Osobnost a profesní role sestry / záchranáře Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů Ústav zdravotnických věd1 Role – očekávaní určitých chování Sociální role: každý je nositelem několika rolí: − dané – závislé od pohlaví (žena, muž) − vývojové – vznikající dítě, rodič, pracující − dočasné – hospitalizovaný pacient − vždy reciproční – odehrávají se v párech – každý hraje svou roli ve vztahu k jiné osobě → tzn. role sestry se mění dle toho, s kým přichází do kontaktu (lékař, pacient, sestry navzájem) − definování specifických rolí každé profese má být zakotveno v legislativě, avšak každý člen profese musí mít jasnou představu o svých povinnostech a kompetencích. Specifikum ošetřovatelství – komplexnost → překrývání rolí Ústav zdravotnických věd2 Péče LéčbaSestra Lékař Sekundární role Primární role Primární role Sekundární role PRIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ ROLE SESTRY A LÉKAŘE Vývoj role sestry Role jsou určeny: ̶ společností ̶ historií ̶ množstvím změn v relativně krátkém období ̶ prvotní formování na půdě charitativních institucí, středověkých hospitálů (charitativní – dobročinná činnost) ̶ ve druhé polovině 19. století proniká do nemocnic racionální medicína – lékařské činnosti a medicínské poznání → základ novodobé profese sestry, lékař ke své činnosti potřeboval pomocníka schopného odborné komunikace a racionálního jednání při ošetřování nemocných Ústav zdravotnických věd4 Vývoj role sestry – faktory a události − aktivita a činnost F. Nightingale − vývoj medicíny s úzce přírodovědným pojetím zdraví a nemoci − 3 funkční okruhy práce v nemocnicích (medicínský – lékař, ošetřovatelský – sestra, administrativní – úředník) − 2 různé formy subordinace služební podřízenost (profesionální a personální) lékaři – medicínsky, sesterskému managementu − růst velikostí nemocnic (nové činnosti sestry, přetěžování sester agendou, vzdalování se od nemocného) Ústav zdravotnických věd5 Role sestry v minulosti „Anděl milosrdenství“ – v 19. století (vznešená, morální a hluboce věřící bytost, obětavá, bojující za práva pacientů, začátky F. Nightingale) „Dívka pro všechno = služtička“ – po 1. světové válce (tichá, oddaná, skromná, deprofesionalizace byla výsledkem zhoršených podmínek ve vzdělávání do praxe bez zkušeností = levní pracovní síla) „Hrdinka“ – 2. světová válka (uznávané a obdivované, odborně vzdělané. Ošetřovatelská služba trpěla nedostatkem pracovních sil. Mladé dívky byly lákány a přesvědčovány, aby posílily řady odborně vzdělaných ošetřovatelek. Ty měly v té době jasně definovanou roli a nahlíželo se na ně s uznáním a obdivem jako na profesionály.) „Matka“ po válce (relativně vysoký status sester, obětavá, pasivní, ochraňující, nedostatek škol pro vzdělávání) „Sexuální oběť“ (prezentace sestry v médiích – romantická, frivolní, sebestředná, promiskuitní) V současnosti by byla nejideálnější sestra, jenž by byla vnímána jako profesionálka. Role sestry (WHO, 2000) ̶ Úspěšně dokončila předepsané studium ošetřovatelství a získala požadovanou kvalifikaci, aby se stala registrovanou sestrou (právoplatná licence k výkonu ošetřovatelské profese) ̶ Pomáhá pacientům/ rodinám/ skupinám ̶ Hodnotí, plánuje, poskytuje a vyhodnocuje profesionální péči ̶ Pracuje samostatně jako člen zdravotnického týmu ̶ Podporuje vhodné aktivní zapojení jedinců … do všech forem zdravotní péče Ústav zdravotnických věd7 Současná role a postavení sester v ošetřovatelství Postavení sester v 21. století ovlivňují: ̶ v různých zemích společné i odlišné znaky role a