Kvalita péče v ošetřovatelství Co vás napadne, když se řekne kvalita ve zdravotnictví? ̶ Jak jí dosahujeme? ̶ Jak ji analyzujeme? ̶ Jak ji udržujeme a jak ji zlepšujeme? Kvalita péče Stupeň dokonalosti poskytované péče ve vztahu k soudobé úrovni znalostí a technologického vývoje (Bartlová, 2008). Co ovlivňuje kvalitu péče 1. Regulace 2. Normy a standardy 3. Audit 4. Registrace 5. Evaluace 6. Akreditace Norma ̶ Závazné pravidlo vynucované předpisy, či zvykem. ̶ Právní, mravní, společenská,… Standard ̶ Dohodnutá profesní úroveň kvality péče. ̶ Základní, nezbytná, závazná norma potřebná pro poskytování kvalitní (bezpečné) ošetřovatelské péče. ̶ Hodnocení, zda činnosti odpovídají požadované úrovni. ̶ Vycházejí z doporučení mezinárodních organizací – WHO, ICN, ICM, EU a vyhlášek MZ jednotlivých zemí. Význam standardů ̶ Zvyšují kvalitu péče. ̶ Vymezují minimální úroveň bezpečné péče. ̶ Umožňují objektivní hodnocení (získání akreditace). ̶ Zajistí pocit bezpečí a jistoty nemocným i personálu. www.cssz.cz Typy standardů Procesuální = standard péče a) Standard postupů - při výkonech (např. aplikace i.m.) b) Standard činností – v rámci procesu (řešení oš. problémů – soběstačnost, spánek,…) Strukturální - stanovují optimální personální, technické, hygienické a organizační zajištění, umožňující dosahovat stanovenou kvalitu (legislativa). Základní informační zdroje pro ZZ http://www.cprguidelines.eu/guidelines-translations Základní informační zdroje pro ZZ http://www.resuscitace.cz Základní informační zdroje pro ZZ https://urgmed.cz/dp-summk/ Zásadní doporučení metodologie https://urgmed.cz/nlzp Závaznost oš. standardů • Ze zákona – musí dodržovat všichni (96/2004 Sb.) • Z podzákonných norem- dodržují všichni (vyhláška MZ – 55/2012). • Profesní organizace – dodržují všichni členové organizace (Etický kodex, stanovy) • Lokální standardy – dodržují všichni členové zařízení (nemocnice) Tvorba standardu 1. Zaměření (v názvu) 2. Míru závaznosti (komu je určen) 3. Cíl (požadovaná výsledná kvalita, SMART) 4. Kritéria: • Strukturální (pomůcky, prostředí,…) • Procesuální (postup) • Výsledku/hodnocení (výsledek) 5. Způsob hodnocení (dle kritérií, dotazník,…) Popř. metodika kontroly (kdo, kdy, jak často, + sankce) Příklad vytváření a realizace standardu Audit ̶ Zaměření na objektivně měřitelné stránky kvality péče. ̶ 2 hlediska: 1) Audit plnění jednotlivých standardů (plnění kritérií, cílů,…) 2) Audit celkové kvality péče - z hlediska příjemce (postoje, chování, přístup personálu, vybavení, atp.) - z hlediska poskytovatele (profesionalita personálu) Metody auditu ̶ Pozorování poskytovatele při práci. ̶ Kontrola dokumentace. ̶ Sběr statistických dat. ̶ Dotazování se pacientů. ̶ Sebehodnocení (autoevaluace). ̶ Frekvence kontaktů s klientem. ̶ Inspekce (vnější audit). Mapa péče ̶ Nástroj ke zlepšení kvality péče a snížení nákladů. ̶ Ukazuje cestu postupu při péči a léčbě. ̶ Specifikuje sled činností a zásahů v čase. ̶ Specifikuje očekávané výsledky. ̶ Definována dle diagnózy či procedury. ̶ Eliminuje rozdílnost v péči, léčbě (všem stejně, eliminace protekčních pacientů). Výhody zejména při: léčba je velmi drahá, časté případy, načasování různých služeb je problematické. Registrace • Zákon č. 96/2004, malá novela č. 105/2011 Sb. - registrace zdr. pracovníků, - proces uznávání kvalifikací – hostující osoba. • Registr zdravotnický pracovníků – spravuje ÚZIS • Po absolvování studia je institucí předána informace do registru. Evaluace ̶ Hodnocení na základě důkladného sběru informací, na jejich odborném zpracování s cílem získat spolehlivé podklady pro případná rozhodnutí o změně. ̶ Evaluace cílů, procesů, změn. Akreditace ̶ Dobrovolný proces externího posouzení zdravotnického zařízení, zda je činnost v souladu se standardy definujícími takovou úroveň výkonů, která je nutná pro poskytování kvalitních a bezpečných zdravotních služeb. ̶ Mezinárodní společnost pro kvalitu ve zdravotnictví (ISQua) ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací (WHO). ̶ Certifikát o akreditaci. Kdy je tedy poskytovaná péče kvalitní? ̶ Zařízení má jasnou koncepci ̶ Péče prostřednictvím metody ošetřovatelského procesu ̶ Řeší se potřeby klienta ̶ Péče je týmová, mezioborová spolupráce, multidisciplinární tým ̶ Personál je motivován a dobře připraven ̶ Dodržuje etický kodex ̶ Cíle péče jsou reálné ̶ EBM (Evidence Based Medicine; medicína založená na důkazu; integrace nejlepšího vědeckého důkazu s klinickou odborností a pacientovými hodnotami) ̶ Aktivní zapojení klienta Význam prevence ̶ Primární prevence je předcházení vzniku nemoci, ovlivňování determinant, které působí na zdraví a snižovaní zdravotních rizik. ̶ Sekundární prevence nemoci: jejím posláním je vyhledávat časná stadia poruch zdraví preventivními prohlídkami a screeningovými programy s cílem zlepšení šancí na úspěšnost léčby. ̶ Terciární prevence se zaměřuje na znovu nastolení zdraví, když již nemoc propukla, a to péčí, ošetřením, léčbou či zmírněním projevů nemoci nebo jejich symptomů. ̶ Aktuálně se začíná hovořit i o tzv. kvartérní prevenci, která se začíná zabývat aktivitami zdravotní péče zaměřenými na zmírnění dopadů či vyhnutí se následkům nepotřebných či nadměrných léčebných intervencí. Podpora zdraví ̶ Souhrn činností pomáhajících lidem posilovat a zlepšovat své zdraví a zvyšovat kontrolu nad determinantami zdraví. ̶ Zahrnuje činnosti k zajištění příznivých sociálních, ekonomických a environmentálních podmínek pro rozvoj zdraví, zdravotního stavu a životního stylu. Tyká se aktivit fyzických osob, činnosti státu, samosprávy i dalších složek společnosti. Podmínky pro získání či udržení zdraví (WHO, Zdraví pro všechny do roku 2020) ̶ Mír a absence strachu z války. ̶ Stejné šance pro všechny. ̶ Uspokojení základních potřeb (příjem potravy, základní vzdělání, voda a sanitace, důstojné bydlení, zajištěná práce a místo ve společnosti). ̶ Politická vůle a podpora veřejnosti. Modely zdraví ̶ Klinický: lidé jako fyziologické systémy, zdraví je nepřítomnost znaků či symptomů choroby, úrazu. ̶ Ekologický: vztah lidí k prostředí. Má tři prvky: hostitel – agens – prostředí. ̶ Hraní role: zdraví znamená schopnost jedince plnit své společenské úkoly. Lidé, kteří jsou schopni je plnit jsou zdraví, i když jsou klinicky nemocní. ̶ Adaptační model: zdraví je tvořivý proces, choroba znamená selhání adaptace. ̶ Eudemonistický: zdraví je stav uskutečňování osobního potenciálu, choroba stav, který brání seberealizaci. Zdraví a společnost Úroveň zdraví je jedním z měřítek prosperity společnosti. Tři determinanty: 1. individuální vlastnosti člověka (vrozená dispozice, způsob života), 2. společenské činitele – tvoří podmínky k posilování zdraví, léčení a prevence nemocí a naopak. 3. životní prostředí – klima, znečištění, záření, atd.