27.11.2019 1 Životní cyklus léčiva • Preklinický výzkum • Klinické hodnocení • • Registrace • Propagace léčiv • Mgr. Jana Merhautová, Ph.D. jmerhaut@med.muni.cz Výzkum a vývoj nových léčiv • Výběr kandidátní látky, lékový design: • Modifikace struktury známých léčiv • Vyhledávání nových účinků známých léčiv • Analoga endogenních látek • Testování látek přírodního původu 2 Výzkum a vývoj nových léčiv • In silico metody – molekulové modelování • Interakce látek s enzymy, iontovými kanály, receptory… • Nutná znalost struktury cílovéhomísta účinku • Fyzikální a fyz-chemickévlastnosti • Klíčové:afinita, rozpustnost,přechod přes biomembrány • Screeningové testy – testování velkého množství látek • Odhad účinků, vč. toxických 3 https://youtu.be/4Z4KwuUfh0A https://youtu.be/u49k72rUdyc https://youtu.be/aNl7z0MOAVM Preklinický výzkum • Cíl: předpovědět terapeutický účinek a toxicitu látky • Nezbytný před prvním podání člověku • In silico – výpočetní technika (modelování, „superpočítače“) • In vitro – mikroorganismy, buněčné a tkáňové kultury, izolované orgány • In vivo – animální modely onemocnění • Farmakokinetické a farmakodynamické vlastnosti • (Ne)bezpečnost • Účinnost u cílového onemocnění 5 Preklinika: toxikologické testy • In vitro a in vivo metody • Akutní toxicita a letální dávka (LD50) • Subakutní a chronická toxicita • Reprodukční toxicita, teratogenita • Kancerogenita, mutagenita • Speciální testy: kožní a oční dráždivost apod. • Člověk ≠ laboratorní zvíře 6 27.11.2019 2 Preklinika: využití zvířat • 1986, závazné pokyny pro EU země k ochraně obratlovců užívaných pro experimentální účely • Zásada 3R = replacement, reduction, refinement • Zákon 246/1992 Sb. na ochranu zvířat proti týrání • Vyhláška o ochraně, chovu a využití pokusných zvířat • Člověk ≠ hlodavec → nutnost 1 nehlodavčího modelu • Savci: • Hlodavci (myš, potkan, křeček, morče) • Zajícovci (králík) • Šelmy (pes, kočka, fretka) • Opice (makak,kočkodan) × nikdy lidoopi 7 Klinické hodnocení • Systematické testování léčivých přípravků s účastí lidských subjektů – nemocných nebo zdravých osob • Dobrovolná účast ve výzkumu • Schvaluje etická komise a SÚKL • Cíle: • Získat informace o farmakokinetice • Zjistit správné dávkování • Ověřit účinnost, ev. srovnat účinnost • Zjistit bezpečnostní profil 8 Placebo Nejlepší léčba „Komparátor“ Klinické hodnocení: fáze IV Klinickéstudie: Fáze I Fáze II Fáze III Registrace a zavedení do praxe Laboratorní vývoj Preklinické testování Fáze I Fáze II Klinické hodnocení Fáze III Klinické hodnocení I. fáze • První podání člověku • Vždy za hospitalizace • Hodnotí se bezpečnost, toxicita a farmakokinetika • Stanovuje se maximální tolerovaná dávka (MTD) • Nejprve nižší dávka • Postupně se zvyšuje až k prvním projevům toxicity • Navrhuje se dávka pro další fázi výzkumu • Zdraví dobrovolníci,příp. i nemocní • Krátké trvání 10 Klinické hodnocení II. fáze • Zjišťuje se optimální dávkování • Ověřuje se účinnost na dané onemocnění • Sledují se nežádoucí účinky • Nemocní – desítky až stovky • Často více ramen a randomizace • Náhodné přiřazení subjektu do ramene • Omezení zkreslení výsledků 11 Klinické hodnocení III. fáze • Srovnání účinnosti a bezpečnosti HLP se standardem léčby nebo placebem • Předchází registraci – posouzení SÚKL a uvedení na trh • Nemocní – až tisíce → mezinárodní multicentrická KH • Randomizace, zaslepení klinického hodnocení • Omezení zkreslení výsledků • Dvojité zaslepení – ani zkoušející lékař ani subjekt neví, jakou léčbu dostává 12 27.11.2019 3 Klinické hodnocení IV. fáze • Probíhá až po registraci přípravku • Ověřují se účinky a bezpečnost v přípravku v reálné klinické praxi → velké a různorodéskupiny nemocných • Zpřesnění lékových interakcí, léčby ve specifických populacích (děti, senioři, porucha funkceledvin a jater) • Vzácné nežádoucí účinky 13 Registrace nového LP = schvalovací řízení před uvedením na trh • Schvalovatel: SÚKL / EMA • Žadatel: výrobce → budoucídržitel rozhodnutí o registraci • Dokumentace o LP – doklad bezpečnosti, účinnosti a jakosti • SÚKL dokumentaci posoudí → vydá pro něj rozhodnutí o registraci • Platí 5 let, poté ho lze prodloužit 15 Dokumentace k registraci LP 16 Výsledky z preklinického testování Výsledky z klinického hodnocení Informace o chem. struktuře, fyz. a biol. vlastnostech léčivé látky a přípravku LP vs. doplňky stravy • Zákon o léčivech „Má léčebné nebo preventivní vlastnosti […] nebo lze použít za účelem obnovy, úpravy či ovlivnění fyziologických funkcí prostřednictvím farmakologického, imunologického nebo metabolického účinku.