Otázky k závěrečné státní zkoušce z preventivních oborů Preventivní lékařství a epidemiologie infekčních chorob * Prevence (význam, úrovně, metody, problémy). * Zdraví (definice, aspekty, měření). * Etiologie nemocí, úloha prostředí. * Ekologie a současné životní prostředí. * Chemizace životního prostředí. * Psychosociální faktory a zdraví. * Epidemiologické metody. * Úmrtnost jako ukazatel zdraví. * Nemocnost jako ukazatel zdraví. * Zdravotní stav obyvatelstva v České republice. * Ovzduší a zdraví. * Voda a zdraví. * Odpady a zdraví. * Elektromagnetické záření a zdraví. * Zdravotní následky a zdroje volných radikálů, přírodní antioxidanty * Zásady posuzování kvality pitné vody (z lokálního zdroje) * Možnosti a způsoby hodnocení výživového stavu * Zdravotní rizika spjatá s výživou. * Bydlení a zdraví. * Pracovní podmínky a zdraví, riziková pracoviště. * Vývoj dítěte a jeho potenciální ovlivnění životními podmínkami. * Zdravotní aspekty školního prostředí. * Epidemiologie, etiologie a prevence ICHS. * Epidemiologie, etiologie a prevence hypertenze. * Karcinogeneze. * Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů plic. * Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů žaludku. * Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů tlustého střeva a konečníku. * Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů prsu. * Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů dělohy. * Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů močového ústrojí. * Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů kůže. * Epidemiologie, etiologie a prevence otylosti. * Epidemiologie, etiologie a prevence alergií. * Epidemiologie, etiologie a prevence osteoporózy. * Zdravotní programy doporučované WHO. * Pracoviště praktického lékaře, pracoviště praktického pediatra. * Modernizace a racionalizace vybavení a provozu nemocnic. * Lůžkové ošetřovací jednotky v nemocnicích. * Dietní systém pro nemocnice. * Infekční oddělení nemocnic. * Rentgenová pracoviště. * Pracoviště s radioaktivními látkami ve zdravotnictví. * Proces šíření nákazy. Význam přírodních a sociálních podmínek, stupně intenzity procesu šíření. * Zdroje nákazy. Epidemiologický význam klinických forem onemocnění, nakažlivost v jednotlivých stadiích, nosičství atogenních mikroorganismů. * Očkovací program v ČR. * Aktuální epidemiologická situace v ČR. Surveillance nákaz. * Dekontaminace, teoretické základy sterilizace a desinfekce. * Epidemiologická charakteristika bakteriálních střevních nákaz a prevence jejich přenosu. * Epidemiologická charakteristika virových střevních infekcí a prevence jejich přenosu. * Epidemiologická charakteristika bakteriálních vzdušných nákaz a prevence jejich přenosu. * Epidemiologická charakteristika vzdušných nákaz. * Epidemiologická charakteristika zoonóz a prevence jejich přenosu. * Epidemiologická charakteristika onemocnění přenosných převážně krví a jejich prevence. * Epidemiologie a surveillance nemocničních infekcí. * Epidemiologická charakteristika nákaz kůže a povrchových sliznic a prevence jejich přenosu. * Infekční nemoci jako nemoci z povolání a jejich prevence. * Infekce na cestách a jejich prevence. * Vliv konzumace legálních drog v těhotenství na poruchy vývoje plodu. * Zdravotní následky pasívního kouření. * Proč je kouření označováno za největší jednotlivý preventabilní faktor předčasné úmrtnosti? * Abstinenční příznaky při odvykání kouření: charakter, příčiny a léčba. * Vliv kouření na poruchy reprodukce. * Účinky nikotinu v organismu. * Připravte osnovu přednášky o zdravé výživě