FÁZE ANALYTICKÁ Interpretace dat – Kvantitativní 1.Tvorba datové tabulky 2.Tvorba tabulek a grafů 3.Deskriptivní popis výsledků 4.Induktivní ověřování platnosti hypotéz 5.Induktivní popis výsledků 6.Sumarizace zjištění, tvorba závěrů 7. › › Interpretace dat probíhá po jejich sběru. Typy dat Data = informace o jednom prvku zkoumaného souboru. Dle charakteristiky lze data dělit. Toto dělení je klíčové pro zpracování dat. Tvorba datových tabulek •Každý sloupec představuje jednu položku v dotazníku/záznamovém archu •Označení sloupce musí být jednoznačné a výstižné – generuje se tabulkách •V prvním řádku nesmí být vynechána pole – problémy s generací tabulek a grafů Filtrování položek •Nastavení filtru umožňuje pracovat pouze s určitými respondenty – vybrat např. jen ženy •Filtr lze nastavit pouze při označení příslušných polí (sloupce – příkazového řádku •Při další práci s daty nezapomeňte vypnout nepotřebné filtry •Ťukni na trojúhelníček •Vyber skupinu dat •Filtr můžeš rozšířit i na další pole např. věk – lze např. ženy ve věku 18 let https://www.youtube.com/watch?v=TJ4HXI-fC3U Vyjádření centrální tendence a variability Výběr výpočtu •Napsat do buňky znaménko = •Označit/dát do bloku buňky, že kterých má být počítáno •Zmáčknout v příkazovém řádku fx •Vybrat co chci počítat •Pozor aby v bloku byla pouze požadovaná data https://www.youtube.com/watch?v=TPlKHRlibUw Vizualizace – krabicový graf https://www.youtube.com/watch?v=gOj9wBv-IfM Krabicový graf = boxplot = krabicový diagram Vizualizace dat spojitých pomocí jejich kvartilů Krabicový graf karmy Minimum Minimum Odlehlá data Medián 1. kvartil (dolní) 3. kvartil (horní) Výsledek obrázku pro krabicový graf popis Grafy a tabulky ›Na každý zařazený objekt (tabulka, graf, obrázek, schéma) musí být odkaz v textu (graf č. 1 prezentuje…viz tab. 1) ›Použitý styl písma sjednotit s textem práce, velikost písma může být menší min. 8 bodů – zachování čitelnosti ›Dodržujte jednotné schéma (barevnost, jeden typ koláčového grafu, jeden typ sloupcového grafu…) ›Každá objekt musí být označen podpiskem ›Každý zařazený objekt pochopit za 5 – 10 sekund. ›Zvolte tabulku, nebo graf (duplicitní informace). ›Tabulky by neměly obsahovat více než 18 buněk, jinak se stávají nepřehledné. ›Grafy by neměly obsahovat více než 15 datových bodů, jinak se stávají nepřehledné. ›Zvolte vhodný graf vzhledem k prezentované veličině. ›Popisky v grafech umístěte mimo barevné výseče/sloupce – navýšení čitelnosti. ›Legendy pište horizontálně-vertikálně psaný text je špatně čitelný. Tvorba kontingenční tabulky a grafů Pole, ze kterých má být kontingenční tabulka/graf vytvořená musí být označena. Označení řádků Přetažení dat do řádků a sloupců tabulek https://www.youtube.com/watch?v=kUYlh68HXuA Tabulky Tabulka jednoduchá Popisky mimo barevné výseče čitelnější Graf výsečový Graf koláčový Graf skládaný sloupcový Graf sloupcový Tabulka jednoduchá doplněná o relativní četnosti (%) Jednoduché třídění dat Dělení základní skupiny na podskupiny Grafy Tabulky Grafy Kombinační třídění dat Dělení základní skupiny na podskupin s ohledem na dvě či více charakteristik Tabulka kontingenční Tabulka čtyřpolní = dva řádky a dva sloupce (4 políčka) Graf pruhový (vhodný u dlouhých legend) Graf sloupcový skupinový Graf sloupcový skládaný Základní pojmy Pojem Zkratka Charakteristika Hladina významnosti a Vyjadřuje pravděpodobnost zamítnutí nulové hypotéza ačkoliv je platná a= 0,05 = 5 % (95 % jistota správného přijetí/zamítnutí hypotézy) Chyba 1. typu: H0 platí