www.fss.muni.cz Člověk je tvor pracující Sociologie (Porodní asistentky – PS) (Zdravotničtí záchranáři – PS) (Všeobecné ošetřovatelky – PS) Tomáš Doseděl dosedel@fss.muni.cz Proč vlastně pracujeme? •Dokážete si představit celý život bez práce? Proč vlastně pracujeme? •Kvůli penězům Proč vlastně pracujeme? •Kvůli penězům •Někdo tu práci udělat musí (společenská dělba práce) • moderní společnost vznikla (mimojiné) proto, že lidé se začali specializovat na určitou činnost • k zajištění kvalitního života už si tak nevystačili sami s vlastní rodinou, potřebovali pomoc jiných • společenská solidarita – já udělám to a podělím se s tebou, ty uděláš něco jiného a taky se se mnou podělíš • diferenciace, dělba práce Proč vlastně pracujeme? •Kvůli penězům •Někdo tu práci udělat musí (společenská dělba práce) • vyvstává otázka, jakou hodnotu má lidská práce • hodina práce = hodina práce • problém odměny (plat) – promítáme náročnost přípravy • problém ceny (zboží) – zbožní fetišismus, cena zboží je stanovena společensky Proč vlastně pracujeme? •Kvůli penězům •Někdo tu práci udělat musí (společenská dělba práce) •Zábava, seberealizace Proč vlastně pracujeme? •Kvůli penězům •Někdo tu práci udělat musí (společenská dělba práce) •Zábava, seberealizace •Povolání (od Boha) • Protestantská etika (Max Weber) • Úspěch v práci jako důkaz Boží přízně • Nesnažit se uspět je hřích – mrhání talentem od Boha • Proč vlastně pracujeme? •Kvůli penězům •Někdo tu práci udělat musí (společenská dělba práce) •Zábava, seberealizace •Povolání (od Boha) • Kdo a jak pracuje? Krok 1: řemeslník - umělec medieval blacksmith - photo by Hans Splinter / Flickr Krok 1: řemeslník - umělec •Dokáže udělat celý výrobek •Pracuje doma, prodává doma •Nerozlišuje volný a pracovní čas •Nerozlišuje domácí a pracovní peníze Krok 2: průmyslová výroba 1932 Ford Chasiss Assembly Line Krok 2: průmyslová výroba •Deskilizace dělníků: umí jen jeden krok •Fordizace výroby: výrobní linka •Práce se přesouvá mimo domov •Rozpad tradičních vazeb •Vykořeněné masy dělníků ve městech •Růst sociálních nerovností Krok 3: technologická zmena http://shhome.wpengine.com/wp-content/uploads/2012/05/Optimized-abb-great-wall-motors.jpg Krok 3: technologická změna https://youtu.be/Ox05Bks2Q3s Krok 3: technologická změna https://willowhousechronicles.files.wordpress.com/2010/05/fielddutchandnate1.jpg?w=500&h=333 Krok 3: technologická změna •Zavádění strojů od ~1850 •4 fáze: •Stroje (tkalcovský) •Pára (lokomotiva, továrny) •Elektřina •Roboti, umělá inteligence Důsledky technologické změny •Tlak na vyšší kvalifikaci pracovní síly • „počítač nemůže obsluhovat dělník s obecnou školou“ •Vytlačování nejméně kvalifikovaných, jejichž práce je nahraditelná stroji •Proces je (většinou) pomalý, lidé se stačí (většinou) přizpůsobovat Kdo bere nejvíc a proč? Rozdílnost platů •Buržoazie vs. Proletariát (Karl Marx) •Majitelé výrobních prostředků •Majitelé pracovní síly •Vykořisťování, nadhodnota, fetišizace •Zboží má jen hodnotu práce (hodina jako hodina), zbytek mu přisuzujeme společensky Rozdílnost platů •Dnešní třídní schémata (EGP, ESeC) •Zaměstnavatelé •Zaměstnanci Rozdílnost platů •Dnešní třídní schémata (EGP, ESeC) •Zaměstnavatelé •Velcí •Malí •Samostatně výdělečně činní •Zaměstnanci •Salariát (placeni za výkon funkce) •Zaměstnanci (placeni za výkon práce) Rozdílnost platů •Veřejná vs. soukromá sféra •Muži vs. ženy •Mladí vs. staří •Vyučení vs. maturanti vs. vysokoškoláci Rozdílnost platů •Vyučený zámečník v nejlepších letech v soukromé sféře • vs. •Zdravotní sestra s maturitou ve veřejné sféře • •„Všechno působí současně“ - intersekcionalita Prekarizace práce Která práce je špatná? Která práce je špatná? •Nepříjemná náplň práce? •Nízký příjem? •Zlý šéf? Která práce je špatná? Která práce je špatná? •Nejistota příjmu •Nejistota hodin •Nejistota v osobě zaměstnavatele • •Taková práce se označuje jako prekérní / prekarizovaná. Lidé, kteří ji vykonávají, tvoří třídu zvanou Prekariát (Guy Standing) Prekariát – rizikové skupiny Prekariát – rizikové skupiny •Ženy (zejména s dětmi) Prekariát – rizikové skupiny •Ženy (zejména s dětmi) •Staří a mladí (začátek a konec kariéry Prekariát – rizikové skupiny •Ženy (zejména s dětmi) •Staří a mladí (začátek a konec kariéry) •Migranti Prekariát – rizikové skupiny •Ženy (zejména s dětmi) •Staří a mladí (začátek a konec kariéry) •Migranti •Lidé s nízkým vzděláním Organizační kultura Organizační kultura Organizační kultura Organizační kultura •Kultura uvnitř organizace •Upravuje chování členů organizace •Formuluje vnímání a rozpoznávání významů •„Dává věcem význam“ Scheinův model •Tři vrstvy •1. artefakty •2. hodnoty a víry •3. základní výchozí předpoklady Scheinův model •Tři vrstvy •1. artefakty •Všechno, co je vidět napovrch •Uniformy, způsob chování, uspořádání kanceláří •2. hodnoty a víry •3. základní výchozí předpoklady Scheinův model •Tři vrstvy •1. artefakty •2. hodnoty a víry •Ideály •firemní filozofie •etické normy •3. základní výchozí předpoklady Scheinův model •Tři vrstvy •1. artefakty •2. hodnoty a víry •3. základní výchozí předpoklady •Společenské normy, výchova, nedotknutelnost majetku •osobní práva •rovnost mezi muži a ženami… Scheinův model •Tři vrstvy •1. artefakty •2. hodnoty a víry •3. základní výchozí předpoklad Dotazy a připomínky? • • • • • • • • dosedel@fss.muni.cz