HYGIENA ZDRAVOTNICKÝCH PROVOZŮ MUDr. Bohdana Rezková, Ph.D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU ? ZDROJ PŘENOS VNÍMAVÝ JEDINEC Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Ve zdravotnickém zařízení převažuje přenos nepřímý!  není přítomen zdroj  původce má schopnost přežít mimo tělo hostitele  nutná je existence vhodného prostředku přenosu – vehikula Základním principem prevence je nekřížení čistého a špinavého procesu! Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení Vehikula nepřímého přenosu NESPECIFICKÉ prostředky  Ovzduší  Voda  Strava  Prádlo  Plochy, předměty  Odpady  Hmyz SPECIFICKÉ prostředky  Invazivní zákroky  Nefyziologické vstupy (cévní, močové katetry,…)  Diagnostické přístroje (endoskopy)  Léčiva (infuzní roztoky)  Instalace cizích těles  Lékařské nástroje Provozní řád  Účelem je stanovení hygienických a protiepidemických požadavků jejichž dodržování tvoří základ bezpečného provozu zdravotnického zařízení (pacientů, zaměstnanců i dalších přítomných osob).  Legislativa nestanovuje jednotnou strukturu. Doporučené vzory často poskytuje příslušná KHS.  Schválený provozní řád orgánem ochrany veřejného zdraví je podmínkou zahájení provozu.  Základní interní dokument pro všechny zaměstnance. Každý musí být prokazatelně seznámen!  Jednotlivá pracoviště často zapracovávají vlastní specifické postupy a vytváří provozní řády pro vlastní účely (operační sály, JIP, ….)  Pro některé oblasti může být zpracován zvláštní dokument, stává se tak součástí provozního řádu (např. manipulace s odpady, s prádlem, klimatizace, izolační opatření…) Provozní řád (hygienicko – epidemiologic ký řád) Obsah 1. popis organizace provozu zařízení a spektrum poskytovaných služeb 2. provozně – technické podmínky provozu 3. dezinfekce a sterilizace 4. manipulace s prádlem 5. stravování pacientů 6. úklid a malování 7. likvidace odpadů 8. vodní hospodářství 9. obecné zásady minimalizace rizika infekce, příjem pacientů 10. režim zaměstnanců 11. ošetřovací režim 12. zajištění Programu prevence a kontroly infekcí Legislativní požadavky v oblasti hygieny I Zákon č. 258/2000Sb. o ochraně veřejného zdraví DÍL 3 Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a některých zařízení sociálních služeb § 15  (1) Poskytovatel zdravotních služeb nebo poskytovatel sociálních služeb v týdenním stacionáři, domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory nebo domově se zvláštním režimem, (dále jen osoba poskytující péči), jsou povinni činit hygienická a protiepidemická opatření k předcházení vzniku a šíření infekce spojené se zdravotní péčí. Infekcí spojenou se zdravotní péčí se rozumí nemoc nebo patologický stav vzniklý v souvislosti s přítomností původce infekce nebo jeho produktů ve spojitosti s pobytem nebo výkony prováděnými osobou poskytující péči ve zdravotnickém zařízení, v týdenním stacionáři, domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory nebo v domově se zvláštním režimem, v příslušné inkubační době.  (2) Osoba poskytující péči je povinna stanovit opatření podle odstavce 1 v provozním řádu. ………. Legislativní požadavky v oblasti hygieny I Zákon č. 258/2000Sb. o ochraně veřejného zdraví § 17  (1) Osoba poskytující péči je povinna dodržet hygienické požadavky pro příjem fyzických osob do zdravotnického zařízení nebo zařízení sociálních služeb uvedeného v § 15 odst. 1, jejich ošetřování, zásobování vodou, úklid a výkon a kontrolu dezinfekce, sterilizace a vyššího stupně dezinfekce upravené prováděcím právním předpisem.  (2) Dezinfekcí je soubor opatření ke zneškodňování mikroorganismů pomocí fyzikálních, chemických nebo kombinovaných postupů, které mají přerušit cestu nákazy od zdroje ke vnímavé fyzické osobě.  (3)Vyšším stupněm dezinfekce jsou postupy, které zaručují usmrcení bakterií, virů, mikroskopických hub a některých bakteriálních spór, nezaručují však usmrcení ostatních mikroorganismů (například vysoce rezistentních spór) a vývojových stadií zdravotně významných červů a jejich vajíček.  (4) Sterilizací je proces, který vede k usmrcování všech mikroorganismů schopných rozmnožování včetně spór, k nezvratné inaktivaci virů a usmrcení zdravotně významných červů a jejich vajíček.  (5) O provedené sterilizaci a jejím výsledku je osoba poskytující péči povinna vést evidenci v rozsahu upraveném prováděcím právním předpisem. Jiný způsob sterilizace může osoba poskytující péči použít jen na základě povolení příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví.V žádosti o povolení uvede osoba poskytující péči způsob sterilizace a průkaz jeho účinnosti. Legislativní požadavky v oblasti hygieny I Vyhláška č. 306/2012Sb. opodmínkáchpředcházení vznikuašířeníinfekčních onemocněníao hygienickýchpožadavcích naprovozzdravotnických zařízeníaústavůsociální péče  § 1 Způsob a rozsah hlášení infekčních onemocnění s výjimkou nemocničních nákaz  § 2 Způsob hlášení nemocničních nákaz  § 3 Seznam infekčních onemocnění, při nichž se nařizuje izolace ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče, a nemocí, jejichž léčení je povinné  § 4 Lékařské prohlídky u fyzických osob vykonávajících činnosti epidemiologicky závažné  § 5 Zásady pro odběr a vyšetření biologického materiálu a náležitosti žádanky  § 6 Požadavky na umístění a přístrojové a materiálové vybavení laboratoře provádějící laboratorní vyšetření na virus lidského imunodeficitu  § 7 Příjem a ošetřování fyzických osob ve zdravotnických zařízeních a ústavech sociální péče  § 8 Sterilizace, vyšší stupeň dezinfekce, dezinfekce  § 9 Manipulace s prádlem  § 10 Hygienické požadavky na úklid Legislativní požadavky v oblasti hygieny III Související legislativa Epidemiologie  Vyhláška č.537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem, ve znění pozdějších předpisů  Metodický pokyn MZ ČR Prevence virového zánětu jater A (VHA), B (VHB), C (VHC), E (VHE),Věst.MZ ČR č.2/2008  Věstník MZ ČR č.10/2006 Standard efektivní klinické péče – invazivní meningokoková onemocnění  Metodický návod MZ ČR č. 5/2001, nakládání s odpadem ve zdravotnických zařízeních  Vyhláška č. 473/2008 Sb., o systému epidemiologické bdělosti pro vybrané infekce  Metodický návod – hygiena rukou při poskytování zdravotní péče, Věst.MZ ČR 5/2012  Metodický návod č. 5/2003,Věstník MZ č. 8/2003: Řešení problematiky infekce HIV/AIDS v ČR VYBRANÉ NESPECIFICKÉ PROSTŘEDKY PŘENOSU INFEKCÍ Manipulace s prádlem I Vyhláška č. 306/2012Sb. Prádlo čisté  Prádlo má obdobný charakter jako zdravotnický materiál určený pro opakované použití.Výsledkem pracího postupu a procesu musí být prádlo prosté chemické a bakteriální kontaminace.  Materiály, které přicházejí do přímého styku s operační ránou, se nesmí klasifikovat jako prádlo.  Čisté prádlo se při přepravě chrání před znečištěním a druhotnou kontaminací vhodným obalem. Použít lze obaly vhodné k praní nebo obaly naj edno použití.  Čisté prádlo se skladuje v čistých a pravidelně dezinfikovaných skříních nebo regálech v uzavřených skladech čistého prádla. Manipulace s prádlem II Vyhláška č. 306/2012Sb. Prádlo použité:  Prádlo se třídí v místě použití a nepočítá se.  Před uložením do obalů na odděleních se prádlo neroztřepává.  Odkládá se do pytlů podle stupně znečištění, druhu prádla a zbarvení.  Počítání prádla je možné ve vyčleněném prostoru za použití osobních ochranných pracovních pomůcek. Manipulace s prádlem III Vyhláška č. 306/2012Sb.  Personál manipulující s použitým prádlem používá ochranný oděv, rukavice a ústenku a dodržuje zásady hygieny.  Při manipulaci s prádlem u lůžka pacienta se používají pouze základní ochranné pomůcky, a to ochranný oděv a rukavice. Po skončení práce provede hygienickou dezinfekci rukou.  Prádlo, které bylo v kontaktu s tělními parazity, se ošetří vhodným insekticidem a po 24 hodinách se předá do prádelny. K ošetření je možné použít dezinfekční komoru. Lůžko a lůžkoviny Vyhláška č. 306/2012Sb.  Ve zdravotnických zařízeních se na pokrytí vyšetřovacích stolů a lehátek, kde dochází ke styku s obnaženou částí těla pacienta, používá jednorázový materiál, který je měněn po každém pacientovi.  