Co je bakalářská práce Formální úprava bakalářské práce Práce s literaturou Jazykový projev ústní a písemný Volna tématu a metodiky, školitel Odevzdání, oponentura, obhajoba Splnění podmínek k zápočtu BAKALÁŘSKÁ PRÁCE I.1 Doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D. CO JE TO BAKALÁŘSKÁ PRÁCE? • Dokument prokazující schopnost odborné a vědecké práce. • Prezentuje absolventovy schopnosti poradit si s vážnější vědeckou prací, prokázat způsobilost k vědeckému vyjadřování, provádění vlastního výzkumu a k prezentaci a obhajobě své práce. FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Práce je svázána ve tvrdých deskách Uprostřed a největším písmem je vyražen titulek BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Nad ním je název školy a její fakulta a Katedra dentální Dole v rozích jméno autora a rok odevzdání FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Práce je svázána ve tvrdých deskách Uprostřed a největším písmem je vyražen titulek BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Nad ním je název školy a její fakulta a Katedra dentální Dole v rozích jméno autora a rok odevzdání MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Bakalářská práce Jméno autora Rok odevzdání FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Titulní strana česky První strana po otevření práce Škola, fakulta, katedra, doba studia Název práce Rok odevzdání Autor Vedoucí práce (s tituly FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Titulní strana anglicky • - překlad FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Zadání práce • Škola, fakulta, jméno autora, studijní číslo, studijní program, obor a název práce. • Razítko a podpis přednosty katedry. Jméno: Studijní číslo: Studijní program: Specializace ve zdravotnictví Typ programu: Bakalářský Obor: Dentální hygienistka/dentální hygienista Název práce: Zásady vypracování, metodika, seznam literatury a zdrojů, výstupy pro praxi. Vedoucí katedry: Podpis: Razítko: FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE ZADÁNÍ PRÁCE JE SOUČÁSTÍ PRÁCE FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Místopřísežné prohlášení • Prohlašuji, že předložená bakalářská práce je mým původním autorským dílem, které jsem vypracoval(a) samostatně. Veškerou literaturu a další zdroje, z nichž jsem při zpracování čerpal(a), v práci řádně cituji a jsou uvedeny v seznamu použité literatury. • • Souhlasím s prezenčním zpřístupněním své práce v univerzitní knihovně. • • • V……… dne …….. Jméno autora/ky ............................ • vlastnoruční podpis FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Poděkování Osobám, které ke vzniku bakalářské práce nejvíce přispěly, popř. rodině.. FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Abstrakt česky (říká se mu také anotace) • Bakalářská práce se zabývá ………. Rozebírá cíle, obsah, formy, metody ……. Teoretické poznatky je možno využít v praktické …….. Na závěr je detailně popsána příprava, implementace a realizace …….Praktická část je zaměřena……. (min. na ½ A4 – neosobní…se zabývá, poukazuje, prohlubuje, je součástí…apod. • Klíčová slova česky • • Důležitá slova od A do Z, která poukáží na práci, zajistí přehlednost a srozumitelnost, příklad u dětí OHY: dentální hygiena, edukace, fluoridy, gingiva, hodnocení, instruktáž, motivace, orální zdraví, pečetění fisur, prevence, profylaxe, prořezávání zubů, předškolní dítě, zubní kaz v časném dětském věku… FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Klíčová slova anglicky FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Abstrakt anglicky • Klíčová slova anglicky FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • OBSAH • ÚVOD • TEORETICKÁ ČÁST • 1. ...