PRAVIDLA SROZUMITELNOSTI PROJEVU A INSTRUOVÁNÍ SROZUMITELNÝ PROJEV ¢struktura a řád ¢jednoduchost výrazu ¢výběr informací ¢stimulace a zájem ¢vizuální pomůcky ¢ CVIČENÍ – SROZUMITELNOST ¢vysvětlete spolužákovi podstatu hry „Člověče nezlob se“ ¢ INSTRUOVÁNÍ - SESTUPNÁ KOMUNIKACE ¢Informace proudí jednosměrně ¢sestupná komunikace obsahuje obvykle příkazy, instrukce, delegovací příkazy, ¢komunikace „shora dolů“ INSTRUKTÁŽ ¢cílem je instruovat, navést, zasvětit, naučit, dát recept ¢zejména vysvětlování významů, popisování postupů ¢poskytování návodů, jak něčeho dosáhnout OSNOVA ¢a) forma tabulky ¢b) heslovitá osnova – lístečky ¢c) grafická osnova ¢ PRAVIDLA VIZUALIZACE ¢vizualizace slouží srozumitelnosti ¢výstižné nadpisy ¢mluvený text předchází obrazu ¢ukázat méně znamená více ¢vizualizovaná informace musí být dobře čitelná ¢přepínání kanálů – akustický a vizuální ¢ POSTER ¢ TYPY POSTERŮ ¢Odborný ¢Popularizační ¢Didaktický ¢ CÍLE POSTERU ¢Definujte si: —cíle posteru —cílovou skupinu —kontext prezentace — •Zvažte: —Je vhodné nechat u posteru layout? —Kontaktní údaje ¢ TIPY NA TITULEK ¢Nepište příliš dlouhý titulek ¢Neužívejte příliš velké ani příliš malé písmo ¢Můžete užít v titulku otázku ¢Nepoužívejte akronymy ani žargon ¢Titulek musí být zacílen na téma posteru TIPY NA FORMÁT ¢Minimalizujte množství textu, maximalizujte grafiku ¢Strukturujte text tradičně ¢Nenechte čtenáře aby „skákal očima“ po posteru, skládejte obsah lineárně ¢Vyvažte text, obrázky a grafy ¢Není na posteru dost místa na text? Pak text zkraťte. Zahrňte jen to podstatné. ¢ ¢ TIPY NA OBSAH ¢Nepředpokládejte, že divák stráví u posteru více než 3 – 5 minut. Informaci musíte sdělit za tuto dobu ¢Řekněte divákům, proč je téma důležité ¢Držte se KISS principu (Keep it simple stupid!) ¢Všechny obrázky a grafy uvádějte v kontextu ¢Ke každému obrázku uveďte stručný popisek ¢ ¢ TIPY NA PREZENTACI ¢Najděte si pozici v takovém místě, aby bylo na poster dobře vidět ¢Nenaléhejte na lidi, kteří se přijdou na poster podívat. Dejte jim čas. Vnímejte otázku jako výzvu k diskusi. Na druhou stranu zájemce neignorujte. Například diskuse s kolegy může být signálem k zapojení do konverzace. ¢Buďte připraveni: mějte po ruce doplňující materiály, vizitku atd. ¢ UKÁZKY POSTERŮ ¢ Rozlišujeme 10 slovních druhů Člověk - periferní nervstvo (výukové plakáty přírodopis) 67 x 96 cm České korunovační klenoty (výukové plakáty dějepis) 67 x 96 cm