a je zamítnuta Chyba 2. typu: H0 neplatí a je nezamítnuta Signifikace p Sig. p p-value Vypočítává se převedením testovací statistiky do pravděpodobnostní škály. p > 0,05 – není statisticky významný závislost (H0) = nezamítáme nulovou hypotézu P ≤ 0,05 – je statisticky významná závislost (HA) = zamítáme nulovou hypotézu ve prospěch alternativní P ≤ 0,01 – silná statisticky významná závislost (HA) = zamítáme nulovou hypotézu ve prospěch alternativní Signifikace p zaokrouhlujeme na tři desetinná místa (nedosahuje nuly pokud je menší než 0,001 značíme p<0,001 (chybně p = 0,000) Testové kritérium T (t) Vypočtená hodnota na základě dat Kritické hodnoty/obor W Hodnota nalezená v tabulce (dle hladiny významnosti a počtu stupňů volnosti) Pokud vypočtené testové kritérium spadá do kritické hodnoty přijímáme (HA) Stupně volnosti - degrees of freedom df Parametr, který ovlivňuje tvar rozdělení pravděpodobnosti Počet pozorování (n-1) Statistická analýza za využití programu SPSS - Načtení datové tabulky z EXCEL do SPSS •Vhodné je uložit soubor Excel pouze s kompletovanou jednou datovou tabulkou a ten načítat – odpadá složité dohledávání listu Excelu Statistická analýza za využití programu SPSS Diseminační fáze Publikování výsledků Pracuj – dokonči – publikuj ›Nepublikované výsledky jako by neexistovaly. ›Pokrok ve vědě je závislý na rychlém a přesném informování o výsledcích zkoumání. Zvažte, zda: ›Je sdělení tak hodnotné aby stálo za publikaci? ›Komu bude publikace určená? ›Co bylo důvodem výzkumu? ›Co jste dělali a jak? ›Co jste zjistili? ›Jaký to má význam? › Výsledek obrázku pro obrázek otazník ›Volba periodika ›Prostudovat pečlivě pokyny redakce ›Zvažte zda jste schopni splnit požadavky redakce ›Připravíte příspěvek tak, aby byl využitelný čtenáři? Publikování výsledků Váha časopisů Impakt faktor (IF) ›Přiřazen na základě počtu citací (průměrný počet citací průměrné publikace v daném časopise) ›přidělován každoročně Americkým institutem pro vědecké informace (ISI) Mezinárodní databáze ›Časopis zařazen do mezinárodní databáze ›Web of Science, Scopus, … Recenzované neimpaktované časopisy http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/clanky/4~2011/948-impaktovane-a-domaci-recenzovane-casopisy -v-osetrovatelstvi dokumenty Publikování výsledků Přehledový vědecký článek - Review ›přehledový článek věnovaný určitému tématu – current concepts review ›jedna klinická otázka a publikace z primárně rozdílnými informacemi (kritické třízení poznatků) ›produkt syntézy dostupných vědeckých poznatků (shrnutí) Publikování výsledků Význam: edukační argumentační orientační Přehledový článek předávající informace o aktuálním tématu. Jedna klinická otázka má parametrálně rozdílné závěry. Přehledové články neboli, review vznikající syntézou již dostupných publikací. Je třeba, aby autor příspěvku měl o problematice opravdu velké znalosti a hlavně aby k problematice nepřistoupil selektivně – nevolil jen ty články, které souhlasí s jeho názory myšlenkami. Význam review může být předání informací v přehledném celku, prověření významu nějakého tvrzení či teorie, může určit směr dalšího bádání, Usnadnit orientaci v rozsáhlé problematice. ›Klasické review ›sběr vhodných zdrojů informací ›poutavý název ›úvod motivuje, je zřetelné že autor je zasvěcený a informovaný o dané problematice ›kritéria výběru zdrojových informací ›vhodné členění hlavní části ›jasně a výstižně formulované závěry Subjektivní, nekvantitativní Objektivní, kvantitativní Systematické review ›přesná