Přehled výukových metod Vyučovací metoda = postup, cesta, způsob vyučování (řec. methodos). Účinnost učitele a žáka k dosažení stanovených vzdělávacích cílů. Ú Klasifikace metod podle: Úfází vyučovacího procesu (utváření, upevňování, prověřování vědomostí), Úzpůsobu prezentace (slovní, názorné, praktické), Úcharakteru specifické činnosti (metody uplatňované v jednotlivých vyučovacích předmětech); Úzpůsobu interakce mezi učitelem a žáky: frontální, skupinové, individuální. I. Klasické výukové metody Ú ÚMetody slovní: vyprávění,vysvětlování,přednáška,rozhovor Ú práce s textem, ÚMetody názorně-demonstrační: Ú předvádění a pozorování, práce s obrazem, instruktáž ÚMetody dovednostně-praktické Ú napodobování II. Aktivizující metody Ú ÚMetody diskusní ÚMetody heuristické, řešení problémů ÚMetody situační ÚMetody inscenační ÚDidaktické hry III. Komplexní výukové metody ÚFrontální výuka ÚSkupinová a kooperativní výuka ÚPartnerská výuka ÚIndividuální a individualizovaná výuka, samostatná práce žáků ÚKritické myšlení ÚBrainstorming ÚProjektová výuka ÚVýuka dramatem ÚOtevřené učení ÚUčení v životních situacích ÚTelevizní výuka a výuka podporovaná počítačem ÚManipulování, laborování a experimentování Ú Metody slovní Ú ÚVyprávění ÚVysvětlování ÚPřednáška ÚPráce s textem Ú Aplikace vyprávění do vyučování Ú Úmotivace Úpři výkladu nového učiva Úvyprávění podle osnovy (psané či kreslené) či klíčových slov Úpřevyprávění pohádky, příběhu Údokončení vyprávěného příběhu Údramatizace vyprávění Úpřevyprávění děje v cizím jazyce (převedení do jiného času, atd.) Úvyprávění pohybově či mimicky vystihnout – nejdůležitější úseky Ú Vysvětlování či výklad Ú Úlogický a systematický postup při zprostředkování učiva žákům, Úrespektuje jejich věkové zvláštnosti, Úvychází z aktuálního stavu vědomostí a dovedností. Požadavky na vysvětlování Úpostupnost vyvozování Únávaznost na předchozí znalosti Úsrozumitelnost konkrétních příkladů Úvyužívání názorných pomůcek Újasný, přesný, výstižný jazyk Ú Úorientace na hlavní fakta od konkrétního k abstraktnímu Úlogická stavba, analogie, zobecňování Ústrukturování poznatků v systému navazování na jiné předměty, obory Ú Aplikace vysvětlování do vyučování Úpři výkladu nového učiva Úvysvětlování jako forma zkoušení (totožného příkladu, analogického příkladu) Úforma práce s nadanými dětmi (referát, …) Údrobné testovací otázky na porozumění Úvysvětlení triviální látky slabším žákem – pocit úspěchu! Úvysvětlení látky schopnějším žákem pro snazší pochopení ostatních žáků … Práce s (didaktickým) textem Úmetoda založená na zpracovávání textových informací, Újejich využití směřuje k osvojení nových poznatků, jejich rozšíření a prohloubení. Úverbální informace, instrukce, Úpříklady ilustrující tyto informace Úotázky a učební úlohy Úklíčová slova (grafické zvýraznění) Úpřílohy (mapky, schémata, rozšiřující informace) Úrejstříky Ú Žák dokáže: Úvyčlenit a označit v textu (podtržením, barevným zvýrazněním) klíčové informace a hlavní myšlenky Ústanovit vztah mezi těmito informacemi (pojmy) Úuspořádat klíčové informace podle určitého kritéria Úvyjádřit uspořádané informace graficky Ú Úprezentovat obsah textu vlastními slovy Úzaujmout k hlavním myšlenkám textu vlastní stanovisko Úzformulovat otázky k textu Údoplnit text vlastním hodnocením, komentářem Ú