celoživotní vzdělávání), ▪ stanovit etické standardy a standardy profesní způsobilosti (morální principy ve vztahu k pacientům, standardy ošetřovatelské praxe), ▪ vypracovat mechanismus disciplinárního řízení (např. řešení zanedbání péče, poskytnutí nekvalitní péče), NÁRODNÍ REGISTRAČNÍ SYSTÉM JE ZÁKLADEM ÚČINNÉ REGULACE A SLOUŽÍ K TĚMTO ÚČELŮM: ▪ uděluje Osvědčení ke způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání na základě splněných daných podmínek, ▪ omezuje určité kompetence v ošetřovatelské praxi – vydáním osvědčení stanovuje, kdo může pracovat bez odborného dohledu, ▪ přispívá ke kontinuálnímu vzdělávání, ▪ vytváří základ pro další rozvoj profese a udržení kvalitní praxe – registr umožňuje mít přehled o počtu sester v regionech, jednotlivých oborech, specializovaných způsobilostech, a může tak předejít nedostatku pracovníků v některých oblastech. REGISTRACE ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ Registrace - proces hodnocení lidí a získávání statutu podle předem stanovených kritérií Zákon č. 96/ 2004 Sb. Cíl: ochrana pacienta zvyšování kvality poskytované péče umožňuje samostatnou práci odborných pracovníků v oblasti uspokojování potřeb a péče o pacienta motivace k dalšímu vzdělávání volný pohyb pracovních sil v rámci EU NÁRODNÍ CENTRUM OŠETŘOVATELSTVÍ Významná instituce Státní příspěvková organizace Práce na základě smlouvy s MZ ČR Činnosti: Konceptuální Pedagogické Metodické Koordinační Regulační Vedení správy registru Posuzovací Expertní Ediční NÁRODNÍ CENTRUM OŠETŘOVATELSTVÍ Cílem je: ▪ plynulé zvyšování odborné a etické úrovně pracovníků ▪ realizace rekvalifikačních a vzdělávacích akcí pro veřejnost ▪ poskytnutí odborných konzultací, analytickovědeckovýzkumnou činnost ▪ zabezpečovat výkon odborných činností ▪ poskytovat a zprostředkovávat veřejné informační služby ▪ spolupráce se zahraničními institucemi NÁRODNÍ CENTRUM OŠETŘOVATELSTVÍ Priorita: Kvalita vzdělávacích programů Zastoupení všech forem celoživotního vzdělávání Vysoká odborná a pedagogická úroveň školitelů Flexibilní podpora výuky Konzultační a poradenský servis Komplexní služby pro klienta