Seminární/portfoliový úkol 1.Vyberte si školu, jejíž ŠVP školy, kde vykonáváte praxi. Prostudujte její ŠVP a odpovězte na otázky: Jaká ke deklarovaná charakteristika školy? Na jakých deklarovaných principech/strategiích daný ŠVP staví? Odpovědi shrňte do jednoho odstavce. • Když se řekne škola… • 1. Školní pedagogika 1/1, LF PS 2020 Seminář 2 Úvod do problematiky – škola, výchova, vzdělávání, vzdělání. Cíle výuky 5. 10.2020 • •Student/ka vysvětlí funkce školy. •Student/ka charakterizuje filozofie vzdělávání. • • • Proč škola existuje ve společnosti, jaký má smysl a vztah k potřebám společnosti, jaké má postavení mezi ostatními institucemi? Proč škola existuje ve společnosti, jaký má smysl a vztah k potřebám společnosti, jaké má postavení mezi ostatními institucemi? •Vychovává, vzdělává, … •zařazuje do společenství, •předává kulturní obsahy, dovednosti, symboly k existenci v určité kultuře. Je „správou“ kulturního dědictví (vědění v tom nejširším slova smyslu) a zprostředkovává jej v systematizované podobě (ve vědních, uměleckých a jiných oborech). •vede žáka ke zvládání vzdělávacích požadavků, aktualizuje potenciality rozvoje žáků v projevech kognitivních, emocionálně prožitkových, morálně postojových. Aby to učitel zvládal, je třeba, aby znal, co žák může: • Škola •v řeckém výrazu scholé znamená prázdeň, tj. volnost, příležitost či možnost věnovat se vlastnímu vzdělávání. •„V intervalu ’nedělním’ se setkávají svobodní příslušníci obce se skutečným poznáváním sebe, světa, s příležitostí věnovat se záležitostem vyššího řádu, které jsou cestou k emancipaci z ’aischolia’, povrchního zaujetí a zaneprázdněnosti všednostmi a denním shonem“ (Walterová 2004, s. 18-22). • • •Vznik školy, resp. výuky organizované ve školních třídách - přibližně před 5 tisíci lety, na území Mezopotámie a Egypta (Treml 2000, s. 111). •Klíčový - objev písma (psaní poměrně komplikovanou dovedností a nebylo snadné se ji běžně naučit, začalo se jí cíleně vyučovat. •Organizovaná výuka psaní v instituci zvané škola byla účinná, učitelé začali ve školách postupně žákům zprostředkovávat i další dovednosti a vědomosti. •Škola jako jedna z nejúspěšnějších institucí kulturních dějin (rozšiřování lidského vědění a životně důležitá potřeba jeho zprostředkování budoucím generacím). •Působení společenských sil a instancí na školu – původně filozofie (resp. věda), pak do područí církve, později státu a dnes hospodářství . •Školy do vzdělávacího systému – souboru všech škol, školských zařízení a jiných vzdělávacích institucí. •Má ustálenou strukturu, regulované fungování a vztah s jinými systémy společnosti: školská soustava, mimoškolní vzdělávací instituce (kurzy, školení), kulturní a osvětové instituce (knihovny, muzea), někdy i působení masových médií. •Ke zlepšení srovnatelnosti údajů v oblasti vzdělávání - Mezinárodní standardní klasifikaci vzdělávání ISCED (1997). •0 – preprimární vzdělávání •1 – primární vzdělávání •2 – nižší sekundární vzdělávání •3 – vyšší sekundární vzdělávání •4 – postsekundární (neterciární) vzdělávání •5 – první stupeň terciárního vzdělávání •6 – druhý stupeň terciárního vzdělávání • •Škola je politikum (císařovna Marie Terezie) - stát si vyhrazuje právo vymezovat cíle školního vzdělávání na úrovni zákona. •Ve Školském zákonu (č. 561/2004 Sb.) - obecné cíle vzdělávání a cíle vzdělávání v jednotlivých stupních a druzích škol (předškolní, základní, střední, vyšší odborné a jiné vzdělávání). •Základní vzdělávání - v instituci zvané základní škola. •Cíle základního vzdělávání do základní školy prostřednictvím kurikulárních dokumentů. •Kurikulární dokumenty v podobě rámcových a školních vzdělávacích programů. Knihy Tři směry filozofie vzdělávání •Funkce vzdělání •a) k pochopení: •současného světa •současného života •sebe sama a druhých • •b) k rozvoji samostatného myšlení a odpovědnosti Progresivismus sociální osobní Esencialismus Rekonstrukcionismus Cíle základního vzdělávání •Vede k tomu, aby si žáci üosvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, üse učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, üúčinně komunikovat a spolupracovat, üchránit své fyzické i duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, übýt ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, üpoznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění“ (Školský zákon č. 561/2004 Sb., s. 26). • Na příště: 1. 1.Zaměřte se na prezentaci jednoho ze svých aprobačních předmětů v daném ŠVP. Odpovězte na otázky: Jak jsou vymezeny učivo a výstupy pro daný vyučovací předmět? Srovnejte s filozofiemi vzdělávání u Pasche et al. (1998). Odpovědi shrňte do 1–2 odstavců. • • Klíčové pojmy •Školní pedagogika, normativní didaktika, živá didaktika, evidence-based education, •vzdělávací politika, kurikulární politika, kurikulární dokumenty, •vzdělávací systém, školský systém, škola, škola jako instituce, škola jako organizace, funkce školy, klasifikace ISCED, modely školního vzdělávání, •vzdělávání, vzdělání, vzdělanost, pojetí a teorie vzdělávání, obecné cíle vzdělávání, •cíle, obsahy, učivo, kurikulum, didaktika, ontodidaktická transformace, psychodidaktická transformace, kognitivní transformace, •didaktické prostředky, interaktivní tabule, školní učebnice, struktura učebnice, didaktické funkce učebnice, používání učebnic, •žák a jeho učení, učitel a jeho vyučování, výuka, výukové metody, organizační formy, autoregulace učení, celoživotní učení, •učební úlohy, kompetence k učení, metakognice, reprezentace (mentální), •diagnostika, hodnocení, formativní hodnocení, sumativní hodnocení, normativní a kriteriální hodnocení, vstupní, průběžné a výstupní hodnocení, autonomní a heteronomní hodnocení, validita hodnocení, funkce hodnocení, role chyby v učebním procesu, diagnostické funkce učebních úloh, •formy hodnocení (numerická, verbální, grafická, nonverbální), popisný jazyk, kritéria a indikátory hodnocení, závěrečná zpráva (možnosti); hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, •analýza výuky, reflexe výuky, hospitace, videozáznam vyučovací hodiny, hodnocení výuky. •RVP, ŠVP, tematické plány, základní kurikulární činnosti učitele, příprava na výuku, výukové strategie, individualizace, diferenciace. •Standard kvality práce učitele. Literatura •Fend (2006). Fend, H. Neue Theorie der Schule. Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. •Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 2006. •Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, •Helus, Z. (2007). Kurikulum jako činitel žákovy personalizace. In Maňák, J., Janík, T. (ed.). Absolvent základní školy. Brno: MU, 2007, s. 10–19. •Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum, Walterová, E. a kol. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido. •Walterová, E. (2009). Funkce školy a školního vzdělávání v soudobé společnosti. In PRŮCHA, J. (ed.) •Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. • Zákon ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). •Rámcové vzdělávací programy pro základní a střední školy. • • • • • • • • Dú •https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14423/VIRTUALNI-HOSPITACE---POZNAVAME-SVET-A-NASI-REPUBLIKU-SEZNA MENI-S-LITOSFEROU.html/ • •https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10553/virtualni-hospitace-cesky-jazyk-a-literatura-prakticka-apli kace-teroretickych-poznatku-z-hlaskoslovi.html/ •https://audiovideo.rvp.cz/video/4327/CHEMIE-ONLINE-INTERNETOVE-ZDROJE-PRO-UCITELE-I-ZAKY.html •https://spomocnik.rvp.cz/clanek/20157/VERSO---AKTIVNI-PRISTUP-K-UCENI.html •