Individualizace a diferenciace ve vyučování HH Individualizace výuky (Průcha a kol., 2009, s. 101) •způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy žáků jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní, obsahová i metodická, respektující individuální zvláštnosti žáků. •individualizace je extrémní diferenciace - počítá se specifičností každého žáka a s úpravou optimálních podmínek pro jeho učení a rozvoj. („Již vím způsob jak na konkrétní dítě působit a čemu se věnovat.“). • Diferencovaná výuka •přizpůsobení výuky rozmanitému uskupení žáků podle jejich vnitřního potenciálu, výkonové úrovně, specifických potřeb, stylů učení, zájmů apod. •vytvoření vhodných podmínek přiměřené předpokladům, zvláštnostem, schopnostem, perspektivní orientaci a zájmům žáků. •diferencující strategie jsou vstřícné (citlivé) k rozmanitým potřebám žáků a podporují aktivitu ve výuce. • • Metodické hledisko (strategie výuky) •a) Volba učební strategie – učební úlohy vzhledem k učebnímu stylu, typu inteligence a úrovni svého rozvoje, •b) různé strategie vedení výuky (metody, formy a prostředky) vzhledem k žákovi a jeho upřednostňovaným strategiím učení, •c) upřednostňování kooperativních strategií, •d) uplatňování různých typů a metod hodnocení výsledků žáka. • • • Strategie •a) prezentující obsah různým způsobem – využívající různé smysly, technologie; při prezentaci nového učiva je vždy použita kombinace několika rozdílných metod; •b) strategie umožňující odlišné zapojení do výuky – individuální, skupinová práce, kooperativní výuka, využívání různých zdrojů informací a způsobů procvičování; poskytování průběžné zpětné vazby (formativní hodnocení) a spoluúčast žáka na hodnocení procesu a výsledků výuky; •c) různorodé strategie, jimiž mohou žáci prezentovat výsledky výuky. Organizační hledisko • •a) týmové vyučování s pomocí asistentů, •b) diferenciace v rámci stabilní skupiny, •c) vnější diferenciace na menší část výuky. • Učitel může diferencovat výuku •Ideové hledisko • •požadavek na úpravu cílových kategorií jako jsou obecné cíle, klíčové kompetence, výstupy oborů a dílčí výukové cíle, •tvorba osobních cílů (individuálních). Obsahové hledisko •požadavek na vhodnou formu obsahu, •rozsah a hloubku obsahu, zpracování (řešení) učebních úloh, •použití různorodých zdrojů či učebních materiálů, odpovídajících zájmům, motivaci, úrovni rozvoje žáků. • Časové hledisko • •a) poskytnutí různě dlouhého času (nejen ke zkoušení a získávání výsledků vzdělávání, ale i k samotnému procesu osvojování si kompetencí a výstupů), •b) úprava délky vyučovací jednotky. • •Učební plán ZŠ - rozvíjení jejich individuálních a specifických dovedností a vědomostí pomocí tzv. volitelných a nepovinných předmětů. • •Diferenciace na počátku školní docházky –poměrně značné rozdíly mezi dětmi mohou být dočasné a vývoj neprobíhá rovnoměrně; •jsou nejčastěji způsobeny nedostatečnou stimulací rozvoje v předškolním věku, či žák prodělal delší absenci v MŠ pro nemoc. • Druhy diferenciace • •a) Podle instituce (škola sportovní, umělecká, jazyková) – vyhovuje jen určitému spektru žáků. •b) Podle tříd ( E1A, E1B) – „Áčková“ třída je složená ze silných žáků, „Béčková“ třída se slabších žáků. • Typy diferenciace (odlišení žáků): • •a) Vnitřní : rozlišení žáků uvnitř třídy, zajistit dobrou skupinovou výuku a práci. •b) Vnější : rozlišení žáků pomocí tříd, institucí, druh třídění žáků nemá příliš oblibu a je často kritizován pedagogy (žáci ze slabších tříd nemají pozitivní vzor, učitelé zde neradi učí, problematika klasifikace). • • • • •Ať se vám všem daří co nejlépe! • • • •HH