Projekt VOPZ •Písemně vypracovat ke zkoušce •Název •Žadatel •Popis projektu – zdůvodnění projektu (zdravotní situace, výchozí zdravotní stav, zdravotnická statistika, nutriční anamnéza cílové populace, epidemiologické údaje, znalosti, …) •Cíl projektu- hlavní- dílčí •Cílová populace •Popis metody •Účinnost projektu –způsoby hodnocení • Finanční rozvaha ? INTERVENČNÍ PROJEKT •VÝBĚR TÉMATIKY •podrobně se seznámit s dostupnými literárními a elektronickými zdroji, pochopit komplexnost problematiky, informovat se o již realizovaných intervenčních projektech •kriticky zhodnotit publikované studie, posoudit pravděpodobnost kauzálního vztahu •zvážit přínos intervence pro ochranu / posílení / zlepšení zdravotního stavu populace • •NÁZEV PROJEKTU •výstižný, pravdivý, vtipný (Sůl není nad zlato, Čím si osladit život, Nebuď plýtvák, Tuky taky, Je dobré býti o vodě, Když čteš , možná neztloustneš) •návrh loga •CÍLE INTERVENČNÍHO PROJEKTU •hlavní (střednědobé, dlouhodobé) •dílčí (krátkodobé, střednědobé) •ODŮVODNĚNÍ PROJEKTU, POPIS PROBLEMATICKÉ SITUACE •stručně shrnout ověřené poznatky z různých přírodovědných i humanitních oborů •obhájit adekvátnost a očekávaný pozitivní přínos intervence pro ochranu / posílení / zlepšení zdravotního stavu populace • •CÍLOVÁ POPULACE – CHARAKTERISTIKA A VELIKOST •program musí dokonale postihnout potřeby cílové skupiny – podle věku, pohlaví, bydliště, vzdělání, profese, kultury, etniky, socioekonomických podmínek apod. •METODY, POSTUPY, POMŮCKY •letáčky, brožury, příručky, knihy, „reklama“ v mediích, internetové stránky, diskuze s veřejností, soutěže, ovlivňování výrobců potravin, stravovací služby- např. školní stravování aj. •cílem je postupně: vzbudit pozornost, zvýšit informovanost a znalosti, motivovat ke změně chování, dosáhnout změny chování (životního stylu) • •ZPŮSOBY HODNOCENÍ •kvantitativní, kvalitativní, průběžné, závěrečné •ORGANIZAČNÍ A FINANČNÍ ROZVAHA •lidské zdroje, spolupráce, předpokládané výdaje za intervenční materiály a pomůcky, „reklamu“ v hromadných sdělovacích prostředcích, mzdy, cestovné, režijní výdaje, PC + software, aj. • STŘEDOZEMNÍ KULINÁRNÍ TRADICE A ZDRAVÍ Výživový edukační program je založen na zdůraznění středozemních kulinárních tradic (podzim 2002, Francie). •HLAVNÍ CÍL: •střednědobý – snížit prevalenci obézních u mládeže •dlouhodobý – snížit výskyt chronických civilizačních nemocí, v jejichž etiologie hraje roli výživa (kardiovaskulární choroby, diabetes, některé rakoviny aj.) •DÍLČÍ CÍLE: •ovlivnění chování •na úrovni výběru potravin (↑ konzumaci ovoce , zeleniny, sacharidových potravin bohatých na škrob a vlákninu, ↓ konzumaci jednoduchých sacharidů, ↓ konzumaci nasycených mastných kyselin a ↑ relativní příjem MUFA a n-3 PUFA. •na úrovni pohybové aktivity (boj proti sedavému způsobu života, podpora především každodenní pohybové aktivity) • •CÍLOVÁ POPULACE: •Především děti, dospívající a jejich rodiny. Intervenční projekt zohledňuje také populaci v prekérních socioekonomických podmínkách a obyvatele „nestředozemního“ původu. •CESTY INTERVENCE: •pedagogické nástroje (didaktická výstava „Středozemní stůl“, brožura „Výživa a zdraví ve Středozemí“. Důraz je kladen na potěšení z jídla, regionální tradice, individuální životní styl apod. Prezentace hravou, nedirektivní formou s cílem zvýšit uvědomělost a pocit zodpovědnosti za své stravování.) •informační a edukační činnost zaměřená na širokou veřejnost (intervence ve školách, zájmových centrech pro děti a mládež, přednášky, rozmanité zábavně-edukační akce aj.) •vzdělávací kurzy pro odborníky, kteří budou dále získané informace (znalosti) o výživě předávat – personál ve školských zařízeních, zdravotníci apod. • •HODNOCENÍ: •kvantitativní – počet oslovených žáků a rodin • počet účastníků vzdělávacích kurzů pro odborníky • počet občanů, kteří se zúčastnili veřejných setkání • počet distribuovaných dokumentů (materiálů) •kvalitativní – hodnocení reprezentativním vzorkem oslovené populace • 5-leté sledování křivky BMI a výživového chování 450 žáků z 15 škol • •