Zápatí prezentace1 Proces edukace – posouzení, stanovení cílů PhDr. Natália Beharková, Ph.D. Proces edukace Fáze/kroky/etapy Edukace Oše. proces Počáteční pedagogická diagnostika – odhad úrovně dovedností, vědomostí, návyků, postojů Ed. a zjištění ed. potřeby – důležité pro vytýčení cílů Posouzení Projektování (plánování a příprava) – naplánování cílů, volba metod, formy, obsahu Ed., pomůcek, časový horizont, způsob evaluace Stanovení oše. dg. Plánování oše. péče Realizace - motivace ed., expozice (sdělení nových poznatků), fixace (procvičování, opakování), průběžná dg. (ověření pochopení učiva a zájem edukanta) aplikace (využití získaných vědomostí a dovedností) Realizace oše. plánu Upevňování a prohlubování učiva Fáze zpětné vazby (evaluace edukanta i edukátora) Hodnocení Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, 21-22. Sběr informací/posouzení … Určení potřeby P/K učit se:  od P/K,  chování P/K,  odborníci ve zdravotnictví Důležité info o P/K: pohotovost P/K, schopnost (předpoklady) P/K učit se motivace spoločensko-ekonomické faktory styl učení názory na zdraví a jejich praktikování věk vzdělání postoj P/K k sobě samému/ nemoci/životu, hodnotový žebříček psychický stav (vnímání, paměť, myšlení), zdrav. stav (charakter a fáze nemoci, poruchy smysl. vnímání INFO Primární Sekundární Subjektivní Objektivní přesné komplexní systematické Ověřit si: • platnost, • úplnost, • pravdivost • správné pochopení Spolupráce v týmu Diagnostika ̶ na základě sebraných info o edukantovi a jejich analýze stanovíme eduk. potřebu/y. ̶ Ed. potřebu je nutno jednoznačně definovat a zapsat do edukační dokumentace (např. novodg. P/K→ předávání nových info; P/K opakovaně se dopouštějícími se chybami v rámci th. režimu → doplnění stávajících znalostí, reedukace P/K) ̶ nejčastějším podnětem k edukaci P/K jsou deficity v oblasti: • saturace základních potřeb • adaptace na změněnou situaci (nemoc…) • schopnost postarat se o sebe Edukační potřeba = deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke svému zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti i v budoucnosti. Diagnostika ̶ stanovení edukační diagnózy (vymezení problému a potřeb jedince, stanovení dle priorit) Primární prevence → na zdraví a změněné zdravotní návyky Sekundární prevence → dg. ve vztahu k P/K potřebám něco se naučit Cíle kognitivní - vzdělanostní afektivní - změna postojů psychomotorické - osvojení zručnostní dovednosti Nejčastější dg. Nedostatečné znalosti (00126) Snaha zlepšit znalosti (00161) Doména 5 Percepce/kognice Třída: Kognice Oše. Dg. - zahrnuje potřebu poznání a učení P/K//rodiny, lze jej formulovat jako primární problém, příčinu problému, nebo součást jiné oše. Dg. Nedostatečné znalosti (00126) Absence nebo nedostatek kognitivních informací souvisejících s konkrétním tématem. Určující znaky: ̶ nepřesné provádění instrukcí ̶ nepřesná interpretace znalostí v testu ̶ nevhodné chování (hysterické, nepřátelské, agitované, apatické) ̶ nedostatečné znalosti Související faktory: ̶ alterace kognitivních funkcí ̶ změny paměti ̶ nedostatek informací ̶ nezájem učit se ̶ neobeznámenost se zdroji informací ̶ dezinformace uváděné jinými osobami Doména 5 Percepce/kognice Třída: Kognice Snaha zlepšit znalosti (00161) Vzorec kognitivních informací vztahujících se ke konkrétnímu tématu nebo k jejich získání, který lze posílit. Určující znaky: ̶ projevuje zájem učit se Doména 5 Percepce/kognice Třída: Kognice Doména 1. Podpora zdraví Třída 1. Uvědomování si zdraví Rozpoznávání normální funkce a