“ • Zákon o potravinách „Potravina, jejímž účelem je doplňovat běžnou stravu a která je konc. zdrojem […] látek s nutričním nebo fyziologickým účinkem […] určená k přímé spotřebě v malých […] množstvích.“ V praxi může být hranice mezi LP/DS tenká – např. https://www.puurex.cz/ Doplňky stravy nejsou léky Léčivé přípravky: • Klinická hodnocení • Registraci provádí SÚKL/EMA • Posuzuje se účinnost, bezpečnost a jakost přípravku • Národní/evropská autorita potvrdila, že léčivo léčí • Výroba – režim GMP: pravidelné kontroly obsahu přípravku, mikrobiologické čistoty, proškolení pracovníků atd. Doplňky stravy: • Nemusí se provádět žádné klinické studie • Notifikace Min. zemědělství + posudek SZÚ: • Soulad složení a označení s platnou legislativou • Schválená zdravotní tvrzení • Laboratorní zkouška zdravotní nezávadnosti • Nesmí deklarovat, že léčí • Národní autorita potvrdila, že produkt je zdravotně nezávadný • Výroba: aplikuje se HACCP, někteří výrobci mají i GMP 27.11.2019 4 Reklama na léčivé přípravky = prezentace LP za účelem podpory zvýšení předepisování a spotřeby • Formy: internet, televize, tisk, rádio, návštěvy medicínskýchreprezentantů… • Z. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy • Předmětem reklamy může být pouze registrovaný LP • Informace v reklamě musí být v souladu s SPC 19 Reklama: LP na Rp. × OTC • LP na předpis – reklama pouze pro odborníky • Odborníci: osoby oprávněné LP předepisovat či vydávat = lékař, lékárník (ne sestra, ostatní zdravotníci, studenti) • Šíření pouze komunikačnímiprostředky určenými pro odborníky • Omezení neplatí pro vakcíny – lze i pro veřejnost • Reklama musí obsahovat informaci o způsobu hrazení ze zdravotního pojištění • Informace musí být přesné, aktuální, ověřitelné a úplné • Medicínský reprezentant = obchodní zástupce firmy 20 Reklama: LP na Rp. × OTC • Volně prodejné LP (OTC) – reklama pro širokou veřejnost • Nesmí obsahovat odborné pojmy, doporučení odborníka, odb. společnosti či veřejně známých osobností • Nesmí být zaměřena na děti • Musí obsahovat určité povinné informace: • Výrobek je určen pro člověka • Název LP • Informace nezbytné pro správné použití • Čitelná výzva k pečlivému pročtení PIL • I plakáty/televizních spoty v čekárnách u lékaře a materiály lékáren 21 Reklama na doplňky stravy • Léčivé přípravky: • SÚKL (Oddělení dozoru nad reklamou) • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání • Doplňky stravy • Krajské živnostenské úřady,Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) • Nesmí uvádět v omyl = doporučovat potraviny k prevenci či léčbě onemocnění, odvolávat se na nekonkrétní klinické studie • Musí obsahovat dobře čitelný text „doplněk stravy“ • Z. 110/1997 Sb., o potravinách • Vyhl. 446/2004 Sb., požadavky na doplňky stravy 22 Nežádoucí a zakázané prvky reklamy • Reklama v rozporu s dobrými mravy – def. Z. o regulaci reklamy • Užití motivu obav, strachu o zdraví jako motivace ke koupi výrobku • Rasismus, sexismus, pornografie v reklamě • Nekalé obchodní praktiky – def. Z. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele • Jednání vůči spotřebiteli, které je v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé ovlivnit rozhodování spotřebitele tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil. • Agresivní obchodní praktiky – def. Z. o ochraně spotřebitele • Obtěžování, donucování, včetně použití síly nebo nepatřičné ovlivňování, které zhoršuje možnost rozhodnutí spotřebitele. • Klamavá reklama – def. v Občanském zákoníku (NOZ) • „Klamavou reklamou je taková reklama,...která klame nebo je způsobilá klamat...“ ☺ • Klamavost = vlastnost, kterou je možné způsobit představu odlišnou od objektivně vnímané skutečnosti • Informace nepřesné, částečně pravdivé, mnohoznačné, zavádějící… 23 PRO ZAJÍMAVOST „šmejdi“ Vztah firem a odborníků • Dar/odměna nesmí být stimulem, který ovlivní objektivitu odborníka při předepisování či výdeji léčiv • Dar/odměna k podpoře předepisování, výdeje/prodeje LP musí být nepatrné hodnoty = do 1500,-Kč/rok a musí mít vztah k vykonávané odborné činnosti • Např. kancelářské potřeby, odb. pomůcky, odb. literatura… • Nepřípustné: věcné dary, výlety, návštěvy koncertů, divadel – nesouvisí s odbornou činností • Lze sponzorovat účast na odborných akcích (cestovné, registrační poplatky, ubytování apod.), ale pouze do roční výše stanovené SÚKL • Firmou sponzorovaná akce: • Rozsah bezplatného pohoštění a ubytování musí být přiměřený a nesmí zastínit hlavní účel setkání, tj. výměnu nekomerčních odborných informací • „Satelitní sympozia“ na kongresech 24 PRO ZAJÍMAVOST