Výměna osobního prádla a lůžkovin pacienta ve zdravotnických zařízeních se provádí podle potřeby, nejméně však jednou týdně, vždy po kontaminaci a po operačním výkonu, popřípadě převazu a vždy po propuštění nebo přeložení pacienta.  Při výměně lůžkovin se po propuštění nebo úmrtí pacienta dezinfikuje lůžko a matrace. Nevypratelné, hrubě znečistěné a poškozené matrace a lůžkoviny se vyřadí z používání.  Použitá lůžka a matrace jsou dezinfikovány buď v pokoji omytím dezinfekčním prostředkem nebo v centrální úpravně lůžek po každém propuštění pacienta.  Lůžko se po provedené dezinfekci a kompletaci lůžkovin přikryje čistým prostěradlem nebo obalem do příchodu dalšího pacienta. Úklid  Úklid všech prostor zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče se provádí denně na vlhko, v případě potřeby i častěji.  Na operačních a zákrokových sálech, kde jsou prováděny invazivní výkony, se úklid provádí vždy před začátkem operačního programu a vždy po každém pacientovi.  Na pracovištích akutní lůžkové péče intenzivní a v místnostech, kde je prováděn odběr biologického materiálu, se úklid provádí třikrát denně.  Frekvence úklidu na ostatních pracovištích je přizpůsobena charakteru provozu.  Na pracovištích s akutní lůžkovou péčí standardní lze při úklidu používat běžné čisticí prostředky.  Na pracovištích akutní lůžkové péče intenzivní, na operačních a zákrokových sálech, na chirurgických a infekčních pracovištích, v laboratořích a tam, kde je prováděn odběr biologického materiálu a invazivní výkony, na záchodech a v koupelnách a na dalších pracovištích stanovených provozním řádem se používají běžné čisticí prostředky a dezinfekční přípravky s virucidním účinkem. Odpady ze zdravotnictví  odpad z nemocnic a ostatních typů zdravotnických nebo jim podobných zařízení  zahrnuje komponenty různého fyzikálního, chemického a biologického materiálu  vyžaduje zvláštní nakládání a zvláštní způsob odstranění vzhledem ke specifickému zdravotnímu riziku Odpady ze zdravotnictví Rizika  infekční agens  genotoxické a karcinogenní látky  toxické chemické látky  nepoužitelná léčiva  radioaktivní látky  ostré předměty  specifické zdravotnické odpady – části těla, orgány,… Odpady ze zdravotnických zařízení  Odpad se třídí v místě vzniku, nebezpečný odpad se ukládá do označených, oddělených, krytých, uzavíratelných, nepropustných a mechanicky odolných obalů, podle možnosti spalitelných bez nutnosti další manipulace s odpadem.  Ostrý odpad se ukládá do označených, spalitelných, pevnostěnných, nepropíchnutelných a nepropustných obalů.  Nebezpečný odpad vznikající u lůžek pacientů se odstraňuje bezprostředně, z pracoviště se odstraňuje průběžně, nejméně jednou za 24 hodin. Shromažďování tohoto odpadu se provádí podle provozního řádu zařízení ve shromažďovacích nádobách, které musí odpovídat jiným právním předpisům2).  Shromáždění odpadu před jeho konečným odstraněním ve vyhrazeném uzavřeném prostoru je možné nejdéle 3 dny. Skladování nebezpečného odpadu (anatomického a infekčního) je možné po dobu 1 měsíce v mrazicím nebo chlazeném prostoru při teplotě maximálně 8 °C. Nebezpečný odpad Infekčnost H9  jako nebezpečný odpad s nebezpečnou vlastností „infekčnost“ se hodnotí odpady, které obsahují životaschopné mikroorganismy nebo jejich toxiny a další infekční agens s dostatečnou virulencí v koncentraci nebo množství, o nichž je známo nebo spolehlivě předpokládáno, že způsobují onemocnění člověka nebo jiných živých organismů. Vodní hospodářství Teplá voda Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, část 1., §3 Teplá voda dodávaná jako součást podnikatelské činnosti osoby nebo jiné činnosti právnické osoby musí splňovat hygienické limity mikrobiologických, biologických, fyzikálních, chemických a organoleptických ukazatelů jakosti, které jsou upraveny prováděcím právním předpisem; za splnění této povinnosti odpovídá výrobce teplé vody. Teplou vodu dodávanou potrubím užitkové vody nebo vnitřním vodovodem6a), které jsou konstrukčně propojeny směšovací baterií s vodovodním potrubím pitné vody, může výrobce vyrobit jen z vody pitné. … Vodní hospodářství Zdravotní rizika teplé vody Legionelóza  Je-li teplá voda vyráběná z vody pitné, hlavní zdravotní riziko představují patogenní a podmíněně patogenní bakterie schopné pomnožování v teplé vodě, tedy především LEGIONELY.  