well-being Sedavý způsob života (00168) Třída 2. Management zdraví Identifikační, kontrolní, prováděcí a integrační aktivity k udržení zdraví a well-being Oslabené zdraví v komunitě (00215) Chování náchylné ke zdravotním rizikům (00188) Neefektivní udržování zdraví (00099) Neefektivní management zdraví [Neefektivní péče o zdraví] (00078) Neefektivní management zdraví v rodině [Neefektivní řízení zdraví v rodině] (00078) Noncompliance (00079) Neefektivní ochrana (00043) Vnímání well-being nebo normálního fungování a strategií, které jsou používány k udržení kontroly a zlepšování tohoto well-being nebo normálního fungování Doména 1 Podpora zdraví Třída: Uvědomování si zdraví Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) ̶ chování osoby a/nebo pečovatele, které neodpovídá plánu podporujícímu zdraví či léčebnému plánu odsouhlasenému danou osobou (rodinou nebo komunitou) a zdravotnickým pracovníkem. V případě existence odsouhlaseného pánu podporujícího zdraví či léčebného plánu je chování osoby nebo pečovatele plně nebo částečně v nesouladu a může vést ke klinicky neefektivním nebo částečně neefektivním výsledkům. Určující znaky: ̶ rozvoj komplikací ̶ zhoršení příznaků ̶ nedosažení očekávaných výsledků ̶ nedodržování návštěv lékaře ̶ chování svědčící o nedodržování léčebného plánu Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) Související faktory: ̶ Zdravotní systém: problémy ve vztahu mezi klientem a poskytovatelem péče nedostatečný přístup ke zdravotní péči nevhodnost péče neefektivní komunikační dovednosti poskytovatele péče nedostatečné sledování poskytovatelem péče nedostatečné krytí zdravotní pojišťovnou nedostatečné hrazení poskytovateli péče nedostatečné edukační dovednosti poskytovatele péče nízká spokojenost s poskytovanou péčí nízká důvěryhodnost poskytovatele péče diskontinuita péče ze strany poskytovatele Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) Související faktory: Plán zdravotní péče: komplexní léčba finanční bariéry vysoké náklady na léčbu intenzita léčebného režimu zdlouhavost léčebného režimu Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) Související faktory: Individuální: kulturní nesourodost očekávání v rozporu s vývojovou fází přesvědčení ohledně zdraví v nesouladu s plánem péče nedostatečné znalosti o léčebném režimu nedostatečná motivace nedostatečné dovednosti k provádění léčebného režimu nedostatečná sociální podpora spirituální hodnoty v nesouladu s plánem péče hodnoty v nesouladu s plánem péče Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) Související faktory: Síť: nedostatečné zapojení členů do plánu péče nízká sociální hodnota připisovaná plánu péče vnímání toho, že přesvědčení blízké osoby se liší od plánu péče Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Příklad diagnostických problémů u P/K s DM Kognitivní cíle Nedostatečné znalosti (Nedostatek vědomostí) • o onemocnění DM • o akutních komplikacích • o chronických komplikací • o potřebě užívání léků (např. PAD) • o selfmonitoringu • o diabetické dietě • o pohybovém režimu • o specifické péči o chodidla • o zásadách aplikace inzulínu • … Psychomotorické cíle Nedostatek zručností • o aplikaci inzulínu (obecně i specificky z hlediska zvolené pomůcky – manipulace se stříkačkou, inzulínovým perem, inzulínovou pumpou) • realizace selfmonitoringu • při kontrole dolních končetin • při ošetřování kožních lézií • … Afektivní cíle Nedostatek motivace (Noncompliance Snaha zlepšit zdatnost) • pro celkovou změnu dosavadního životního stylu • pro