www.fss.muni.cz Můžeme jednat svobodně? Sociologie (Porodní asistentky – PS) (Zdravotničtí záchranáři – PS) Tomáš Doseděl dosedel@fss.muni.cz Můžeme jednat svobodně? Můžeme jednat svobodně? Můžeme jednat svobodně? Můžeme jednat svobodně? Můžeme jednat svobodně? Můžeme jednat svobodně? Co nás nutí jednat tak, „jak se očekává“? Co nás nutí jednat tak, jak se očekává? •Sociální fakt (Emile Durkheim) •Sociální struktura •Socializace • Co nás nutí jednat tak, jak se očekává? •Sociální fakt (Emile Durkheim) • je vůči člověku vnější • má donucovací charakter • nepodlehnutí je spojeno s velkým sociálním nepohodlím • (styl oblékání, instituce manželství, monogamie, řeč…) •Sociální struktura •Socializace • Co nás nutí jednat tak, jak se očekává? •Sociální fakt (Emile Durkheim) •Sociální struktura • člověk může jednat relativně svobodně • ale v rámci strukturálních omezení • (můžu si vzít tričko černé nebo modré, ale růžové už je na hraně, bez trička jít nemůžu) •Socializace • Co nás nutí jednat tak, jak se očekává? •Sociální fakt (Emile Durkheim) •Sociální struktura •Socializace • od malička se učíme, jak se chovat • získáváme vzory chování od blízkých, cizích lidí, z médií… • hrajeme role, naplňujeme očekávání • Socializace •KROK 1: externalizace •Člověk nemůže žít jen uvnitř sebe •Má potřebu se projevovat navenek •Cokoliv udělá, mění svět kolem něj •ZANECHÁVÁ STOPY VE SDÍLENÉ REALITĚ • Socializace •KROK 1: externalizace •KROK 2: habitualizace •často opakované činnosti se stanou návykem • • Socializace •KROK 1: externalizace •KROK 2: habitualizace •KROK 3: institucionalizace •skupina lidí přijme stejné jednání (externalizované, habitualizované) •má své dějiny („s tímhle začal jako první Franta“) •řídí lidské chování („takhle to u nás děláme“) • • Socializace •KROK 1: externalizace •KROK 2: habitualizace •KROK 3: institucionalizace • •Jak dobrý zvyk přenést na další generace? •(„ti mladí už neví, co je pro ně dobré“) •(„jo, to za mých mladých let…“) • Socializace •KROK 1: externalizace •KROK 2: habitualizace •KROK 3: institucionalizace • •Jak dobrý zvyk přenést na další generace? •(„ti mladí už neví, co je pro ně dobré“) •(„jo, to za mých mladých let…“) • pomocí OBJEKTIVACE • Socializace •KROK 1: externalizace •KROK 2: habitualizace •KROK 3: institucionalizace •KROK 4: objektivace •chování získá nějaký nadindividuální důvod (legitimizace) •předává se dalším generacím v rámci výchovy (socializace) • • Socializace •chování získá nějaký nadindividuální důvod (legitimizace) •předává se dalším generacím v rámci výchovy (socializace) • • Socializace •chování získá nějaký nadindividuální důvod (legitimizace) •předává se dalším generacím v rámci výchovy (socializace) • primární (v rodině, blízké osoby) • sekundární (ve škole, v zaměstnání, pedagogické metody) • resocializace (vězení, sekta) • • Socializace •chování získá nějaký nadindividuální důvod (legitimizace) • náboženství • pohádky • společenská smlouva, zákony • zákony •předává se dalším generacím v rámci výchovy (socializace) • Naše realita •je sociálně konstruována… • … veškerým naším jednáním • … a jednáním všech ostatních •Sociální (re)konstrukce probíhá neustále •Peter Berger, Thomas Luckmann: Sociální konstrukce reality •Na sociální konstrukci