Adobe Systems Co je management, manažer Adobe Systems Co je to management Koontz, Weihrich: Proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů. Dale, Hayes: Vykonávání věcí prostřednictvím jiných lidí. Adobe Systems Moderní management (MM) Posun od modelu „lidských zdrojů“ k modelu „principiálního vedení“. ̶ Principiální vedení – správné zacházení s lidmi a jejich správné využití + navíc rozvoj pracovníků se širšími pravomocemi, jejichž rozvoj se opírá o společně sdílený systém hodnot. (principy společnosti, firmy) Adobe Systems Cyklus řízení Adobe Systems Úrovně managementu Manažeři první linie - vedoucí lékař, vedoucí úseků, staniční sestra - činnosti spjaté s každodenními úkoly Střední manažeři - primář, vrchní sestra - taktické vedení, střednědobé plánování Vrcholoví manažeři - ředitel nemocnice, náměstek LPP, ředitelka oš. péče - vize, koncepce, strategické plánování První linie – smysl pro spravedlnost při odměnách a sankcích. Střední – koordinace prvků koncepčního a operativního rázu, musí se orientovat v mezilidských vztazích. Vrcholoví – usměrnění a koordinace hlavních činností s velkou zodpovědností, očekáváme od nich nejvíce manažerského charismatu. Adobe Systems Vlastnosti manažera „Lidé se neustále vyvíjejí. Jsou jen dvě možnosti: zda se budou vyvíjet v souladu se svým potenciálem nebo zda se budou vyvíjet chybně.“ Peter F. Drucker ̶Vrozené – sociální cítění, charisma, potřeba řídit, inteligence, důslednost, komunikativnost výkonová orientace, extroverze. ̶Získané – odborné znalosti, praktické a technické dovednosti, dobrá duševní a tělesná kondice, sociálně-psychologické znalosti. Dobrými manažery nebývají obvykle introverti a neurotici. Preferované vlastnosti – Svobodník str. 48 Adobe Systems Klíčové vlastnosti •Komunikativnost a schopnost naslouchat •Schopnost učit se •Týmová práce •Schopnost řešení problémů •Jazyková a počítačová gramotnost •Sebeovládání, spolehlivost •Výkonnost, ctižádostivost, řídící schopnosti •Empatie, diplomacie, takt • •EQ – sebeovládání, znalost sebe sama, sociální vědomí, sociální dovednosti. • Adobe Systems Funkce manažera Sekvenční (cyklické) – plánování, organizování, vedení lidí, kontrola. Průběžné (paralelní) – rozhodování, analýza, komunikace, motivování. Požadavky – 4 E: - effectiveness (účelnost) – dělání správných věcí - efficiency (účinnost) – správným způsobem - economy (hospodárnost) – s minimálními náklady - equity (odpovědnost) – spravedlivě a podle práva Adobe Systems Rozdělení času manažerů na různých úrovních (Bělohlávek a kol.) Liniový management Střední management Vrcholový management plánování plánování plánování organizování vedení organizování vedení organizování kontrolování vedení kontrolování kontrolování Adobe Systems Rola manažera Interpersonální: •Představitel, vedoucí, spojovatel. • Informační: •Pozorovatel, šiřitel, mluvčí. • Rozhodovací: •Podnikatel, alokátor zdrojů, řešitel konfliktů, vyjednavač. • Administrativní Adobe Systems Odpovědnost manažera • vůči vlastníkovi (zřizovateli), • vůči zaměstnancům, • vůči sobě sama, • státu, • společnosti, • pacientům. • Chyby: zanedbání osobního a odborného růstu, absence loajality, manipulace, chybění sociálních kompetencí, nerozhodnost, … Adobe Systems Leadership •výsledky založeny na koučujícím přístupu lídra •lídr ovlivňuje pracovní výkon podřízených •jde příkladem v budování loajality a důvěryhodnosti •lídr dosahuje výsledků •partnerství je uplatňováno uvnitř i mimo tým •lídr ovlivňuje skrz svou osobnost •umí rozpoznat talent a vychovává své následovníky