………..………….………………………………………………………….….9 • 2 ………………………………….………………………………………………. 12 • 2. 1 ……………………………………………………………………….......…. 12 • 2. 2 ………………………………………………….………………….….……. 13 • 2. 2. 1 ………………………………………….…………………………….. 16 • 2. 2. 2 ………………………………………….…………………………….. 18 • 2. 3 ……………….…………………………………………………………….. 20 • 3 ……….………………….………………………………………………........ 31 • 3. 1 …………………………………………………………………………….... 32 • 3. 2 …..………………………………………………………………………….. 32 • 3. 3 ………………………………………………………………….………….. 36 FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • PRAKTICKÁ ČÁST • 4 Popis výzkumu…..……………………………………………………………..85 • 4. 1 Cíl a hypotézy výzkumu…………………………………………………….. 86 • 4. 2 Charakteristika výzkumného vzorku …..………………………………...…..87 • 4. 3 Metody sběru dat.…………………………………………………………… 88 • 4. 4 Sběr a zpracování údajů………………………………………………………89 • 4. 5 Interpretace údajů………...………………………………………………...…90 • 4. 6. Shrnutí a doporučení…………………………………………………………119 • • ZÁVĚR ….…………..........…………………………………….……………….181 • • SEZNAM POUŽITÉ ČESKÉ LITERATURY A PRAMENŮ ……………...184 • SEZNAM POUŽITÉ ZAHRANIČNÍ LITERATURY A PRAMENŮ ……..188 • SEZNAM OBRÁZKŮ…………………………………………………………..192 • SEZNAM PŘÍLOH ………..………..………………..........................................193 Poslední strana je věnována údajům o práci a nečísluje se a neuvádí se v obsahu!!!! Dále se už stránkuje FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Úvod • Jde o první očíslovanou stranu dokumentu. Nezačíná číslicí jedna, ale navazuje takovým číslem, které odpovídá počtu předešlých stran bakalářské práce. (textový editor) • Seznamuje čtenáře s řešenou problematikou, zdůvodní volbu tématu, nejsou zde citace a je obsahuje vymezení cíle. Cíl může být také samostatnou kapitolou. FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Vlastní text práce Je členěn na jednotlivé tematické kapitoly: II. Teoretická část s představuje v podstatě současný stav problematiky, má podkapitoly. (II.1, II.2 atd) III. Praktická část se člení na části: III.1 Cíl a hypotézy – CO SE BUDE DĚLAT III.2 Materiál a metodika –JAK SE TO BUDE DĚLAT III.3Výsledky – CO JSME ZJISTILI (TABULKY, GRAFY, TEXT) III.4Diskuse – KOMENTÁŘ K VÝSLEDKŮM A POROVNÁNÍ S VÝSLEDKY JINÝCH AUTORŮ IV.Závěr - SHRNUTÍ A ZHODNOCENÍ TÉMATU Z HLEDISKA SOUČASNÉHOP VÝZNAMU A DALŠÍ NASMĚROVÁNÍ V. Doporučení pro praxi – VÝSTUPYM PRO PRÁCI DENTÁLNÍ HYGIENISTKY LITERATURA abecedně seřazené citace podle daných pravidel PŘÍLOHY nestránkované listy s obrázky, tabulkami, protokoly, leták pro pacienty aj. BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE FORMÁLNÍ ÚPRAVA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE • • Jméno autora: • Obor: • Forma studia: • Název práce: • Rok: • Počet stran textu bez příloh: • Celkový počet stran příloh: • Počet titulů české literatury a pramenů: • Počet titulů zahraniční literatury a pramenů: • Počet internetových zdrojů: • Vedoucí práce: • zahrnuje počet stran od úvodu po závěr práce (počet stran odborné literatury nepočítáme!) • zahrnuje celkový počet jednotlivých stran příloh JAK BUDEME POSTUPOVAT • Volba tématu – nabídka pracoviště, iniciativa studenta. Kontrola, zda nebylo téma už zpracováno a obhájeno. • Volba školitele – z pracovníků MU nebo „extramurální školitel“. Tento musí být schválen příslušným proděkanem. • Diskuse nad tématem se školitelem • Sestavení námětu práce – jednostránkový až dvoustránkový text. Je výsledkem práce trvající týdny až měsíce… • Má strukturu, která je závazná. JAK BUDEME POSTUPOVAT • NÁMĚT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE OBSAHUJE: Jméno, studijní číslo a imatrikulační ročník studenta Datum vypracování námětu