LÉKAŘSKÁ FAKULTA MU V BRNĚ KATEDRA PORODNÍ ASISTENCE A ZDRAVOTNICKÝCH ZÁCHRANÁŘŮ PLÁNOVÁNÍ Plánování ¨Manažerská činnost určující čeho, jak a jakými prostředky má být dosaženo v určitém čase. ¨Je zaměřeno do budoucnosti. ¨Vytváří spojení (přechod) mezi současnou situací (kde jsme) a budoucnem (kde chceme být). ¨Prováděno na všech úrovních managementu. ¨Dlouhodobé – strategické. ¨Střednědobé – taktické. ¨Krátkodobé – operativní. Postup plánování ¨Východiska (příležitosti, potřeby). ¨Stanovení cílů. ¨Přijetí plánovacích předpokladů. ¨Produkce alternativních postupů. ¨Hodnocení alternativ. ¨Výběr postupu. ¨Formulování návazných plánů. ¨Realizace a sledování. ¨Přijímání nápravných opatření. ¨Vyhodnocení. Operativní plánování ¨Krátkodobé plánování. ¨Nejdetailnější úroveň. ¨Bezproblémové fungování každodenní procesů. ¨Specifické cíle. ¨Jasně definované, obsahově, časově i personálně vymezeny. ¨Na všech úrovních a ve všech oblastech. ¨Ošetřovatelský proces. (Věstník MZČR č.9/2004, Vyhláška č.98/2012 Sb., o zdr. dok., Vyhláška č. 55/2011 Sb., resp. č. 2/2016 Sb.) Taktické plánování ¨Střednědobé plánování. ¨„Spojník“ mezi operativním a strategickým plánováním. ¨Určuje, na které specifické oblasti služeb a činností se zaměřit. ¨Např. plánování systému kvality poskytnuté péče, plánování kvalifikačního rozvoje personálu, apod. Strategické plánování ¨Disciplinovaná metoda zajišťující posun organizace či oddělení ke sdílené vizi nebo preferované budoucnosti. ¨Nejdůležitější a současně nejnáročnější úkol managementu. ¨Strategie obsahuje vizi firmy, strategické cíle a strategické operace. ¨Vize formuluje budoucí obraz daného zdr. zařízení. Vize ¨Neměla by být ani příliš obecná, ani příliš konkrétní. ¨Měla by být: Øsrozumitelná, Øobrazná, Øaktuální, Øuskutečnitelná, Øflexibilní. ¨ Příklady vize ¨Spokojený pacient. ¨Vzdělaný personál řešící problémy pacientů s vysokou odborností. ¨Ekonomická stabilita. ¨Prosperující organizace s vysokou firemní kulturou. ¨Nejlepší organizace v dané specializaci. ¨Získání mezinárodní akreditace. ¨ ¨ Stanovování cílů ¨Pravidlo SMART(ER): Øspecifický (specific) Øměřitelný (measurable) Øakceptovatelný (agreed) Øreálný (realistic) Øtrasovaný/sledovatelný/termínovaný (trackable/time bound) Øpopř: hodnocený (evaluate/ethical/enjoyable…) Øprůběžně hodnocený (reevaluate/recordable) Techniky uplatnitelné v plánování ¨Techniky prognózování – statistické a subjektivní techniky. ¨Statistické – metody popisné statistiky, pravděpodobnost, prognózování, projektový management, výzkum trhu, atd. ¨Subjektivní – Delfská metoda, brainstorming, atd. ¨ ¨Techniky strategické analýzy. PEST(EL) analýza ¨Analýza vnějšího prostředí. ¨Segmenty: Øpolitický, Øekonomický, Øsociální, Øtechnologický, Øekologický, Ølegislativní, Øpopř. geografický, demografický a kulturně-historický. SWOT analýza ¨Zjištění interních možností X dopady vlivů vnějšího prostředí. ¨Pohotová, velmi užitečná a snadno využitelná. ¨Negativem může být přílišná jednoduchost a značná subjektivita. ¨ Autor: SWOT_en.svg: Xhiennederivative work: ToOb (talk) – SWOT_en.svg, CC BY-SA 3.0, Https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7160770 SWOT analýza 1.Stanovit si cíl. 2.Zhodnocení vnitřního kontextu. (např. naše pracovní místo) 3.Zhodnocení vnějšího kontextu. (vše ostatní) ¨Snažit se W a T změnit na S a O. ¨Strategie, jak to změnit. (např. najít mezi lékaři spojence v diskusi s ostatními lékaři) ¨Vědomí naléhavosti (awareness of urgency) Øco se stane, když se spojí W a T, Øsouhrn S a O. Plevová a kol.: Management v ošetřovatelství, str.57 Analýza zainteresovaných stran (stakeholder analysis) ¨Používá se při řízení projektů, řešení konfliktů. ¨Identifikace a analýza subjektů, které jsou buď aktivně zapojeny nebo budou či mohou projekt nějak ovlivnit. ¨Cílem je posouzení tohoto ovlivnění a naplánování strategie pro jednání se zainteresovanými stranami. ¨Každý subjekt má jiný zájem na projektu a jinou úroveň. ¨Ninja – vypadají, že nemají velkou moc, pohybují se potichu, ale účinně pracují. Analýza zainteresovaných stran (stakeholder analysis) ¨Identifikace subjektů a popis subjektů. ¨ ¨ ¨ 1. Stakeholder Name Contact Person Phone, Email, Website, Address Impact How much does the project impact them? (Low, Medium, High) Influence How much influence do they have over the project? (Low, Medium, High) What is important to the stakeholder? How could the stakeholder contribute to the project? How could the stakeholder block the project? Strategy for engaging the stakeholder EXAMPLE Nurses & Midwives Union Carlos Davida cdavida@nu.org 0998 765 287 High High Maintaining working conditions for nurses Agree for union members to implement the new reforms Going on strike Monthly round-table discussions Patient Advocacy Group Viki Chan vchan@pag.org 888 587 101 High Medium Maximising quality of care for patients Communicate with other stakeholders to express their support for reforms Making complaints about quality of service after the reports Information and feedback meetings every 6 months Sunday Times Newspaper Jane Smith jsmith@stn.com 888 587 101 Low High Getting a good story Print stories that support the new reforms Printing stories that oppose the new reforms Quarterly press meetings http://www.tools4dev.org/resources/stakeholder-analysis-matrix-template/ Analýza zainteresovaných stran (stakeholder analysis) ¨Matice vlivu a zájmu: ¨ https://www.stakeholdermap.com/stakeholder-analysis.html?utm_source=link&utm_campaign=images/stakeh older-analysis-strategy.gif#tegy Zdroje ¨Plevová a kol.: Management v ošetřovatelství ¨Zlámal a kol.: Základy managementu pro posluchače zdravotnických oborů ¨http://www.tools4dev.org/resources/stakeholder-analysis-matrix-template ¨https://www.stakeholdermap.com/stakeholder-analysis.html?utm_source=link&utm_campaign=images/stake holder-analysis-strategy.gif#tegy ¨ ¨ ¨ ¨