reality se podílí i „veřejný diskurz“ – média, filmy, celebrity Sociální normativita •co je „normální“, přijatelné •média, filmy, celebrity •pohádky • dobro / zlo • princ / princezna • (dva princové) • chudý a nevzdělaný vítězí •přísloví Příklady – ideál ženské krásy http://www.artslexikon.cz/images/thumb/b/b8/Vestonicka_venuse_edit.jpg/300px-Vestonicka_venuse_edit .jpg Příklady – ideál ženské krásy http://www.artslexikon.cz/images/thumb/b/b8/Vestonicka_venuse_edit.jpg/300px-Vestonicka_venuse_edit .jpg VenuÅ¡e Milóská je spolu s Niké Samothráckou nejvÄ›tÅ¡Ã hvÄ›zdou antických sbÃrek muzea. KaždoroÄ�nÄ› ji zhlédne kolem Å¡esti miliónů lidÃ. Příklady – ideál ženské krásy VenuÅ¡e Milóská je spolu s Niké Samothráckou nejvÄ›tÅ¡Ã hvÄ›zdou antických sbÃrek muzea. KaždoroÄ�nÄ› ji zhlédne kolem Å¡esti miliónů lidÃ. 1024px-The_Three_Graces,_by_Peter_Paul_Rubens,_from_Prado_in_Google_Earth http://www.artslexikon.cz/images/thumb/b/b8/Vestonicka_venuse_edit.jpg/300px-Vestonicka_venuse_edit .jpg Příklady – ideál ženské krásy 1024px-The_Three_Graces,_by_Peter_Paul_Rubens,_from_Prado_in_Google_Earth Posing for a shoot in 1966 VenuÅ¡e Milóská je spolu s Niké Samothráckou nejvÄ›tÅ¡Ã hvÄ›zdou antických sbÃrek muzea. KaždoroÄ�nÄ› ji zhlédne kolem Å¡esti miliónů lidÃ. http://www.artslexikon.cz/images/thumb/b/b8/Vestonicka_venuse_edit.jpg/300px-Vestonicka_venuse_edit .jpg Příklady – ideál ženské krásy Posing for a shoot in 1966 1024px-The_Three_Graces,_by_Peter_Paul_Rubens,_from_Prado_in_Google_Earth VenuÅ¡e Milóská je spolu s Niké Samothráckou nejvÄ›tÅ¡Ã hvÄ›zdou antických sbÃrek muzea. KaždoroÄ�nÄ› ji zhlédne kolem Å¡esti miliónů lidÃ. http://www.artslexikon.cz/images/thumb/b/b8/Vestonicka_venuse_edit.jpg/300px-Vestonicka_venuse_edit .jpg Hilary Rhoda & Lindsay Ellingson - Victoria's Secret Fashion Show 2013 Příklady – ideál ženské krásy Posing for a shoot in 1966 1024px-The_Three_Graces,_by_Peter_Paul_Rubens,_from_Prado_in_Google_Earth VenuÅ¡e Milóská je spolu s Niké Samothráckou nejvÄ›tÅ¡Ã hvÄ›zdou antických sbÃrek muzea. KaždoroÄ�nÄ› ji zhlédne kolem Å¡esti miliónů lidÃ. http://www.artslexikon.cz/images/thumb/b/b8/Vestonicka_venuse_edit.jpg/300px-Vestonicka_venuse_edit .jpg Hilary Rhoda & Lindsay Ellingson - Victoria's Secret Fashion Show 2013 Příklady – ideál ženské krásy Posing for a shoot in 1966 1024px-The_Three_Graces,_by_Peter_Paul_Rubens,_from_Prado_in_Google_Earth VenuÅ¡e Milóská je spolu s Niké Samothráckou nejvÄ›tÅ¡Ã hvÄ›zdou antických sbÃrek muzea. KaždoroÄ�nÄ› ji zhlédne kolem Å¡esti miliónů lidÃ. http://www.artslexikon.cz/images/thumb/b/b8/Vestonicka_venuse_edit.jpg/300px-Vestonicka_venuse_edit .jpg Hilary Rhoda & Lindsay Ellingson - Victoria's Secret Fashion Show 2013 •Muži: https://youtu.be/3-tJ5erxh4Y •Muži: https://youtu.be/DaSkMWVlFUU •Kluci: https://youtu.be/gpTNJ06JxA0 •Ženy: https://youtu.be/M4z90wlwYs8 •Svatby: https://youtu.be/rKegRnTimFs •Dove: https://youtu.be/iYhCn0jf46U • • • Příklady •co je „normální“, přijatelné •média, filmy, celebrity •pohádky • dobro / zlo • princ / princezna • (dva princové) • chudý a nevzdělaný vítězí •přísloví Sociální role, performace, konstrukce •Jak poznáte učitele? • Vypadá nějak speciálně? • Chová se nějakým způsobem? • Jak se k němu chovají