Nancy Roper AKTIVITY DENNÍHO ŽIVOTA Humanistická filozofie Poznatky z fyziologie, psychologie Práce A. Maslowa o lidských potřebách Teorie Henderson o základní oše. péči Asumpce ̶ nejlepší způsob jak porozumět lidem, je porozumět činnostem (aktivitám), které vykonávají; Každý jedinec: ̶ je zapojený do životních aktivit prostřednictvím svého životního napětí, a to ovlivňuje jeho schopnost nezávislosti; ̶ se během svého života od početí do smrti dynamicky pohybuje vpřed od úplné závislosti k úplné nezávislosti, přičemž nepřetržitost závislosti či nezávislosti ovlivňují různé faktory (věk, zdravotní stav, životní prostředí, okolnosti) Hlavní jednotky: Cíl ošetřovatelství Schopnost P/K samostatně a nezávisle vykonávat činnosti denního života P/K Celistvá bytost s 12 životními aktivitami, které jsou odrazem jeho potřeb a behaviorálně se manifestují (Každá aktivita se projevuje určitým chováním) Jedinci se liší v tom, jak jednotlivé aktivity denního života realizují Role sestry Identifikace úrovně Q života v oblasti životních aktivit, diagnostika problémů a jejich příčin a zajištění řešení problémových aktivit Zdroj potíží Nedostatek síly, vůle, vědomostí jedince Ohnisko zásahu Neadekvátní aktivity a chování jedince Způsob zásahu Ovlivňování příčin, které vedou k projevům chování ve 12 oblastech životních aktivit Důsledky Nezávislost P/K a zvýšení kvality jeho života ve všech životních aktivitách Osoba ̶ Celistvá bytost, která od početí do smrti uskutečňuje různé aktivity s cílem dosáhnout a udržet samostatnost a maximální nezávislost v každé životní aktivitě Prostředí ̶ Fyzikální ̶ Sociální ̶ Psychické ̶ Ekonomické ̶ Politické ̶ Kulturní souvisí se základními životními aktivitami a zdravím Zdraví – autorka nedefinovala Ošetřovatelství ̶ Vnímá jedince jako celistvé bytosti. ̶ Vychází z pozorovatelných a měřitelných projevů, ne z intuice a náhody. Cílem je získat, zachovat V navrátit maximálně možnou úroveň nezávislosti jedince v životních aktivitách a zároveň zabezpečovat posilující postupy na podporu uzdravení a nezávislosti. ̶ Závislí jedinec v některé aktivitě – sestra P/K asistuje V aktivitu vykonává sama, povzbuzuje P/K a doporučuje mu nejvhodnější postupy (jak si zachovat samostatnost a nezávislost, jak předcházet zhoršení stavu) Činnost sester: nezávislá závislá částečně závislá Koncepce modelu Cíl: max. možná nezávislost Podpora aktivit související s obnovou a podporou zdraví Osoba Celistvý jedinec nezávislý v aktivitách denního života Aktivity podpory a obnovy zdraví Preventivní chování (zaměřené na prevenci událostí a stavů, kt. narušují/poškozují zdraví ▲Bepanten, otužování…) Posilňující chování (zabezpečování fyz.,psych. a soc. posílení a pohody ▲střídaní obuvi, vhodné polohovací pomůcky, polohování …) Hledající chování (vyhledávání info, zkušeností, odpovědí na otázky ▲na netu…) Ošetřovatelství AKTIVITY DENNÍHO ŽIVOTA (životní aktivity), jsou projevem lidských potřeb, kt. se projevují určitým typem chování Ā aktivita má 3 aspekty: fyziologický/fyzický, psychologický sociální 1. Udržování bezpečného prostředí 2. Komunikace 3. Dýchání 4. Jídlo a pití 5. Vylučování 6. Osobní hygiena a oblékání 7. Kontrola tělesné teploty 8. Pohyb 9. Práce a hry 10. Projevy sexuality 11. Spánek 12. Umírání Faktory ovlivňující potřeby a požadavky oše. péče: • Fyzické: věk, imobilita, úraz, nemoc • Psychické: city, motivace, neschopnost komunikace • Socio-kulturní: zvyky, normy, náboženství, migrace • Životní prostředí: ekonomické a politické • Životní události: vývojová stádiá, kt. souvisí se změnenou ne/závislostí na oše. péči