Předběžný název BP, musí dobře vystihovat téma. Může mít podtitul. Proč student považuje téma za zajímavé Kontext: Velmi stručně, co student o tématu již ví a)Z literatury b) Z vlastního pozorování Čím chce student přispět k rozšíření dosavadních znalostí (nový přínos, co se neví, není k dispozici) Metodologie Bibliografie – literární a jiné zdroje. JAK BUDEME POSTUPOVAT • Na základě námětu je práce zadána. • Zadání práce je úředním dokumentem, který je součástí BP. • Odevzdává se do konce druhého týdne předposledního semestru standardní doby studia. Zadání potvrzuje podpisem vedoucí katedry a teprve pak je téma přiřazeno studentovi v is muni. JAK BUDEME POSTUPOVAT • Katedra není povinna přijmout jakékoli navrhované zadání. Potvrzené zadání je nutno získat nejpozději do šestého týdne téhož semestru. • Změna tématu je možná jen novým zadáním. • Termín odevzdání se řídí terminářem katedry • Katedra nehradí žádné náklady spojené s přípravou a realizací. • Slovensky psané práce: Žádost o souhlas, slovenský název práce, slovenský oponent. JAK BUDEME POSTUPOVAT • Odevzdání – v tištěné podobě 1x a elektronicky • Oponentura – oponent může být zaměstnanec fakulty nebo externista, určuje se na poradě vyučujících. Oponentský posudek dostane student k dispozici v dostatečném předstiju před obhajobou. • Obhajoba – probíhá spolu se státní závěrečnou zkouškou. Je veřejná. • Student práci představí v tezích (krátká 5 -6 min prezentace), v ní odpoví na dotazy oponenta. Pak probíhá rozprava cca 5 - 6 min. ROZSAH PRÁCE • 40 – 60 normostran • Normostrana: A4 30 řádků po 60 úhozech Horní a levý okraj odrážíme o 3,5 cm, pravý o 2,5 cm a dolní o 4 cm. Řádkování v celé práci jednotné (1,5) a používáme patkové písmo – Times New Roman o velikosti 12 bodů. BAKALÁŘSKÁ PRÁCE I.2 • Práce s literaturou a dalšími zdroji Hledat můžeme podle - Klíčových slov - Autora - Zdroje Nejjednodušší je hledat v elektronických informačních zdrojích a podle klíčových slov. V začátku jdeme cca 5 let zpět (podle tématu), posléze můžeme hledat i ve starších zdrojích. HLEDÁNÍ VE ZDROJÍCH • www.google.com • Knihovny – zdroje MU, Národní lékařská knihovna a jiné. PŘÍKLAD HLEDÁNÍ PODLE KLÍČOVÝCH SLOV ČESKY, ANGLICKY • Fluoridy u dětí www.google.com Najdeme spoustu publikací a odkazů PŘÍKLAD HLEDÁNÍ PODLE KLÍČOVÝCH SLOV ČESKY, ANGLICKY • Fluoridy u dětí • www.muni.cz – Služby a informační zdroje – Portál elektronických informačních zdrojů – hledání v elektronických informačních zdrojích – klíčové slovolze najít název, abstrakt, plný text, lze zúžit do určitého období. PŘÍKLAD HLEDÁNÍ PODLE ZDROJE • Časopis, kniha www.google.com Česká stomatologie Časopis najdeme, plný text není dostupný. • www.muni.cz – Služby a informační zdroje – Portál elektronických informačních zdrojů – hledání v elektronických informačních zdrojích – medline (Pubmed) Elektronické časopisy QUINTESSENZ QUINTESSENCE PŘÍKLAD HLEDÁNÍ PODLE AUTORA • Broukal • Broukal Zdeněk • www.google.com • Elektronické informační zdroje MU. ORIENTACE V LITERÁRNÍCH ZDROJÍCH • Názvy • Abstrakty • Plné texty – full texty Sestavení literární rešerše, seznam literatury ODKAZY • Základní pojmy: ƒ • citát — doslovně převzatá část textu z použitých pramenů literatury ƒ • citace — doslovné uvedení cizího výroku nebo textu v rámci vlastního dokumentu doprovázené obvykle přesnou identifikací pramene, ze kterého daný výrok nebo text pochází, tedy bibliografickou citací. V textu je obvykle uvedena uvozovkami, odsazením nebo jiným typem písma ƒ • Parafráze – vyjádření obsahu textu, stati – nepřímá citace • Bibliografická citace — zdroj informací pro čtenáře, recenzenta, oponenta dokumentu, umožňuje identifikaci