Teorie a metodika výchovy - soubor specifických výchovných konceptů (teorií), jejichž znalost je součástí širších profesních kompetencí učitele. HANA HORKÁ, KATEDRA PEDAGOGIKY MCj04247800000[1] Cíl předmětu: osvojení si výchovných kompetencí pro práci ve školním i mimoškolním prostředí. zkušenost s metodami rozvoje osobnosti (oblast volní, mravní, estetická, sociální apod.). Výstupy: Na konkrétních příkladech popsat praktické oblasti výchovy a provázat je s vybranými a vhodnými teoriemi s praktickými příklady. • interpretovat získané vědomosti • aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi • interpretovat aktuální problémy pedagogiky • promyšleně zaujímat stanoviska ke studované problematice • racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj Sylabus Uchazeč vypracuje úkol v rozsahu min. 3 s. a odevzdá do konce semestru vyučujícím. Zadání úkolu: Popište výchovnou situaci/ problém a navrhněte způsob jeho řešení, včetně teoretického ukotvení. Ukončení předmětu: zkouška 1. Teorie a metodika výchovy – pojetí předmětu 2. Hodnotová orientace současnosti a výchova 3. Koncepce globální výchovy 4. Dítě ve výchovné situaci 5. Edukátor v roli vychovatele 6. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy 7. Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukativní vytváření 8. Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola 9. Koncepce alternativní výchovy 10. Rodina a výchova dětí školního věku 11. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí Literatura Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV. Gillernová, I., Kebza, V., & Rymeš, M. (2011). Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada. (kapitola: 2.3.2 Pojetí rodičovských stylů) Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál. Kraus, B., & Poláčková, V., et al. (2001). Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido. Kučerová, S. Člověk, hodnoty, výchova: kapitoly z filozofie výchovy. Brno: Vlastním nákladem, 1996. Muchová, L. (2015). Morální výchova v nemorální společnosti? Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Rabušicová, M. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: MU. Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. Střelec, S. (Ed.). (2004). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MU. (s. 136–146) Střelec, S. (Ed.). (2006). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MU. (s. 109–123) Svobodová, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD. Napište do chatu či sdělte Co se Vám vybaví, když se řekne „dnešní základní škola“?