změnu v diabetické dietě • pro adekvátní pohybovou aktivitu • pro potřebu selfmonitoringu • … Projektování edukace Zahrnuje proces plánování a přípravy Proč? Zamyšlení nad Ed. potřebami edukanta, k jaké změně a v jaké oblasti by mělo dojít; vymezení cílů Ed. Koho? Koho do Ed. zahrneme. Všímáme si charakteristiky edukanta (k pohlaví, věku, vzděl., motivaci, zdrav. a psych. stavu, kognit. schopnostem, život. stylu, socio-kult. a ekonom. podmínkám Co? Co bude obsahem Ed. Ve vztahu k potřebám edukanta (základní ed.? nebo reedukace?) Jak? Volba vhodných forem a metod Ed., kt. jsou pro daného edukanta vhodné a budou odpovídat jeho potřebám Kdo a kdy? Který člen z týmu vzhledem ke své profesi a obsahu Ed. poskytne ve správný čas vhodnou Ed. – potřeba posloupnosti a časového rozsahu Ed., nutnost spolupráce v týmu Kde a za jakých podmínek? V jakém prostředí bude Ed. probíhat, zda využijeme při Ed. podpůrné materiály a z jakých prostředků bude Ed. financována S jakým výsledkem? Promyslet způsob hodnocení jednotlivých změn a jaké nástroje se pro hodnocení zvolí. ? Edukační cíle = očekávaný výsledek, kt. chceme dosáhnout Výsledek je pozitivní kvalitativní a kvantitativní změna v edukantových vědomostech, dovednostech, postojích, návycích a hodnotové orientaci Rozdíl mezi VÝSLEDKEM Ed. a Ed. CÍLEM na konci Ed. by měl být co nejmenší ̶ Krátkodobé (etapové ▲cíl jednotlivé edukační lekce, momentální potřeby P/K ) ̶ Dlouhodobé (finální ▲cíl celé Ed. u konkrétního P/K) ̶ Nižší (znalost, porozumět, aplikovat) a vyšší (analýza, syntéza, hodnocení) ̶ Hlavní a dílčí Cíle musí být specifické a měli by se odrazit v P/K chování. Edukační cíle – podmínky pro stanovení ̶ Přiměřenost - odpovídá schopnostem daného jedince - splnitelnost (!demotivace – příliš náročný V jednoduchý cíl podceňující P/K schopnosti) ̶ Jasnost, jednoznačnost (nelze jinak interpret.) a kontrolovatelnost (dosažení cíle možno zkontrolovat kdykoliv dostupnými prostředky) ̶ Konzistentnost – cíle jednotlivých Ed. lekcí jsou v souladu s hlavním cílem Ed. (nesmí být v rozporu) a vycházejí z něho ̶ Komplexnost – působnost na celou stránku osobnosti edukanta – kognitivní (vědomosti), afektivní ( rozvoj osobnosti P/K a ovlivnění jeho postojů), psychomotorická ̶ Formulace vždy ze strany EDUKANTA = pozit. změna má nastat u P/K Správné stanovení a formulace cílů Taxonomie cílů: ̶ Kognitivní – vzdělávací ̶ Psychomotorické – výcvikové, praktické cvičení, zručnost ̶ Afektivní – postojové, hodnotové Formulace cílů - aktivní slovesa ve spojení s tím, co má edukant vědět, tzn. sloveso musí vyjadřovat činnost, kt. lze pozorovat, kontrolovat Vhodné Nevhodné Kognitivní cíle dle Blooma: • znalost (zapamatování) - definovat, doplnit, napsat, opakovat, popsat, přiřadit, seřadit, vysvětlit, vybrat, určit • porozumět - dokáže svými slovy formulovat, objasnit, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, opravit, ilustrovat, zkontrolovat • aplikace – aplikovat, navrhovat, plánovat, diskutovat, uvést vzájemné vztahy, použít • analýza – analyzovat, rozčlenit, provést rozbor, rozebrat, rozhodnout, rozlišit, rozdělit, najít vzájemné vztahy • syntéza – kombinovat, modifikovat, skládat, navrhnout, sjednotit, shrnout, vyvodit obecné závěry • hodnotící posouzení – zdůvodnit, argumentovat, obhájit, posoudit, zhodnotit, ocenit, prověřit Afektivní cíle dle Kratwohla (zaměřeny na oblast vytváření postojů, přesvědčení, hodnot, názorů): • Přijímání (vnímavost) • Reagování • Oceňování hodnoty • Integrování hodnot • Začlenění systému hodnot do