ve vztahu k vegetariánství a jiným alternativním výživovým směrům, které znáte. * Připravte si stručné téze přednášky pro kouřící těhotné ženy s cílem motivace k zanechání kouření. * Připravte si stručně téze přednášky pro žáky druhého stupně základní školy s cílem odradit je od kouření (respektujte psychologické zvláštnosti prepubertálního a pubertálního věku). * Připravte osnovu přednášky o alkoholismu pro žáky učňovské školy. * Připravte osnovu přednášky o drogových závislostech pro žákyně zdravotní školy. * Připravte osnovu přednášky pro matky o ochraně zdraví kojenců. * Připravte osnovu přednášky pro matky o ochraně zdraví předškolních dětí. * Připravte osnovu přednášky pro matky o ochraně zdraví školních dětí. * Připravte osnovu přednášky pro učitele o ochraně zdraví školních dětí. * Připravte osnovu přednášky pro učitele o zdravotní výchově ve škole. * Připravte osnovu přednášky pro vedoucí pracovníky průmyslových podniků o vhodném životním stylu vedoucích pracovníků. * Navrhněte osnovu brožury o prevenci zhoubných nádorů, o jejíž vydání projevila zájem místní pobočka „Ligy proti rakovině“. * Připravte osnovu přednášky o zubním kazu pro žákyně zdravotní školy. * Připravte osnovu přednášky pro Univerzitu třetího věku o cizorodých látkách v životním prostředí a zdraví. * Co doporučíte pacientovi k posílení přívodu vitamínu C v zimním období (uveďte všechny relevantní zdroje, které znáte, a přisuďte jejich význam). * Uveďte co nejpodrobnější výživové doporučení pro hypertonika, zejména ve vztahu k přívodu Na. * Uveďte co nepodrobnější výživové doporučení pro anemického pacienta, jemuž jste předepsali medikamentózně železo a chcete, aby přívod Fe maximálně posílil i stravou. * Uveďte co nejpodrobnější výživové doporučení pro pacienta, jemuž jste předepsal medikamentózně vápník a chcete, aby přívod Ca maximálně posílil i stravou. * Uveďte hlavní argumenty, jimiž budete přesvědčovat rodiče dětí předškolního a školního věku, aby zanechali kouření. * Ředitel školy, kam dochází vaše dítě, hodlá realizovat celostátně propagovaný program „Zdravá škola“ a požádal Vás o radu. Sepište téze svých doporučení. * Ředitel podniku, který opakovaně sponzoroval Vaše nemocniční oddělení, hodlá realizovat celostátně propagovaný projekt „Zdravý podnik“ a požádal Vás o radu. Sepište téze svých doporučení. * Připravte téze informace o stavu a úrovni prevence v ČR pro zahraničního kolegu, který o tuto otázku projevil zvýšený zájem. * Sepište nejdůležitější zásady správné výživy, které jako rodinný lékař vyvěsíte v čekárně své ordinace. Zdůvodněte svůj výběr. * Sepište zásady redukční diety, které hodláte jako rodinný lékař doporučovat svým otylým pacientům. * Sepište zásady výživy pacienta s vysokým kardiovaskulárním rizikem. * Navrhněte leták pro lékaře okresní nemocnice s informacemi o tom, jak mohou aktivně podpořit odvykání kouření u dospělých. * Navrhněte obsah vstupní preventivní prohlídky ženy, která by měla pracovat v textilním průmyslu ve třísměnném provozu. Návrh odůvodněte. * Podle čeho budete usuzovat, že práce v určitém horkém provozu je jen krátkodobě únosná. Uveďte zásady správného pitného režimu. * Navrhněte pracovní anamnézu pro muže - kardiaka, která by umožnila posoudit možnost jeho návratu do pracovního procesu. * Navrhněte pracovní anamnézu pro těhotnou ženu, která by umožnila posoudit možnost jejího setrvání v dosavadní práci. * Ve sklářském podniku, kde jste lékařem primární péče, jsou často pracovní úrazy. Které faktory posoudíte, aby byly nalezeny příčiny a mohla být přijata účinná