Zdravotnictví a Systém ochrany a podpory zdraví Adobe Systems Zdravotnictví a Systém ochrany a podpory zdraví 2 Systém ochrany zdraví vs. Systém zdravotní péče Systém ochrany a podpory zdraví (definice WHO) Zdraví populace jako organizovaná snaha •Nový společenský institut •Německo – konec 19 století •Jiné státy – první polovina 20. století Zdravotní systém jako nástroj k realizaci lidských práv Veřejné zdravotnictví • Zdravotní péče (service delivery) 1. K efektivní organizaci zdravotní péče je potřeba 2. Lidské zdroje ve zdravotnictví musí být 3. Informace 4. Zdravotnické prostředky, léky a technologie •Účinnost •Vědecky ověřené výsledky •Bezpečnost •Přínosy převažují nad vedlejšími účinky •Efektivita a nákladová efektivita •Levné v porovnání s jinými metodami 5. Financování 6. Vedení a řízení •Veřejná politika •Priority, Strategie, Řízení •Dohled •Zpracování informací a zpětná vazba •Spolupráce s dalšími sektory •Napříč sektory – Integrovaný záchranný systém, Systém sociální péče •Právní normy •Omezující i motivující •Systémovost •Redukce duplicit a neúčelných nákladů •Odpovědnost •Transparentní rozhodovací procesy, odpovědnost jednotlivců Adobe Systems Organizace poskytování zdravotních služeb a řízení zdravotnictví 15 Adobe Systems Odpovědné instituce s celostátní působností •Vláda ČR •Ministerstvo zdravotnictví •SÚKL •Státní ústavy/ ústavy/ centra •Fakultní nemocnice •Státní zdravotní ústav a Krajské hygienické stanice •Institut postgraduálního vzdělávání •Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR •Zdravotní pojišťovny 16 Ministerstvo zdravotnictví - agendy Státní ústav pro kontrolu léčiv Zdravotní pojišťovny Prasátko – kasička •Samostatné právní subjekty •Hlavním úkolem všeobecné zdravotní pojištění •Výběr pojistného od plátců •Úhrady zdravotních služeb poskytovatelům zdravotních služeb •Povinnost vytvořit síť poskytovatelů •Služby poskytovány efektivně a v dostatečné kvalitě •Časová a místní dostupnost 19 Pojišťovny Časová a místní dostupnost služeb Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Hygienické stanice a zdravotní ústavy •opatření k předcházení vzniku a zamezení šíření infekčních onemocnění •kontroly dodržování hygienických požadavků •státní zdravotní dozor v oblasti potravin •informační epidemiologické systémy •nařízení při epidemii a nebezpečí jejího vzniku Brouk pod lupou Kraje a Obce • Město Město Kompetence krajů •přímé kompetence obligatorní •zákonné kompetence a povinnosti vyplývající z právního řádu ČR v oblasti zdravotnictví (veřejného zdraví a zdravotních služeb) •přímé kompetence fakultativní •kompetence vyplývající z postavení kraje jako veřejnoprávní korporace (oblast poskytování zdravotních služeb zřizovanými příspěvkovými organizacemi nebo zakládanými obchodními společnostmi, oblast dotací a případné přímé finanční spoluúčasti) •nepřímé kompetence •postavení kraje jako veřejnoprávní korporace ke všem subjektům v oblasti veřejného zdraví a poskytování zdravotních služeb; Kompetence krajů – přímé obligatorní •V samostatné působnosti •zajištění dostupnosti zdravotnické záchranné služby •zajištění služby protialkoholní a protitoxikomanické záchytné stanice •V přenesené působnosti •organizaci a zajištění lékařské pohotovostní služby •lékárenské pohotovostní služby •pohotovostní služby v oboru zubní lékařství •organizace a zajištění prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení Kompetence krajů – přímé obligatorní •V přenesené působnosti dále krajský úřad •rozhoduje o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb; •vyhlašuje a organizuje výběrová řízení před uzavřením smlouvy se zdravotní pojišťovnou u ambulantní péče; •vyřizuje stížnosti na poskytovatele zdravotních služeb v případě, kdy osoba, která podala poskytovateli stížnost, s jejím vyřízením poskytovatelem nesouhlasí (viz dále); •přezkoumává zdravotní posudky vydávané poskytovateli zdravotních služeb na svém území; •zajišťuje na požadavek ředitele krajského vojenského velitelství lékaře a ostatní zdravotnické pracovníky a materiální zabezpečení lékařských prohlídek do odvodních komisí (v případě vyhlášení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu). Kompetence krajů – přímé fakultativní •výkon zřizovatelských a zakladatelských funkcí ve vztahu k právnickým osobám – k organizacím a společnostem v oblasti zdravotnictví (které poskytují zdravotní služby) •poskytování dotací spolkům, humanitárním organizacím a jiným právnickým a fyzickým osobám působícím na území kraje v oblasti zdravotnictví •stěžejní pro podporu zdraví (zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva kraje) a rozvoje zdravotních služeb na území kraje. • Kompetence krajů – veřejný zájem •vyjednávání o tvorbě sítě poskytovatelů zdravotních služeb na území kraje (přímá obligatorní kompetence daná zdravotním pojišťovnám) •vyjednávací pozice kraje při spolupráci s pacientskými organizacemi při prosazování práv pacientů (garance časové a místní dostupnosti, zákaz diskriminace atp.) •využití vyjednávací pozice kraje v evropských strukturách (např. čerpání evropských dotačních titulů pro rozvoj zdravotnické infrastruktury) Obce a města •Zabezpečují všechny úkoly spojené s funkcí zřizovatele svých zdravotnických zařízení •Ve svých územních obvodech řídí v samostatné působnosti ochranu před alkoholismem a jinými toxikomaniemi •Uplatňování zdravotní politiky v rámci hospodaření obce 28 Stavovské organizace •Česká lékařská komora •Česká stomatologická komora •Česká lékárenská komora • Adobe Systems Další významní aktéři (viz předchozí slidy) Definujte zápatí – název prezentace nebo pracoviště 30