Kurikulární činnosti učitele Od učiva k jeho didaktické analýze a výukovému cíli • • 4. seminář ŠP LF • Dokážeme objasnit ? Otisk prstu • • podstatu přístupů ke vzdělávání; • pojmy kurikulum a kurikulární činnosti učitele; • návaznost obecných cílů, klíčových kompetencí, specifických cílů vzdělávacích oblastí a očekávaných výstupů v RVP. Formální struktura portfoliového úkolu Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (3-4 vyuč. jednotek) ….. myšlenková mapa Cíle tématu: – vybírat v RVP („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - postojové - afektivní – výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did.an.učiva POJMOVÁ Did.an.učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Evaluační nástroje Metodické poznámky z mapy vyplývají z cílů tématu fakta učební úlohy pojmy (zadání) generalizace (otázky) KONKRÉTNĚ, ve 2. os. Pro inspiraci • •Kompetence k učení •- zájem o cizí jazyk, uvědomování si důležitosti znalosti cizího jazyka •- vedení k sebehodnocení i vzájemnému hodnocení •- vedení k vlastní aktivitě při vyhledávání učebního materiálu • • •Kompetence sociální a personální •- schopnost spolupráce a práce ve skupině •- zpracovávání témat různou formou dramatizace, •dialog, hudební zpracování apod.) •- vedení k respektování dohodnutých pravidel a •k odpovědnosti za vykonanou práci skupinovou i samostatnou •Kompetence k řešení problémů •- práce s obrázkovým a akustickým materiálem •- zpracovávání předloženého problému – hledání správné odpovědi • •Kompetence občanské •- možnost využití cizího jazyka v běžném životě •- seznámení s reáliemi anglicky mluvících zemí • • • Cíl semináře Trefa do černého • •Student/ka: •vysvětlí, co tvoří učivo •provede didaktickou analýzu učiva, •zpracuje myšlenkovou mapu, •vymezí výukový cíl. Didaktická analýza učiva (pojmová, operační/učební úlohy a mezipředmětová) • •Didaktická analýza učiva = analytická myšlenková činnost, kterou provádí učitel nad učební látkou (tématem), aby objevil a realizoval veškerý její výchovný a vzdělávací potenciál (publikace J. Skalkové). • • Didaktická analýza učiva = projektová a hodnotící činnost učitele, který při přípravě na hodinu zvažuje, zda se v konkrétním učivu jedná o: Stetoskop • • - poznatky (definice, data, poučky, zákony, pravidla, reálie), jejichž osvojením se v žákově poznatkové sféře vytvoří vědomosti; • • - činnosti (aktivity, cvičení, trénink, výkony), jejichž opakovaným prováděním se dosáhne určitých žádoucích dovedností v intelektuální, motorické nebo psychomotorické úrovni žáka, v některých případech (při větším počtu opakování) i zautomatizovaných struktur, tj. návyků; • • • • - logické operace a myšlenkové pochody a postupy k pochopení nového učiva a jeho souvislostí; mají formativní význam, učí žáka myslet a hledat řešení a postupy; • - výchovné momenty, obohacující a rozvíjející emotivní sféru člověka, prožívání citů a emocí, estetických vjemů a prožitků; • - volní prvky k rozvíjení určité míry snahy, vytrvalosti a vůle k pochopení nového a k překonání překážek. 1. Pojmová analýza - analýza stěžejních pojmů v tématu a vztahů mezi nimi. •Pojmy (kategorie nebo třídy věcí či myšlenek se společnými nejdůležitějšími /podstatnými/ vlastnostmi); konkrétní, abstraktní; 1 -2 slova •Generalizace (zobecnění) = výrok, který vyjadřuje vztahy mezi 2 nebo více pojmy; souvětí (př. Dělení je operací inverzní k násobení) •Fakta (informace o jednotlivých skutečnostech – o lidech, věcech, konkrétních místech, o události..,). • Příklady • • Pojmy: •bezobratlí – nemají kostru složenou z kostí, nemají páteř, obratlovci – mají kostru, jejíž