formulace problému ›vyhledání dostupných zdrojů ›stanovení kritérií pro zařazení zdroje ›třízení zdrojů – dva nezávislí recenzenti ›hodnocení zdrojů dle váhy důkazů ›hledání souvislostí ve výsledné množině poznatků ›použitím statických metod při tvorbě vzniká meta-analýza › › Klasické review je označováno také jako narativní (založené na vyprávění) a tradiční review. Základem tvorby každého přehledového článku je sesbírat co nejvíce dostupných informací o dané problematice. Název článku by měl být poutavý a úvod motivovat čtenáře k přečtení přesvědčit je, že článek obsahuje zajímavé informace. V článku by měly být jasně uvedeny zdroje ze kterých vycházíme a proč právě tyto zdroje byly použity. Hlavní část práce by měla být přehledná – členěná na kapitoly a odstavce. Vzhledem k tomu, že někteří čitatelé z důvodu nedostatku času čtou pouze závěry děl, je nezbytné, aby závěry byli jasně a výstižně formulovány. Originální – vědecký odborný článek ›Schopnost definovat hypotézy ›Přehled v dané problematice ›Volba vhodných metod a techniky výzkumu ›Schopnost vyhodnotit výsledky a vyvodit z nich závěry ›Schopnost samostatného kreativního myšlení a adekvátnost vyjadřování ›Schopnost syntézy ›Schopnost práce s domácí a zahraniční literaturou ›Schopnost dodržet stylistické a gramatické pravidla › Publikování výsledků › – Title - Název › – Abstract - Obsah › – Introduction - Úvod › – Methods - Metodika › – Results - Výsledky › – And - A › - Discussion - Diskuze › Základní struktura [TA] IMRAD Publikování výsledků Někdy je požadován Conclusion - Závěr Struktura psané publikace IMRAD se začala v odborných periodikách uplatňovat již ve 40 letech minulého století. V současné době z tohoto doporučení vychází většina časopisů s medicínskou ale i ošetřovatelskou problematikou. Úvod – vymezení potřebnosti, cíle a hypotézy Metody – metody, postupy, kritéria, zpracování dat, statistické metody Výsledky – míra validity dat, popis výsledků – tabulky, grafy Diskuze – stručně shrnout novátorské a překvapivé zjištění, ty které se neshodují s již publikovaným v dané problematice. ›výstižný ›krátký ›stručný ›jasný ›neužívat zkratky Měl by motivovat čtenáře k přečtení. Publikování výsledků Zkuste se vžít do role čtenáře, kterému je článek určen. ›Propagace příspěvku ›Psát na konec ›Musí dávat smysl ›Obsahuje ›Cíle (východiska) ›Co, jak bylo uděláno ›Co bylo zjištěno ›Co ze zjištěného vyplývá ›Klíčová slova ›Neobsahuje ›Obrázky, tabulky, grafy ›Nové informace (vše co je uvedeno musí být v textu příspěvku) Stručnost, jasnost, výstižnost, přitažlivost NESTRUKTUROVANÝ ABSTRAKT Text psaný v jednom souvislém odstavci STRUKTUROVANÝ ABSTRAKT Text členěn do odstavců s podnadpisy Východiska: 1 - 4 věty charakter problému Cíle práce: cíl výzkumu Metodika: metoda výzkumu, charakter výzkumného souboru Výsledky: klíčové zjištění podepřené konkrétními daty Závěr: co ze zjištění vyplývá Častěji vyžadován Publikování výsledků ›O motivaci dál číst často rozhoduje první věta. › › ›Tři odstavce ›první odstavec – slova z názvu článku, jádro věci, východiska ›druhý odstavec – motivy, které vedly ke vzniku publikace ›třetí odstavec – potřebnost práce Publikování výsledků ›Typ studie ›Charakteristika výzkumného nástroje – jeho volba ›Průběhu výzkumu, délka sledování (kdy a kde) ›Kritéria výběru – randomizace ›Cílový soubor– povaha, počet ›Zpracování dat, statistické metody Publikování výsledků Je velice důležité aby čtenář po přečtení této části byl schopen šetření – výzkum zopakovat. Pokud