Virginia Henderson (1897 – 1996) Teorie základní ošetřovatelské péče Virginia Hendersonová ➢ vyrůstala ve Virginii, kde její otec působil jako právník ➢ zájem o ošetřovatelství u ní vznikl během 1. světové války ➢ začala studovat v Armádní ošetřovatelské škole ve Washingtonu ➢ v roce 1926 začala navštěvovat Učitelský institut na Kolumbijské univerzitě ➢ dosáhla Bc. a Mgr. studia v oblasti ošetřovatelského vzdělání ➢ vyučovala v Učitelském institutu s důrazem na klinickou praxi a využití analytického procesu ➢ později působila v ošetřovatelském výzkumu na prestižní univerzitě v Yale ➢ vedla Nursing studies Index Project, který sponzorovala Yalská univerzita ➢ je držitelkou ocenění za její výjimečný přínos v ošetřovatelství ➢ publikovala: Povaha ošetřovatelství, Základní principy ošetřovatelské péče Ošetřovatelský model ➢ byl formulován na základě mnoha vlivů ➢ základní příprava v Armádní ošetřovatelské škole ➢ neosobní charakter péče ➢ sestry jako asistentky lékaře ➢ důraz se kladl na nemoc, diagnostiku a léčebný režim Ošetřovatelský model vycházel z názoru ➢ že jedinci mají biologické, psychologické, sociální a duchovní potřeby ➢ ošetřovatelská péče musí odpovídat na tyto požadavky ➢ má se uplatňovat individuální přístup k pacientům ➢ mnohé základní potřeby jedince nejsou v nemocnici uspokojené ➢ cíl všech snah zdravotnického týmu spočívá v získání samostatnosti a nezávislosti pacienta ➢ sestra se snadno dopustí chyby při uspokojování potřeb pacienta, pokud si svůj výklad potřeb pacienta nezkonfrontuje s jeho výkladem Předpoklady ➢„ošetřovatelství je zakotveno v potřebách“ (definice ošetřovatelství dle B. Harmer, 1922) ➢ péče o nemocné dle služebních předpisů je nedostačující a ošetřovatelství by nemělo být podřízené medicíně ➢ mnohé základní potřeby nejsou v nemocnici uspokojované ➢ cíl všech snah ZP - získávání samostatnosti a nezávislosti pacientovi Hlavní jednotky Cíl ošetřovatelství Nezávislost P v uspokojování potřeb Pacient Jedinec vyžadující pomoc při dosahování zdraví a nezávislosti nebo klidném umírání, duše a tělo jsou neoddělitelné, P a jeho rodina tvoří celek Role sestry Udržovat nebo navracet nezávislost P při uspokojování vlastních potřeb Zdroj potíží Nedostatek síly, vůle, vědomostí Ohnisko zásahu Deficit, který je zdrojem potíží P Způsob zásahu Činnosti nahrazující, doplňující, podporující nebo zvyšující sílu, vůli, vědomosti Důsledky Zvýšení rozsahu nezávislosti při uspokojování potřeb nebo klidná smrt Metaparadigmatické koncepce dle Henderson Osoba nezávislá celistvá bytost, tvořená 4 základními složkami (Biologickou, Psychickou, Sociální, Spirituální), které zahrnují 14 elementárních potřeb, potřeby jedince uspokojuje individuálním způsobem. Prostředí nedefinuje vnímá ho jako životní prostředí – soubor všech vnějších podmínek a vlivů, které působí na život a vývoj jedince Ošetřovatelství proces řešení problémů pacienta prostřednictvím poskytované pomoci. Hlavní cíl: udržet jedince soběstačného, nezávislého na svém okolí tak, aby byl schopný hodnotně žít. V situacích, kdy vlastní potenciál jedince nestačí, nahrazuje úbytek soběstačnosti pacienta sestra vhodnou ošetřovatelskou péčí Zdraví nedefinuje, zdraví ztotožňuje se soběstačností, samostatností a nezávislostí jedince. Vnímá jako schopnost jedince plnit bez pomoci 14 zákl. potřeb Koncepce teorie Základní potřeby jsou tvořeny 4 základními složkami (B, P, S, S), které jsou souhrnem 14 elementárních potřeb 1. Normální dýchání 2. Dostateční příjem potravy a tekutin 3. Vylučování 4. Pohyb a udržování vhodné polohy 5. Spánek a odpočinek 6. Vhodné oblečení, oblékání a svlékání 7. Udržování fyziologické tělesné teploty 8. Udržování upravenosti a čistoty těla 9. Odstraňování rizik z životního prostředí a zabraňování vzniku poškození sebe a druhých 10. Komunikace s jinými osobami, vyjadřování emocí, potřeb, obav, názorů 11. Vyznání vlastní víry 12. Smysluplná práce 13. Hry nebo účast na různých formách odpočinku a rekreace 14. Učení, objevování nového, zvídavost, která vede k normálnímu vývoji a zdraví a využívání dostupných zdravotnických zařízeních Biologické(1-9) Psychické (10 a 14) Sociální (12-13) Spirituální Psychické (10 a 14) Potřeby: jsou vlastní všem lidem, saturace různými způsoby života Zákl. potřeby existují bez ohledu na lékařskou Dg., nechť je jakkoliv ovlivňuje Základní ošetřovatelská