ostatní? Almost a fifth of 78 new teachers in the South Island expect to give up teaching by their fifth year after graduation. (Photo \ File) Sociální role, performace, konstrukce •Jak poznáte učitele? • Stojí za katedrou • Má formální oblečení • Oslovuje studenty „děti“, „žáci“ • Nechá si říkat „pane učiteli“ • Nechá se zdravit ve stoje • Posiluje svou autoritu zkoušením • Uděluje slovo, opravuje odpovědi, má patent na pravdu Jak poznáte doktora? Výsledek obrázku pro doctor Jak poznáte doktora? •Oslovení „pane doktore“, „paní doktorko“ •„Bílý plášť“, fonendoskop •Sestra „k ruce“ •Pacient poslušně hraje svou roli •Patent na diagnostiku • Jak poznáte pacienta? Související obrázek Jak poznáte pacienta? •Neschopný zbavit se svého stavu sám •Zproštěn svých dosavadních povinností •Povinen považovat svůj stav za nežádoucí •Povinen vyhledat odborníky a spolupracovat s nimi • (Parsons) •Podléhá autoritě lékaře •Povinná zpověď •Pravidla chování, režim, oblečení • Jak poznáte nemoc? •Pacient i lékař jsou do značné míry sociálně konstruováni •Je sociálně konstruovaná i nemoc jako taková? • Jak poznáte nemoc? •COVID: chřipečka – mor – chřipečka – kolaps sytému + chřipečka… Jak poznáte nemoc? •COVID: chřipečka – mor – chřipečka – kolaps sytému + chřipečka… •Obezita: ideál krásy, příznak dobrého lovce, zdravotní problém • Výsledek obrázku pro fat american Související obrázek Jak poznáte nemoc? •COVID: chřipečka – mor – chřipečka – kolaps sytému + chřipečka… •Obezita: ideál krásy – příznak dobrého lovce – zdravotní problém •Porod: „v poli o žních“ – doma – v ústavu – do vody •Menstruace: nečistota – menstruační chýše – „důvod ke sportu“ • Jak poznáte nemoc? •COVID: chřipečka – mor – chřipečka – kolaps sytému + chřipečka… •Obezita: ideál krásy – příznak dobrého lovce – zdravotní problém •Porod: „v poli o žních“ – doma – v ústavu – do vody •Menstruace: nečistota – menstruační chýše – „důvod ke sportu“ •Schizofrenie: posedlost zlými duchy – osvícení bohy – nemoc • Jak poznáte nemoc? •COVID: chřipečka – mor – chřipečka – kolaps sytému + chřipečka… •Obezita: ideál krásy – příznak dobrého lovce – zdravotní problém •Porod: „v poli o žních“ – doma – v ústavu – do vody •Menstruace: nečistota – menstruační chýše – „důvod ke sportu“ •Schizofrenie: posedlost zlými duchy – osvícení bohy – nemoc • •Společnost určuje, co je a co není nemoc, • • Jak poznáte nemoc? •COVID: chřipečka – mor – chřipečka – kolaps sytému + chřipečka… •Obezita: ideál krásy – příznak dobrého lovce – zdravotní problém •Porod: „v poli o žních“ – doma – v ústavu – do vody •Menstruace: nečistota – menstruační chýše – „důvod ke sportu“ •Schizofrenie: posedlost zlými duchy – osvícení bohy – nemoc • •Společnost určuje, co je a co není nemoc, •jaké má příznaky a jak má být léčena. • • Jak poznáte nemoc? •COVID: chřipečka – mor – chřipečka – kolaps sytému + chřipečka… •Obezita: ideál krásy – příznak dobrého lovce – zdravotní problém •Porod: „v poli o žních“ – doma – v ústavu – do vody •Menstruace: nečistota – menstruační chýše – „důvod ke sportu“ •Schizofrenie: posedlost zlými duchy – osvícení bohy – nemoc • •Společnost určuje, co je a co není nemoc, •jaké má příznaky a jak má být léčena. • • Dotazy a připomínky? • • • • • • • • dosedel@fss.muni.cz