profese ̶ postavení sester a ošetřovatelství = bylo a je ovlivňováno náboženskými, kulturními, sociálními, ekonomickými a politickými faktory ̶ změny politického a společenského života, ̶ technický vývoj, digitalizace, ̶ demografické změny, stárnutí populace a proměna klientské populace, ̶ proměna generací, které měly a budou mít vliv na vzdělání v ošetřovatelství, ̶ celospolečenská prestiž ZP eu190724.pdf (cas.cz), ̶ organizace poskytování zdravotní péče, ̶ integrace a obsluha nových zdr. prostředků, ̶ epidemiologické faktory Ústav zdravotnických věd8 Ústav zdravotnických věd9 Prestiž povolání – červen 2019 Centrum pro výzkum veřejného mínění eu190724.pdf (cas.cz) sestry Nejčastější role záchranáře ̶ Poskytovatelka ošetřovatelské péče ̶ Manažerka ̶ Edukátorka ̶ Advokátka (obhájkyně nemocného, kdy pacient není schopen projevit své potřeby, přání) ̶ Nositelka změn ̶ Výzkumnice ̶ Mentorka ̶ Koordinátorka (spolupracuje s jinými členy týmu) ̶ Poskytovatel specifické ošetřovatelské péče ̶ Koordinátor ̶ Edukátor ̶ Advokát ̶ Manažer ̶ Nositel změn ̶ Výzkumník ̶ Mentor Ústav zdravotnických věd10 Profesionalizace Tři základní znaky: 1. Skupina pracovníků vykonává trvale relativně stálé činnosti v rámci dělby práce (společensky uznávané), k jejichž výkonu dává společnost skupině kompetence 2. Činnosti jsou zdrojem prostředků obživy 3. Činnosti vyžadují kvalifikační přípravu Ústav zdravotnických věd11 Profesionální přístup ➢ zaměřen: ̶ na pacienta ̶ na spolupráci s ostatními spolupracovníky a členy zdravotnického týmu ➢ základ tvoří: ̶ profesionální etika Ústav zdravotnických věd12 Charakteristika profesionálního přístupu ̶ jednat s respektem a úctou ̶ poskytovat správné informace a respektovat P/K pohled a názor ̶ motivovat k odpovědnost za základní sebepéči a léčení, péči o zdraví ̶ respektovat důstojnost, jednat s úctou ̶ dodržovat mlčenlivost ̶ vzdělávat se a sdílet profesionální zkušenosti a znalosti v zájmu zlepšení kvality péče a rozvoje nových poznatků Ústav zdravotnických věd13 Náročnost práce sestry fyzická psychická Ústav zdravotnických věd14 Image sestry /záchranáře ➢ Interní – představuje individuální pohled sestry / záchranáře na sebe a na ošetřovatelství jako na profesi ➢ Externí – představa o profesi sester laickou veřejností, masmédia, politici, lékaři, … Současnost – úsilí o image sestry profesionálky = jedinec progresivní, sofistikovaný, asertivní, vzdělávající se, snažící se o dosažení nejvyšší úrovně ošetřovatelské péče Ústav zdravotnických věd15 „Image je to, co člověk potřebuje, aby si druzí mysleli, že je tím, čím by rád byl.“ F. M. Barwasser Faktory ovlivňující image sestry / záchranáře ̶ Komunikace – ne/verbální ̶ Přístup k pacientovi – respekt, ochota, empatie, důstojnost a úcta ̶ Způsob naslouchání a vnímání – nejen ušima, ale především srdcem ̶ Způsob chování ne/profesionální ̶ Odbornost ̶ Sebezviditelnění – aktivní publikační a přednášková činnost Ústav zdravotnických věd16 Osobnost Obecné vlastnosti: ̶ Autenticita – otevřenost, souhlas projevu a prožívání člověka ̶ Akceptace – bezpodmínečné přijetí, úcta, důvěra a sympatie vůči pacientovi ̶ Empatie – vcítění se a porozumění druhému člověku Nezbytné: ̶ Osobnostní zralost ̶ Vnitřní stabilita ̶ Spíše vyšší frustrační tolerance Ústav zdravotnických věd17 ̶ Intelektové – myšlenkové procesy a operace umožňují osvojení široké soustavy pojmů, schopnost řešit proměnlivé situace, schopnost vybrat optimální řešení z komplexu možných, rozhodnost ̶ Senzomotorické – šikovnost, zručnost, pohybová obratnost, neporušené