péče ➢problémy se saturací zákl. potřeb se mohou objevit v některých životních obdobích (dětství, těhotenství, stáří…) nebo vznikají v průběhu nemoci → jedinec potřebuje pomoc druhé osoby při saturaci svých potřeb = OŠETŘOVATELSTVÍ (cíl: co nejrychleji obnovit nezávislost pacienta) Základní ošetřovatelská péče ➢ péče, kterou vyžaduje jakákoliv osoba bez ohledu na lékaře, Dg. a léčbu (i když Dg. i léčba ovlivňují plán i intervence sestry) ➢ odvozena od individuálních potřeb pacienta ➢ ovlivněna podmínkami (věk, kultura, emocionální rovnováha, fyzické a psychické schopnosti P), patologickým stavem (symptomy a syndromy onemocnění – nedostatek O2, šok, kóma…) ➢ sestra musí tyto faktory vzít do úvahy – dva pacienti se stejnými symptomy, se stejnou Dg. budou s ohledem na věk vyžadovat jinou péči Aplikace modelu v ošetřovatelském procesu Posouzení – získání informací 1. stupeň ? ze 14 základních potřeb není u jedince dostatečně uspokojována 2. stupeň ? způsobilo nedostatek v uspokojování potřeb Aplikace modelu v ošetřovatelském procesu Plánování ➢ Stanovení cílů, orientovaných na pacienta, které by měly vést k obnovení soběstačnosti ➢ Stanovení činností dle potřeb pacienta a v soulad s medicínským plánem ▪ slouží pro celý zdravotnický tým, jako rozpis intervencí, které je potřeba vykonat ▪ vytváří předpoklad pro jednotnost a kontinuitu poskytované péče ▪ plán je ve 14 oblastech ovlivněn věkem pacienta, temperamentem, socio-kulturním postavením, tělesnými a duševnímu schopnostmi i patologickým stavem a symptomy ▪ modifikace – 1 hod., denně, týdenně jak se mění potřeby a rozsah soběstačnosti pacienta 14 komponentů základní ošetřovatelské péče 1. Normální dýchání Pomoc P/K normálně dýchat 2. Dostateční příjem potravy a tekutin Pomoc P/K při příjmu potravy a tekutin 3. vylučování Pomoc P/K při vylučování 4. Pohyb a udržování vhodné polohy Pomoc P/K při udržování optimální polohy (chůze, sezení, ležení, změna polohy) 5. Spánek a odpočinek Pomoc P/K při spánku a odpočinku 6. Vhodné oblečení, oblékání a svlékání Pomoc P/K při výběru vhodného oděvu, při oblékání a svlékání 7. Udržování fyziologické tělesné teploty Pomoc P/K při udržování tělesné teploty ve fyziologickém rozmezí (oděv, prostředí) 8. Udržování upravenosti a čistoty těla Pomoc P/K při udržování tělesné čistoty, upravenosti a ochraně pokožky 9. Odstraňování rizik z životního prostředí a zabraňování vzniku poškození sebe a druhých Pomoc P/K vyvarovat se nebezpečí z okolí a předcházet zranění sebe i druhých 10. Komunikace s jinými osobami, vyjadřování emocí, potřeb, obav, názorů Pomoc P/K při komunikaci s ostatními, při vyjadřování potřeb, emocí, pocitů, obav 11. Vyznání vlastní víry Pomoc P/K při vyznání jeho víry 12. Smysluplná práce Pomoc P/K při práci a produktivní činnosti 13. Hry nebo účast na různých formách odpočinku a rekreace Pomoc P/K při odpočinkových a rekreačních aktivitách 14. Učení, objevování nového, zvídavost, kt. vede k normálnímu vývoji a zdraví a využívání dostupných zdravotnických zařízeních Pomoc P/K při učení, při objevování, uspokojování zvídavosti (což vede k normálnímu vývoji a zdraví) Sestra při saturaci potřeb asistuje, při úplné závislosti pacienta rozhoduje a jedná za pacienta Aplikace modelu v ošetřovatelském procesu Realizace ➢ Ošetřovatelský zásah pomáhá jedinci při uspokojování základních potřeb a vede k nezávislosti Hodnocení ➢ Kontinuální x souhrnné Definice funkce sestry dle Henderson „Jedinečnou funkcí sestry je pomoc (asistence) zdravému nebo nemocnému jedinci vykonávat činnosti přispívající k jeho zdraví nebo k uzdravení či klidné smrti, které by jedinec vykonával sám, bez pomoci, kdyby měl na to dostatek sil, vůle a vědomostí. A sestra vykonává tuto funkci tak, aby jedinec dosáhl nezávislosti co nejdříve.“ Vztahy při poskytování základní ošetřovatelské péče Sestra – pacient: ➢ sestra jako náhrada za pacienta – když je nesoběstačný, závislý na druhých osobách ➢ sestra jako pomocník pacienta – v situacích, kdy sestra pomáhá pacientovi v průběhu uzdravování obnovit soběstačnost a nezávislost ➢ sestra jako partner pacienta – na základě společného hodnocení potřeb formulují plán péče, jehož realizaci sestra usměrňuje Sestra – lékař: ➢ vzájemná spolupráce, soulad oše. a terapeutického plánu Sestra – zdravotnický tým: ➢ vzájemná pomoc v ošetřovatelském plánu, cílem je pacient