Školní pedagogika 1/1, LF PS 2020 Seminář 3 Kurikulum, kurikulární obsahy, aktéři školní výuky, obsah učiva, didaktická transformace obsahu Zabezpečený notebook Co vás zaujalo? •Jaké/které jsou učitelovy otázky nad přípravou na výuku? • •https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14423/VIRTUALNI-HOSPITACE---POZNAVAME-SVET-A-NASI-REPUBLIKU-SEZNA MENI-S-LITOSFEROU.html/ • • Které otázky si učitel/ka klade při plánování/ přípravě na vyučovací hodinu Základní pojmy, koncepty •Vzdělávací kurikulum (kurikulum) = obsah vzdělání; to, co si má žák osvojit v rámci školního vzdělávání (ZV, SV,…). •Je odpovědí na otázku: CO – JAK – PROČ – S JAKÝM CÍLEM – ZA JAKÝCH PODMÍNEK (s kým - učitelem) si má žák ve škole osvojit, v čem se má rozvinout. (srv. Průcha, J. a kol. (2003).Pedagogický slovník. Praha: Portál) •Kurikulární činnosti učitele = profesionální aktivity a s nimi spojené dovednosti, které učitel využívá při projektování výuky (příprava na vyučování, tvorba vzdělávacího programu…) Kurikulární obsahy •V kurikulárních dokumentech jsou uspořádány zpravidla do vzdělávacích oblastí nebo vyučovacích předmětů. •Vyučovací předměty „vymezuji rámec učiva a zároveň poskytují předpoklady pro odbornost výuky tím, že jsou zakotveny v jednotlivých specializovaných oborech“ (Slavik, 1999, s. 220). •Vyučovací předměty jsou způsoby myšleni o určitých jevech; nejsou vědami v „kapesním vydání“; transformuji je s ohledem na žáky a na cíle vzdělávání. •Vztah obor – vyučovací předmět jako klíčový problém tvorby kurikula. • •Aktéři: Tvůrce kurikula - učitel - žák • •Transformace • •Obsahy • •Procesy vyučování a učení • • Na příště •Jak jsou vymezeny učivo a výstupy pro daný vyučovací předmět (viz úkol ze semináře 2? •Zvolte si tematický celek. •Rozdělte na 2 – 3 vyučovací hodiny. •Připravte si určitý obsah – učivo. •Prostudujte jeho začlenění v ŠVP, věnujte pozornost očekávaným výstupům k Vašemu učivu. • • • • •https://gymnaziumvodnany.cz/2020/09/01/tematicky-plan-1-vg/ • •http://www.zsnivnice.cz/media/2020/03/3_Fyzika_9_Optika-laboratorn%C3%AD-pr%C3%A1ce.-%C5%99e%C5%A1 en%C3%AD.pdf •