Legionela má vyšší odolnost vůči chlóru, vytváří sliz (biofimy)  Legionelóza - u oslabených jedinců (Legionářská nemoc, Pontiacká horečka)  Nejčastější mechanismus nákazy: - vdechnutím kontaminovaného aerosolu - aspirace po požití kontaminované vody, nápojů  Riziková místa: - sprchy, vířivky, zvlhčovače, inhalátory, …  Infekční dávka: široká variabilita, závisí na odolnosti jedinců a virulenci bakterie Vodní hospodářství Teplá voda - hygienické limity  2. Limit jako mezní hodnota platí pro zdravotnická a ubytovací zařízení, pro teplou vodu dodávanou do sprch umělých nebo přírodních koupališť a pro pitnou vodu použitou pro výrobu teplé vody; pro ostatní objekty platí jako doporučená hodnota, o kterou je nutné pomocí technických opatření usilovat.  3. Limit jako nejvyšší mezní hodnota platí pro oddělení nemocnic, kde jsou umístěni imunokompromitovaní pacienti, jako jsou například oddělení transplantační, nedonošenecká, anestezioresuscitační, dialyzační, onkologie, hematoonkologie, jednotky intenzivní péče. Bezpečnost provozu vodoléčebných zařízení  Česká legislativa neřeší kvalitu vody ve vodoléčebných zařízeních pro jednotlivce (hydromasážní vany, končetinové vířivky, ….), kontrolní odběry vody z van proto vyžadují aspoň KHS.  Časté jsou konstrukční vady některých výrobků, které neumožní kompletní dezinfekci cirkulačních rozvodů…  Doporučené postupy výrobců často nejsou dodržovány – nevhodné dezinfekční prostředky, chybí dezinfekční postupy v provozních řádech rehabilitačních provozů!  Teplá vody, spektrum pacientů, velká denní zátěž a nedodržování hygienických pokynů (sprchování před vstupem, neinfekčnost pacientů,….) vede ke kontaminaci vnitřních rozvodů zařízení slizotvotrnými bakteriemi (Pseudomonázy, Legionely).  Opatření: - stanovit dezinfekční postupy a hygienické režimy v provozním řádu (vhodné dezinfekční prostředky!) - pravidelně odebírat kontrolní vzorky vody (1x/3 měs.) VYBRANÉSPECIFICKÉ PROSTŘEDKY PŘENOSU Omezování přenosu infekcí při poskytování zdravotní péče Možnosti Standardní opatření základní úroveň prevence a kontroly infekcí používána u všech pacientů i zdravotníků z principu potenciální infekčnosti každého pacienta Isolační opatření při specifických situacích cílená opatření při infekci nebo kolonizaci pro přenos kontaktní, vzduchem, kapénkami, smíšený Standardní opatření dleWHO  Organizačně – režimová opatření (stanovení odpovědnosti, režim návštěv,…)  Hygiena rukou a používání rukavic  Používání ochranných pracovních pomůcek  Respirační etiketa  Bezpečná manipulace s předměty a pomůckami používanými při poskytování péče  Úklid  Prevence poranění ostrým kontaminovaným předmětem Režim zaměstnanců Vyhláška č. 306/2012Sb.  Zdravotničtí pracovníci poskytovatelů zdravotních služeb jednodenní nebo lůžkové péče včetně pracovníků laboratoří musí nosit čisté osobní ochranné pracovní prostředky vyčleněné pouze pro vlastní oddělení.  Vyčleněnou pracovní obuv lze použít i pro další pracoviště obdobného charakteru.  Při práci na jiném pracovišti používají jen osobní ochranné pracovní prostředky tohoto pracoviště.  Zdravotnický pracovník nesmí v osobních ochranných pracovních prostředcích opustit areál poskytovatele zdravotních služeb. Režim zaměstnanců II Vyhláška č. 306/2012Sb.  