Edukační metody PHDR. NATÁLIA BEHARKOVÁ, PH.D. studentmag.topzine.cz Edukační metoda  Cílevědomé a promyšlené působení edukátora, který aktivizuje edukanta v jeho učení tak, aby byly efektivně naplněny cíle učení (Juřeníková, 2010) Při volbě metody VŽDY přihlédnout:  k osobnosti edukanta  zdravotnímu a psychickému stavu edukanta, věk  dosavadním dovednostem, zkušenostem  vytýčenému cíli, obsahu sdělení/učiva, formě edukace  prostředí kde bude Ed. probíhat  praktický aspekt, efektivnost, pozitivní přínos pro účastníky zkušenosti edukátora, schopnost zvládnout určité metody a prostředky – pg. vlohy www.samdowning.com Methodos (řecké slovo) – cesta k něčemu, postup k určitému cíli Ed. metody v ošetřovatelství (Nemcová, Hlinková, 2010, s. 165-166):  aktivita edukátora a edukanta – tradiční (rozhovor, přednáška, vysvětlování, diskuse, demonstrace a nácvik) alternativní (hra, simulace, programové učení)  cíle Ed. – metody na dosažení cílů – kognitivních, afektivních, psychomotorických  ošetřovatelských diagnóz – řešení problému deficitu vědomostí a deficitu zručností  věku edukanta – dětský, dospělý, geriatrický P/K  etapa (fáze) Ed. procesu – metody motivační, expoziční, fixační a evaluační Klasifikace výukových metod (Průcha, 2009, s. 196) Metody slovní Metody názorně- demonstrační Metody dovednostně- praktické Klasické výukové metody vyprávění vysvětlování přednáška práce s textem, knihou rozhovor předvádění a pozorování práce s obrazem instruktáž napodobování manipulování, laborování a experimentování nácvik dovedností produkční metody Aktivizující metody Metody diskusní; heuristické, řešení problému; metody situační; metody inscenační; didaktické hry Komplexní výukové metody Frontální výuka; skupinová a kooperativní výuka; partnerská výuka; individuální a individualizovaná výuka; samostatná práce žáků; kritické myšlení; brainstorming; projektová výuka; výuka dramatem; otevřené učení; učení v životních situacích; televizní výuka; výuka podporována PC Přednáška  souvislí ucelený projev;  objasnění rozsáhlejších, důležitých témat a teoretických informací  výhoda – lze edukovat více osob najednou  nevýhoda – pasivita účastníků, edukační cíl – pouze kognitivní oblast, minimální zpětná vazba – vhodnější je využít varianty interaktivní přednášky  přednáškový cyklus - několik přednášek za sebou Typy přednášek:  týmová – střídání 2-3 přednášejících na stejné téma; výhoda mnohostranný úhel pohledu, předvedení různého způsobu myšlení, střídání hlasu, tempa atd.  princip „tiskové konference“ – sesbírání dotazů před přednáškou, lektor zapracuje odpovědi do přednášky  přednáška spojená s diskusí  ex katedra – doslovné čtení textu, vhodná při nutnosti obeznámit posluchače s doslovným zněním textu  interaktivní přednáška – monolog lektora s dotazy, úkoly, cvičení využití pomůcek a didaktické techniky – PC a dataprojektor, flip-chart, interaktivní tabule apod. Důsledná příprava přednášejícího Úvod, cíl přednášky, smysl prezentace Jádro – vlastní výklad, EB, příklady z praxe závěr Vysvětlování Využití v případě, nemůžeme-li se opřít o edukantovi předchozí zkušenosti Cíl - pochopení příčin, souvislostí, podstaty zkoumaného jevu - kognitivní Uplatnit – systematičnost, logiku, souvislost a návaznost, srozumitelnost, fakta Vhodné doplnit – názornými pomůckami (modely, schémata atd.) Rozhovor Účel – sběr informací, sdělení nových poznatků, upevnění a opakování již probraného Zásady kladení otázek:  důsledná příprava  spisovný a kultivovaný projev  jasná, srozumitelná, jednoduchá