Rodina a škola • • • • • • •Hana Horká •PS 2020 TMV LF • Literatura •Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV: Praha. •Gillernová, I., Kebza, V. & Rymeš, M. et al. (2011). Psychologické aspekty změn v české společnosti. Praha: Grada. •Štech, S. (2009). Rodina a škola – partneři nebo soupeři. Dostupné: •https://docplayer.cz/4722088-Rodina-a-skola-partneri-nebo-souperi.html • Funkce rodiny •Biologicko-reprodukční: • narození dítěte- zajištění reprodukce. •Socializačně-výchovná: • péče o dítě, výchova, socializace • zajištění osobních vztahů členů rodiny • dohled na chování členů rodiny a zajišťování dodržování norem; • • •Socializačně-výchovná + emocionální: • ochrana a pomoc svým členům, sdílení radosti; • uspokojování důležitých potřeb dětem i dospělým (sociální styk, komunikace, láska, pomoc, jistota), • ale i vyvolávání nežádoucích jevů: problémů, konfliktů, frustrace; •Ekonomicko-zabezpečovací: •+ pracovní jednotka (zemědělci, rodinná firma). • • Obsah obrázku rozmazání Popis byl vytvořen automaticky Úloha rodiny v socializaci lidského jedince Co se proměňuje v rodině? •potřeby jejich členů i ostatních členů rodinného společenství, přizpůsobování se, ale i prosazování svých požadavků •vztahy v rodině •množství interakcí mezi dětmi a rodiči, •výchovné situace a události, •prostředky a postupy. • Pojetí rodičovských stylů výchovy či způsobů výchovy v rodině (Čáp, 1996 podle Darling, Steinberg, 1993) • •Postoj kladný, láskyplný, akceptující; •Postoj zavrhující, záporný, chladný; •Postoj kontrolující, vyžadující plnění požadavků; •Postoj poskytující volnost a autonomii; •Postoj vyjadřující důslednost, resp. nedůslednost. • Model čtyř stylů výchovy (Gillernová, I., Kebza, V. et al., 2011, s.124) •Autoritářský styl: •působení náročných, kontrolujících a zároveň odmítajících rodičů, kteří nerespektují potřeby a přání dítěte; •užívají „silové“ výchovné prostředky - požadují nejlepší výsledky ve škole, ale nepomáhají dítěti, neberou v úvahu jeho reálné možnosti a schopnosti. • Autoritativně vzájemný styl •Rodiče nároční a kontrolující, ale zároveň laskaví, akceptující potřeby a přání dítěte¸ •podporují diskusi, •pracují na společných pravidlech, na jejich dodržování trvají, •požadují dobré výsledky a současně dítěti pomáhají a podporují ho. • Zanedbávající styl •Lhostejnost rodičů k dítěti: •nekladou žádné nároky na děti, •neprojevují zájem o jeho rozvoj i o něj, •někdy jsou citově chladní a odmítají ho. • Shovívavý styl •přijímání dítěte, •emoční podpora a porozumění, ale •dítěti jsou však předkládány malé či žádné požadavky •nemá příliš jasně vymezené hranice. • Škola a rodina jako partneři Potřesení rukou • •V čem podle vás spočívá fungující spolupráce? •Co považujete za nejdůležitější? •V čem spočívají limity spolupráce? •Vzpomenete si na nějaký zajímavý příběh? •Jak hodnotíte situaci nyní? •Nyní můžete porovnat s teorií. • Pro zajímavost nabízím pohled rodičů na školu https://docplayer.cz/4722088-Rodina-a-skola-partneri-nebo-souperi.html •Základní skupiny tlaků školy na rodiny: •1. Tlaky materiální –materiální výdaje a časové investice; •2. Tlaky ideově-morální – škola dává rodinám zpětnou vazbu o žádoucích hodnotách; •3. Tlaky psychologické – škola působí na city rodičů, úspěchy i neúspěchy dítěte ve škole přináší pýchu či zahanbení, ovlivňuje vztahy mezi členy rodiny atd.; •4. Tlaky na novou institucionální roli rodiče – rodič je nucen angažovat se ve vztahu ke škole, konfrontuje své pocity a postoje s dalšími rodiči – dostává se do role „rodič žáka“ (Štech 2009, s. 3). Výhody dobrých vztahů pro fungující spolupráci školy a rodiny: •Spolupracující rodič s učitelem svého dítěte •lépe svému dítěti rozumí, •více chápe úlohu dítěte ve vzdělávání, •efektivněji s ním komunikuje, •jeho posuzování a přístup k dítěti je reálnější. •Domácí příprava dětí na školní výuku s podporou rodičů: •odezva ve školních výsledcích, •usnadnění práce učitele. Formy spolupráce školy a rodiny • Přímá spolupráce: •základ ve fungující komunikaci (připravenost učitele), •poznat se