a zpětné vyhledání dokumentu, příp. zdroj odkazu na další literaturu ƒ • Seznam bibliografických citací — seznam použitých pramenů literatury ❑ bibliografická citace je zdroj informací pro čtenáře, recenzenta, oponenta dokumentu ❑ autor dokazuje vlastní znalost zpracovaného tématu ❑ identifikace a zpětné vyhledání dokumentu, příp. zdroj odkazu další literaturu ❑ dodržení autorské etiky (a autorského zákona) ❑ vytváření tzv. skrytých bibliografií (seznam literatury = bibliografie uvedené přímo v konkrétním dokumentu nebo informující o další literatuře k danému předmětu či tématu • PROČ CITOVAT CITAČNÍ NORMA • Nová citační norma ČSN ISO 690:2011. Bibliografické citace - podrobný návod, jak citovat literaturu a prameny, s českými příklady. • www.iso690.zcu.cz CITACE Přímá citace • text je z původního díla převzat doslovně • včetně typografického zdůraznění • je v uvozovkách • autor a zdroj je ocitován • Ve vlastní práci bychom neměli mít víc než 10% citací. Pokud používáme přímé citace příliš často, působí text roztříštěně, protože každý autor má svůj osobitý styl psaní. Proto jsou vhodnější parafráze. • PARAFRÁZE PARAFRÁZE = nepřímá citace • text je interpretován vlastními slovy • nemění se jeho význam • nedává se do uvozovek • autor a zdroj je ocitován • zpravidla je kratší než originální text • je vhodnější než citace pasáže, která není výjimečná • Abychom mohli vytvořit parafrázi, musíme originální text dokonale pochopit. Parafráze je zaměřena na základní myšlenku a bývá zpravidla o něco kratší než původní text. Určitě parafrázi nevytvoříme tak, že pouze zaměníme některá slova za synonyma. • PLAGIÁT • převezmeme-li cizí myšlenku, obrázek, graf, tabulku... a neocitujeme autora, dopouštíme se krádeže - plagiátu Každá Bc práce je testována na plagiátorství ! „Studenti příliš často používají přímé citace při psaní poznámek, a díky tomu nadužívají citace ve finální práci. Přímé citace by měly tvořit pouze asi 10% vašeho finálního rukopisu. Proto byste se měli snažit omezit množství doslovných přepisů zdrojových materiálů při psaní poznámek.“ Lester, James D. Writing Research Papers. 2nd ed. Glenview: Scott, c1976, s. 46-47. Parafráze: V odborných textech studenti často nadměrně citují, neudrží počet přímých citací v rozumné míře. Problém obvykle vzniká už při psaní výpisků, je nezbytné minimalizovat doslovné opisování materiálů. (Lester, 46-47). Parafráze: Při psaní poznámek by studenti měli omezit množství přímých citací ze zdrojů, to jim pomůže minimalizovat množství přímých citací v rukopise. (Lester, 46-47). Plagiát: Studenti příliš často užívají přímých citací při psaní poznámek, a díky tomu jich používají příliš mnoho i ve finální práci. Správně by rukopis měl obsahovat pouze asi 10% přímých citací. Proto je důležité omezit opisování zdrojových materiálů při psaní poznámek. Citace: "Přímé citace by měly tvořit pouze asi 10% vašeho finálního rukopisu. Proto byste se měli snažit omezit množství doslovných přepisů zdrojových materiálů při psaní poznámek." (Lester, 46-47). Odkazy v textu mají zajistit: aby čtenář poznal, co jsme převzali od někoho jiného aby v seznamu citací našel dílo, odkud jsme čerpali, včetně konkrétní části v citovaném díle. Odkaz uvádíme v textu bezprostředně za citátem či parafrází. Použijeme-li přímou citaci nebo parafrázi, je nutné odkázat přímo na konkrétní stranu citovaného díla: o ... kvalitu tisku ovlivňovalo i zacházení s papírem, při velkém teplotním rozdílu mezi skladem papíru a tiskárnou, bylo potřeba nechat papír aklimatizovat přímo v tiskárně (Vránková 1998, s. 77). ODKAZY (CITATION) CITACE / BIBLIOGRAFICKÉ CITACE (REFERENCES) • Citace obsahují všechny potřebné údaje potřebné k nalezení dokumentu nebo jeho části. • o KLAUS, Václav, 2007. Modrá, nikoli zelená planeta. Praha: Dokořán. ISBN 978-80-7363-152-9. • o VRÁNKOVÁ, Jitka, 1998 Technická revoluce v malé tiskárně. In:Tiskárny a tisky 19. století. Jindřichův Hradec: Okresní muzeum v Jindřichově Hradci. 