K. (vyhnout se souvětím, odborným výrazům, slangu atd.)  nesmí být sugestivní  logická posloupnost  1 otázka = 1 problém  čas na promyšlení, trpělivost  vyhnout se jednoslovným odpovědím Ano/Ne  odpovědi edukanta – správná, částečně správná, nesprávná Přípravná a plánovací fáze rozhovoru S kterým P/K bude, chce, potřebuje K.S kým? Cíl rozhovoruProč? Obsah rozhovoru vyplývající z cíleCo? Jak? Formulace otázek, uplatnění zásad správného vedení rozhovoru Kdy? Kde? Diskuse  Argumentace  Prezentace vlastních myšlenek, znalostí, nápadů  Úspěšný průběh – vhodně zvolené téma; prostředí; diskutující, moderátor (edukátor, kt. diskusi řídí) Moderátor/edukátor: důsledná příprava a zkušenosti, sleduje průběh diskuse, usměrňuje ji a řídí (čas, odbíhání od témat atd.) na závěr nutné shrnutí, mylné závěry uvést na pravou míru Výhoda – aktivita zapojených členů Nevýhoda – 1-2 dominantní členové ve skupině; diskuse se ubírá jiným směrem Optimální počet 6-8 členů (při větším počtu účastníků diskuse se doporučuje vytvořit menší skupinky Heuristická metoda – dle Zelina, M. Definuj problém Informuj Tvor řešení Ohodnoť řešení Realizuj řešení Instruktáž  teoretický úvod před praktickou činností – info - výstižné, stručné, zásadní  navazujeme na již osvojené teoretické znalosti edukanta  nejčastěji – slovem (možné doplnění o písemný materiál) 1. ukázka  osvojení si psychomotorické dovednosti  prvé předvedení – pomalejší, názorné, se slovním komentářem, důrazem na správnost provedení  zopakovaní postupu – v tempu, kt. má edukant dosáhnout  upozornění na event. chyby, kt. by se mohl edukant dopustit a vyvarovat Praktické cvičení = vlastní nácvik  individuální V skupinový (2 a více osob ≤ 10)  etapovitý nácvik v krocích;  demonstrace osvojené činnosti jedním z edukantů (slovní komentář edukátora, upozornění na event. chyby, kt. by se edukanti mohli dopustit  praktický nácvik všech edukantů ve skupině Instruktáž a praktické cvičení První nácvik - náročný, nekoordinovaný Edukant – „příznivý“ /stabilizovaný stav (ne akutní fáze nemoci) Edukátor – příprava na nácvik, čas, trpělivost, koncentrace, vstřícnost, detekce chyb hned na začátku (špatně osvojený přístup se těžko napravuje!), motivace Demonstrace činnosti vhodná metoda pro individuální Ed. nebo nácvik v malé skupině Zásady:  po demonstraci činnosti má následovat motorický tréning (nácvik konkrétní zručnosti)  důsledná příprava  prostor pro vidění a slyšení Metoda tištěného slova (Práce s textem) I. leták, brožura, plakát, článek v časopisu/knize  nesmí být jediným zdrojem edukace výhoda – oslovení vetší cílové skupiny; pro P/K s poruchou sluchu Zásady:  materiál v písemné formě – ZP musí znát jeho obsah a orientovat se v něm  poskytnout materiál pouze edukantům – cílové skupiny (věk, gramotnost, smyslové vnímání, zdravotní problém atd.)  doplnit další metodou – vysvětlení, konzultace Metoda tištěného slova (Práce s textem) II. Zásady sestavení písemného materiálu:  jasný cíl  cílová skupina  využití – pro celou skupinu, nebo nutná korekce určité informace pro určitý typ edukantů  jazyk a styl přizpůsobit „čtenářům“ a účelu, kterému má posloužit  grafický dizajn – čitelnost, obrázky pro lepší pochopení, musí „oslovit a zaujat“  respektovat specifika zdravotnického zařízení, vycházet ze standardů a norem Konzultace setkání s odborníkem, poradcem projednání problému edukanta vyjasnit nejasnosti zkonzultovat doporučení, opatření kombinace s instruktáží, vysvětlováním Brainstorming  v časovém limitu získat, co nejvíce