Vybrané metody práce s textem - SQ4R Ú ÚS (survey – dělat přehled, odhadovat, prohlížet): rychlá, předběžná orientace v textu (nadpisy, záhlaví, různá členění textu) ÚQ (questions – otázky): kladení si otázek, postihujících to, co již čtenář zná a co je pro něho doposud neznámé Ú4R (read – číst, reflect – uvažovat, svědčit o, recite - vyjmenovat, opakovat si, review – zhodnotit, přezkoumat, posoudit): Ú ÚPodrobnější čtení textu, pořizování stručných poznámek a záznam průběžných otázek, Únalezení vztahů mezi informacemi, Úzapamatování si klíčových informací a jejich zpětné vybavení (na základě otázek vztahujících se k textu) Úpřehledné shrnutí informací získaných z textu. Ú Vybrané metody kritického myšlení Ú ÚMetoda I.N.S.E.R.T. ÚPodvojný deník ÚV-CH-D ÚZpřeházené věty ÚMyšlenková mapa ÚVolné psaní MPj04019660000[1] Metoda I. N. S. E. R. T. Ú Ú I interactive interaktivní Ú N noting poznámkový Ú S system for systém pro Ú E effective efektivní Ú R reading and čtení a Ú T thinking myšlení Co znamenají značky Ú „√“ - potvrzuje to, co již víme Ú - mínus tam, kde je informace, která je v rozporu s tím, co jsme si mysleli, že víme Ú + plus tam, kde v textu narazíme na zajímavou novou informaci Ú ? otazník tam, kde něčemu v textu nerozumíme nebo kde bychom rádi měli další informace Podvojný deník Ú Úpůsobení textu na žáka - co na něj zapůsobilo (pozitivně, negativně) a proč? Nad textem přemýšlí a vytváří další otázky. ÚPostup: ÚŽáci si na papír nakreslí velké T. ÚNa levou stranu píšíčást textu, která na ně silně zapůsobila nebo jim připomněla vlastní zážitek, nebo tvrzení, s nímž se neztotožňují. ÚNa pravou stranu napíší komentář právě ke svým poznámkám na levé straně. Ú PROČ? Co je přimělo napsat právě ji? Co jim to připomnělo? Jakou další otázku to v nich vyvolalo? ÚCO na mě zapůsobilo? S čím nesouhlasím. ÚKomentář PROČ; Jaké otázky to ve mně vyvolalo Podtrhávání klíčových pojmů/hlavních myšlenek Ú Úzachytit a podtrhnout (barevně si označit) nejdůležitější informace v psaném textu; Úz podtrhaných vět lze naučit děti tvořit si vlastní poznámky. Únejjednodušší varianta = přepsat podtrhané věty či hesla. Únáročnější varianta = převedení vět do sousloví a hesel (tj. přemýšlet o jejich významu a snažit se je slovně redukovat, ovšem nikoli na úkor smyslu). Ú Metoda V-CH-D Ú ÚV CH D Ú Víme Chceme vědět Dověděli jsme se Ú ÚVÍME Ú - ptáme se žáků, co k danému tématu vědí oni sami (klíčová fakta) Ú ÚCHCEME VĚDĚT Ú - co dalšího se žáci k danému tématu chtějí dozvědět – co je zajímá Ú ÚCO JSME SE DOZVĚDĚLI Ú - když žáci dočtou text, zapíší hlavní informace, které se dozvěděli Ú Postup techniky V-CH-D: ÚŽáci si rozdělí papír na tři sloupce: Ú Víme, Chceme vědět, Dověděli jsme se. Ú Na začátku si napíší vše, co k danému tématu vědí (sloupec V), Ú dále napíší své otázky, co by se chtěli dovědět (CH), Ú pak následuje čtení textu (během čtení si mohou tvořit poznámky – podtrhávat, vypisovat). Po přečtení textu doplní sloupeček D o nové informace. Ú Ú Zpřeházené věty/zpřeházené odstavce Úk porozumění textu; Úžáci seřazují jednotlivé informace podle určitých pravidel (tematických, časových). Úvhodné do motivační části vyučování, kdy se žáci aktivně zapojují do dešifrování nového tématu. Ú Ú Postup techniky: ÚJednotlivé lístky jsou zpřeházené. Žáci je musí nejprve