smyslové vnímání, technická zdatnost ̶ Sociální – pozitivní vztah k lidem, schopnost navázat kontakt, vést dialog, empatie, ovládání ne/verbálních projevů ̶ Autoregulační – přizpůsobivost, sebezapření, zvýšená odolnost vůči fyzickému a psychickému stresu ̶ Komunikační – aktivní naslouchání, stimulace a vedení hovoru, zrcadlení (reflexe) sumarizace, mlčení ̶ Estetické – smysl pro úpravu vlastního zevnějšku, zdravotnického prostředí ̶ Odpovědnost ̶ Fyzická a psychická odolnost ̶ Kladné charakterové vlastnosti Předpoklady pro výkon povolání: Osobnost sestry / záchranáře Ústav zdravotnických věd18 Základní etické principy v ošetřovatelství (Kutnohorská: Etika v ošetřovatelství, s. 18) ̶ Autonomie – každý by měl mít právo určovat své chování a jednání podle svých osobních etických zásad, cítit autonomii jedince znamená připustit jeho volbu podle osobních hodnot a přesvědčení ̶ Beneficence (prospěšnost) – závazek konat dobro a vyhnout se působení škod nebo újmy, Sestra má povinnost podnikat takové kroky, které P/K prospívají. ̶ Důvěryhodnost – zůstat věrný závazkům a dodržovat je, moderní ošetřovatelství: sestra = obhájkyně P/K a jeho práv ̶ Spravedlnost – rovné jednání s lidmi, kt. jsou v podobné situaci a diferencované jednání s lidmi, kt. jsou v různých situacích (pokud mají P/K stejné potřeby ve zdraví = mělo by být o ně postaráno stejně) ̶ Veracita – pravdomluvnost Ústav zdravotnických věd19 Etický kodex Ústav zdravotnických věd20 Etický kodex − veřejná deklarace přesvědčení a hodnot určité profese a jejich vykonavatelů (tzn. veřejné prohlášením toho, co se mezi vykonavateli profese chápe jako etické chování) − zavazuje profesionály dané profese k určitému chování (např. pro zdravotnické pracovníky nelékařských oborů) − sjednocující prvek uvnitř dané profesní skupiny, ale také z vnějšího pohledu na profesi, již reprezentuje − potřeba vyjádřit etický kodex se stala v uplynulých letech naléhavější vlivem rychlého tempa společenských a technologických změn, kde se zvýšil počet situací vyžadujících zodpovědné etické posouzení − uveřejňují cíle, hodnoty a měřítka těch, kdož se hlásí k dané profesi Ústav zdravotnických věd21 Etické kodexy, kt. má ZP v práci zohledňovat: ̶ Všeobecná deklarace lidských práv a svobod (1948) Vseobecna_deklarace_lidskych_prav.pdf (mzv.cz) ̶ Ženevská deklarace Ženevské úmluvy – Wikipedie (wikipedia.org) ̶ Úmluva na ochranu lidských práv a základních svobod (1950) Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod – Wikipedie (wikipedia.org) ̶ Kodex sestry ICN (1953, 2000) Etický kodex sester vypracovaný Mezinárodní radou sester | Česká asociace sester (cnna.cz) ̶ Helsinská deklarace (1964) Microsoft Word - Helsinská deklarace WHO - překlad 2013.docx (wma.net) ̶ Deklarace práv duševně postižených lidí (1971) Deklarace práv duševně postižených lidí (Zdravotnický portál města Prahy) (praha.eu) ̶ Úmluva o právech dítěte (1989) Preklady-dokumentu-OSN.pdf (vlada.cz) ̶ Práva pacientů (1992) Práva a povinnosti – Ministerstvo zdravotnictví (mzcr.cz) a Práva pacientů přeložená do znakového jazyka ve formě videí – Ministerstvo zdravotnictví (mzcr.cz) ̶ Mezinárodní etický kodex porodních asistentek (1993) Etický kodex - Česká komora porodních asistentek, z.s. (ckpa.cz) ̶ Etický kodex České lékařské komory (1996) ČLK > / Pro lékaře / Legislativa ČLK / Stavovské předpisy ČLK (lkcr.cz) č. 10 ̶ Úmluva o lidských právech a biomedicíně rady Evropy (1997) Sdělení č. 96/2001 Sb. m. s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přijetí Úmluvy