Adobe Systems Plánování, organizování Adobe Systems Plánování •Manažerská činnost určující čeho, jak a jakými prostředky má být dosaženo v určitém čase. •Je zaměřeno do budoucnosti. •Vytváří spojení (přechod) mezi současnou situací (kde jsme) a budoucnem (kde chceme být). •Prováděno na všech úrovních managementu. •Dlouhodobé – strategické. •Střednědobé – taktické. •Krátkodobé – operativní. Adobe Systems Postup plánování •Východiska (příležitosti, potřeby). •Stanovení cílů. •Přijetí plánovacích předpokladů. •Produkce alternativních postupů. •Hodnocení alternativ. •Výběr postupu. •Formulování návazných plánů. •Realizace a sledování. •Přijímání nápravných opatření. •Vyhodnocení. Adobe Systems Operativní plánování •Krátkodobé plánování. •Nejdetailnější úroveň. •Bezproblémové fungování každodenní procesů. •Specifické cíle. •Jasně definované, obsahově, časově i personálně vymezeny. •Na všech úrovních a ve všech oblastech. •Ošetřovatelský proces. (Věstník MZČR č.9/2004, Vyhláška č.98/2012 Sb., o zdr. dok., Vyhláška č. 55/2011 Sb., resp. č. 2/2016 Sb.) Adobe Systems Taktické plánování •Střednědobé plánování. •„Spojník“ mezi operativním a strategickým plánováním. •Určuje, na které specifické oblasti služeb a činností se zaměřit. •Např. plánování systému kvality poskytnuté péče, plánování kvalifikačního rozvoje personálu, apod. Adobe Systems Strategické plánování •Disciplinovaná metoda zajišťující posun organizace či oddělení ke sdílené vizi nebo preferované budoucnosti. •Nejdůležitější a současně nejnáročnější úkol managementu. •Strategie obsahuje vizi firmy, strategické cíle a strategické operace. •Vize formuluje budoucí obraz daného zdr. zařízení. Adobe Systems Vize •Neměla by být ani příliš obecná, ani příliš konkrétní. •Měla by být: srozumitelná, obrazná, aktuální, uskutečnitelná, flexibilní. Adobe Systems Příklady vize •Spokojený pacient. •Vzdělaný personál řešící problémy pacientů s vysokou odborností. •Ekonomická stabilita. •Prosperující organizace s vysokou firemní kulturou. •Nejlepší organizace v dané specializaci. •Získání mezinárodní akreditace. • • Adobe Systems Stanovování cílů Pravidlo SMART(ER): Specifický (specific) Měřitelný (measurable) Akceptovatelný (agreed) Reálný (realistic) Trasovaný/sledovatelný/termínovaný (trackable/time bound) popř: hodnocený (evaluate/ethical/enjoyable…) průběžně hodnocený (reevaluate/recordable) Adobe Systems Techniky uplatnitelné v plánování •Techniky prognózování – statistické a subjektivní techniky. •Statistické – metody popisné statistiky, pravděpodobnost, prognózování, projektový management, výzkum trhu, atd. •Subjektivní – Delfská metoda, brainstorming, atd. • •Techniky strategické analýzy. Adobe Systems PEST(EL) analýza Analýza vnějšího prostředí. Segmenty: Politický, Ekonomický, Sociální, Technologický, Ekologický, Legislativní, popř. geografický, demografický a kulturně-historický. Adobe Systems SWOT analýza •Zjištění interních možností X dopady vlivů vnějšího prostředí. •Pohotová, velmi užitečná a snadno využitelná. •Negativem může být přílišná jednoduchost a značná subjektivita. • Adobe Systems Autor: SWOT_en.svg: Xhiennederivative work: ToOb (talk) – SWOT_en.svg, CC BY-SA 3.0, Https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7160770 Adobe Systems SWOT analýza 1.Stanovit si cíl. 2.Zhodnocení vnitřního kontextu. (např. naše pracovní místo) 3.Zhodnocení vnějšího kontextu. (vše ostatní) ̶Snažit se W a T změnit na S a O. ̶Strategie, jak to změnit. (např. najít mezi lékaři spojence v diskusi s ostatními lékaři) ̶Vědomí naléhavosti (awareness of urgency) Ø co se stane, když se