již my jsme při sestavování metody výzkumu vycházeli z nějakého uskutečněného šetření musíme tuto skutečnost zmínit. ›sdělení faktů a čísel ›optimální, logické řazení informací ›tabulky, grafy ›členění do odstavců ›kontrola jednotek veličin ›kontrola součtů položek ›kontrola koherence grafů, tabulek a textu Publikování výsledků ›Obsahuje ›jen podložená tvrzení ›porovnání výsledků s již publikovaným ›diskuze klinických a vědeckých důsledků ›limity šetření - problémy zvolených výzkumných metod ›vytyčení nových hypotéz, možností výzkumu Nejčastější chyby ›opakování údajů ›přesvědčení o „skvělosti“ svých tvrzení ›nepodložené spekulace ›neprofesionální kritika jiných autorů ›v porovnání výsledků upřednostňování jen zdrojů, které se nám „hodí“ Publikování výsledků Psaní diskuze je autory považováno právem za nejsložitější, proto jsem se rozhodla této problematice hlouběji věnovat. Neměly byste opomenout zmínit pokud došlo ke zjištění nedokonalosti, nebo chyb ve výběru zkoumaného vzorku či použití výzkumných metod, aby se jim další výzkumníci mohly vyhnout. Pokud máme možnost porovnat výsledky povedeného šetření s výsledky jiných výzkumních aktivit uskutečněných u nás či v zahradničí, uskutečníme to právě v diskuzi. Snažíme se předkládat opravdu pouze a dostatečně vědecky podložené tvrzení. Dále se zmiňujeme k tomu jaké dopady mají naše zjištění pro praxi a výzkum. Můžeme i vyslovit nové hypotézy, které by bylo vodné dále vědecky testovat v souvislosti se studovaným problémem. Členění do odstavců 1 – hlavní výsledky studie – opravdu jen ty zcela klíčové 2 - Interpretace výseků a závěry 3 – shoda zjištění se zjištěními v předchozích studiích 4 – důsledky zjištění 5 – omezení platnosti zjištění – sebekritika – chyby šetření ›nejvýznamnější poznatky ›doporučení pro praxi ›doporučení pro další výzkum Publikování výsledků V dnešní době některé časopisy závěr práce nepožadují. V takových případech jsou informace uvedeny již v posledním odstavci diskuze. Je třeba se ovšem řídit pokyny pro autory. Vaše diplomová práce opravdu závěr obsahovat musí. Zdroje BÁRTLOVÁ S., SADÍLEK P., TÓTHOVÁ V. Výzkum v ošetřovatelství. Brno, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. BRABCOVÁ, J a kol. Skoč! Aneb reálný život, Plzeň: Grafia 2005, ISBN 80 -902340-7-9 http://knihovna.upol.cz/lf (vzdělávání, DSP). DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993, 2005. FARKAŠOVÁ, D. A kol. Výzkum v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-80632-286. HENDL, J. Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HUŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci?, Olomouc: LF UP 2007, ISBN 978-80-44-1736-3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství, Olomouc: Fakulta zdravotních věd 2016. Dostupné: http://old.fzv.upol.cz/fileadmin/user_upload/FZV/DSP_Osetrovatelstvi/Skripta/Kapitoly_z_vyzkumu_v_o setrovatelstvi.pdf PLEVOVÁ I, et al. Ošetřovatelství. I Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735573. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 9788073674687. ŽIAKOVÁ, K et al. Ošetrovateľstvo teóra a vedecký výzkum, Martin: Osveta 2003, ISBN 80-8063-131-X http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/index.php/o-ucebnici/ako-citovat.php https://www.google.cz/search?q=Testov%C3%A9+krit%C3%A9rium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gf e_rd=cr&dcr=0&ei=GEe6WeTHCKGE8QfBkYXoCQ http://home.ef.jcu.cz/~birom/stat/cviceni/09/p_value.pdf Hodně zdaru při výzkumu Výsledek obrázku pro obrázek konec