navzájem, navázat přátelský, otevřený vztah, •získání důležitých informací o dítěti. Formy spolupráce školy a rodiny p •pravidla naší spolupráce (očekávání a požadavky), •konzultace a porady (+děti), •připravené otázky pro rodiče (vyplňujeme společně s rodiči), •seznámení s prostředím třídy, se školou, popř. se vzdělávacím programem na škole. ► Neformální kontakty •setkání společná se všemi rodiči a žáky (většinou slavnostního charakteru), •setkání v neformálním prostředí - mimo školu nebo třídu: společné výlety, pikniky, sportovní a zábavné akce v přírodě, •exkurze na pracovišti rodičů. ► Nepřímá spolupráce, ovšem nenahrazující přímou komunikaci • Písemná forma spolupráce: •Brožura - je to detailní informace o škole, jejím programu, o učitelském sboru, mimoškolních aktivitách, důležitá telefonní čísla a kontakty. •Informační dopis - v pravidelných časových intervalech, domluvených s rodiči: •pro zajištění ucelených informací o průběhu stanoveného programu, o jeho změnách, •o zvláštních událostech, výletech, připravovaných oslavách, apod. • • •Krátké vzkazy- individuální vzkaz o žákovi o dalších dovednostech, úspěších; vzkazy rodičů se žádostí, návrhy, prosbami. •Nástěnky jako vizuální prostředek k předávání informací (u vchodu do školy) - připravované události školy, co se ve škole děje, apod. •Schránka námětů - sdělení cenných názorů a námětů; může sloužit i pro anonymní sdělení, nesouhlas s konkrétní činností, ale měl by obsahovat náhradní možné řešení. • • Současné možnosti kontaktu školy s rodinou • •Máte zkušenosti z pozice žáka? • •https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.impire.bakalari.student&hl=cs nebo •https://www.edookit.com/cz/ukazky/elektronicka-zakovska-knizka). • Způsob komunikace rodiny se školou z jiného úhlu pohledu •Pro-školní kultura rodiny – míra posilování/oslabování předepsaných pravidel školy : •rodiče objasňují normy školy svým dětem a podporují je, věnují pozornost důraz na školní úspěch, postoje, oblékání a hodnoty •rodina zprostředkovává školní normy, připisuje jim význam a definuje tresty spojené s porušováním norem ve škole. •Pokud rodina nekopíruje školské normy, je pro žáky snazší porušovat normy ve škole. • Co stanovuje vztahy školy s rodinou? •Školský zákon č. 561/2004 Sb. - rodičovská práva, spolurozhodování rodičů o dění ve škole; • (§ 22 odst. 3) - základní okruhy povinností pro zákonné zástupce dětí a nezletilých žáků (aby nebyl narušen průběh, smysl a účel vzdělávání) – viz dále. •Školská rada – vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů, schvaluje výroční zprávu školy, školní řád, pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků, podílí se na zpracovávání koncepčních záměrů rozvoje školy atd. (§ 168, odst. 1, školského zákona). •Zákon o rodině, č. 94/1963 Sb. nahrazuje od 1. 1. 2014 Občanský zákoník č. 89/2012 Sb. •Školský zákon Povinnosti zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků •a) zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení; •b) na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka; •c) informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání; •d) dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka na vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem; •e) oznamovat škole a školskému zařízení údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích. • Práva zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků právo: •a) na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dětí, žáků a studentů (u zletilých mají toto právo pouze rodiče či osoby, které vůči zletilým žákům a studentům plní vyživovací povinnost); •b) volit a být voleni do školské rady; •c) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání dětí a nezletilých žáků, přičemž jejich vyjádření musí být věnována pozornost; •d) na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školského zákona (podle ustanovení § 21). • • • • •Ať se vám podaří najít optimální cesty ke spolupráci s rodiči, buďte trpělivými profesionály. •Projevíte-li zájem o žáka, budete mít cestu snazší. •