Didaktické prostředky Předměty a jevy sloužící k dosažení vytýčených cílů, zahrnují vše, co vede ke splnění výchovně-vzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003) Beharková Natália Didaktické prostředky (Geschwinder a kol, 1995) NEMATERIÁLNÍ Metody Organizační formy výuky Vyučovací zásady MATERIÁLNÍ Vyučovací pomůcky Žákovské pomůcky (potřeby) Učebny a jejich vybavení Didaktická technika + vědomosti edukátora, edukanta Didaktický prostředek  různé definice „označuje všechny předměty a jevy, které zajišťují, podmiňují a zefektivňují výuku a s použitím odpovídajících výukových metod a organizačních forem napomáhají při dosahování výchovně-vzdělávacích cílů.“ Průcha, 2009, s. 258  různé klasifikace (Juřeníková, 2010 – pomůcky: textové, vizuální, auditivní, audiovizuální, počítačové edukační programy a internet) Učební pomůcky (Průcha, 2009, s. 259)  skutečné předměty (přírodniny, výtvory, výrobky, preparáty) pomůcky v odborné učebně – léky…  modely- dynamické, statické  přístroje, technická zařízení, stroje  zobrazení: • přímá zobrazení (obrazy, mapy, fotografie, poster, nástěnka, náčrty, kresby…) • statická projekce (diaprojekce, zpětná projekce) a dynamická projekce (TV, video, film, počítačová projekce)  zvukové záznamy (hudební nástroje, gramofonové desky, magnetofonové pásky, CD-ROM)  dotykové obrazové pomůcky (reliéfové obrazy, Braillovo písmo)  textové pomůcky ve zdravotnictví + letáky, brožury • učebnice; • pracovní materiál (pracovní sešity, studijní návody, tabulky, atlasy, sbírky úloh); • doplňková a pomocná literatura (časopisy, encyklopedie)  nosiče informací pro PC  Speciální pomůcky (experimentální soupravy, pomůcky pro tělesnou výchovu…) pro výuku PP, oše. intervencí pozitiva/výhody negativa/nevýhody Technické výukové prostředky Auditivní technika – magnetofony, rozhlas, reproduktorová soustava, CD, MP3 přehrávač Vizuální technika – diaprojektory, zpětné projektory, dataprojektory, interaktivní tabule Audiovizuální – videorekordéry, PC multimediální systémy https://www.youtube.com/watch?v=tE2EsXjISjQ video o Cukrovce pro děti, https://www.youtube.com/watch?v=uEM2iDT-VAk video o Celiakii Technika řídící a hodnotící – výukové PC systémy, simulační trenažery http://my-diabetic.cz/ ; http://my-diabetic.cz/hra-o-cukrovce.html#about Informační a komunikační technologie pozitiva/výhody negativa/nevýhody Funkce didaktických prostředků (Průcha, 2009, s. 260) Funkce Popis Gnozeologická přináší nové informace, spojuje konkrétní reality s jejím abstraktním zpracováním Intelektuální rozvíjí vnímání, pozorování, myšlení, obrazotvornost, imaginaci, tvořivost Komunikativnost a sociabilita navozuje komunikaci, rozvíjí vztahy, motivuje k diskusi Ergonomická urychluje vnímání a usnadňuje pochopení učiva Organizačně řídící strukturuje poznatky, řídí myšlenkové operace, umožňuje zpětnou vazbu Estetická rozvíjí vizuální kulturu a estetické cítění Výchovná má podíl na celkové harmonické kultivaci osobnosti Didaktická pomůcka (Juřeníková, 2010, s. 48) má plnit funkce:  motivační  názorná  aktivizační  rozšiřující, navazující a doplňující  propojující teorie a praxe  informační, logická Výběr vhodné pomůcky Funkčnost techniky Efektivnost a smysluplnost využití techniky - jednoduchost použití pomůcky - nerozptylovat pozornost edukantů množstvím pomůcek - působení pomůcky/techniky po nezbytně nutnou dobu Literatura: Průcha J. Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936. ISBN 978-80-7367-546-2. Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247- 2171-2 Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80- 262-0456-5. Zormanová L. Obecná didaktika Praha: Grada, 2014, s. 240. ISBN 978-80-247-4590-9