nápadů na dané téma (cca do 45´, 12 osob)  skupinový výkon - předpoklad, že lidé ve skupině, na základě podnětů ostatních, vymyslí více, než by vymysleli jednotlivě Zásady:  žádné hodnocení – nekomentovat, nehodnotit  podpora uvolněné atmosféry – vhodné je neformální prostředí, dobrá nálada  všechno zapisovat – pouze 1 zapisovatel Nevýhody - obava z hodnocení - blokování výkonu (mluví vždy pouze 1 osoba ze skupiny) Brainwriting  Účastníci sedí kolem stolu rozdělení do skupin po 6; každý má před sebou list papíru s nadepsaným tématem brainwritingu.  Na povel moderátora má každý účastník přesně 5´, aby na svůj papír napsal (popsat/vysvětlit) 3 nápady.  Po 5´ posunou svůj papír o jedno místo dále (např. všichni doleva)  Všichni si přečtou 3 předešlé nápady a přidají 3 nové, další (mohou se inspirovat již popsanými podněty, nebo zapisují zcela nové myšlenky; neopakují nápady, které napsali již na předchozí papír).  Po uplynutí dalších 5´ se kola opakují až do okamžiku, kdy se každému účastníku vrátí jeho původní papír.  Jakmile se skončí, nápady se přečtou, prodiskutují a zhodnotí tak, jako každé jiné brainstormingové sezení.  Výhoda – odpadá ostych účastníků, lepší koncentrace na problém Buzz group - bzučící skupiny Aktivizace edukantů po delším časovém úseku bez aktivity – prodiskutují problém ve dvojici – odpovědi na jejich dotazy E-learning  sebevzdělávací metoda  vzdělávací proces, využívající informační a komunikační technologie - k tvorbě kurzů, k distribuci studijního obsahu, komunikaci mezi studenty a pedagogy a k řízení studia;  ne/výhody  dělení podle obsahu: otevřené - k dispozici všem zájemcům o studium uzavřené - pro specifický okruh studentů (CVŽ NLZP, předměty na LF MU) Hra na začátku obeznámit s cílem, úkoly a pravidly – hra by se neměla přerušovat vhodné prostory zohlednění času , který hra vyžaduje (pexeso, puzzle, křížovky… PC hry s edukačním zaměřením pro mládež – DM http://www.brumlik.estranky.cz/file/875/primarec.htm https://www.umimecesky.cz/prehled-temat https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Mobiab.MyDiabetic Simulace Učení na základě modelové situaci – příprava P/K na reálnou situaci Ed. rodičů o febrilních křečích, nácvik PP, diabetik/celiak výběr vhodného jídla z jídelního lístku K dalším metodám patří: Alternativní metody – kruh rozhodnutí, karta očekávání, pravda nebo lež, kognitivní mapování, pořadí na nástěnce, drž se svého plánu Modifikované metody – životní přímka, kruh, snow-balling Hlinková, E, 2002 In Magurová D. a Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve s.56 Alternativní metody využívané v ošetřovatelství Magurová D. a Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve s.56 Modifikované metody využívané v ošetřovatelství Literatura Bajer, l. Brainwriting: efektivnější než brainstorming? online dostupné http://www.mitvsehotovo.cz/2013/09/brainwriting-efektivnejsi-nez-brainstorming/ staženo 12.3.2015 Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4 Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259, ISBN 978-80-8063-321-9 Palán, Z. Andromedia.cz: Přednáška online dostupné z http://www.andromedia.cz/andragogickyslovnik/prednaska staženo 12.3.2015 Literatura Wikipedie: Brainstorming online dostupné z http://cs.wikipedia.org/wiki/Brainstorming staženo 12.3.2015 Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936. ISBN 978-80-7367-546-2. Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247- 2171-2 Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80- 262-0456-5.