na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny: Úmluva o lidských právech a biomedicíně 96/2001 Sb. m. s. Úmluva o lidských právech a biomedicíně (zakonyprolidi.cz) ̶ Dokument rady Evropy k péči o smrtelně nemocné (1999) Charta práv umírajících Charta práv umírajících | IKEM ̶ Pařížská charta proti rakovině (2000) PAŘÍŽSKÁ CHARTA PROTI RAKOVINĚ (lpr.cz) Práva a povinnosti onkologických pacientů (2002) Deklarace práv onkologických pacientů | Pardubická nemocnice (nempk.cz) a Práva onkologických pacientů - Ústřední vojenská nemocnice Praha (uvn.cz) Etický kodex sester vypracovaný Mezinárodní radou sester (ICN) ̶ Mezinárodní etický kodex pro sestry byl poprvé přijat ICN v roce 1953 ̶ byl několikrát revidován a znovu schvalován, poslední revize byla provedena v roce 2000 Etický kodex sester vypracovaný Mezinárodní radou sester | Česká asociace sester (cnna.cz) Ústav zdravotnických věd23 Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů Věstník 7/2004 – Ministerstvo zdravotnictví (mzcr.cz) Věstník ministerstva zdravotnictví ČR, vydáno červenec 2004, částka 7 ➢ Zdravotnický pracovník a spoluobčané ➢ Zdravotnický pracovník a praxe ➢ Zdravotnický pracovník a společnost ➢ Zdravotnický pracovník a spolupracovníci ➢ Zdravotnický pracovník a profese Ústav zdravotnických věd24 Etické zásady zdravotnického pracovníka nelékařských oborů ̶ Zdravotnický pracovník nelékařských oborů (dále jen „zdravotnický pracovník“) při své práci zachovává úctu k životu, respektuje lidská práva a důstojnost každého jednotlivce bez ohledu na věk, pohlaví, rasu, národnost, víru, politické přesvědčení a sociální postavení. ̶ Zdravotnický pracovník dbá na dodržování Úmluvy o lidských právech a biomedicíně, na dodržování práv pacientů, tak jak jsou vyjádřena v Chartě práv pacientů a v Chartě práv hospitalizovaných dětí. Ústav zdravotnických věd25 Etické zásady zdravotnického pracovníka nelékařských oborů ̶ Zdravotnický pracovník je povinen přistupovat ke své práci s veškerou odbornou schopností, kterou má, s vědomím profesionální odpovědnosti za podporu zdraví, prevenci nemoci, za obnovu zdraví a zmírňování utrpení, za přispění ke klidnému umírání a důstojné smrti. ̶ Zdravotnický pracovník poskytuje zdravotní péči jednotlivcům, rodinám, skupinám a spolupracuje s oborníky jiných oborů. Při poskytování zdravotní péče vždy nadřazuje zájmy těch, kterým poskytuje péči, nad zájmy své. Ústav zdravotnických věd26 Etické zásady zdravotnického pracovníka nelékařských oborů ̶ Zdravotnická pracovník je povinen chránit informace o těch, kterým poskytuje své služby, bez ohledu na způsob, jakým jsou tyto informace získávány, shromažďovány a uchovávány. Povinnou zdravotnickou dokumentaci vede pečlivě a pravdivě, chrání ji před zneužitím a znehodnocení. ̶ Zdravotnický pracovník aktivně prohlubuje znalosti o pracovních předpisech pro jeho profesi a dodržuje je. ̶ Zdravotnický pracovník nesmí podřizovat poskytování zdravotní péče komerčním zájmům subjektů, působících v oblasti zdravotnictví. Ústav zdravotnických věd27 Zdravotnický pracovník a spoluobčané ̶ Zdravotnický pracovník při poskytování zdravotní péče respektuje životní hodnoty občanů, jejich životní zvyky, duchovní potřeby a náboženské přesvědčení a snaží se vytvářet podmínky zohledňující individuální potřeby jednotlivců. ̶ Zdravotnický pracovník v rozsahu své odbornosti a pravomocí poskytuje občanům informace, které jim pomáhají převzít spoluzodpovědnost za jejich zdravotní stav a případnou léčbu. Ústav zdravotnických věd28 Zdravotnický