charakterové struktury Psychomotorické (výcvikové) cíle dle Daeva – výsledek – P/K si osvojí určitý druh motor. zručností a návyků • imitace (nápodoba) • manipulace (praktická cvičení) • zpřesňování • koordinace • automatizace  Vědět  Dávat  Pochopit  Domnívat se  Uvědomit si  Mít  Osvojit si  Znát  Myslet  Rozumět  Poznat  Chápat Formulace cílů - aktivní slovesa ve spojení s tím, co má edukant vědět, tzn. sloveso musí vyjadřovat činnost, kt. lze pozorovat, kontrolovat Vhodné Kognitivní cíle dle Blooma: • znalost (zapamatování) - definovat, doplnit, napsat, opakovat, popsat, přiřadit, seřadit, vysvětlit, vybrat, určit (P/K jsou schopni vybavit si termíny, pojmy, metody, prac. postupy, teorie nové situace, kt. je podobná té ve kt. učení původně proběhlo) • porozumět - dokáže svými slovy formulovat, objasnit, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, opravit, ilustrovat, zkontrolovat (edukant rozumí obsahu sdělení (ve formě verbální, symbolické, obrazové) a dokážou vědomosti vhodným způsobem využít) • aplikace – aplikovat, navrhovat, plánovat, diskutovat, uvést vzájemné vztahy, použít (používají pojmy, pravidla, metody pro ně zcela nových situacích) • analýza – analyzovat, rozčlenit, provést rozbor, rozebrat, rozhodnout, rozlišit, rozdělit, najít vzájemné vztahy (schopni určit a objasnit vztahy mezi jednotlivými prvky, částmi určitého celku) • syntéza – kombinovat, modifikovat, skládat, navrhnout, sjednotit, shrnout, vyvodit obecné závěry (schopni skládat jednotlivé prvky a části v celek, kt. pro ně subjektivně neexistoval) • hodnotící posouzení – zdůvodnit, argumentovat, obhájit, posoudit, zhodnotit, ocenit, prověřit (schopen posoudit dokumenty, výtvory, způsoby řešení z hlediska kritérií vnitřních (vyplývající z toho, co posuzujeme – věcná správnost, používání terminologie) a vnějších (hodnotíme zda posuzované odpovídá požadovaným nárokům) Formulace cílů Vhodné Psychomotorické (výcvikové) cíle dle Daeva – výsledek – P/K si osvojí určitý druh motor. zručností a návyků • imitace (nápodoba) - P/K pozoruje praktickou činnost, kt. začíná napodobňovat • manipulace (praktická cvičení) - P/K je schopen vykonávat požadovanou činnost na základě slovního návodu a je schopen vhodnou činnost zvolit, činnost se postupně zdokonaluje • zpřesňování - vykonává činnost skoro samostatně, postupně je požadována činnost stále přesnější a koordinovanější než předtím • koordinace - P/K vykonává činnost již samostatně, pohyby jsou koordinované a přesné • automatizace - P/K má činnost zautomatizovanou, vynakládá na ní minimum energie při maximálním výkonu Formulace cílů Vhodné Afektivní cíle dle Kratwohla (zaměřeny na oblast vytváření postojů, přesvědčení, hodnot, názorů): • Přijímání (vnímavost) – Ed. jsou ochotni věnovat pozornost určitým podnětům, kt. začínají postupně nad ostatními podnety preferovat; P/K//rodina má přijmout poznatky, fakta věnovat pozornost situacím, doporučením (akceptovat, uznat, žádat, zaměřit se, pozorovat, věnovat pozornost) • Reagování - u edukanta dochází ke ↑ zájmu o daný jev a činnost jim přináší uspokojení (dohodnout se, odpovědět, přizpůsobit se, diskutovat, vyjádřit, zapojit se, oznamovat, zkoušet, vyjádřit se) • Oceňování hodnoty - dochází k zvnitřňování hodnoty, chování edukanta má určitou stabilitu, hodnota je edukantem oceňována a stává se motivační sílou P/K (tvrdit, napomáhat, vybrat si, dokončit, připojit se, navrhnout) • Integrování hodnot - dochází k postupnému začleňování hodnoty do struktury a systému ostatních hodnot (dodržovat, změnit, dohodnout se, spojit se, obhajovat, vyjádřit se, začleňovat se, řešit, rozhodnout se) • Začlenění systému hodnot do charakterové struktury - nejvyšší úroveň dané hierarchie, hodnoty získávají pevné místo v charakteru edukanta. K vyvolání požadovaného chování není nutný emocionální podnět. (prosazovat, zaujmout stanovisko, diferencovat, dát najevo, navrhnout, objasnit, vyřešit, ověřit si, zkontrolovat) Formulace cílů Vhodná: ̶ Pacient dokáže sestavit jídelníček na 1 týden podle zásad racionální výživy a zdůvodnit zařazení zvolených potravin. Nevhodná: ̶ Pacient je seznámen se zásadami racionální výživy (odráží to činnost edukátora, ne činnost edukanta) ̶ Pacient bude znát zásady správné životosprávy (nelze zkontrolovat, cíl je postaven v obecné rovině) Vhodná: ̶ Žena/klientka demonstruje správnou techniku samovyšetřování prsníků palpační metodou Nevhodná: ̶ Klientka je seznámena s technikou samovyšetřování prsníků. Formulace cílu ̶ Kognitivní: Edukant vysvětlí význam správné péče o chrup. Edukant dokáže svými slovy popsat základní zásady správné péče o chrup. Edukant vyjmenuje základní pomůcky v péči o chrup. Edukant popíše správnou techniku čistění chrupu. ̶ Psychomotorický: Edukant demonstruje správnou techniku čištění zubů na modelu. Edukant předvede správnou techniku čištění zubů. ̶ Afektivní: ̶ Edukant projevuje zájem o oblast hygieny zubů. Edukant verbalizuje zájem o pravidelné prohlídky. Formulace cílu Kognitivní: Edukantka zdůvodní význam kojení. Edukantka vyjmenuje základní zásady výživy kojící matky. Edukantka popíše správnou techniku kojení. Psychomotorický: Edukantka demonstruje vhodnou techniku kojení. Afektivní: Edukantka projevuje zájem o kojení. Formulace cílů odpovídáme na otázky: ̶ konání – podmínka – kritérium Co by měl být P/K nebo rodina schopen udělat? Za jakých podmínek by to měl být schopen udělat? Jak dobře by to měl udělat? Formulace cílů Pro splnění formální požadavky na strukturu cílů a výsledných kritérií je nutno, aby obsahovali: ̶ Konání (výkon P/K nebo rodiny), které se očekává, má být viditelné a měřitelné ̶ Podmínky za jakých se konání u P/K projeví ̶ Kritéria (jak dobře nebo s jakou přesností P/K) Z cílů musí být jasné, jaké vědomosti, postoje nebo zručnosti P/K po edukaci dosáhl a jak se to projeví v jeho konání Omyly při formulaci cílů ̶ Cíl popisuje aktivitu edukátora ne edukanta ̶ Cíl zahrnuje více jako jedno očekávané chování (2 aktivní slovesa vybírat a připravovat) ̶ Vynechání některého ze 3 komponentů: podmínka, chování, kritérium ̶ Chování není vyjádřeno aktivním slovesem, tzn. stává se neměřitelným ̶ Nereálný cíl, nedosažitelný pro P/K ̶ Cíl je rozvláčný (obsahuje zbytečné informace) Literatura: ̶ Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425 ̶ Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80 ISBN 978-80-247-2171-2 ̶ Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155 ISBN 978-80-8063-326-4 ̶ Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259 ISBN 978-80- 8063-321-9 ̶ Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 Literatura: ̶ Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936 ISBN 978-80-7367-546-2. ̶ Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013 ISBN 978-80-262-0456-5. ̶ Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80- 247-2223-8. ̶ Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117 ISBN 808063193X ̶ NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015-2017, 10. vydání Ed. Herdman, H et Kamitsuru, S, Praha: Grada, s. 439 ISBN 978-80-247-5412-3.