preventivní opatření. * Navrhněte postup pro komplexní hodnocení profesionální expozice dělníků chemickým látkám v ovzduší pracovišť. * Navrhněte postup pro komplexní hodnocení profesionální expozice pracovníků manipulujících s látkami, které mají mutagenní a genotoxické účinky. * Navrhněte opatření, která by mohla významně snížit psychický stres hospitalizovaných pacientů a takových, která by přispěla ke zlepšení jejich pohody. * Jako vojenský lékař jste byl vyzván, abyste připravil zprávu o úrovni zdravotního stavu 500 nováčků. Připravte osnovu svého postupu a zdůvodněte jej. * Naplánujte jednoduché epidemiologické šetření, jehož cílem je zjištění úrovně zdravotnických znalostí vybrané skupiny obyvatelstva. Zdůvodněte navržený postup. * Naplánujte jednoduché epidemiologické šetření k posouzení výživových zvyklostí a životního stylu těhotných žen v oblasti působení Vašeho porodního oddělení. Zdůvodněte navržený postup. * Navrhněte epidemiologickou studii ke zhodnocení úrovně výživového stavu romského obyvatelstva v Brně. Zdůvodněte svůj postup. * Jako rodinný lékař ovlivňujete otylé pacienty doporučováním redukční diety a vhodného životního stylu. Naplánujte jednoduché epidemiologické šetření, jímž si ověříte efekt a faktory, na nichž především závisí. * Ředitelem základní školy, kam dochází vaše dítě, jste byl požádán, abyste se vyjádřil ke stížnostem rodičů na přetěžování dětí. K ověření situace naplánujte jednoduché epidemiologické šetření. Zdůvodněte svůj postup. * Naplánujte jednoduché epidemiologické šetření, jehož cílem bude posouzení zdravotního stavu pracovníků v riziku hluku. * Zpracujte téze hodnocení budovy a zařízení fakultní nemocnice na Pekařské ulici v Brně z hlediska hygienického, epidemiologického a provozního. * Navrhněte represívní protiepidemická opatření v ohnisku virové hepatitidy typu A, která zajišťujete jako ošetřující lékař - ve školním kolektivu - ve zdravotnickém zařízení. * Vypracujte návrh protiepidemických opatření pro chirurgické nemocniční oddělení při náhodné hospitalizaci pacienta s TBC. * Navrhněte postup praktického lékaře při podezření na epidemii alimentární infekce u strávníků jídelny místního podniku. * Navrhněte represívní protiepidemická opatření v ohnisku explozívní alimentární epidemie při etiologickém agens Salmonella enteritidis Salomonella typhimurium. * Co nesmíte zanedbat jako lékař porodnického oddělení v prevenci vertikálního přenosu virové hepatitidy B na novorozence při HBsAg pozitivitě matky v prenatálním období. * Uveďte zásady bezpečné manipulace s biologickým materiálem. Navrhněte profylaktický postup při poranění zdravotníka předmětem znečištěným biologickým materiálem. * Vypracujte návrh provozního protiepidemického řádu pro hemodialysační oddělení. * Vypracujte návrh provozního protiepidemického řádu pro oddělení vyčleněné pro HIV/AIDS pacienty. * Jak budete v roli primáře jednotky intenzívní péče postupovat při kontrole dodržování protiepidemického řádu. * Uveďte zásady manipulacee s pomůckami a instrumentáriem k invazívním zákrokům pro jednorázové použití opakované použití. * Jak budete postupovat na chirurgickém oddělení při ošetření a protitetanové profylaxi u pacienta s hlubokým poraněním. * Jak budete postupovat jako praktický lékař při ošetřování pacienta poraněného vzteklým zvířetem. * Navrhněte postup dispenzární péče u pacienta po onemocnění břišním tyfem. * Uveďte preventivní a represívní opatření namířená proti šíření chřipky. * Připravte osnovu přednášky pro středoškolskou mládež o riziku HIV infekce a jeho prevenci.