pracovník a spoluobčané − Zdravotnický pracovník považuje informace o pacientech za důvěrné a je si vědom povinnosti zachovat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděl s souvislosti s výkonem svého povolání. − Zdravotnický pracovník při poskytování zdravotní péče dbá v maximální možné míře o zajištění intimity. − Zdravotnický pracovník nesmí zneužít ve vztahu k nemocnému jeho důvěru a závislost jakýmkoliv způsobem. Ústav zdravotnických věd29 Zdravotnický pracovník a spoluobčané ➢ Zdravotnický pracovník se snaží při poskytování zdravotní péče docílit vztahu založeného na důvěře, která ctí práva pacienta, reaguje na aktuální rozpoložení pacienta, současně jsou respektována práva a povinnosti zdravotnického pracovníka jako poskytovatele zdravotní péče. Ústav zdravotnických věd30 Zdravotnický pracovník a praxe ̶ Zdravotnický pracovník poskytuje zdravotní péči v rozsahu své odbornosti a pravomocí, s potřebou mírou autoregulace a empatie. ̶ Zdravotnický pracovník aktivně usiluje o vlastní odborný, osobní a intelektuální růst po celou dobu svého profesionálního života a své nové znalosti a dovednosti se snaží využít v praxi. ̶ Zdravotnický pracovník usiluje o co nejvyšší kvalitu a úroveň poskytované zdravotní péče. Ústav zdravotnických věd31 Zdravotnický pracovník a praxe ̶ Zdravotnický pracovník poskytne nezbytně nutnou zdravotní péči i nad rámec svých pravomocí, pokud ji nemůže poskytnout způsobilý zdravotnický pracovník a pokud nebezpečí, které plyne z prodlení, je větší než možné nebezpečí plynoucí z nedostatečných znalostí a dovedností zdravotnického pracovníka. ̶ Zdravotnický pracovník jedná a vystupuje tak, aby jeho chování přispělo k udržení prestiže a zvyšování společenského uznání zdravotnického povolání. ̶ Zdravotnický pracovník při přebírání úkolu i při pověřování úkolem zodpovědně zvažuje kvalifikaci svou i ostatních zdravotnických pracovníků. Ústav zdravotnických věd32 Zdravotnický pracovník a společnost ̶ Zdravotnický pracovník působí na zdravotní uvědomění jednotlivců při poskytování zdravotní péče. Podle svých odborných schopností se podílí na podporování a šíření zásad zdravého života, zásad ochrany životního prostředí, objasňování problémů spojených s péčí o poškození zdraví lidí. ̶ Zdravotnický pracovník spolupracuje při těch aktivitách, které směřují ke zlepšení zdravotního a sociálního prostředí v životě lidí. Ústav zdravotnických věd33 Zdravotnický pracovník a spolupracovníci ̶ Zdravotnický pracovník spolupracuje v rámci mezioborového týmu s ostatními odborníky tak, aby byly splněny všechny cíle plánu komplexní zdravotní péče o pacienta. ̶ Zdravotnický pracovník respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů i spolupracovníků jiných odborností. ̶ Zdravotničtí pracovníci se navzájem podporují ve svých odborných rolích a aktivně rozvíjejí úctu k sobě i druhým. ̶ Zdravotnický pracovník vystupuje, podle aktuální situace, jako ochránce pacienta, zejména pokud je péče o něho ohrožena nevhodným chováním nebo jednáním jiného zdravotníka či osoby. Ústav zdravotnických věd34 Zdravotnický pracovník a profese ̶ Zdravotnický pracovník je odpovědný za kvalitu jim poskytované zdravotní péče a za co nejvyšší odbornou úroveň svého vzdělání. ̶ Zdravotnický pracovník dbá na udržování a zvyšování prestiže své profese. ̶ Zdravotnický pracovník se neustále snaží o rozvoj své profese, o rozvoj svého profesního zaměření a zvýšení své odborné úrovně. Ústav zdravotnických věd35 Ústav zdravotnických věd36 Ústav zdravotnických věd37 Děkuji za pozornost.