spojí W a T, Ø souhrn S a O. Adobe Systems Plevová a kol.: Management v ošetřovatelství, str.57 Adobe Systems Analýza zainteresovaných stran (stakeholder analysis) •Používá se při řízení projektů, řešení konfliktů. •Identifikace a analýza subjektů, které jsou buď aktivně zapojeny nebo budou či mohou projekt nějak ovlivnit. •Cílem je posouzení tohoto ovlivnění a naplánování strategie pro jednání se zainteresovanými stranami. •Každý subjekt má jiný zájem na projektu a jinou úroveň. •Ninja – vypadají, že nemají velkou moc, pohybují se potichu, ale účinně pracují. Adobe Systems Identifikace subjektů a popis subjektů. ̶ 1. Stakeholder Name Contact Person Phone, Email, Website, Address Impact How much does the project impact them? (Low, Medium, High) Influence How much influence do they have over the project? (Low, Medium, High) What is important to the stakeholder? How could the stakeholder contribute to the project? How could the stakeholder block the project? Strategy for engaging the stakeholder EXAMPLE Nurses & Midwives Union Carlos Davida cdavida@nu.org 0998 765 287 High High Maintaining working conditions for nurses Agree for union members to implement the new reforms Going on strike Monthly round-table discussions Patient Advocacy Group Viki Chan vchan@pag.org 888 587 101 High Medium Maximising quality of care for patients Communicate with other stakeholders to express their support for reforms Making complaints about quality of service after the reports Information and feedback meetings every 6 months Sunday Times Newspaper Jane Smith jsmith@stn.com 888 587 101 Low High Getting a good story Print stories that support the new reforms Printing stories that oppose the new reforms Quarterly press meetings http://www.tools4dev.org/resources/stakeholder-analysis-matrix-template/ Adobe Systems Matice vlivu a zájmu: ̶ https://www.stakeholdermap.com/stakeholder-analysis.html?utm_source=link&utm_campaign=images/stakeh older-analysis-strategy.gif#tegy Adobe Systems Organizování Cílem je uspořádat prvky do systému a koordinovat aktivity směrem k naplnění cílů organizace. Výsledkem je organizace. Adobe Systems Organizační struktury dané účelem • formální • neformální Adobe Systems Org. struktury vycházející z pravomoci • liniová struktura • funkcionální • liniově štábní • s pružnými prvky (maticová) Adobe Systems Druhy zdravotní péče dle časové naléhavosti jejího poskytnutí: • neodkladná • akutní • nezbytná • plánovaná Adobe Systems Druhy zdr. péče dle účelu jejího poskytnutí • preventivní • diagnostická • dispenzární • léčebná • posudková • (lázeňská) léčebně rehabilitační • ošetřovatelská • paliativní • lékárenská a klinickofarmaceutická Adobe Systems Formy zdravotní péče dle zákona č.372/2011Sb. • ambulantní – primární, specializovaná, stacionární • jednodenní • péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta • lůžková •akutní lůžková péče intenzivní •akutní lůžková péče standardní •následná lůžková péče •dlouhodobá lůžková péče • • • Adobe Systems Organizační formy péče ošetřovatelské a v porodní asistenci • funkční (výkonová) metoda • celková (skupinová) metoda • týmová (vícestupňová) metoda • metoda péče poskytované primární sestrou/PA • metoda zaměřená na případ (case management) Adobe Systems Zdroje ̶Plevová a kol.: Management v ošetřovatelství ̶Zlámal a kol.: Základy managementu pro posluchače zdravotnických oborů ̶http://www.tools4dev.org/resources/stakeholder-analysis-matrix-template ̶https://www.stakeholdermap.com/stakeholder-analysis.html?utm_source=link&utm_campaign=images/stake holder-analysis-strategy.gif#tegy ̶ ̶