„Jeden učitel má řídit třídu, podobně jako jedno slunce osvětluje, zahřívá a zavlažuje zemi a zachovává týž pořádek, jaký dnes, takový zítra.“ J. A. Komenský Hana Horká Třídní učitel a jeho role ve výchově Komplexní způsobilost k úspěšnému vykonávání profese z hlediska významných rolí učitele •Profesionálně zaujatý učitel - vytváří podmínky pro učení i pro výchovné působení. •Učitel jako diagnostik odhaluje vnitřní potence žáků, rozpoznává a realizuje jejich aktuální možnosti v konkrétních pedagogických situacích. Zamýšlí se i nad vlastní pedagogickou činností a hledá účinnější způsoby práce. •Učitel jako poradce a partner rodičů a žáků na vzdělávací cestě naznačuje možnosti dosažení adekvátního školního úspěchu žáka, zvládání vzdělávacích a výchovných obtíží. •Učitel jako manažer přivádí žáky i rodiče a kolegy ke spolupráci. • Ve svých esejích o dobrém učiteli jsou vzpomínky na třídního učitele •„Měl by určitě být spravedlivý, neměl by mít žádné oblíbence, nebo naopak by neměl zesměšňovat slabší žáky… nesmí dělat z žáků podřadné osoby, protože právě tohle v nich vyvolává touhu po revoltě a vzepření se.“ •„Přátelský vztah mezi vyučujícím a jeho žáky má mít jasná pravidla. Přirozená autorita pramení z důvěry. Důvěru a respekt si musí zasloužit nejenom vyučující, ale i jeho žáci.“ •„Neměl s žáky či studenty za žádných okolností jednat na základě svých předsudků a dojmů, ale měl by umět správně využít a ocenit diferenciace mezi studenty… měl by být každému jednotlivci oporou, na kterou se může v případě školních i mimoškolních problémů s důvěrou obrátit.“ • • Role třídního učitele (Podlahová, 2004, s. 137-139) •„Ředitel“ činností třídy, rozhoduje, plánuje a řídí; •„manažer“ společně se třídou hledá a nachází optimální řešení; •„úředník“ kontroluje docházku, vyplňuje třídní knihu, třídní výkaz a katalogové •listy, píše vysvědčení; •„soudce“ posuzuje a řeší přestupky proti školnímu řádu, kázni a pořádku, konflikty, navrhuje tresty a jiná opatření; •„vzor“ v chování, jednání, zájmech, vědomostech, komunikaci i kultuře jazykového projevu; •„vychovatel“ působí jako tvůrce etických hodnot; • •„psycholog“ rozumí dětem, chápe psychický vývoj, rozpozná a dovede ovlivnit jednání žáků, sebepojetí a sebehodnocení; •„sociolog“ diagnostikuje sociální situaci ve třídě, koriguje špatné a vytváří dobré sociální vztahy; •„náhradní rodič“, který radí při řešení problémů, vystupuje jako opora a autorita; •„přítel“ chápe žáka jako partnera při společné činnosti, komunikující s ním, někdo, kdo ho má rád, rozumí mu a umí pomoci; •„poradce“ při hledání možností budoucího životního uplatnění žáka. • •„Jediným učitelem hodným toho jména jest ten, který vzbuzuje ducha svobodného přemýšlení a vyvinuje cit osobní odpovědnosti.“ (Jan Amos Komenský) •„Když jsem byl malý, ptal jsem se mamky, co je v životě nejdůležitější. Ona mi odpověděla: "Štěstí". Když jsme pak ve škole psali, co chceme v životě být, já napsal: "Šťastný". Řekli mi, že jsem nepochopil zadání. Já jim odpověděl, že oni nepochopily život.“ (John Lennon) Třídní učitel •pedagogický pracovník, který je pověřen k výkonu funkce ředitelem školy a zajišťuje specifické úkoly vyplývající z jeho pověření. •Pověření je v přímé pravomoci ředitele školy. •Náplň práce třídního učitele je nedílnou součástí pracovního řádu každé školy. Je to výčet činností, které je povinen třídní učitel vykonávat. • Povinnosti třídního učitele •Řízení výchovy a vzdělávání ve třídě •Organizační záležitosti •Vedení dokumentace •Materiální oblast •Bezpečnost a péče o zdraví žáků • •Garant výchovné práce • Třídnické hodiny •zařazení třídnických hodin (pravidelně, nahodile dle zvážení učitele, jako součástí učebního plánu z disponibilní dotace) - rozhoduje vedení školy. •důkladnější poznávání třídy i jednotlivců, •řešení výchovných situací, otázek a potřeb žáků, •prostor pro sdílení jako prevenci k včasnému podchycení a vyřešení problémů, •NE pouze organizační otázky typu povinnosti služby, výzdoba třídy, vybírání peněz na divadlo, plánování výletu či jiných akcí školy aj. Třídní schůzky s rodiči •spolupráce a partnerská komunikace učitelů a rodičů má jasně vymezená pravidla, •běžně dvakrát, popř. třikrát během školního roku. •v pravidelném kontaktu s rodiči problémových žáků a průběžně je informovat o situaci. Poradenské služby ve školství, kontroly dokumentace škol, metodické materiály pro řízení škol http://www.janmikac.cz/ Literatura •Cangelosi, J. S. (2006). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál. •Dubec, M. (2007). Třídnické hodiny. 1.vyd. Praha: Odyssea. •Karns, M. (2007). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady osobnostní a sociální výchovy. Praha: Projekt Odyssea, •Kasíková, H. a kol.(ed.) (2008). Třída - návod k použití: komplexní průvodce pro práci s třídním kolektivem. Praha: Raabe. •Komenský, J. A. (1958). Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Sv.1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. •Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton. •Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, •Skácelová, L. (2012). Metodika vedení třídnických hodin. Praha: Univerzita Karlova & Togga, Elektronická monografie. •Spousta, V. (1994). Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, •Střelec, S. (ed.). (2002). Studie z metodiky výchovy. Brno: Masarykova Univerzita. •Štoček, M. (2004). Rukověť třídního učitele základní školy: verze 1.2004. Nový Bydžov: aTre, v.o.s. •