75-78. ISBN 80-86227-00-6. Odkazovat můžeme i na dílo jako celek: Např. pokud v textu pouze zmiňujeme, že Klaus nesouhlasí s všeobecným názorem na příčiny globálního oteplování, stačí odkázat na celou knihu, která je problému věnována: ... proti teorii globálního oteplování se otevřeně staví Václav Klaus (2007). Způsob označení odkazu v textu je závislý na zvolené metodě citování a samozřejmě musí být v celé práci stejný. V uvedených příkladech je použita metoda jméno-datum (tzv. harvardský systém). PARAFRÁZOVÁNÍ • Absolvent/ka studijního oboru dentální hygiena ovládá principy dentální hygieny a je schopný/á je ve svém povolání prakticky aplikovat. Je všeobecně a odborně medicínsky natolik připravený/á tak, aby chápal/a souvislosti mezi péčí o dentální hygienu, biomedicínskymi a sociálními vědami a tyto znalosti dokázal/a využít při výkonu práce v oboru dentální hygieny.Absolvent/ka má teoretické znalosti z oborů, které popisují orgány a systémy zdravého a nemocného člověka s důrazem na problematiku dutiny ústní ve zdraví i nemoci a tkání a orgánů topograficky souvisejících a které se zabývají jeho psychickými procesy, vlastnostmi, sociálním a kulturně-etnickým prostředím, vírou a světonázorem, aby byl/a schopný/á udržet, podpořit a chránit jeho zdraví, předcházet vzniku chorob dutiny ústní vzdělávat a motivovat jednotlivce i skupiny k zdravému způsobu života zejména v oblasti orálního zdraví. Je schopen/a organizovat a řídit provoz zdravotnického zařízení sloužícího k poskytování péče v oblasti dentální hygieny, spolupracovat a ve vybraných oblastech samostatně provádět vědecko-výzkumnou činnost, soustavně udržovat a zlepšovat své profesionální znalosti a dovednosti. Hlavní znalosti studijního oboru dentální hygiena jsou prevence, parodontologie, dentální hygiena a konzervační zubní lékařství. Dentální hygienista/hygienistka je kvalifikovaný zdravotnický pracovník, který samostatně ve spolupráci se zubním lékařem a na jeho doporučení vykonává činnosti v preventivní, léčebné a edukační péči o pacienty v oblasti dentální hygieny. Cílem práce bylo porovnání různých metod sloužících k orientaci při preparaci zubního kazu v dentinu během stomatologického ošetření. Přítomnost kazem změněného dentinu, který měl být zcela odstraněn, byla v průběhu preparace ověřována a) zrakem, b) hmatem, c) pomocí barvicích roztoků, d) pomocí modrého světla a barevného filtru. Dle názoru autorů by neměl být v kavitě před aplikací výplňového materiálu nechtěně ponechán žádný změklý dentin. Z výsledků vyplývá, že žádná z metod sama o sobě není zcela spolehlivá. Vyšetření hmatem bývá během preparace kazu v dentinu považováno za standardní postup. Jak organické barvivo tak modré světlo a barevný filtr vykazovaly v porovnání s taktilním vyšetřením falešně pozitivní i falešně negativní výsledky. Na druhou stranu byly v několika případech s jejich pomocí identifikovány oblasti změklého dentinu, zejména v hůře přístupných oblastech, které by jinak pozornosti ošetřujícího unikly. Lze uzavřít, že i přes možnost využití několika diagnostických metod zůstává preparace zubního kazu v dentinu subjektivním terapeutickým zásahem, pro jehož větší objektivizaci je vhodná kombinace několika detekčních metod. Nová citační norma ČSN ISO 690:2011. Bibliografické citace - podrobný návod, jak citovat literaturu a prameny, s českými příklady.