přečíst samostatně. Následně se je skládají podle logické návaznosti. Úžáci vymýšlí pro jednotlivé odstavce nadpisy (hesla či věty, které nejlépe vystihují obsah odstavce). Návrh další práce Úpro mladší žáky - nakreslit osnovu děje namísto vymýšlení nadpisů pro odstavce. Poté text převyprávět. Ú Pro osvojení techniky zvolíme: Úznámý text (pohádku, dětský příběh,…). Úkreslenou osnovu zpřeházíme. Únejprve ji seřazujeme a pak slovně popisujeme (nakonec lze společně vymýšlet i stěžejní myšlenky). Ú Myšlenková = mentální mapa Únejjednodušší metod práce s textem, žák píše asociace k určenému heslu; Úmůže sloužit k diagnostice, odhalení nesprávného uvažování žáka a k poznání jeho myšlenkových pochodů; Úužívá se v motivační části, ke zjišťování žákova prekonceptu; Úformulace „strohých koster“, kde se naprosto cíleně kombinují různé typy a velikosti písma, barvy, obrázky, čáry, jednoduché náčrty, neboť cílem je vytvořit maximálně sdělné a jasné schéma, ovšem také úsporné. Volné psaní Úprostor pro vyjádření znalostí a pocitů (fyzické potíže – bolest hlavy, únava,…) i emotivních postřehů (nezájem, radost, smutek…). ÚPrioritně jde o obsahovou stránku textu (žákovy myšlenky, znalosti, postřehy, atd.). Ú Postup volného psaní: ÚV počátcích nácviku je dobré žákům určit slova, která bude nebo které by měl text obsahovat. V dalším období už vše ponecháme na vlastním rozhodnutí. Nutné je vymezení času, který musí žáci vždy dodržet. Ú Druhy a formy otázek Ú 1. otázka zjišťovací – slouží pouze k vybavení faktů (např.: Kdy byla založena UK?) Ú 2. otázka otevřená – např.: Jak lze vysvětlit mořský příliv a odliv? Ú 3. otázka zavřená - Jak zní odborný název pro tvarosloví? Ú 4. otázka konvergentní a divergentní – v prvním případě se vyžaduje známá, jednoznačná odpověď(např.: Kolik je 4:2?), v druhém případě se očekává postižení nových souvislostí (např.: Kolik vymyslíš příkladů, aby výsledek byl 100? ) Ú 5. otázka na pozorování – např.: Co se stane s cukrem, který vsypete do vody? Ú 6. otázka problémová – např.: Proč se u nás ve střední Evropě střídají roční období? Ú 7. otázka na posouzení situace – např.: Co by se stalo, kdyby druhou světovou válku vyhrálo Německo? Ú 8. otázka rozhodovací – např.: Václavské náměstí najdete v Praze nebo v Plzni? Ú H. Gardner : teorie 7 rozmanitých typech inteligence –jazyková inteligence Úcitlivost k mluvenému a psanému jazykovému projevu, schopnost použít jazykových prostředků při realizaci úkolu. –logicko-matematická inteligence Úlogická analýza problémů, pružné používání matematických operací, prvky vědeckého myšlení. – -hudební inteligence Øsmysl pro melodii a rytmus, hudební schopnosti různých stupňů (např.: chápání hudební kompozice). –tělesně-pohybová inteligence Úschopnost užít vlastního těla či jeho části k řešení problémů nebo při pohybových produkcích (koordinace). Ú Úprostorová inteligence Ú - funkční orientace v prostoru, flexibilní řešení problémů v prostoru. Úinterpersonální inteligence Ú - porozumění záměrů, motivací a přání lidí a také schopnost účinně komunikovat s ostatními. Úintrapersonální inteligence Ú - schopnost rozumět sobě samému, reflektovat vlastní činnost a regulovat vlastní chování a emoce. Ú ÚAť se vám daří najít výukovou metodu, která přinese efekt a radost žákům i vám. Ú Ú HH MCj03433570000[1]