Pro operační výkony musí zdravotničtí pracovníci používat sterilní ochranný oděv a sterilní rukavice, masku, čepici (ochranná ústní rouška a čepice musí být používána tak, aby zakryla vlasy, vousy, bradu, nos a ústa), obuv vyčleněnou pouze pro dané pracoviště;  Na operačních sálech nesmí být používány a volně ukládány šperky, hodinky a jiné osobní předměty, mobilní telefony lze používat pouze ve vyhrazených prostorech operačních sálů;  U ostatních výkonů, při kterých je porušována nebo již porušena integrita kůže a sliznic nebo provedena komunikace s tělesnými dutinami, popřípadě nefyziologický vstup do organizmu, se ochranné pomůcky volí ve vztahu k výkonu, zátěži a riziku pro pacienta;  Ochranné pomůcky musí být individualizovány pro každou osobu a je nutno je odkládat ihned po výkonu;  Na pracovištích, kde je prováděna chirurgická nebo hygienická dezinfekce rukou, nesmí zdravotničtí pracovníci nosit na rukou žádné šperky. Zdravotničtí pracovníci v operačních provozech nesmí nosit na rukou hodinky. Vyhláška č. 306/2012 Sb. Poranění ostrým kontaminovaným předmětem Povinnosti poskytovatele Postup při poranění ostrým kontaminovaným předmětem nebo nástrojem  Poskytovatel zdravotních služeb a poskytovatel sociálních služeb je povinen bezodkladně oznámit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví každé poranění zdravotnického nebo jiného odborného pracovníka, které vzniklo při manipulaci s ostrým kontaminovaným předmětem nebo nástrojem použitým k provádění zdravotních výkonů během poskytování zdravotní péče nebo sociálních služeb, v jehož důsledku by mohlo dojít ke vzniku infekčního onemocnění přenosného krví. Příslušný orgán ochrany veřejného zdraví rozhodne o nařízení lékařského dohledu nad poraněným pracovníkem.  Poskytovatel zdravotních služeb je povinen postupovat při laboratorní diagnostice u poraněného pracovníka v souladu se systémem epidemiologické bdělosti pro vybrané infekce. Postup při poranění ostrým kontaminovaným předmětem  Sundání rukavic a omytí rukou vodou a mýdlem  Desinfekce poranění přípravkem s virucidním účinkem  Ponechání spontánního krvácení po dobu několika minut, pak zopakování desinfekce  Nahlášení úrazu, zápis do knihy / databáze úrazů  Do 72 hod od poranění návštěva lékaře pracovnělékařských služeb Poranění ostrým kontaminovaným předmětem Vyšetření Do 72 hodin po poranění 90 dnů od poranění 180 dnů od poranění HBV Anti - HBs ANO ANO ANO HBs Ag (pouze u neočkovaných) ANO ANO ANO HCV Anti - HCV ANO ANO ANO HIV Anti – HIV 1,2 ANO ANO X Jaterní testy ALT, AST ANO ANO ANO Sledování zaměstnance po poranění  Prováděno výhradně příslušným lékařem pracovnělékařské služby (PLS), není možnost výběru lékaře ze strany zaměstnance  Sledováni všichni zdravotničtí a jiní odborní pracovníci i studenti na praxi, u nichž došlo k poranění kontaminovaným předmětem či nástrojem  Vyšetření a odběry dle stanoveného harmonogramu Izolační opatření  zavádí se při zjištění infekce nebo podezření na ni, je-li třeba vyloučit (izolovat) zdroj, případně jako ochranná  cíleně při známé etiologii nebo empiricky do prokázání původce  volí se postupy dle cesty přenosu ( jedna nebo i více): - přenos kontaktem - přenos kapénkami - přenos vzduchem  izolace musí být indikovaná uvážlivě s ohledem na: - možné negativní dopady na pacienta - nároky kladené na personál • zvláštní režim pro úklid, používané pomůcky, vizity, návštěvy, výuku,…. Izolační opatření u původců přenosných kontaktem Kdy: ihned při suspekci/potvrzení původce s touto cestou přenosu Indikace: multirezistentní bakterie, Clostridium difficile, průjmová onemocnění, infekce ran s hnisavou sekrecí Pokoj: jednolůžkový, příp. prostorové oddělení 1 metr Ochranné pomůcky: empír, rukavice Pacient: u průjmů –WC etiketa Izolační opatření u původců přenosných kapénkami Kdy: ihned při suspekci/potvrzení původce s touto cestou přenosu Indikace: Bordetella pertusis, virus chřipky, adenoviry, rinoviry, jiné respirační viry, meningokoky, streptokoky Pokoj: jednolůžkový, příp. prostorové oddělení 1, 5 metr a zástěna mezi lůžky Ochranné pomůcky: ústenka Pacient: mimo pokoj - respirační hygiena, ústenka Izolační opatření u původců přenosných vzduchem Kdy: ihned při suspekci/potvrzení původce s touto cestou přenosu Indikace: Mycobacterium tuberculosis, virus SARS, varicella,… Pokoj: jednolůžkový s podtlakovým ventilačním režimem, příp. překlad na plicní nebo infekční oddělení Ochranné pomůcky: respirátor FFP3 (ochrana proti původcům infekce) Pacient: minimalizace pohybu mimo pokoj (příp.respirátor FFP3)