základem je páteř složená z obratlů, •Dýchání, přijímání potravy, vylučování odpadních látek, rozmnožování, růst a vývoj. •kostra – umožňuje pohyb člověka, zajišťuje tvar a oporu těla, chrání vnitřní orgány; fakta: kostra se skládá z kostí, které chrání a tělesné orgány. Kosti zadní části kostry spolu se svaly umožňují tělu pohyb •švy – nepohyblivé spojení kostí •klouby – pohyblivé spojení kostí •Generalizace: •Kostře škodí špatné držení těla a nesprávné sezení. Ke správnému vývoji kostí přispívá vhodná výživa bohatá na vápník a vitamín D. • • •Pojmy •Oběhová soustava. Krev, červené krvinky, bílé krvinky, krevní destičky. •Fakta: V těle máme 5-6l krve. Svaly společně s kostrou umožňují pohyb těla a vyvíjejí sílu. Dýcháním je nepřetržitě zajištěn přívod kyslíku ze vzduchu. •Generalizace: Na svalech závisí i trávení potravy a oběh krve. Onemocnění dýchacích cest předcházíme otužováním, pravidelným větráním , dodržováním hygieny. Každý člověk má krev určité krevní skupiny. Výukový cíl Trefa do černého • •Výukový cíl = to, co si mají z výuky žáci „odnést“ (nikoli to, co chce učitel „odučit“). •Představa o plánovaných kvalitativních i kvantitativních změnách v učení a rozvoji jednotlivých žáků, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky (Kalhous, Obst, 2002). •Usměrňuje výuku a zvyšuje motivaci žáků k učení (Skalková, 1999). •CÍL má být formulován „v jazyce žákova výkonu“ – „co má žák umět udělat“. •Měl by vymezovat, které vědomosti musí žáci získat, které dovednosti a schopnosti se budou současně rozvíjet a v jakém smyslu se bude formovat žákova osobnost. • Požadavky na formulaci výukového cíle Ø •přiměřený (věku a možnostem žáků), •kontrolovatelný (vyjádřený jako pozorovatelná činnost žáka, užití tzv. aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.), •konzistentní (prostupný – nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak), •jednoznačný – formulace cíle by neměla připouštět různé interpretace. • SMART Struktura cílů v doménách Head with Gears • •Kognitivní – intelektuální: znalosti, vědomosti. •Psychomotorická: dovednosti – schopnosti, smyslové učení. •Afektivní – výchovná: projevy emocionálního chování- city, postoje, preference, potřeby, zájmy, hodnoty, osobnostní rozvoj. •Sociální: komunikace, spolupráce. • Formulace cíle •Žák vyjmenuje tři stěžejní díla Karla Čapka. •Žák samostatně analyzuje rétorické figury v básni Máj. •Žák vysvětlí důvody, které vedly k zahájení první světové války. • •Představit žákům výčet nepravidelných sloves. •Žák umí hovořit o tématu „moje rodina“ v německém jazyce. •Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. •https://is.muni.cz/el/phil/jaro2017/DPS003/um/skolni_didaktika__dalkari.pdf Náročnost výukových cílů Brain in head •Bloomova taxonomie – kognitivní náročnost •(zapamatování – pochopení – aplikace – analýza – hodnocení - tvořivost). •H. Dave – psychomotorická doména (dovednosti) •(nápodoba – cvičení – zpřesňování – koordinace – automatizace). •Kratwohl a kol. – afektivní doména (vnímání – reakce – ocenění – organizování – zvnitřnění). • ) ) Taxonomie výukových cílů Earth Globe Americas •Afektivní oblast - zájmy, pozornost, estetické cítění, morální a jiné postoje, pocity, názory a hodnoty. Například: naslouchej, oceň důležitost, vnímej estetickou hodnotu, vnímej morální dilema, získej o něčem povědomí, a podobně. • •Psychomotorická sféra - psychomotorické dovednosti se týkají smyslového vnímání, pohybů a vzájemné koordinace vjemů s pohyby atd. Slovesa jako: kresli, házej, plachti, svářej, … • • • •Zapamatování •Bez použití poznámek a jiných informačních zdrojů napište, co jste si zapamatovali k těmto pojmům: J. J. Rousseau, J. G. Herder, hnutí Sturm und Drang, žánr balada, preromantická lidová tvorba a báseň Růžička od Goetheho. •Porozumění •Přečtěte si báseň Růžička od Goetheho a interpretujte ji, o čem báseň vypovídá, co má sdělit. Aplikace •Podívejte se na nejznámější obraz romantického hrdiny od C. D. Friedricha a vzpomeňte si na to, co už o romantismu víte, a na základě toho charakterizujte romantického hrdinu. • •Analýza a syntéza •Porovnejte originál básně Růžička od Goetheho v němčině s překladem v češtině co do zvukové podoby básně a identifikujte, jak se překlad liší od originálu. •Hodnocení •Jakým způsobem může šestnáctiletého člověka poškodit pornografie (v souvislosti s textem Markýze de Sade)? •Tvorba •Napište, jak byste postupovali, kdybyste byli autoři děsivého námětu filmu? • Zařaďte následující cíle do kategorií: kognitivní, afektivní, psychomotorické výukové cíle •A. Žáci vyjmenují státy, se kterými sousedí ČR. ...................................................... •B. Žáci interpretují obsah básně od Jana Nerudy. ................. •D. Žáci uplavou stanovenou vzdálenost v bazénu stylem „motýlek“........................................ •E. Žáci umí vhodně projevit úctu ke starším osobám. ................................................... •F. Žáci vyrobí lodičku z papíru …................................................ •G. Žáci se vhodně chovají při návštěvě muzea. …............................................... Sedm pravidel kognitivně náročné výuky Švaříček, R. (2013). Sedm pravidel kognitivně náročné výuky. Komenský, Brno: Masarykova univerzita, 138/ 1, s. 11-17. Didaktické zpracování učebního obsahu učitelem k samostatnému studiu •co učitel považuje za zásadní, co zdůrazňuje, •které pojmy vysvětluje, na které navazuje, co opakuje, •zda a jak vede žáky k samostatnosti a myšlení, •jak odlišuje základní učivo od méně podstatného, •jak diferencuje náročnost učiva pro skupiny žáků s různou výkonovou úrovní). • •Struktura učiva, logičnost, návaznost •učivo je prezentováno v učebnici nebo učitelem strukturovaně, •přehledně, systémově, •vyvozuje učitel sám nebo se žáky, souvislosti, důsledky a vztahy. • • k samostatnému studiu •Typ učební látky • •její formativnost, •náročnost na paměť - vede učivo k rozvoji myšlenkových operací, •provokuje zvídavost, •jaké je množství osvojovaných pojmů, •je možno si je zapamatovat v hodině, bude nutná domácí příprava). • • •Vazby mezi prvky probíraného učiva • tvoří učivo návazný celek, jsou v něm příčinné souvislosti, které napomáhají zapamatování, •jedná se o izolované údaje, které se těžko pamatují, •zda a jak navazuje na předchozí zkušenosti žáků. • k samostatnému studiu •Přehlednost záznamu probíraného učiva • •jaký je záznam na tabuli, •jaký je v sešitech žáků; •je záznam ve formě tabulky, grafu, nákresu. • • •Možnost vzniku mezipředmětových vazeb • •souvisí prezentované učivo s jiným vyučovacím předmětem, •opírá se učitel o vědomosti žáků získané v jiných předmětech. • • •Motivační hodnota učiva •je prezentované učivo zajímavé, atraktivní, •nezajímavé, čím je zajímavé, co v něm by mohlo být zajímavé a za jakých okolností. Tři teenageři fotící selfie na mobilním telefonu Hodně zdaru při zpracování úkolu • • • Další zdroje ke studiu •https://pedagogika.skolni.eu/pedagogika/didaktika/taxonomie/ • •https://is.muni.cz/el/1421/jaro2008/UZB003/um/4429574/Vyukove_cile_I.pdf •https://is.muni.cz/el/phil/jaro2017/DPS003/um/skolni_didaktika__dalkari.pdf •https://is.muni.cz/el/1421/jaro2008/UZB003/um/4429574/Vyukove_cile_I.pdf • • • •